Kaverille G05 dieseli oli alkuvuodesta haussa, single turbona ja ajatuksena ajaa se sieltä 200->500 tkm kuten edellisellä F15 ja sitä edeltävillä E70. Suomessa oli pari vaihtoehtoa joista toiseen sitten päädyttiin, tuomalla ei hinnallisesti olisi pystynyt yhtään etua tarjoamaan kun Suomi-autossakin sattui tärkeimmänt varusteet olemaan... 5 päällä täydellä kuormalla ja iso suksiboxi katolla Jkl-Levi-Jkl reissun keskikulutus oli 7.6 mikä mielestäni ei ole ollenkaan paha...
ihan mielenkiinnosta, millaiseen hintaan tällainen irtosi ja oliko M-sport? Omistin itse uudenkarheana 30d G05:n. Kuitenkin tilanteiden muuttuessa myin sen pois 80ke hintaan. Silloinhan kaikki innosta pinkeänä ostivat hybejä. No nyt tilanne itsellä sellainen, että jos sopiva löytyisi niin voisi ottaa takaisin, toki ei ihan sillä hinnalla Mutta jos 35ke tosiaan on hybi ja 55ke dieseli niin on siinä melkosesti eroa, vielä kun isosti tulee kaupunkiajoakin. Ylipäätään dieselit näyttää kalliilta mutta johtuu toki siitä että niitä on niin vähän.
Onko kukaan muu huomannut tässä keväällä et nuo etuovien alaosat (siis se ovipokkauksen alapuolinen pinta) ovat aivan täynnä kiveniskuja? Tuli pestyä auto nyt ensimmäistä kertaa pihassa oikein huolella talven jälkeen ja meinasi silmät pudota päästä kun näin miten pahaan kuntoon ne oli talven jälkeen menneet. Kyllähän noista renkaista tietysti tavaraa sinne taaksepäin lentää mut en ois uskonut et noin paljon ottaa osumaa. Saa kyllä ihan huolella myllyttää et osan ainakin saa pois silmistä. Aika rivon näköinen. Ois ehkä jälkiviisaana pitänyt laittaa heti jo uutena ppf:t niihin alaosiin. Mut niissäkin on se huono puoli et heti pölyä kerätessään näyttävät sauman kohdan aika selkeesti. Mut onhan tämä G05 jo huomattavasti parempi kuin F15 M-sport, jossa etupyörästä oli suora näköyhteys etukaaren alaosasta kautta. Sieltä sitä tavaraa vasta lentikin.
Renkaat tuli, laitan alle hiukan myöhemmin kun ajan vielä entisiä pois. Huomiota kiinnitti, että kulutuspintaa on vain joku 6 mm, liekkö sitten yleistä näin isoissa kun ei aiemmin moisia "rekan" renkaita ollut...
Mulla on -22 saphire black MSport, mutta jostain syystä lasien kehykset ja kattokaiteet on otettu kiiltävinä "harmaina" eikä kiiltävän mustina (shadow line). Omaan silmään istuisi paremmin kiiltävän mustat listat. Varaosina katsellut noita mustia listoja, käytetyissä ihmeen paljon "pykimisiä" ja muita "vammoja". Uusi listasarja pelkästään ikkunoiden ympärille kustantaisi vajaat 2 teur. Jäljellä siis kalvotus/teippaus, onko kellään kokemuksia, tähän tyyliin? Chrome Delete | kromiosat piiloon tyylillä
Minkälaisia paineita te muut olette pitäneet kesärenkaissa? Itse tein mielenkiintoisen havainnon tämän uudemman G05 50e:n kesärenkaissa. Tilasin auton uutena ja otin siihen tarkoituksella 20” renkaat mutta en halunnut run-flat rengastusta. Tämänhän pystyy nykyisin ruksimaan pois tilausvaiheessa ja auto toimitetaan tavallisilla eli non-rf BMW speksatuilla (tähtimerkityt) kesärenkailla.
Laittelin tuossa pari viikkoa sitten alkuperäisen kesäsarjan paikalleen ja ajelin sen pari viikkoa auton ilmoittamilla mukavuuspaineilla eli 2.2 bar edessä ja 2.4 bar takana. Kyllähän noissa tietysti eron huomaa aivan selvästi, jos vertaa runflätteihin. Eivät ole kovat ja epämukavat ajaa. Auto kuitenkin tuntui kitkarenkaiden jälkeen hieman epämukavalta ja jotenkin ”raskaalta” ajaa. No sitten pari päivää sitten kokeilin nostaa rengaspaineet mukavuuspaineista -> täyden kuorman paineisiin eli laitoin iDriven mukaan 2.9 bar eteen ja 3.2 bar taakse. Jumalauta, autohan tuntui tämän jälkeen mukavammalta ajaa, ketterältä eikä ajossa tunnu että renkaiden runko (kyljet) enää antaisi periksi esim. kun mennään kunnolla mutkiin. Käytös rauhoittui maantielläkin huomattavasti ja nyt auto menee suoraan ja leppoisasti kuten talvirenkaillakin. Mukavuuspaineilla oli havaittavissa myös että rengas ja auton alusta rupesi toimimaan ikään kuin ”jousena” ja pomppuisella tienpinnalla turhaa alustan työtä tuli enemmän renkaan kyljen joustaessa ehkä jopa liikaa. Toki hieman huomaa että joissakin paikoissa rengas ei anna enää periksi ja painetta olisi hyvä ehkä vähän laskea. Toinen asia mikä korostuu kun nostaa noinkin paljon paineita et ns. Cavity noisea alkaa tulemaan renkaista. Eli kun renkaissa ei ole sisällä sitä vaahtomuovi patjaa niin sieltä joku taajuus alkaa korostumaan. Mutta ei tuo nyt merkittävästi kasva. Hiljaisessa autossa toki pienetkin asiat äänimaailman muutoksessa huomaa.
Täytyy ehkä kokeilla hieman tiputtaa paineita tuosta täyden kuorman paineista et miten vaikuttaa äänimaailmaan jne. mukavuuteen. Varmaan hyvä balanssi löytyy jostain tuolta osakuorman ja täydenkuorman rengaspaineiden väliltä.
Mutta täytyy kyllä sanoa että pelkästään rengaspaineiden muutoksella on todella suuri vaikutus auton käytökseen, mukavuuteen ja ajamisen iloon!
Kyllä minulla on suunnilleen tuota jälkimmäistä luokkaa talvirenkaidenkin paineet. Aikoinaan ajelin "suosituspaineilla" ja renkaat kuluivat keskeltä montulle. Eivät kulu enää.
Kyllä minulla on suunnilleen tuota jälkimmäistä luokkaa talvirenkaidenkin paineet. Aikoinaan ajelin "suosituspaineilla" ja renkaat kuluivat keskeltä montulle. Eivät kulu enää.
Talvirenkaissahan täytyy ollakin enemmän painetta. Rengaspainekyltti sanoo niille (20” talvirenkaat) 2,4 bar eteen ja 2,8 bar taakse. Itse olen niissä pitänyt suosituspaineet + 0,2 bar lisää. Hyvin tasaisesti ovat kuluneet. Ja on muuten hiljaiset nuo Nokian R5 EV -kitkat. Käytännössä rengasmelua ei kuulu ollenkaan.
Comment