Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62b44tu koneen käyntiääni X5ssa jakorempan jälkeen? Missä vika??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • korbimotors
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 195
    • Salla

    M62b44tu koneen käyntiääni X5ssa jakorempan jälkeen? Missä vika??

    Eli ks. autoon tehtiin jakopään remontti ja oli käytössä ajoitus työkalut jne.. ja vanoksen säätöpalikat oli oikeilla kohdillaan ja nokka-akseleiden työkalut sekä kampiakselille tuleva tappi mikä jouduttiin tekemään itse koska tuo 540 tarkoitettu kampiakselin lukitus tappi oli liian pitkä tuohon X5 4.4 V8:iin.
    Remontti kun oli valmis kaikinpuolin oli hetki laittaa auto käyntiin.
    Auto lähti hienosti käyntiin ja kävi alkuunsa tosi hienosti ja tasaisesti , kunnes jonkin ajan päästä alkoi kuulumaan sellaista satunnaista "tikitys" ääntä, ensin keulasta päin katsottuna vasemmalta puolen konetta ja välillä tikitys ääni muuttui oikealle puolelle. Välillä se taas hävisi kokonaan ja taas se tuli uudestaan.
    Kone annettiin siinä käydä rauhassa ja vähän kaasuteltiin ja sitten ääni alkoi jäämään pitemmäksi aikaa kunnes painoi kierroksia enempi niin jossain +2000rpm jälkeen ääni taas hävisi.
    Kävin testilenki heittämässä ja tulin takaisin niin tämä ääni kuuluikin jo ihan koko ajan ja ääni seurasi kierrosten mukana loppuun asti. Liekkö lämpes ihan kunnolla niin alkoi koko ajan tikittämään.
    Tässä ohessa linkki tuohon ääneen niin voi tieto miehet alkaa auttamaan missä nyt on vika mahdollisesti ?



    remontissa uusittiin siis kaikki laahaimet ja kiristin sekä ketju.
    Ja tämmöinen asia vielä että kun ajotustyökalut oli asennettu paikoilleen ja ketju oli paikallaan ja kun kiristin oli asennettu oli aika ottaa tietenkin nuo lukitustyökalut pois. siinä vaiheessa kun keulastapäin katsottuna vasemman puoleisen nokka-akselin lukitustyökalun otti pois niin akseli pääsi samantien vähän liikahtamaan?? kuuluuko näin tehdä? mutta jos olis halunnut takaisin sen ajoitustyökalun laittaa niin kampiakselia vähän liikuttamalla olisi saanut sen toki takaisinkin. vastaavasti kun oikealta puolen konetta otti tuon lukitustyökalun pois kampiakseli ei liikkunut minnekkään.
    Sekavaa tekstiä, mutta kuunnelkaa tuota ääntä ja aletaan sitten setvimään mistä johtuu tuo ääni.

    Ja vielä lisää tähän että oikein sais arvailun tunnetta sekaan:

    Syy minkä takia siis vaihdoin nuo yllä mainitsemat osat eli laahaimet,kiristimen ja ketjun. Mulla alkoi yks päivä raklattamaan oikein kunnolla tuo auto kun tulin koti pihalle ja tänne laitoin kyselyä niin sanoivat että melko varmasti keskimmäinenU-kiskolaahain mennyt rikki tai siitä se muovi osuus.
    Ja näinhän se olikin kun saatiin purettua tuo jakopää. keskilaahaimesta oli siis mennyt muovit palasiksi. öljypohjakin käytettiin auki tuon rempan aikana tai se etummainen osa tuosta öljypohjasta. kyseessä siis X5 niin tuo koko pohjan irroitus olis ollut naamaton homma kun perämurikkaan kiinnittyy akselit yms.. niin olis joutunut purkamaan suurinpiirtein koko etuakselin että olis saanut sen koko pohjan käytettyä irti. Tuola etuosan öljypohjassa jossa siis sijaitsee se öljyproppukin ei ollut mitään isompaa tavaraa kun käytettiin se irti. Ehkä vähän oli sellaista pientä metalli mujua kun ehti varmaan tuo laahaimen rikkoontuminen sen verran aiheuttamaan metalli mujua kun ketju kulki metallia pitkin.
    Mutta tästä äänestä vilä mikä siis nyt on autossa tämän remontin jälkeen niin ennen tuota ei ollut tuollaista ääntä. Ainoastaan sellainen ns. pehemä rallatus ihan vanoksista vaan ei tuollaista tikitystä mitä se nyt alkoi piettämään kun auto oli lämmennyt kunnolla.
    Alkuunsa ei siis kuulunut pienintäkään ääntä kun saatiin remppa valmiiksi ja auto laitettiin käyntiin.
    Käynnin tasaisuudesta vielä jotain eli auto käy aivan tosi nätisti muuten lukuun ottamatta tuota ihme tiki tiki ääntä ja vastasi se kaasunki EHKÄ samalla tavalla kuin ennekin..

    Jaa jaa... tuossa kun asentajan kans juttelin joka teki tuon rempan tuohon minun autoon niin se sanoi että ei sinne ole asennettu sitä hydraulista kiristintä uutta. ainoastaan uudet laahaimet 3kpl ja uusi ketju. kiristimeen oli vain laittanut uudet öljyt sisään.
    Voisko tuo olla että nyt tuo ääni johtuisikin juuri sen takia että sielä on vanha kiristin paikallaan ja kettinki pääsee tekemään tuota äänä??

    Asentaja kyllä sanoi että ei se kettinki hänen mielestään kyllä löysältä tuntunut sillon kun koppaa laittoi kiinni..
    Last edited by korbimotors; 12-06-2013, 15:11. Reason: korjaus tilanteeseen, eipä tuonne jakorempan aikana olekkaan tullut uutta hydraulista kiristintä
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Aika ikävältä kuulostaa. Äkkiseltään olisin veikannut ilmaa nostimissa mutta ei tuo ihan siltä kuulosta ainakaan videolla.
    Herjaako se mitään vanos adaptaatioista tai muusta? Jos ei niin todennäköisesti jako kohdallaan.

    Purettiinko öljypumppu ja putsattiin mahdollisesta muovimoskasta?
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • korbimotors
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 195
      • Salla

      #3
      Originally posted by Supa View Post
      Aika ikävältä kuulostaa. Äkkiseltään olisin veikannut ilmaa nostimissa mutta ei tuo ihan siltä kuulosta ainakaan videolla.
      Herjaako se mitään vanos adaptaatioista tai muusta? Jos ei niin todennäköisesti jako kohdallaan.

      Purettiinko öljypumppu ja putsattiin mahdollisesta muovimoskasta?
      Ei purettu öljypumppua :( Tuossa X5:ssa se olis ollut ilmeisesti isompi homma että olis saanut sen takimmaisen öljypohjaosuuden auki. Apurunkokin näytti että olis ollut edessä niin käytettiin vain se etuosa mihin kiinnittyy itse öljypropun pulttikin.
      Eikä herjaa mitään koodeja tai ei ainakaan ole vikavaloa syttynyt niin olisko se sitten koodejakaan antanut?

      Kyllä vähän ottaa kupoliin kun ensin tuollasen työn tekee ja kone käy alkuunsa niin pirun hienosti ja sitten alkoi hetkittäin sellainen tik tik,tik tik tik ääni,
      ensin se kuului keulasta katsottuna vasemmalta ja sitten loppui se ääni ja sitten se kuului oikealta ja sitten sekin loppui tai pietti taukoja ja välin aina "tiksahteli"tai napsahteli ja sitten alkoi vähän pitempiä jaksoja kuulumaan tikitystä ja se häipyi kun otti kierroksia yli 2000rpm mutta kun kävin ajamassa ja tulin takasin niin napsutteli koko ajan, tai ehkä saatto ihan pienen pieniä taukoja pitää..
      voisko venttiilin nostajat voineet jumia ja sen takia nyt naputteloo vai voisko olla missään ajoitus säädöissä vikaa?

      Comment

      • korbimotors
        Bimmer Rookie
        • Oct 2012
        • 195
        • Salla

        #4
        Originally posted by Supa View Post
        Aika ikävältä kuulostaa. Äkkiseltään olisin veikannut ilmaa nostimissa mutta ei tuo ihan siltä kuulosta ainakaan videolla.
        Herjaako se mitään vanos adaptaatioista tai muusta? Jos ei niin todennäköisesti jako kohdallaan.

        Purettiinko öljypumppu ja putsattiin mahdollisesta muovimoskasta?
        Tuosta kiskosta tuli ketjua pitkin pari sellaista vaikka 5cm pätkää sitä muovikiskoa kun purettiin. olivat tulossa jo oikean puoleisen nokkapyörän liepeillä. suurinosa muoveista oli vielä siinäö kiskossa kiinni ja ei ainakaan tuossa ekassa osiossa öljypohjaa ollut mitään muovi mujua tms..

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Siis se pumppuhan tulee juuri pienemmän öljypohjan kautta pihalle ja jos olette pääketjun vaihtaneet niin pumpun ketju pitää saada ensin pois tieltä ja sekään ei tule todennäköisesti ennenkuin koko pumpun irroittaa.
          Eli siellä on vanha ketju?

          EDIT: Sori, muistin väärin. Se pumpun ketju on takimmainen, ei tarvi pääketjun vaihdon takia irrottaa.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • korbimotors
            Bimmer Rookie
            • Oct 2012
            • 195
            • Salla

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Siis se pumppuhan tulee juuri pienemmän öljypohjan kautta pihalle ja jos olette pääketjun vaihtaneet niin pumpun ketju pitää saada ensin pois tieltä ja sekään ei tule todennäköisesti ennenkuin koko pumpun irroittaa.
            Eli siellä on vanha ketju?

            EDIT: Sori, muistin väärin. Se pumpun ketju on takimmainen, ei tarvi pääketjun vaihdon takia irrottaa.
            tuossa pienemmässä pohjassa ei ainakaan ollut mitään muovin kappaleita tai muovin mujua.. joko ajoitukset tai sitten nuo nostajat?? ihmetyttää vaan että miten se yhtäkkiä tuli se ääni kun alkuunsa niin nätisti hyrskytti.
            katotaan miten se aamulla käy kun auto on jäähtynyt täysin. äsken kun kävin kokeilemassa niin vielä tiksutti, koneen lämmötki oli vielä 66 astetta eli oli vielä lämpöinen pata.

            niin ja vaihdettiin se pääketju uusi mutta ei muita ketjuja!!

            Comment

            • korbimotors
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 195
              • Salla

              #7
              nyt yön seisottua kokeilin käyntiin kylmällä koneella niin sama ääni heti.
              perkele!!!!

              Comment

              • Timelord
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 504
                • Loimaa

                #8
                Originally posted by korbimotors View Post
                nyt yön seisottua kokeilin käyntiin kylmällä koneella niin sama ääni heti.
                perkele!!!!
                Tsekattiinko öljypumpun sihti ettei siellä ole muovimujua? Sihdin "aukko" kun on ~puolet sihdin leveydestä niin ainakin itsellä oli juuri sinne kiilaantunut paljon muovirämmälettä. Sihdin varren saa irti pelkän alemman öljypohjan irrottamalla. Toinen minkä itse tein niin vaihdoin öljyjä/ suodattimen pariin otteeseen ~2000km välein; öljynsuodattimen kotelon pohjalle oli kerääntynyt ja kerääntyi myös mujua. Tiedä sitten voisiko näin pienistä jutuista olla tikitys kiinni.:think
                W201 2,5D
                W123 280ce
                E21 316
                ex-E60 530ia
                ex-E53 4,4i
                ex-E39 523i
                ex-E34 520ia
                ex-E21 318i

                Comment

                • korbimotors
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 195
                  • Salla

                  #9
                  Originally posted by Timelord View Post
                  Tsekattiinko öljypumpun sihti ettei siellä ole muovimujua? Sihdin "aukko" kun on ~puolet sihdin leveydestä niin ainakin itsellä oli juuri sinne kiilaantunut paljon muovirämmälettä. Sihdin varren saa irti pelkän alemman öljypohjan irrottamalla. Toinen minkä itse tein niin vaihdoin öljyjä/ suodattimen pariin otteeseen ~2000km välein; öljynsuodattimen kotelon pohjalle oli kerääntynyt ja kerääntyi myös mujua. Tiedä sitten voisiko näin pienistä jutuista olla tikitys kiinni.:think
                  Ei ainakaan irti ole käytetty sihtiä. Sinne reikään katsottu ettei ainakaan isompia ole.. Pitää varmaan arki sitten käyttää kunnolla pois jos tuohon ensin selviää se syy. Syy vois olla jokin lika palanen mennyt venttiili nostajan väliin.
                  Kaikki jotka nyt on kuunnelleet tuota ääntä niin kertokaa oma näkemys arvaako tuolla autolla ajaa? Jos pakon omainen auton tarve tulee ja joudun käymään 120km mutkan sillä eli yhteensä n. 250km niin kannatteeko ajaa??
                  Käy tosi tasaisesti muuten ja ei tule vika koodeja tms.. Ainut tuo ylimääräinen ääni.

                  Comment

                  • Kaasuttaja
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 210
                    • Rajalla

                    #10
                    Originally posted by korbimotors View Post
                    Ei ainakaan irti ole käytetty sihtiä. Sinne reikään katsottu ettei ainakaan isompia ole.. Pitää varmaan arki sitten käyttää kunnolla pois jos tuohon ensin selviää se syy. Syy vois olla jokin lika palanen mennyt venttiili nostajan väliin.
                    Kaikki jotka nyt on kuunnelleet tuota ääntä niin kertokaa oma näkemys arvaako tuolla autolla ajaa? Jos pakon omainen auton tarve tulee ja joudun käymään 120km mutkan sillä eli yhteensä n. 250km niin kannatteeko ajaa??
                    Käy tosi tasaisesti muuten ja ei tule vika koodeja tms.. Ainut tuo ylimääräinen ääni.
                    Jos oma pitäis tuollaista ääntä, niin etsisin vian ennen ajoa. Ei ole meinaan halpa motti alkaa korjaileen, jos öljyt ei liiku suunnitellun mukaisesti.
                    Pitää olla veekasi

                    Comment

                    • korbimotors
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2012
                      • 195
                      • Salla

                      #11
                      Kerta kone kävi alkuunsa jonkin aikaa aivan helvetin hienosti ilman mitään ylimääräisiä ääniä ja sitten alkoi hiljokseen tikittelemään ja loppui taas vähäksi aikaa ja taas alkoi uudestaan niin epäilys on että jokin nostajista on nyt jäänyt jumiin irronneen karstasta ja muusta liasta. Kun jakopää oli auki ja venakopat myös niin oli kyllä sen näköiset venakopan kannet että huh huh.. paksua karstaa niin he**'tin paljon. Kaikki pesin todella hyvin puhtaaksi. Myöskin öljyn suodatin oli aivan hirveän näköinen. Pitkät öljynvaihtovälit ja liekkö vielä paskat öljytkin kertoo puolestaan kun katso nuita kartaisia osia. Ja nyt se paska tieten pääsi liikenteeseen kun vaihdettiin samalla uusi suodatin ja öljyt yms...

                      Tämä olis nyt listalla ennen mitään muuta remonttia:


                      Mitä ukot on mieltä tuosta litkusta? Lukennu paljon kyllä hyvääkin jos OIKEASTI on esim. hydrauliset venttiili nostimet jumineet jne...

                      Ja kun tuo tuote on laitettu koneeseen ja käytetty se 20-30min niin sitten laskea pois ja uusia taas öljysuodatin ja laittaa uusien öljyjen sekaan tämän:

                      Comment

                      • Timelord
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 504
                        • Loimaa

                        #12
                        Mitä juutuubelia katsoin ja vertasin äänimaailmaa niin nostajilta se vaikuttais. Tyhmä kysymys kuitenkin jatkoksi, onhan tulpat varmasti kiinni? Joku joskus täälläkin kommentoinut että aiheuttaa vähän vastaavanlaisia ääniä...

                        Nuo linkittämäsi öljyn lisä/ putsinki/ "hoito"aineet on varmaankin ihan ok, ainakin merkin puolesta kuullut hyvää.

                        Omakohtaiset kokemukset tuollaisesta moottorin "sisäpesusta" on ettei käyntiäänet/ venttiilin raksutukset muuttuneet miksikään; tosin kyse ei ollut Forten tuotteista.
                        W201 2,5D
                        W123 280ce
                        E21 316
                        ex-E60 530ia
                        ex-E53 4,4i
                        ex-E39 523i
                        ex-E34 520ia
                        ex-E21 318i

                        Comment

                        • korbimotors
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2012
                          • 195
                          • Salla

                          #13
                          Originally posted by Timelord View Post
                          Mitä juutuubelia katsoin ja vertasin äänimaailmaa niin nostajilta se vaikuttais. Tyhmä kysymys kuitenkin jatkoksi, onhan tulpat varmasti kiinni? Joku joskus täälläkin kommentoinut että aiheuttaa vähän vastaavanlaisia ääniä...

                          Nuo linkittämäsi öljyn lisä/ putsinki/ "hoito"aineet on varmaankin ihan ok, ainakin merkin puolesta kuullut hyvää.

                          Omakohtaiset kokemukset tuollaisesta moottorin "sisäpesusta" on ettei käyntiäänet/ venttiilin raksutukset muuttuneet miksikään; tosin kyse ei ollut Forten tuotteista.
                          juutubelia myös sellanneena niin kyllä tuo mitä ilmeisemmin on nostajista tuleva ääni. Löysin myös yhden youtube pätkän missä ääni kuulosti prikulleen samalta kuin tuo minun auton nyt ja siinä oli ollut 2 tulppaa löysällä. No minähän menin heti pihalle ja katoin kaikki tulpat läpi ja kiinni olivat, meni sekin tsäänssi ohi suun.. :(
                          Nyt huomena fortet koneeseen ja se 20-30min tyhjäkäyntiä,välillä kierroksia nostaen MAX. 2000rpm ja öljyt ja suodatin pois ja uudet öljyt ja suodatin tilalle + öljyjen sekaan tuo Forten Top End treatmentti.

                          Mutta tähän asiaan vielä viitaten.. lueskelin näitä litkujen käyttäjiä niin joilla on automaatti lootalla bimmeri niinkuin itselläkin on tuo X5:nen niin miten se on voiko tuota autoa tuon 20-30min tyhjäkäynnillä käyttää välillä kierroksia nostaen sinne max.2000rpm ihan P-asennossa keppi vai N-asennolla kun lueskelin jotain juttuja että tuo automaatti loota ei tykkäis noin pitkistä tyhjäkäynti hyrskytyksistä?
                          Eli P-asennossa vai N-asennossa ja kärsiikö käyttää,tähän haluan varmistuksen vielä?

                          Ja myöhemmin kerron täälä sitten tuon aineen vaikutuksen että miten kävi..

                          Comment

                          • korbimotors
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2012
                            • 195
                            • Salla

                            #14
                            fortet kävi koneessa ja annoin olla niiden 40min 1500-2000rpm/min kierroksilla mutta ei minkäänlaista vaikutusta.
                            Mistä hullussa tuota konettaa osaa alkaa tutkimaan, eikait tässä nyt uutta konetta tarvi alkaa vielä tuon takia etsimään..
                            Luulis että nämä bemari kurut jotka värkkää näiden kasien kans olisivat jo kertoneet minulle että mikä tässä koneessa vois kenties aiheuttaa tuon hermoja raastavan äänen??

                            Laitan kohta kun saan ladattua niin yhden ääni linkin lisää tuosta "tikityksestä"

                            Comment

                            • korbimotors
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 195
                              • Salla

                              #15
                              [IMG]http://aijaa.com/ME4V92[/IMG]

                              tuossa tuota ääntä taas lisää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎