Eli ks. autoon tehtiin jakopään remontti ja oli käytössä ajoitus työkalut jne.. ja vanoksen säätöpalikat oli oikeilla kohdillaan ja nokka-akseleiden työkalut sekä kampiakselille tuleva tappi mikä jouduttiin tekemään itse koska tuo 540 tarkoitettu kampiakselin lukitus tappi oli liian pitkä tuohon X5 4.4 V8:iin.
Remontti kun oli valmis kaikinpuolin oli hetki laittaa auto käyntiin.
Auto lähti hienosti käyntiin ja kävi alkuunsa tosi hienosti ja tasaisesti , kunnes jonkin ajan päästä alkoi kuulumaan sellaista satunnaista "tikitys" ääntä, ensin keulasta päin katsottuna vasemmalta puolen konetta ja välillä tikitys ääni muuttui oikealle puolelle. Välillä se taas hävisi kokonaan ja taas se tuli uudestaan.
Kone annettiin siinä käydä rauhassa ja vähän kaasuteltiin ja sitten ääni alkoi jäämään pitemmäksi aikaa kunnes painoi kierroksia enempi niin jossain +2000rpm jälkeen ääni taas hävisi.
Kävin testilenki heittämässä ja tulin takaisin niin tämä ääni kuuluikin jo ihan koko ajan ja ääni seurasi kierrosten mukana loppuun asti. Liekkö lämpes ihan kunnolla niin alkoi koko ajan tikittämään.
Tässä ohessa linkki tuohon ääneen niin voi tieto miehet alkaa auttamaan missä nyt on vika mahdollisesti ?
remontissa uusittiin siis kaikki laahaimet ja kiristin sekä ketju.
Ja tämmöinen asia vielä että kun ajotustyökalut oli asennettu paikoilleen ja ketju oli paikallaan ja kun kiristin oli asennettu oli aika ottaa tietenkin nuo lukitustyökalut pois. siinä vaiheessa kun keulastapäin katsottuna vasemman puoleisen nokka-akselin lukitustyökalun otti pois niin akseli pääsi samantien vähän liikahtamaan?? kuuluuko näin tehdä? mutta jos olis halunnut takaisin sen ajoitustyökalun laittaa niin kampiakselia vähän liikuttamalla olisi saanut sen toki takaisinkin. vastaavasti kun oikealta puolen konetta otti tuon lukitustyökalun pois kampiakseli ei liikkunut minnekkään.
Sekavaa tekstiä, mutta kuunnelkaa tuota ääntä ja aletaan sitten setvimään mistä johtuu tuo ääni.
Ja vielä lisää tähän että oikein sais arvailun tunnetta sekaan:
Syy minkä takia siis vaihdoin nuo yllä mainitsemat osat eli laahaimet,kiristimen ja ketjun. Mulla alkoi yks päivä raklattamaan oikein kunnolla tuo auto kun tulin koti pihalle ja tänne laitoin kyselyä niin sanoivat että melko varmasti keskimmäinenU-kiskolaahain mennyt rikki tai siitä se muovi osuus.
Ja näinhän se olikin kun saatiin purettua tuo jakopää. keskilaahaimesta oli siis mennyt muovit palasiksi. öljypohjakin käytettiin auki tuon rempan aikana tai se etummainen osa tuosta öljypohjasta. kyseessä siis X5 niin tuo koko pohjan irroitus olis ollut naamaton homma kun perämurikkaan kiinnittyy akselit yms.. niin olis joutunut purkamaan suurinpiirtein koko etuakselin että olis saanut sen koko pohjan käytettyä irti. Tuola etuosan öljypohjassa jossa siis sijaitsee se öljyproppukin ei ollut mitään isompaa tavaraa kun käytettiin se irti. Ehkä vähän oli sellaista pientä metalli mujua kun ehti varmaan tuo laahaimen rikkoontuminen sen verran aiheuttamaan metalli mujua kun ketju kulki metallia pitkin.
Mutta tästä äänestä vilä mikä siis nyt on autossa tämän remontin jälkeen niin ennen tuota ei ollut tuollaista ääntä. Ainoastaan sellainen ns. pehemä rallatus ihan vanoksista vaan ei tuollaista tikitystä mitä se nyt alkoi piettämään kun auto oli lämmennyt kunnolla.
Alkuunsa ei siis kuulunut pienintäkään ääntä kun saatiin remppa valmiiksi ja auto laitettiin käyntiin.
Käynnin tasaisuudesta vielä jotain eli auto käy aivan tosi nätisti muuten lukuun ottamatta tuota ihme tiki tiki ääntä ja vastasi se kaasunki EHKÄ samalla tavalla kuin ennekin..
Jaa jaa... tuossa kun asentajan kans juttelin joka teki tuon rempan tuohon minun autoon niin se sanoi että ei sinne ole asennettu sitä hydraulista kiristintä uutta. ainoastaan uudet laahaimet 3kpl ja uusi ketju. kiristimeen oli vain laittanut uudet öljyt sisään.
Voisko tuo olla että nyt tuo ääni johtuisikin juuri sen takia että sielä on vanha kiristin paikallaan ja kettinki pääsee tekemään tuota äänä??
Asentaja kyllä sanoi että ei se kettinki hänen mielestään kyllä löysältä tuntunut sillon kun koppaa laittoi kiinni..
Remontti kun oli valmis kaikinpuolin oli hetki laittaa auto käyntiin.
Auto lähti hienosti käyntiin ja kävi alkuunsa tosi hienosti ja tasaisesti , kunnes jonkin ajan päästä alkoi kuulumaan sellaista satunnaista "tikitys" ääntä, ensin keulasta päin katsottuna vasemmalta puolen konetta ja välillä tikitys ääni muuttui oikealle puolelle. Välillä se taas hävisi kokonaan ja taas se tuli uudestaan.
Kone annettiin siinä käydä rauhassa ja vähän kaasuteltiin ja sitten ääni alkoi jäämään pitemmäksi aikaa kunnes painoi kierroksia enempi niin jossain +2000rpm jälkeen ääni taas hävisi.
Kävin testilenki heittämässä ja tulin takaisin niin tämä ääni kuuluikin jo ihan koko ajan ja ääni seurasi kierrosten mukana loppuun asti. Liekkö lämpes ihan kunnolla niin alkoi koko ajan tikittämään.
Tässä ohessa linkki tuohon ääneen niin voi tieto miehet alkaa auttamaan missä nyt on vika mahdollisesti ?
remontissa uusittiin siis kaikki laahaimet ja kiristin sekä ketju.
Ja tämmöinen asia vielä että kun ajotustyökalut oli asennettu paikoilleen ja ketju oli paikallaan ja kun kiristin oli asennettu oli aika ottaa tietenkin nuo lukitustyökalut pois. siinä vaiheessa kun keulastapäin katsottuna vasemman puoleisen nokka-akselin lukitustyökalun otti pois niin akseli pääsi samantien vähän liikahtamaan?? kuuluuko näin tehdä? mutta jos olis halunnut takaisin sen ajoitustyökalun laittaa niin kampiakselia vähän liikuttamalla olisi saanut sen toki takaisinkin. vastaavasti kun oikealta puolen konetta otti tuon lukitustyökalun pois kampiakseli ei liikkunut minnekkään.
Sekavaa tekstiä, mutta kuunnelkaa tuota ääntä ja aletaan sitten setvimään mistä johtuu tuo ääni.
Ja vielä lisää tähän että oikein sais arvailun tunnetta sekaan:
Syy minkä takia siis vaihdoin nuo yllä mainitsemat osat eli laahaimet,kiristimen ja ketjun. Mulla alkoi yks päivä raklattamaan oikein kunnolla tuo auto kun tulin koti pihalle ja tänne laitoin kyselyä niin sanoivat että melko varmasti keskimmäinenU-kiskolaahain mennyt rikki tai siitä se muovi osuus.
Ja näinhän se olikin kun saatiin purettua tuo jakopää. keskilaahaimesta oli siis mennyt muovit palasiksi. öljypohjakin käytettiin auki tuon rempan aikana tai se etummainen osa tuosta öljypohjasta. kyseessä siis X5 niin tuo koko pohjan irroitus olis ollut naamaton homma kun perämurikkaan kiinnittyy akselit yms.. niin olis joutunut purkamaan suurinpiirtein koko etuakselin että olis saanut sen koko pohjan käytettyä irti. Tuola etuosan öljypohjassa jossa siis sijaitsee se öljyproppukin ei ollut mitään isompaa tavaraa kun käytettiin se irti. Ehkä vähän oli sellaista pientä metalli mujua kun ehti varmaan tuo laahaimen rikkoontuminen sen verran aiheuttamaan metalli mujua kun ketju kulki metallia pitkin.
Mutta tästä äänestä vilä mikä siis nyt on autossa tämän remontin jälkeen niin ennen tuota ei ollut tuollaista ääntä. Ainoastaan sellainen ns. pehemä rallatus ihan vanoksista vaan ei tuollaista tikitystä mitä se nyt alkoi piettämään kun auto oli lämmennyt kunnolla.
Alkuunsa ei siis kuulunut pienintäkään ääntä kun saatiin remppa valmiiksi ja auto laitettiin käyntiin.
Käynnin tasaisuudesta vielä jotain eli auto käy aivan tosi nätisti muuten lukuun ottamatta tuota ihme tiki tiki ääntä ja vastasi se kaasunki EHKÄ samalla tavalla kuin ennekin..
Jaa jaa... tuossa kun asentajan kans juttelin joka teki tuon rempan tuohon minun autoon niin se sanoi että ei sinne ole asennettu sitä hydraulista kiristintä uutta. ainoastaan uudet laahaimet 3kpl ja uusi ketju. kiristimeen oli vain laittanut uudet öljyt sisään.
Voisko tuo olla että nyt tuo ääni johtuisikin juuri sen takia että sielä on vanha kiristin paikallaan ja kettinki pääsee tekemään tuota äänä??
Asentaja kyllä sanoi että ei se kettinki hänen mielestään kyllä löysältä tuntunut sillon kun koppaa laittoi kiinni..
Comment