Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62b44tu koneen käyntiääni X5ssa jakorempan jälkeen? Missä vika??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timelord
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 504
    • Loimaa

    #46
    Originally posted by korbimotors View Post
    Öljykotelon puhdistin putipuhtaaksi ja sielä ei ainakaan ollut mitään öljyä kummempaa,mutta kuitenkin sen putsasin kunnolla ja uus suodatin sisään.

    Hyvä juttu, tämän voi sitten sivuuttaa.

    Öljypohja käytetään perjantaina irti vielä kerran ja tarkistetaan se sihti ettei ole tukoksia yms.. paskaa sielä.




    Kiristinkin vaihdetaan vielä uuteen heti kun sen saan..

    Voinhan tuota ottaa vielä nuo tulpat pois ja katsoa että onko kaikki saman väriset..
    Minkä väriset ne kuuluisi sitten olla??
    Ja jos on erivärisiä tulppia niin mihin tämä sitten viittaisi??

    Kaikkien tulppien tulisi olla saman värisiä, sellasia harmaanvalkoisia, ei ainakaan öljyisiä eikä märkiä. Viisaammat voi kertoa mitä esim puhtaanvalkoinen tulppa meinaa...

    Sen verran kyllä äsken testailin että kun otin yhden puolan johdon irti ja laitoin käyntiin niin heti alkoi käymään vähän tärisemällä ja kun otti kierroksia niin pikkusen niinku putputtamalla otti kierroksia ja kun puolan johdon laitto takaisin niin taas kävi tasaisesti ja kun painautti kaasua otti rivakasti jengat ilman tärräyksiä..
    Tämän saman homman kokeilin myös toisellakin puolalla että otin johdon siitä pikaliittimeltä irti niin taas kävi vähän niinku huonommin ja ei niin räväkästi ottanut kierroksia ja liitin kiinni niin taas tasaantui sellaiseksi niinkuin se on ollutkin.kiekat on aikalailla 600rpm tietämillä kun on kunnolla lämmin

    Minkälaisia epäilyksiä olis sitten asiasta kun kuuntelit ettei kävis kaikilla??

    Joo siis se video varmaan vaan muutti moottorin äänen sellaseksi että omat korvat kuuli jo ettei kaikki mukit olis pelissä...

    Ja ennenkuin tuo tikitys ääni ilmaantui tuon rempan jälkeen niin autosta ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ja itse koneen ääni mikä taustalta kuulee käy tosi tasaisesti ja siististi..

    Ihmisen tekemä mottihan se tuokin on niin eiköhän tuo piruvie selvyys tule ilman että tarttee uutta mottia alkaa hommailemaan..

    Tätähän minäkin ajattelin oman jakopäätä purkaessa ja kasatessa...

    ps.. niin mitä tuolla meinasit kun sanoit että hrr kylmää jo?? siis että kone olis kaput vai??
    joo, kun tuolla juutuubelissa kuuntelet yhden videon ventiilinnostimista ni seuraavaksi olet kuuntelemassa videota kiertokangenlaakereista. Paino sanassa kuuntelemassa... Ja sitä kautta hrr itseä kylmää kun tietää millainen luotettavuuden lähde tuo m62 ja miksei n62:kin on...

    Koittakaa löytää mun kommentit tuolta välistä, en o ennen sampparin tabilla kommentoinu tänne...
    W201 2,5D
    W123 280ce
    E21 316
    ex-E60 530ia
    ex-E53 4,4i
    ex-E39 523i
    ex-E34 520ia
    ex-E21 318i

    Comment

    • korbimotors
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 195
      • Salla

      #47
      Öljypumpun sihti käytetty irti ja mujua oli kovasti.
      Se tuli puhdistettua ja käyntiin auto.. Edelleen tikittää..
      Sitten tulpat pois kaikki ja oli ok värisiä. Puristuspaineet sylintereistä ja joka mukista n. 11-11.5.
      Mitähän tuota sitten??
      Kiristin ei ehtinyt tulemaan joten sitä ei vielä ole vaihdettu, mutta epäilen ettei se siitä johdu..
      Onko sitten JOKU niistä nostajista paskana tai kaikki..
      Mitähän lie maksaa sellaiset per/kpl??
      3.0l näytti olevan n. 25€

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17797
        • Jämsä

        #48
        Originally posted by korbimotors View Post
        Öljypumpun sihti käytetty irti ja mujua oli kovasti.
        Se tuli puhdistettua ja käyntiin auto.. Edelleen tikittää..
        Sitten tulpat pois kaikki ja oli ok värisiä. Puristuspaineet sylintereistä ja joka mukista n. 11-11.5.
        Mitähän tuota sitten??
        Kiristin ei ehtinyt tulemaan joten sitä ei vielä ole vaihdettu, mutta epäilen ettei se siitä johdu..
        Onko sitten JOKU niistä nostajista paskana tai kaikki..
        Mitähän lie maksaa sellaiset per/kpl??
        3.0l näytti olevan n. 25€

        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • korbimotors
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 195
          • Salla

          #49
          no joopasejoo... Nyt olis vaihdettu uus kiristinkin ja tiki tiki tiki...aaaaarrrggghh!!
          Oliko nuo puristukset muuten oikeat kun olivat 11-11,5 joka pytyllä??
          Onko se seuraava askel venakopat auki ja alkaa katsomaan niitä nostajia??

          Auttakaa miestä mäessä ja kertokaa näkeekö nostajista että mitkä on rikki vai pitääkö ostaa kaikki 32 nostajaa eli n.700eur vai pystyiskö ensin paikallistamaan että mikä nostin on viallinen??
          Onko erikois työkaluille tarvetta kun nostajia alkaa vaihtamaan?? Ajoitus työkaluja tms tarvetta??
          Ja kuinka nätisti pääsee nostajiin käsikisi, eli tarviiko purkaa kaikki nokat pois yms??

          Vähän tarvisin siis taustatietoja tuohon tulevaan hommaan?? ja hyviä ohjeita ja neuvoja.

          Vai osaisittako neuvoa vielä jotain muuta tehtäväksi ennen nuita nostajia??
          Ekait tuolla enään ole oikein muita osia mitkä voi tuollaista tikitystä piettää..?

          Stetoskoopilla eilen kuunneltiin ja tikitys kuulostais voimakkaimmin kuskinpuolen venttilikopan päältä.. hanttarin puolella ei ehkä niinkään mutta voi olla että kaikuu vähän joka paikkaan tuo ääni..

          Mitä oletta mieltä, kannattaako tässä enään mitään öljyjä alkaa vaihtelemaan esim. 10w60 valvolineihin kun nyt on sisässä mobil 3000 5w40 ja lisänä 20% öljytilavuudesta sitä ihme marvelin myster oili:a. muutenkin aika lirua tuo 5w40 ja kun seassa on ne marvelin litkut niin onhan se aika lirua tavaraa nyt mitä tuola koneessa on.
          Mutta tuskimpa muuttuu toisilla öljyilläkään tuo ääni minnekkään..
          Se marvelin litku saa olla 500 mailia sisässä mutta jotenki tuntuu hullulta että nuin lirua tavaraa voi pitää öljyjen kanssa niinkin pitkän matkaa..
          Ei viittis enään turhaan laittaa rahaa mihinkään öljyihin yms.. jos ei ole vaikutusta asiaan..
          mutta kuuntelen myös teidänkin neuvoja täältä??

          voisko tuollaista ääntä tulla ruiskuista??
          Last edited by korbimotors; 15-06-2013, 14:32.

          Comment

          • #BMW#
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 488
            • Espoo

            #50
            Moi, koko stoorin luettuna, otan osaa paskamaiseen fiilikseen..
            Probleema kuulostais öljyn saannin puutteelta joko nostajissa, tai ketjun kiristäjissä minusta.
            Jokerina voisko olla jompi kumpi/molemmat nokka-akselin päässä olevat hammaspyörät
            löysänä, jako muuttuu kokoaika..

            Itse öljyn saanti ongelmaan.
            Oletko mitenkään päässyt toteamaan että öljyä pääsee kiristäjiin asti.
            M62:saa on3kpl kiristäjiä. Niitä pystyy testaa niin että 1. pitää moottoria hetken
            n.2000rpm:ssä. 2. Venttiilikopat irti 3. Painelet kiristäjiä kasaan ja jos painuu
            on kyseinen kiristäjä viallinen (epätodennäköistä) tai kiristäjän öljykanava tukossa mikä
            todennäköisempi vaihtoehto alkuperäisen rempan jälkeen.

            Jos missään k.kiristäjissä ole KUNNOLLISTA hydrolukkoa.
            On vika öljyn tuotto ja siirron alkupäässä.

            Nostajiinhan et ole koskenut, ja tuski rikki menevät rempan jälkeen.
            Mutta niitten kanavat voi tukkiutua huolimattoman huollon jälkeen helposti.
            Mulla on 265tkm m62 ja nostajat rokkaa hienosti.
            Tsemppiä..
            E38 pre 740i 4.4l Manual

            Comment

            • korbimotors
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 195
              • Salla

              #51
              Originally posted by #BMW# View Post
              Moi, koko stoorin luettuna, otan osaa paskamaiseen fiilikseen..
              Probleema kuulostais öljyn saannin puutteelta joko nostajissa, tai ketjun kiristäjissä minusta.
              Jokerina voisko olla jompi kumpi/molemmat nokka-akselin päässä olevat hammaspyörät
              löysänä, jako muuttuu kokoaika..

              Itse öljyn saanti ongelmaan.
              Oletko mitenkään päässyt toteamaan että öljyä pääsee kiristäjiin asti.
              M62:saa on3kpl kiristäjiä. Niitä pystyy testaa niin että 1. pitää moottoria hetken
              n.2000rpm:ssä. 2. Venttiilikopat irti 3. Painelet kiristäjiä kasaan ja jos painuu
              on kyseinen kiristäjä viallinen (epätodennäköistä) tai kiristäjän öljykanava tukossa mikä
              todennäköisempi vaihtoehto alkuperäisen rempan jälkeen.

              Jos missään k.kiristäjissä ole KUNNOLLISTA hydrolukkoa.
              On vika öljyn tuotto ja siirron alkupäässä.

              Nostajiinhan et ole koskenut, ja tuski rikki menevät rempan jälkeen.
              Mutta niitten kanavat voi tukkiutua huolimattoman huollon jälkeen helposti.
              Mulla on 265tkm m62 ja nostajat rokkaa hienosti.
              Tsemppiä..
              Mitempä sitä olis päässyt toteamaan onko öljyä päässyt kiristäjille asti. Pitää alkaa purkamaan tuota konetta seurv. v-loppuna.
              tehtävä noin niinkuin neuvoit. en ymmärtänyt mitä meinasit tuolla kunnollisella hydrolukolla??
              Nostajiin ei olla koskettu. uusittiin kaikki 3 laahainta koska keskilaahain meni rikki ajossa. myös ketju tuli uusi ja nokka-akselin ketjun (hydraulinen kiristin). Sitä en tiedä olisko sitten päässy jotain roskia käynnistyksen jälkeen jonnekkin nostajien väliin ja ne naputtelis??
              Onkohan tuo vähän hullua hommaa alkaa uusimaan umpimähkässä 32kpl nostajia ja sitten ne laitettua kone tikittelis edelleen???
              Miten tässä kannattais nyt edetä? Saako todettua ensin jotenkin jos jotkut nostajista olis esim. rikki ja sen myötä uusis ne mitkä on rikki vai vaihtaakko kaikki?? tarviiko nostaja remonttiin erikois työkaluja ja onko työnä minkälainen ks. työ?
              Niin ja jos kanavia on nyt esim. tukossa ja öljy ei kierrä ja sen takia nakuttelee niin mitä tuolle vois tehdä?
              Olisko esim. järkeä avata öljypohja ja öljypumpun kauttaa painattaa paineilmaa??
              jokatapauksessa tuota konetta aletaan purkamaan niin kertokaa ja neuvokaa mitä tehdään ensin ja sais jotain mahdollisuuksia pois suljettua ettei tosiaan suinpäin aleta uusimaan esim. nostajia jos vika ei edes ole niissä??

              Sen mitä tuota konetta on kuunnellut stetoskoopilla ääni kuuluu koviten kuskinpuolen venttiilikopan päältä.
              Ja jos tai kun olis nyt öljynpuute nostajissa niin mitä sille pystyy tekemään??

              ainoastaan yhtä nokkapyörää käytettiin irti ja se oli hanttarinpuolen nokkapyörää ja se laitettiin kiinni ohjeen mukaiseen momenttiin että ei se ainakaan täysin irti voi olla. muita hammaspyöriä ei ole käytetty irti..

              Täytyy kuitenki katsoa heti ekana nuo kiristäjät mistä mainitit ja katsoa painuvatko läjään.. Ja jos niissä oliskin vika niin mikä tuola koneessa saa sitten aikaan sen tikittävän äänen joka nousee kierrosten mukana ihan loppuun asti ja ei väliä onko kuuma tai kylmä kone?

              Niin ja jos tuo kiristäjän öljykanava olis nyt tukossa niin miten sen saa todettua ja avattua ?? paineilmallako ja jos niin minne sitä ilmaa osaa painattaa ja mistäpäin??
              Anteeksi että joudun näin paljon kysymään ,mutta nyt tartten oikeasti jo apua tuon auton kanssa.
              Oliko nuo mainitsemani puristuspaineet ok kun olivat 11-11.5 joka pytyssä?
              Last edited by korbimotors; 16-06-2013, 18:30.

              Comment

              • -KK-
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 265

                #52
                En tiedä onko tämä dokkari tuttu, mutta laitan varman päälle varuiksi linkin. Tuossa voisi katsella vanoksen ja osalta ja mietiskellä. Etenkin kun vertaisi tehtyyn remonttiin mitä ja miten tuli tehtyä. Pari hyvää kuvaa tuolla ja yleistä tietoa rempasta sekä kalibroinnista.

                Ihan arvauksena mietin josko vanos systeemi ei pelittäisi kunnolla. Joko öljynvirtauksessa taikka tuossa säätösolenoidissa häikkää. Tai joku anturi tai sähköjohto. En tiedä miten näissä nykyisissä tulee nakutusta enään jos sylinteristä nakuttaisi jollain tavalla. Paitsi, tiedän siis nyt omalta kohdaltani että löysällä olevasta tulpasta tulee tosi kova ja terävä nakuttava ääni. Voisiko sama tulla jos sytyttää sylinterissä venttiilin ollessa auki ja paine/ääni pääsee karkaamaan imu tai pakosarjaan. Ihan ilmaan heitettyä arvailua ilman asiantuntemusta

                Edelleen inpa olisi erittäin hyvä, niin vikakoodien lisäksi livedatassa näkisi koneen pyöriessä muunmuassa potkiiko joku sylinteri epätasaisesti. Niin voisi sen osalta vikaa etsiä. Nimellä engine roughnes on tuo mittaus muistaakseni. Ja sitten olisiko jotain livedataa vanoksista, en tiedä.

                Comment

                • korbimotors
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 195
                  • Salla

                  #53
                  Originally posted by -KK- View Post
                  En tiedä onko tämä dokkari tuttu, mutta laitan varman päälle varuiksi linkin. Tuossa voisi katsella vanoksen ja osalta ja mietiskellä. Etenkin kun vertaisi tehtyyn remonttiin mitä ja miten tuli tehtyä. Pari hyvää kuvaa tuolla ja yleistä tietoa rempasta sekä kalibroinnista.

                  Ihan arvauksena mietin josko vanos systeemi ei pelittäisi kunnolla. Joko öljynvirtauksessa taikka tuossa säätösolenoidissa häikkää. Tai joku anturi tai sähköjohto. En tiedä miten näissä nykyisissä tulee nakutusta enään jos sylinteristä nakuttaisi jollain tavalla. Paitsi, tiedän siis nyt omalta kohdaltani että löysällä olevasta tulpasta tulee tosi kova ja terävä nakuttava ääni. Voisiko sama tulla jos sytyttää sylinterissä venttiilin ollessa auki ja paine/ääni pääsee karkaamaan imu tai pakosarjaan. Ihan ilmaan heitettyä arvailua ilman asiantuntemusta

                  Edelleen inpa olisi erittäin hyvä, niin vikakoodien lisäksi livedatassa näkisi koneen pyöriessä muunmuassa potkiiko joku sylinteri epätasaisesti. Niin voisi sen osalta vikaa etsiä. Nimellä engine roughnes on tuo mittaus muistaakseni. Ja sitten olisiko jotain livedataa vanoksista, en tiedä.

                  http://www.e38.org/m62tu.pdf
                  ainakin tuollasella halpis vikakoodin nollaajalla kun katselin niin ei antanut vikakoodia minkäänlaista. ei ole minulla tuollaisia inpoja yms.. eikä edes kellään kaverillanikaan löydy tälläistä.
                  kai se antais jonkun vikakoodin jos jokin anturikin olisi rikki ja tuo ääni tulisi sieltä..
                  mitä tuossa solenoidissa vois olla vikana? ja mikä sen tikittävän äänen aihettaja näin ollen olisi?? itsekään kun en tiedä tästä moottorista yhtään mitään..
                  mitä meinasit tuolla kalibroinnilla? ei olla tehty mitään kalibrointia remontin jälkeen.

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    #54
                    Laitan tässä vielä linkin tuosta omasta engine roughnes mittauksesta joskus aikanaan. Niin hahmottaa millaisesta on kyse.



                    Lisäksi tuossa mietin, että vaikka puristukset olisi tasaiset niin miten sitten jos se vanos elää omaa elämänsä siellä. Eli jos on tapissa jommassa kummassa laidassa.

                    Comment

                    • -KK-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 265

                      #55
                      Originally posted by korbimotors View Post
                      ainakin tuollasella halpis vikakoodin nollaajalla kun katselin niin ei antanut vikakoodia minkäänlaista. ei ole minulla tuollaisia inpoja yms.. eikä edes kellään kaverillanikaan löydy tälläistä.
                      kai se antais jonkun vikakoodin jos jokin anturikin olisi rikki ja tuo ääni tulisi sieltä..
                      mitä tuossa solenoidissa vois olla vikana? ja mikä sen tikittävän äänen aihettaja näin ollen olisi?? itsekään kun en tiedä tästä moottorista yhtään mitään..
                      mitä meinasit tuolla kalibroinnilla? ei olla tehty mitään kalibrointia remontin jälkeen.
                      Joo mulla löytyy myös halpis koodinlukija ja sellasen pitäs lukea koodit moottorin yksiköstä. Oma lukee ainakin ainoastaan sieltä just.

                      Kalibroinnista en tiedä. Luin vaan tuolta, että jotain joutuu tehdä jos ottaa osaa irti. Riippunee miten paljon on purettu. Käsitin kyllä, että sulla tuossa olisi ollut purettuna vain yksi ratas about. Eli ei kait siinä mitään. Yleisesti kommentoin vaan, jos tuota dokkaria lukee ajatuksella läpi.

                      Three electrical pin contacts are located
                      on the front surface to verify the
                      default maximum retard position using
                      an ohmmeter. This is required during
                      assembly and adjustment. (see service
                      notes further on).

                      Comment

                      • korbimotors
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 195
                        • Salla

                        #56
                        Originally posted by -KK- View Post
                        Laitan tässä vielä linkin tuosta omasta engine roughnes mittauksesta joskus aikanaan. Niin hahmottaa millaisesta on kyse.



                        Lisäksi tuossa mietin, että vaikka puristukset olisi tasaiset niin miten sitten jos se vanos elää omaa elämänsä siellä. Eli jos on tapissa jommassa kummassa laidassa.
                        miten se pääsisi elämään omaa elämää tuo vanos?
                        mutta vois se johtuakki vanoksista kun se ääni alkoi tulla hiljokseen.. jotenkin ensin vain satunnaisia tikahteluja ja sitten taukoa ja taas tik tik tauko tik tik tik tauko. lopuksi tikitteli jo pitempään ja lähti pois kun nosti kierroksia niin jossain 2000rpm paikkeilla. no sitten ei lähtenyt enään edes kierroksilla pois tuo ääni. miten sais varmuuden että pelaako solenoidit varmasti?
                        itestäki tuntuu hullulta että miten se tuollai pikku hiljaa olis menny nostaja/nostajia rikki kun oli sellaista yhden tikahduksen ääniä ensin ja siitä sitten pikku hiljaa muuttui jatkuvammaksi ja loppu tulos on nyt tämä mikä on..

                        Comment

                        • -KK-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 265

                          #57
                          Originally posted by korbimotors View Post
                          miten se pääsisi elämään omaa elämää tuo vanos?
                          mutta vois se johtuakki vanoksista kun se ääni alkoi tulla hiljokseen.. jotenkin ensin vain satunnaisia tikahteluja ja sitten taukoa ja taas tik tik tauko tik tik tik tauko. lopuksi tikitteli jo pitempään ja lähti pois kun nosti kierroksia niin jossain 2000rpm paikkeilla. no sitten ei lähtenyt enään edes kierroksilla pois tuo ääni. miten sais varmuuden että pelaako solenoidit varmasti?
                          itestäki tuntuu hullulta että miten se tuollai pikku hiljaa olis menny nostaja/nostajia rikki kun oli sellaista yhden tikahduksen ääniä ensin ja siitä sitten pikku hiljaa muuttui jatkuvammaksi ja loppu tulos on nyt tämä mikä on..
                          Niin joko tuon vanoksen ohjauksessa häikkää (anturi, tunnistimen asento jne) taikka sitten jos tuo itse venttiili kanittaa. Tai joku muun tuossa öljynsaannissa sinne yksikköön. Venttiili lienee magneettivoimalla liikkuva, eli jos voima ei riitä niin tuskin työmäntä liikkuukaan. Varmaan kohtuu herkkä metallihiukkasille tuo öljykanava mistä menee läpi. Vaikka öly tuleekin suodattimen läpi siis. Suodatinhan päästänee alle 10 mikronin murut läpi noin yleistäen. Alkaa olemaan vaan hakuammuntaa tämä. Mutta samalla kun avaa, niin varmaan sen osan saisi helposti käsille irrotettua siinä myös. En tiedä.



                          Comment

                          • korbimotors
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2012
                            • 195
                            • Salla

                            #58
                            Originally posted by -KK- View Post
                            Niin joko tuon vanoksen ohjauksessa häikkää (anturi, tunnistimen asento jne) taikka sitten jos tuo itse venttiili kanittaa. Tai joku muun tuossa öljynsaannissa sinne yksikköön. Venttiili lienee magneettivoimalla liikkuva, eli jos voima ei riitä niin tuskin työmäntä liikkuukaan. Varmaan kohtuu herkkä metallihiukkasille tuo öljykanava mistä menee läpi. Vaikka öly tuleekin suodattimen läpi siis. Suodatinhan päästänee alle 10 mikronin murut läpi noin yleistäen. Alkaa olemaan vaan hakuammuntaa tämä. Mutta samalla kun avaa, niin varmaan sen osan saisi helposti käsille irrotettua siinä myös. En tiedä.



                            tuo hanttarin puolen vanos pyörähti kyllä ihmeellisesti kun otti sen nokan lukitustyökalun irti. siis kaikki lukitustyökalut olivat paikallaan eli ajoitus oli kohdallaan ja kun nokka-akselin lukitus työkalun otti irti niin itse hammasratas ei pyörähtänyt mutta se akseli pyörähti ns. väkisten heti kun lukituksen löysäs. kuskinpuolelta kun otti tuon lukitus työkalun irti niin se ei kyllä liikkunut sen jälkeen mihinkään.
                            En tiedä miksi se teki noin ja olisko nyt sitten vanokset sekasin tms..??
                            Koska aluiksi ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä kunnes muutaman minuutin päästä alkoi tikittelemään. ihan niinku vaikka vanokset olis yrittänyt hakea paikkaansa keskeltä tms.. ei osaa oikein selittää edes tätä asiaa..
                            mutta se jäi mysteeriksi että miksi se itse nokka-akselin halusi pyörähtää jonkun verran heti kun otti lukitus työkalun irti??

                            soitin asentajalle äsken ja selvitin asian tarkemmin:

                            Eli hän oli kokeillut ensin kiristin kiinni ketjulla ajoitus kohdilleen ja lukitustyökalut kiinni. ja hanttimiehen puoleisen lukitustyökalun kun irroitti niin nokka-akseli halus samantien pyörähtää myötäpäivään eli ihan niinkun koneessa olis ollut ns. tahti/veto päällä. kuskinpuolelta kun otti pois niin se ei liikkunut minnekkään.
                            Eli itse vanoshan pysyi paikallaan vaan pelkästään tuo nokka-akseli halus pyörähtää sisällään eli ei se ketjua sun muita pyörättänyt kun otti tuon lukitustyökalun pois. mutta eihän sielä ole tavallaan enään sillon jako kohdallaan kun se pyörähtää??
                            tämä kaveri oli kokeillut msen jälkeen myös ketjun kiristin löysällä ettei ainakaan sen takia ole mitenkään vetoa päällä ja saman teki myös silloinkin että kun löysäs tuo lukitustyökalun nokka-akseli halus samantien pyörähtää myötäpäivään?? Kuuluuko sen tehdä noin ihan vaan sen takia kun on tahti päällä ja se hakee sitten oikean paikkansa öljynpaineella?? vai onko tuossa joku tietty järjestys yms.. että miten kuuluuu kasata tuo jakopää ettei se pääsis tekemään tuota pyörähdystä?
                            Esim. olisko pitänyt purkaa ne kaikki hammasrattaat irti ja vanokset yms.. ja kasata jossain tietyssä järjestyksessä??
                            Jos jako ei kohdallaan niin voiko sillon tulla tuollainen tikitys??
                            Mutta tämäkin teoria ihmetyttää että miten se ensin kävi ilman tikitystä minuutin pari kunnes alkoi tuleen nuita hetkittäisiä tikityksiä ja lopulta kokoaikainen..

                            ps.. yrittäkää saada jotain tolkkua tästä kirjoituksesta.
                            tässä on jo niin väsynyt tämän auton kanssa ettei osaa enää panostaa täysillä kirjoitukseen.. yritän vain jotenki saada kerrottua että mitä on tapahtunut niin osais joku sit yhdistää näitä asioita toisiinsa.. ja tuohon tikitykseen??
                            Last edited by korbimotors; 16-06-2013, 22:03.

                            Comment

                            • -KK-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 265

                              #59
                              Originally posted by korbimotors View Post
                              tuo hanttarin puolen vanos pyörähti kyllä ihmeellisesti kun otti sen nokan lukitustyökalun irti. siis kaikki lukitustyökalut olivat paikallaan eli ajoitus oli kohdallaan ja kun nokka-akselin lukitus työkalun otti irti niin itse hammasratas ei pyörähtänyt mutta se akseli pyörähti ns. väkisten heti kun lukituksen löysäs. kuskinpuolelta kun otti tuon lukitus työkalun irti niin se ei kyllä liikkunut sen jälkeen mihinkään.
                              En tiedä miksi se teki noin ja olisko nyt sitten vanokset sekasin tms..??
                              Koska aluiksi ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä kunnes muutaman minuutin päästä alkoi tikittelemään. ihan niinku vaikka vanokset olis yrittänyt hakea paikkaansa keskeltä tms.. ei osaa oikein selittää edes tätä asiaa..
                              mutta se jäi mysteeriksi että miksi se itse nokka-akselin halusi pyörähtää jonkun verran heti kun otti lukitus työkalun irti??
                              Oisko vanoksessa jonkinlainen öljynpaine myös kun kone on sammuksissa. Noissa kuvissa näkyy yksi sellanen venttiili nimellä check valve. Sen tarkoituksena lienee tekstin mukaan pitää esipainetta ja estää käynnistettäessä jotain ongelmia jos ei ole heti painetta. Se voinee kääntää tuota toiseen suuntaan? Myös silloin jos paine on päässyt rempan aikana laskemaan ja irrottaa lukituksen. Jännitystähän tulee akseliin itse nokista kun jousien voimalla painaa siellä. Kun kummiskin vanos nimenomaan kiertää tuota nokka-akselia tavallaan ja kumpaankin suuntaan. Noh, joku tietänee kuka noita on rempannut.

                              A check valve is positioned forward of the solenoid in the cylinder head oil gallery. The
                              check valve maintains an oil supply in the VANOS transmission and oil circuits after the
                              engine is turned off. This prevents the possibility of piston movement (noise) within the
                              VANOS transmission system on the next engine start.

                              Comment

                              • korbimotors
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2012
                                • 195
                                • Salla

                                #60
                                Originally posted by -KK- View Post
                                Oisko vanoksessa jonkinlainen öljynpaine myös kun kone on sammuksissa. Noissa kuvissa näkyy yksi sellanen venttiili nimellä check valve. Sen tarkoituksena lienee tekstin mukaan pitää esipainetta ja estää käynnistettäessä jotain ongelmia jos ei ole heti painetta. Se voinee kääntää tuota toiseen suuntaan? Myös silloin jos paine on päässyt rempan aikana laskemaan ja irrottaa lukituksen. Jännitystähän tulee akseliin itse nokista kun jousien voimalla painaa siellä. Kun kummiskin vanos nimenomaan kiertää tuota nokka-akselia tavallaan ja kumpaankin suuntaan. Noh, joku tietänee kuka noita on rempannut.

                                A check valve is positioned forward of the solenoid in the cylinder head oil gallery. The
                                check valve maintains an oil supply in the VANOS transmission and oil circuits after the
                                engine is turned off. This prevents the possibility of piston movement (noise) within the
                                VANOS transmission system on the next engine start.
                                vaikea sanoa näihin mitään kun ei ole tietoa..
                                nyt vaan joku joka tietää kertoo minulle että kuuluuko sen päästä pyörähtämään kun ottaa lukitustyökalun pois sen verran että tahti/veto löysää.sen verran se halus pyörähtää?? onko normaalia vai onko sielä nyt siis jako pielessä??

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎