Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62b44tu koneen käyntiääni X5ssa jakorempan jälkeen? Missä vika??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • korbimotors
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 195
    • Salla

    #61
    Jännitystähän tulee akseliin itse nokista kun jousien voimalla painaa siellä. Kun kummiskin vanos nimenomaan kiertää tuota nokka-akselia tavallaan ja kumpaankin suuntaan. Noh, joku tietänee kuka noita on rempannut.

    mitä tarkoitit tuolla tekstillä?

    pitäiskö nuiden vanosten solenoidien antaa vikakoodia sillä inpa:lla jos ne ei toimi niikuin kuuluu??

    Niin ja ihan hyvin on voinutkin mennä metalli mujua ja tukkinut esim. sen vakosessa olevan venttiili reiän? saisko se aikaan tuollaista ääntä mikä tuossa nyt on??
    öljypohjasta muuten tuli alumiini mujua kun sen käytti auki.. ja olisko se sitten aluksi kun laitto auton käyntiin ollut kaikki paikat vielä auki ja öljyt kiertänyt yms.. ja sitten kun lähti paskat liikkeelle niin pääsi menemään esim. tuonne solenoidissa olevaan reikään ja tukkoon ja siksi alkoi tikittelemään?? nää on vaikeita asioita kyllä..
    Last edited by korbimotors; 16-06-2013, 22:39.

    Comment

    • korbimotors
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 195
      • Salla

      #62
      Originally posted by -KK- View Post
      Niin joko tuon vanoksen ohjauksessa häikkää (anturi, tunnistimen asento jne) taikka sitten jos tuo itse venttiili kanittaa. Tai joku muun tuossa öljynsaannissa sinne yksikköön. Venttiili lienee magneettivoimalla liikkuva, eli jos voima ei riitä niin tuskin työmäntä liikkuukaan. Varmaan kohtuu herkkä metallihiukkasille tuo öljykanava mistä menee läpi. Vaikka öly tuleekin suodattimen läpi siis. Suodatinhan päästänee alle 10 mikronin murut läpi noin yleistäen. Alkaa olemaan vaan hakuammuntaa tämä. Mutta samalla kun avaa, niin varmaan sen osan saisi helposti käsille irrotettua siinä myös. En tiedä.



      tätä siis meinasin että kun oot kirjoittanut että varmaan kohtuu herkkä metalli hiukkasille yms...
      niin tässä tapauksessa ihan hyvin on voinut mennä metallimujua tuonne yksikköön koska sitä oli myös öljypohjassa.
      Nyt kun toisen kerran käytti auki niin ei ollut enään mujua öljypohjassa.. pystyisköhän nuita solenoideja kuinka helposti purkamaan ja miten sais aukaistua kanavat jos ovat tukkeissa??

      entä mitäs tällä tarkoitit?? Oonko sit vaan niin tyhmä

      "Venttiili lienee magneettivoimalla liikkuva, eli jos voima ei riitä niin tuskin työmäntä liikkuukaan."

      Comment

      • -KK-
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 265

        #63
        Yritän vielä:



        Tuossa kuvassa siis tuo asteluku meinaa, että se pitkä nokka-akseli kääntyy tosiaan tuohon ketjurattaaseen verrattuna. Oikealle sekä vasemmalle. Siinä on tuo liike ja sitä kontrolloi se vanos yksikkö akselin etupäässä. Ei kait siellä mikään pidättele sitä nokka-akselia pyörähtämästä tuon vertaa, paitsi vanos mötikän sisällä oleva öljynpaineohjaus. Moottori sammuksissa ja käynnissä. Mitä ne sitten lieneekään. Eli siellä voi olla "vapaa liikettä" kun ei ole painetta.

        Nokka akseli ohjaa imu ja pakoventtiileitä, mutta ne venttiilien nouset painaa tiukkana nokkaa vasten niin, että siinä itse nokassa voi olla jännitystä kun ne nokat on sopivassa asennossa (venttiili auki). Tottakai se kiertää sitä nokkaa silloin jos sopivasti on useamman jousen jännitys. Ja tuo jos ei ole lukittuna rattaaseen, niin salliin kiertää tuon astemäärän verran maksimissaan?

        Olettaisin, että kokoonpanovaiheessa se vanosmötikkä kohdistetaan akseliin sopivasti asentaen. Ja tuolleen korjaamovaiheessa silloin kun vanosta ei irroiteta kohdistetaan vain se ketjuratas huomioiden sitten? Kummankin nokan osalta ja suhteessa kampiakseliin jne.

        Näin arvaten suunnilleen.

        Comment

        • peto2
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 8267
          • Järvikylä (Nakkila)

          #64
          jep mutta vanos pitää aivan erilaista ääntä.. kuulostaa kuin olisi dieseli.. semmosta roklotusta.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • korbimotors
            Bimmer Rookie
            • Oct 2012
            • 195
            • Salla

            #65
            Originally posted by -KK- View Post
            Yritän vielä:



            Tuossa kuvassa siis tuo asteluku meinaa, että se pitkä nokka-akseli kääntyy tosiaan tuohon ketjurattaaseen verrattuna. Oikealle sekä vasemmalle. Siinä on tuo liike ja sitä kontrolloi se vanos yksikkö akselin etupäässä. Ei kait siellä mikään pidättele sitä nokka-akselia pyörähtämästä tuon vertaa, paitsi vanos mötikän sisällä oleva öljynpaineohjaus. Moottori sammuksissa ja käynnissä. Mitä ne sitten lieneekään. Eli siellä voi olla "vapaa liikettä" kun ei ole painetta.

            Nokka akseli ohjaa imu ja pakoventtiileitä, mutta ne venttiilien nouset painaa tiukkana nokkaa vasten niin, että siinä itse nokassa voi olla jännitystä kun ne nokat on sopivassa asennossa (venttiili auki). Tottakai se kiertää sitä nokkaa silloin jos sopivasti on useamman jousen jännitys. Ja tuo jos ei ole lukittuna rattaaseen, niin salliin kiertää tuon astemäärän verran maksimissaan?

            Olettaisin, että kokoonpanovaiheessa se vanosmötikkä kohdistetaan akseliin sopivasti asentaen. Ja tuolleen korjaamovaiheessa silloin kun vanosta ei irroiteta kohdistetaan vain se ketjuratas huomioiden sitten? Kummankin nokan osalta ja suhteessa kampiakseliin jne.

            Näin arvaten suunnilleen.
            Erittäin hyvin selitetty nyt jopa minäkin ymmärsin
            Eli jako on siis kohdallaan.
            Niin pitäiskö se antaa vikakoodia jos vanos solenoideissa olis jotain häikkää tms..??
            Miten nuo kanavat sais puhdistettua? Lähteekö nuo solenoidit kuinka helposti irti ja mitä kautta pääsis puhdistamaan?
            Jos solenoidin johdot olis menny väärinpäin eli vasenpuoli pistoke onki nyt oikealla, voisiko sillon tehdä näin että ensin toimii ja sitten alkaa sääteleen ja tikitteleen kun johdot väärinpäin? Saatto ehkä toinen johdoista olla aavistuksen pitempi mutta kyllä se yltäis toiselle solenoidillekki eli pystyy periaatteessa menemään väärinpäinkin.. Mut käviskö heti tikittäen jos väärinpäin ettei aluksi kävis hyvin ja sitten muuttuis??


            Tai sitten ne on nuo nostajat kun venakansista kuskinpuolelta se kuului kovimmillaan.
            Last edited by korbimotors; 16-06-2013, 23:35.

            Comment

            • korbimotors
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 195
              • Salla

              #66
              Originally posted by peto2 View Post
              jep mutta vanos pitää aivan erilaista ääntä.. kuulostaa kuin olisi dieseli.. semmosta roklotusta.
              Ja vanoksesta ei siis pääsee kuulumaan näin voimakasta tikitystä??
              Tiedän kyllä millaista ääntä nuo vanokset on piettänyt jo ennen tätä remonttia ja tätä uutta ääntä. Se on sellainen pehmeä rouskutus mikä kuuluu nytkin taustalta tuon tikityksen lisäksi.. Luulin että vanos voi myös tikittää isomminkin jos esim. Solenoideissa tms.. On häikkää

              Comment

              • -KK-
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 265

                #67
                Originally posted by korbimotors View Post
                tätä siis meinasin että kun oot kirjoittanut että varmaan kohtuu herkkä metalli hiukkasille yms...
                niin tässä tapauksessa ihan hyvin on voinut mennä metallimujua tuonne yksikköön koska sitä oli myös öljypohjassa.
                Nyt kun toisen kerran käytti auki niin ei ollut enään mujua öljypohjassa.. pystyisköhän nuita solenoideja kuinka helposti purkamaan ja miten sais aukaistua kanavat jos ovat tukkeissa??

                entä mitäs tällä tarkoitit?? Oonko sit vaan niin tyhmä

                "Venttiili lienee magneettivoimalla liikkuva, eli jos voima ei riitä niin tuskin työmäntä liikkuukaan."
                Tuolla vanoksella on ohjaussysteemi, joka kääntää sitä oikealle ja vasemmalle tai siis eteenpäin ja taaksepäin. Ensimmäisenä on tuo ikäänkuin tehostettu hydrauliservo ohjaamassa öljyä. Samanlainen kuten missä tahansa lentokoneen siivissä vaikkapa. Tässä ohjaussolenoidia ohjataan sähköllä suuntaansa "magneetilla". Ja sillä on joku voima. Ei ole mekaanisia rattaita, eli jos magneettinen voima ei riitä niin se ei liiku. Voima voi loppua jos tuo oikealle ja vasemmalle menevä mäntä jumittaa vastaan tarpeeksi. Ja jos siellä on siis muhjua siinä putkessa missä tuon pitäisi liukua. Pitää ymmärtää tuosta kuvasta se tekninen rakenne, että se hydraulinen mäntäosa liukuu tiukkasovitteisessa putkessa ikäänkuin. Lentokoneitakin on pudonnut kun tuo mäntä jumittaa vastaavissa servoissa.



                Ja voin toki olla ihan väärässäkin kaikesta edellä mainitusta. Yritin hahmottaa tuota rakennetta vain

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #68
                  Jos solenoidi on jumissa, tulee vikakoodi siitä ettei vanos saavuta tavoiteasemaansa. Siihen päälle toki muut mahdolliset seurannaiset, jos on jumiutunut aikaiselle niin misfire koodia jne. Suoranaisesti siitä jumiutuneesta solenoidista ei siis tulisi koodia, mutta siitä seuraisi koodi muualta. Solenoidit saa yleensä toimimaan puhdistuksella ja suorasähköllä napsuttelemalla.

                  Metalliroskat harvemmin pääsevät suodattimesta ohi, parissa jossa on ajettu ketju metallia vasten on tuota tavaraa ollut hyvin suodattimella asti, mutta ei muita vaurioita. Alumiinilastu on paljon parempi vaihtoehto kuin teräslastu.

                  Kurkkasitko jo sen kanteen tulevan pakosarjan lisäilmaputken jota arvailtiin e39 puolella?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • korbimotors
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2012
                    • 195
                    • Salla

                    #69
                    Originally posted by Cell View Post
                    Jos solenoidi on jumissa, tulee vikakoodi siitä ettei vanos saavuta tavoiteasemaansa. Siihen päälle toki muut mahdolliset seurannaiset, jos on jumiutunut aikaiselle niin misfire koodia jne. Suoranaisesti siitä jumiutuneesta solenoidista ei siis tulisi koodia, mutta siitä seuraisi koodi muualta. Solenoidit saa yleensä toimimaan puhdistuksella ja suorasähköllä napsuttelemalla.

                    Metalliroskat harvemmin pääsevät suodattimesta ohi, parissa jossa on ajettu ketju metallia vasten on tuota tavaraa ollut hyvin suodattimella asti, mutta ei muita vaurioita. Alumiinilastu on paljon parempi vaihtoehto kuin teräslastu.

                    Kurkkasitko jo sen kanteen tulevan pakosarjan lisäilmaputken jota arvailtiin e39 puolella?
                    En ole vielä sitä tarkistanut.. sekö voi aiheuttaa myös sitten jotain tälläistä?

                    Comment

                    • Timelord
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 504
                      • Loimaa

                      #70
                      Originally posted by korbimotors View Post
                      Lähteekö nuo <solenoidit kuinka helposti irti ja mitä kautta <pääsis puhdistamaan?
                      <Tai sitten ne on nuo nostajat kun venakansista <kuskinpuolelta se kuului kovimmillaan.
                      Muistaakseni solenoidit lähtee ihan kiertämällä irti; kunnon pihdeillä. Puhdistus vaikka sillä Wurthin puhastusspraylla ja antamalla virtaa lyhyitä sykäyksiä jolloin kara liikkuu ja paska myös...

                      Mä en kyllä noihin nostajiin vielä kajoais. Mutta kuskinpuolen venakopan nyppäisin pöydällä ja kurkkaisin sisälle. Oli kyllä itellä ehkä se rojektin vittumaisin vaihe kun yritti ahtaa venakoppaa takas, lämppärin letkujen ahistaessa ja kopan tiivisteen pudotessa urastaan kokoajanhelatiden

                      Tsekkaas muuten Korbi vielä se Cellin mainitsema lisäilmaputki. Kuvasta (omasta prokkiksesta) näkkee solenoidit ja lisäilmaputken.
                      Last edited by Timelord; 07-06-2022, 11:56.
                      W201 2,5D
                      W123 280ce
                      E21 316
                      ex-E60 530ia
                      ex-E53 4,4i
                      ex-E39 523i
                      ex-E34 520ia
                      ex-E21 318i

                      Comment

                      • korbimotors
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 195
                        • Salla

                        #71
                        Originally posted by Timelord View Post
                        Muistaakseni solenoidit lähtee ihan kiertämällä irti; kunnon pihdeillä. Puhdistus vaikka sillä Wurthin puhastusspraylla ja antamalla virtaa lyhyitä sykäyksiä jolloin kara liikkuu ja paska myös...

                        Mä en kyllä noihin nostajiin vielä kajoais. Mutta kuskinpuolen venakopan nyppäisin pöydällä ja kurkkaisin sisälle. Oli kyllä itellä ehkä se rojektin vittumaisin vaihe kun yritti ahtaa venakoppaa takas, lämppärin letkujen ahistaessa ja kopan tiivisteen pudotessa urastaan kokoajanhelatiden

                        Tsekkaas muuten Korbi vielä se Cellin mainitsema lisäilmaputki. Kuvasta (omasta prokkiksesta) näkkee solenoidit ja lisäilmaputken.
                        Joo nyt tiedän mistä putkesta kyse kun kuvasta näki..
                        Kyllä se kaveri sitä tunki sinne minne se kuuluukin tulla. olikohan tuosta just jotain kiinnikkeitä tms.. poikki,en muista sata varmasti.. mutta tämäki että kone kävi ensin normaalisti ja ei kuulunut mitään tikahteluja ja sitten alkoi hiljokseen tuleen tuo ääni.. enemmän ja enemmän pysyvämpänä.. lopussa sen sai vielä häipymään kierroksia nostamalla ja kun yli 2000rpm kierroksia se ääni tikitys hävisi ,mutta lopulta ei auttanut enään sekään..
                        niin jotenki tuntuis hullulta että olisko se aluksi ollut vaan pikkuisen se putki kiinni ja sitten lähtenyt pikku hiljaa siitä paikaltaan pois ja sitten alkoi tikitys.
                        Kun ei tule ole mikään ihan vaimea pikku tikitys mikä tuolta tulee.. En toki tiedä että millaista ääntä auto tekee jos tuo ilmaputki oliskin irti..
                        sehän se mahvatavaa olis jos ääni tulis jostain tuollaisesta että putki olis irti ja tikittäis sen takia..

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17797
                          • Jämsä

                          #72
                          Originally posted by korbimotors View Post
                          Joo nyt tiedän mistä putkesta kyse kun kuvasta näki..
                          Kyllä se kaveri sitä tunki sinne minne se kuuluukin tulla. olikohan tuosta just jotain kiinnikkeitä tms.. poikki,en muista sata varmasti.. mutta tämäki että kone kävi ensin normaalisti ja ei kuulunut mitään tikahteluja ja sitten alkoi hiljokseen tuleen tuo ääni.. enemmän ja enemmän pysyvämpänä.. lopussa sen sai vielä häipymään kierroksia nostamalla ja kun yli 2000rpm kierroksia se ääni tikitys hävisi ,mutta lopulta ei auttanut enään sekään..
                          niin jotenki tuntuis hullulta että olisko se aluksi ollut vaan pikkuisen se putki kiinni ja sitten lähtenyt pikku hiljaa siitä paikaltaan pois ja sitten alkoi tikitys.
                          Kun ei tule ole mikään ihan vaimea pikku tikitys mikä tuolta tulee.. En toki tiedä että millaista ääntä auto tekee jos tuo ilmaputki oliskin irti..
                          sehän se mahvatavaa olis jos ääni tulis jostain tuollaisesta että putki olis irti ja tikittäis sen takia..


                          Kyllähän toi kuulostaa just siltä että joku paikka on alkanut mennä tukkoon. Sitten kun antanut lisää kierroksia, niin öljynpaineet noussut hieman tyhjäkäynniltä ja ääni hävinnyt. Lopulta niin tukossa, että ei auta enää kierroksien nosto :think
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • korbimotors
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2012
                            • 195
                            • Salla

                            #73
                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            Kyllähän toi kuulostaa just siltä että joku paikka on alkanut mennä tukkoon. Sitten kun antanut lisää kierroksia, niin öljynpaineet noussut hieman tyhjäkäynniltä ja ääni hävinnyt. Lopulta niin tukossa, että ei auta enää kierroksien nosto :think
                            Millä noita paikkoja alkaa aukomaan??
                            Onko nostajat jumineet nyt kumminki. Yks tai useampi..

                            Comment

                            • Timelord
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 504
                              • Loimaa

                              #74
                              Originally posted by korbimotors View Post
                              Millä noita paikkoja alkaa aukomaan??
                              Onko nostajat jumineet nyt kumminki. Yks tai useampi..

                              Tsekkaa se ilmaputki, on kuitenkin kohtuullisen helppo ottaa pois ja tarkistaa o-rengastiipparit putken molemmista päistä samoin kuin kiinnityspisteet.

                              Ja samalla kun otat laturin hihnan pois niin koitapa käyttää hetki ilman apulaitehihnaa, saa suljettua mahdollisen laakerivaurion, esim laturista, tehostimesta tai vesipumpusta; miksei kiristimen rullistakin...
                              Last edited by Timelord; 18-06-2013, 08:22. Reason: tarkennusta
                              W201 2,5D
                              W123 280ce
                              E21 316
                              ex-E60 530ia
                              ex-E53 4,4i
                              ex-E39 523i
                              ex-E34 520ia
                              ex-E21 318i

                              Comment

                              • korbimotors
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2012
                                • 195
                                • Salla

                                #75
                                Originally posted by Timelord View Post
                                Tsekkaa se ilmaputki, on kuitenkin kohtuullisen helppo ottaa pois ja tarkistaa o-rengastiipparit putken molemmista päistä samoin kuin kiinnityspisteet.

                                Ja samalla kun otat laturin hihnan pois niin koitapa käyttää hetki ilman apulaitehihnaa, saa suljettua mahdollisen laakerivaurion, esim laturista, tehostimesta tai vesipumpusta; miksei kiristimen rullistakin...
                                Pitää se tuo ilmaputki tarkistaa ilmanmuuta jos se kerta voi saada aikaan nuinkin kova tikitys äänen.. Voihan sitä käyttää myös ilman apulaite remmiä mut ei tuo minusta tule niin alhaalta tuo ääni. Tuossa se nakuttelee kuskinpuolella eniten ja kun työntää pään kuskinpuolella renkaan kanssa samaan paikkaan niin sielä kuuluu myös melko rajusti myös tämä ääni.. Kannattaahan tuo toki kaikkea kokeilla..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎