Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62b44tu koneen käyntiääni X5ssa jakorempan jälkeen? Missä vika??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #16
    Originally posted by korbimotors View Post
    [IMG]http://aijaa.com/ME4V92[/IMG]

    tuossa tuota ääntä taas lisää...
    No arvataan lisää mahdollisia tik tik äänen lähteitä.
    Oletko tutkinut pakosarjojen kunnon / kiinnityksen kanteen / tiivisteiden kunnon
    pakoputken kiinnitys pakosarjaan ?
    kunhan arvailen.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • korbimotors
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 195
      • Salla

      #17
      Originally posted by e46touring View Post
      No arvataan lisää mahdollisia tik tik äänen lähteitä.
      Oletko tutkinut pakosarjojen kunnon / kiinnityksen kanteen / tiivisteiden kunnon
      pakoputken kiinnitys pakosarjaan ?
      kunhan arvailen.
      En ole tutkinut kuntoja/kiinnityksiä enkä myöskään tiivisteiden kuntoa kun näitä ei irroitettu tuon jakorempan aikana ja jos luit sen ihan ekan tekstin niin olin sinne kirjoittanut että tuo ääni alkoi kuulumaan jonkin ajan päästä kun rempan jälkeen auto laitettiin käyntiin. Muutamiin minutteihin ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä.

      Sitä tässä nyt miettinyt kun joku tuola alkupäässä jutustelua kyseli, että olinko putsannut öljypumppua tai sitä sihtiä mikä on sielä pienemmän öljypohjan kannen alla puolet sen reiän koosta ja sinne pääsee kiilautumaan muovirämmälettä..
      En ole kyllä putsaillut sieltä ollenkaan vaikkakin öljypohja käytettiinkin pois(se pienempi öljypohja,jonka kautta lasketaan öljytkin pois)
      Mietin nyt että pitäiskö tuo nyt kuitenkin vielä aukaista se öljypohja ja katsoa onko se kuinka tukkeissa se sihdin toinen reuna ja yleensäkin se sihti..??
      Voisko tuo tikitys johtua siitä että se sihdin toinen reuna olisi esim. niin tukossa ettei öljy pääse kiertämään kunnolla ja venttiilin nostimet nakuttelee kuivuuttaan??
      Vai onko tuo sitten nostajista aiheutuvaa tikitystä??

      Kova raha se on tuon kaiken rempan jälkeen mitä nyt tehty alkaa uusimaan kaikkia nostajiakin.. Jos niistä ei sitten selvästi näkisi että missä olisi vika??

      Tuola aiemminhan oli yks topicci missä oli yhdellä kaverilla tikitelly 740 bemu samaan tyyliin ja ei ollut koskaan löytänyt vikaa siihen..
      Oli käyttänyt venakopat auki,tarkistanut kaikki nostimet, OK
      Käyttänyt autoa jopa käynnissäkin kun venttilikopan kannet olivat irti,mutta ei tullut selvyyttä mistä ääni tuli.
      Apulaite remmit oli ollut pois eli ei sieltäkään tullut tuo ääni..

      No yks päivä oli vaihtanut 10w60 valvolinet sisään ja ei vieläkään vaikutusta kunnes 2 päivää myöhemmin oli laittanut aamulla auton käyntiin (ilmat kylmeni -10 pakkasta) niin ääni oli poissa..?? mysteeristä tämä kaikki..
      No sitten se jatkoi autolla ajamista useamman kuukauden(10-20tkm) ilman ylimääräisiä tuollaisia ääniä kunnes matkan teko loppui kuin seinään. Kuului vaan ihan pikkuinen ääni konehuoneesta kiihdyttäessä 60-80km/h ja kun auton sai takasin koti pihalle ja konepelti auki niin kuskinpuolen venakoppa oli halki ja kun tutkittiin pidemmälle niin oli mennyt nokka-akseli poikki.(kilometrejä n.330tkm)
      Eli oliko tuo tikittävä ääni alunperin yhteydessä tähän tulevaan tuhoon vai menikö nokka-akseli muusta syystä poikki sitä ei tiedä kukaan..

      Öljyinä mulla muuten on nyt koneessa mobil 3000 5w-40


      ps.. tuossa ks. 740 bemarissa oli muuten ilmennyt tuo ääni ihan yhtäkkiä öljyjen vaihdon jälkeen.. loppujen lopuksi myös lähti kun vaihtoi ne 10w60 öljyt mutta se että vaikuttiko siihen ne öljyt juuri silloin vai se että ilmat kylmeni niin sitäkään ei tiedä kukaan.. Koska samantien kun nuo viimiset öljyt vaihdettiin ääni ei lähtenyt vaan pari päivää myöhemmin yksi aamu tätä ei enään kuulunut..

      Comment

      • korbimotors
        Bimmer Rookie
        • Oct 2012
        • 195
        • Salla

        #18
        Vaikea sanoa tasan tarkkaan että mistä tuo ääni loppujen lopuksi kantautuis, mutta jotenki ääni kuulostais olevan kovimmillaan kun kuuntelee ääntä auton alla siitä öljypohjan kohdilta.. Voisko öljypumppu piettää tuollasta ääntä tik tik tik tik.... esim. jos se olis kokonaan rikki tai silloinkin jos sielä olis nyt esim. sitä muovimujua päässyt menemään??
        Öljyvalo ainakin sammuu heti kun täräytät autot käyntiin ja ei kyllä vilkahtele käynnissä ollessakaan..
        Jotenki ei vaan tunnu öljynsaanti ongelmalta,kun luulis että kun autolle antaa kierroksia niin sillonhan öljynpaineet kasvaa ja äänen pitäisi sitä myöten hiljentyä mutta tuo ääni mikä tuossa mosassa on se ei hiljene ennenkuin avainta kääntämällä auton sammuksiin.

        Comment

        • -KK-
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 265

          #19
          Asian vierestä, että mulla kanssa tikitti äskettäin moottori ja sieltä löyty kaksi tulppaa aavistuksen löystyneenä. Itekin sekoitin tuon äänen venttiilien nakutukseen aluksi kun kuuntelin. Hämäävä oli, ja kovahko tikitys. Onneksi tulppien kiristämisellä vaimeni. Jäljelle jäi vain se vanosten ääni. Ilmeisesti. Sellanen vaimea tikityksen tapainen myös.

          Hydraulisten nostajien osalta olen aikanaan huomannut, että jos ei ole öljynpainetta, niin venttiilien ääni on silloin sietämättömän kova. Öljynvaihdon yhteydessä tuon huomannut.

          Vähän huolestuneena saa olla tuon M62b44 moottorin kanssa, että milloin tekee tenän. Itellä kun 206tkm mittarissa.

          Comment

          • korbimotors
            Bimmer Rookie
            • Oct 2012
            • 195
            • Salla

            #20
            tulpat olen jo tarkistanut ja ne kyllä tuntui olevan kiinni hyvin..

            Tuonne jo eka postaukseen tein korjauksen kun äsken juttelin asentajan kans kuka teki tuohon minun autoon sen jakorempan.

            Eli jakopää remppa kun tehtiin niin sinne ei uusittui kuin laahaimet 3kpl ja sitten se pitkä jakoään kettinki + nipullinen tiivisteitä.
            ..
            Sitä hydraulista kiristintä ei siis ollutkaan uusittu kun ei sitä ollut ollu mukana nuissa varaosissa.

            Eli kysymys nyt tähän viitaten? voiko tuo vanha kiristin piettää tuollaista tiki tiki ääntä ja kasvaa kierrosten mukana??

            Uudet öljyt se kaveri oli laittanut sinne hydraulisen kiristimen sisälle.

            Comment

            • BMWFW24
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 276
              • Jämsä

              #21
              Puhelimella kuunneltuna ei ehkä saa oikeaa kuvaa äänestä...mutta onko laturinhihna kunnossa, ei mitää outoja jälkiä taikka onko kaikki hihnan pyörät kunnossa - siis urat ok? Omat kokemukset on nostajista eri kuuloiset. Terävämpi kolaus, enemmän metallinen eikä mikään tikitys.
              ex. 316i e36 1991
              ex. 318iS Coupe e36 1992
              ex. 528iA Touring e39 1997
              ex 316i e30 1990, vaimon
              ex. X5 4.4i e53 2001
              ex 316 e46 2003, vaimon
              525iX e60 2008
              Z4 e85 2003, vaimon​

              Comment

              • korbimotors
                Bimmer Rookie
                • Oct 2012
                • 195
                • Salla

                #22
                siis tätä kiristintähän tuonne ei uusittu kun tehtiin jakoremppa:

                Nokka-akselin ketjun kiristin - 11317531813, 11 31 7 531 813, 7531813, 11317531813 - Sopii malleihin: X5 (E53)


                Niin voiko tuo kiristin saada aikaan tuollaisen tikittävän äänen koneeseen jos se on esim. jotenkin rikki??

                Comment

                • peto2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 8267
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #23
                  Originally posted by korbimotors View Post
                  siis tätä kiristintähän tuonne ei uusittu kun tehtiin jakoremppa:

                  Nokka-akselin ketjun kiristin - 11317531813, 11 31 7 531 813, 7531813, 11317531813 - Sopii malleihin: X5 (E53)


                  Niin voiko tuo kiristin saada aikaan tuollaisen tikittävän äänen koneeseen jos se on esim. jotenkin rikki??
                  kyllähän rikkinäinen kiristin saa aikaan jonkinlaista ylimääräistä ääntä ja hajottaa laahaimet kun ketju pääsee löysänä hakkaamaan. kuitenkin ihmettelin sitä ettei rattaita vahdettu. uusi ketju ei istu kunnolla kuluneille rattaille ja aiheuttaa sekin ääntä :think
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • korbimotors
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2012
                    • 195
                    • Salla

                    #24
                    Originally posted by BMWFW24 View Post
                    Puhelimella kuunneltuna ei ehkä saa oikeaa kuvaa äänestä...mutta onko laturinhihna kunnossa, ei mitää outoja jälkiä taikka onko kaikki hihnan pyörät kunnossa - siis urat ok? Omat kokemukset on nostajista eri kuuloiset. Terävämpi kolaus, enemmän metallinen eikä mikään tikitys.
                    En nyt ole tarkemmin tuota laturin hihnaa tutkinut. Tarkoitat siis tuota pitkää moniurahihnaa ja sen kuntoa??
                    Hihnapyörätkin kyllä pitäisi olla kunnossa, mikä ne nyt olis voinu yhtäkkiä rikkoa kun remontin jälkeen auto kävi aluksi ihan täysin ilman ylimääräisiä ääniä ja tikityksiä.. sitten alkoi kuulumaan ihan vaan muutamia tik tik tik ja sitten katosi ääni ja taas tik tik tik ääni kuului välillä toiselta puolen venakoppaa tai ainakin sieltä suunnilta ja taas hävisi ääni.. Tottakai siinä heti ajattelin että mikä hel....tin rele tai joku muu vastaava sähköosa sielä naksahtelee ja hiljenee sen myötä..
                    Lopulta tuo ääni jäiki koko ajan kuuluvaksi ja kuuluu nytkin ihan koko ajan.
                    Oli kone kylmä tai kuuma niin sama tikitys....

                    Voe luoja että mulla palaa roput tuon vehkeen kans kohta lopullisesti!!!

                    Tähän väliin täytyy sanoa että kaikista paskin auto mitä on ikinä ollut vaikkakin oliskin hyvä ajettava..
                    Tuossa kone tyypissä ainakin on saksalaiset epäonnistuneet enemmän kuin pahasti!!!

                    Saa todellaki puristaa munista jos mielii lähteä pidemmälle matkalle että pääseköhän tuolla tekeen sen reissun ilman kauheita hinauspalvelun autoja..

                    Pakko tuo kuiten on saada kuntoon on se sen verran kallis keksintö tuossa pihassa koriste esineeksi :(

                    Comment

                    • korbimotors
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2012
                      • 195
                      • Salla

                      #25
                      Originally posted by peto2 View Post
                      kyllähän rikkinäinen kiristin saa aikaan jonkinlaista ylimääräistä ääntä ja hajottaa laahaimet kun ketju pääsee löysänä hakkaamaan. kuitenkin ihmettelin sitä ettei rattaita vahdettu. uusi ketju ei istu kunnolla kuluneille rattaille ja aiheuttaa sekin ääntä :think
                      Mitä esim. cell sanoi niin aivan turhaa touhua vaihdella uusia rattaita...
                      Ja ei tuosta koneesta enään kyllä kuulu sellainen ääni niinkuin kuului sillon kun ketju tosiaan oli löysällä ja se keskilaahain paskana..
                      Niin ja edelleenki se että kun tuo auto laitettiin käyntiin se KÄVI arviolta n.5min helvetin hienosti kunnes alkoi ihan muutamia kertoja aluksi tik tik tik ääniä päästeleen ja se ei aluksi ollut sellainen jatkuva tiki tiki ääni ja satunnaisia tik tik tik.. kunnes ääni kuuluikin koko ajan.
                      Ihan lopussa kun äänen halus vielä pois ettei sitä kuulunut niin nosti kierroksia hiljoksenniin sitten kun kiekat oli yli 2000rpm ääni lähti pois ,mutta lopuksi ei vaikuttanut enään sekään vaan tuo ääni kuuluu niin kauan kunnes moottori ei ole enään käynnissä ja ei ole merkitystä onko kylmä vai kuuma kone.. sama ääni all the time...


                      Niin ja kyllä se ketju istui oikeinkin hienosti nuille vanhoille rattaille.. ja sen mitä itsekkin katsoin remonttia niin ei se pääketju kyllä löysälle jäänyt.. sinne vanhan hydrauli kiristimen sisälle kaveri vaihtoi uudet ölpät sisälle..

                      Comment

                      • peto2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 8267
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #26
                        Originally posted by korbimotors View Post
                        Mitä esim. cell sanoi niin aivan turhaa touhua vaihdella uusia rattaita...
                        samalla perusteella on sitten aivan turha vaihtaa ketjuakin.
                        Originally posted by korbimotors View Post
                        Ja ei tuosta koneesta enään kyllä kuulu sellainen ääni niinkuin kuului sillon kun ketju tosiaan oli löysällä ja se keskilaahain paskana..
                        sulla on kuitenkin siellä nyt ehjät laahaimet ja uusi ketju -> vaikka kiristin olisi rikki niin ketju ei pääse niin löysäksi kuin rikkinäisillä laahaimilla ja venyneellä ketjulla.

                        vaihtaisin ekana sen kiristimen, sen kun saa vaihdettua purkamatta konetta eikä maksakkaan mahottomia.

                        #19 & #20
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • -KK-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 265

                          #27
                          Originally posted by peto2 View Post
                          samalla perusteella on sitten aivan turha vaihtaa ketjuakin.

                          sulla on kuitenkin siellä nyt ehjät laahaimet ja uusi ketju -> vaikka kiristin olisi rikki niin ketju ei pääse niin löysäksi kuin rikkinäisillä laahaimilla ja venyneellä ketjulla.

                          vaihtaisin ekana sen kiristimen, sen kun saa vaihdettua purkamatta konetta eikä maksakkaan mahottomia.

                          #19 & #20
                          Tuosta kiristimestä minä ihmettelin, että onko siellä tosiaan kiinteät öljyt sisällä. Luulin sen toimivan ainoastaan moottorin öljynpaineella ja jousella. Tuon vaihtaminen onnistuu itse ja kun omaani vaihdoin, niin huomasin sen siellä olevan jousen kuoleentuneen vähän lyhyemmäksi. Jousihan ottaa löysät pois vissiin. Mulla on toki vähän eri versio moottorista.



                          Noista moottorin äänistä vielä kun kuuntelin pari kertaakin, niin kovin rouheasti tuntuu tuo moottorin käyvän. Siis äänekkään rouheasti. Vaikea kyllä enempää arvailla. Helpostihan tuosta tosiaan inpalla kattoisi livedatat ja sylinterikohtaiset korjausarvot, ihan mielenkiinnosta.

                          Odottelen kyllä mielenkiinnolla mitä selviää.
                          Last edited by -KK-; 12-06-2013, 16:19. Reason: typo

                          Comment

                          • korbimotors
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2012
                            • 195
                            • Salla

                            #28
                            Originally posted by peto2 View Post
                            samalla perusteella on sitten aivan turha vaihtaa ketjuakin.

                            sulla on kuitenkin siellä nyt ehjät laahaimet ja uusi ketju -> vaikka kiristin olisi rikki niin ketju ei pääse niin löysäksi kuin rikkinäisillä laahaimilla ja venyneellä ketjulla.

                            vaihtaisin ekana sen kiristimen, sen kun saa vaihdettua purkamatta konetta eikä maksakkaan mahottomia.

                            #19 & #20
                            Eihän tuo ole enään kuin 50eur lisä kokeilu tuolle autolle ja ei ole tosiaan vaikea homma vaihtaa tuota kiristäjää eli eiköhän tuokin tule sinne vaihdettua ainakin kokeilu mielessä.

                            Mutta tuosta kiristimestä vielä sen verran että sehän toimii öljynpaineella ja aluksi kun sille vanhalle kiristimelle teki ns. esijännityksen lisäämällä öljyä sen kiristimen sisälle niin taisi tulla liikaa öljyä kun kiristimisestä tuli niin pirun raskas ettei meinannut saada sitä paikalleen edes..
                            Ja luulis että kun on kuitenkin uudet laahaimet vaikka oliskin vanhalla kiristimellä niin tuo tik tik tik ääni loppuisi ainakin kierrosten noustessa kun eikös ketju mene tiukemmalle kierrosten noustessa.
                            Tuossa kun ääni ei muutu sitten mihinkään oli kaasu pohjassa tai pikkukierroksilla. Tai muuttuu se ääni kierrosten mukana tiuhemmaksi tikitykseksi muttei häviä missään vaiheessa vaikka kierroksia olis niin paljon kuin kone kiertää..

                            Comment

                            • korbimotors
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 195
                              • Salla

                              #29
                              Originally posted by -KK- View Post
                              Tuosta kiristimestä minä ihmettelin, että onko siellä tosiaan kiinteät öljyt sisällä. Luulin sen toimivan ainoastaan moottorin öljynpaineella ja jousella. Tuon vaihtaminen onnistuu itse ja kun omaani vaihdoin, niin huomasin sen siellä olevan jousen kuoleentuneen vähän lyhyemmäksi. Jousihan ottaa löysät pois vissiin. Mulla on toki vähän eri versio moottorista.



                              Noista moottorin äänistä vielä kun kuuntelin pari kertaakin, niin kovin rouheasti tuntuu tuo moottorin käyvän. Siis äänekkään rouheasti. Vaikea kyllä enempää arvailla. Helpostihan tuosta tosiaan inpalla kattoisi livedatat ja sylinterikohtaiset korjausarvot, ihan mielenkiinnosta.

                              Odottelen kyllä mielenkiinnolla mitä selviää.
                              Saman näköinen tuo kiristin näyttäis olevan tuossa kuin tuo sunkin kiristin..

                              No millaista ääntä se sun kone sit pietti kun halusit vaihdella tuon kiristimen??

                              Kellä olis näitä inpa testereitä kun ne ei kerro meikäläiselle mitään.

                              Ihan vaan tuolla perus vikakoodi nollarilla oon kattonut ettei vikakoodeja anna.

                              Ja tais se testeri näyttää kait jotain livedataakin mutta tuskin mitään ihmeellistä.. ja niin tarkkaa kuin tuo laite mitä sinä tarkoitat?

                              Salla asustellaan eli kuka se olis lähimpänä täälä päässä jonka kanssa pystyisi nuita eri arvoja katsomaan ennenkuin jatketaan ihan päättömäönä tuon auton osien uusimista??

                              Comment

                              • peto2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 8267
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                #30
                                Originally posted by korbimotors View Post
                                Eihän tuo ole enään kuin 50eur lisä kokeilu tuolle autolle ja ei ole tosiaan vaikea homma vaihtaa tuota kiristäjää eli eiköhän tuokin tule sinne vaihdettua ainakin kokeilu mielessä.

                                Mutta tuosta kiristimestä vielä sen verran että sehän toimii öljynpaineella ja aluksi kun sille vanhalle kiristimelle teki ns. esijännityksen lisäämällä öljyä sen kiristimen sisälle niin taisi tulla liikaa öljyä kun kiristimisestä tuli niin pirun raskas ettei meinannut saada sitä paikalleen edes..
                                Ja luulis että kun on kuitenkin uudet laahaimet vaikka oliskin vanhalla kiristimellä niin tuo tik tik tik ääni loppuisi ainakin kierrosten noustessa kun eikös ketju mene tiukemmalle kierrosten noustessa.
                                Tuossa kun ääni ei muutu sitten mihinkään oli kaasu pohjassa tai pikkukierroksilla. Tai muuttuu se ääni kierrosten mukana tiuhemmaksi tikitykseksi muttei häviä missään vaiheessa vaikka kierroksia olis niin paljon kuin kone kiertää..
                                jep öljynpaineella se kiristin toimii. öljynpaine saavuttaa huippunsa ehjässä moottorissa ~2000rpm paikkeissa, ylipaineventtiili päästää ylimääräset takas öljypohjaan. eli paine ei nouse lineaarisesti kierrosten mukana vaan paine pysyy jotakuinkin vakiona tuon X kierrosluvun yläpuolella. kun paine ei muutu, ei ketjukaan kiristy enempää :think
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎