Originally posted by merrunranta
View Post
edessä niiden vaikutus ääniin on vähäinen. PU-puslien etuna on myös miellyttävän helppo asennettavuus sitten kun vanhat on saanut taiottu jollain ulosvetimellä pois paikoiltaan. Varmaan M-puslat ovat alkuperäisiä paremmat mutta itse pidin niitäkin liian vetelinä ja ne on ikävämmät myös sinne pusertaa paikoilleen. PU-puslat ovat myös iloisemman väriset
Takarungon isot puslat laittaisin myös PU-puslilla koska se tehokkaasti hillitsee takakelkan(-rungon) liikettä ja vähentää siten differentiaalin kiinnityspuslan peräkontin pohjaan aiheuttavaa repimisliikettä. Tosin
1,9 koneella tuo ei ole kovin vakava ongelma mutta eipä sen liikkeen vähentämisestä ole mitään haittaakaan. Isoista puslista PU:na tulee varmaan vähän lisää ääntä mutta se menee auton korin alaosaan ja aika paksuihin rakenteisiin joten ei pahemmin "soi".
Henkilökohtaisesti en laittaisi polyuretaania vaan kumisia alkuperäispuslia sitten takaiskareiden yläpäähän (kts. aikaisempi viesti tässä ketjussa -> tulee ääntä muttei hyötyä), differentiaalin takakiinnitykseen (repii turhaan peräkontin pohjaa ja välittää ääntä kaikukoppana toimivaan peräkonttiin). Samoin taaempien tukivarsien ja takakelkan väliin laittaisin kumipuslat, tosin niitä tuskin tarvitsee uusia koska alkuperäisetkin kestävät tosi pitkään. Tähänkin syynä se että rengasäänet kasvavat merkittävästi.
Täällä kun kelailet kohti loppua niin näet minkälainen projekti takapäässä voi odottaa : https://plus.google.com/photos/11351...LXkmuWj46W42wE
Tuossa takakelkka on poistettu samalla kun tein pohjaan vähän vahvistuksia (kyseessä Z3M) ja se ei puslien vaihdon takia ole välttämätöntä. Suurin ongelma on saada vanhat puslat pois. Uudet PU-puslat sujahtavat helposti paikoilleen.
Takapään isoissa alkuperäisissä kumipuslissa on mielestäni sellainen järjetön "ominaisuus" että ne päästävät kelkan kiikkumaan senttejä ylös alas. Kuvista näet että PU-puslissa on päällä tuollainen "hattu" joka rajaa tuon hyllymisen lähes kokonaan pois. Tämä on hyvä juttu mutta asennuksessa joutuu tuolloin kelkkaa järjestämään alaspäin sen verran että hatun saa sinne paikoilleen (pikkasen on se puslan auton korissa oleva kiinnityspultti tiellä). Oisko orkkispuslien kanssa ajateltu vaihdettavuutta siten että oikealla ulosvetäjällä ja paikalleentyöntäjälle takakelkkaa ei tarvitse vaihdon yhteydessä isommin liikutella ?
T: Juha
Comment