Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Midas
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2012
    • 272
    • Petäjävesi

    En ollut tuosta modesta edes kuullut. Mielellään voisin vaihtaa vaikka normimoodin sellaiseksi, joka antaisi pikkuisen luistoa. Normimoodissa rajoittaa turhan paljon kiihdytyksissä. Yleensä tulee ajeltua ihan luistonesto pois.
    Model 3

    Ex X5 40d
    Ex 330d
    Ex Z4m coupé ESS525
    Ex Z3 coupé Vf engineering 309

    Comment

    • mmh79
      BTCF Member
      • Oct 2008
      • 1067
      • Vihti

      Koodauksen jälkeen siinä on 3 asentoa. On/mtrack/off.
      Pitää tutkia tuota vielä tarkemmin. Kesällä jos radalle ehtii, niin toi ois ihan näppärä.
      sigpic
      2006 Z4 ///M
      2009 Mercedes W639 111cdi

      Comment

      • PasiQ
        Bimmer Rookie
        • Feb 2015
        • 32
        • Kyröskoski

        Harraste/projektimielessä mietinnässä alkupään (1/2003) Z4 3.0i manuaali. Kävin eka kerran ihmettelemässä autoa ja oli pintapelleiltä käytännössä ruosteeton pyöränkaarien pokkauksista, helmojen reunoilta yms, tietty saksantuonti, ja ruosteettomuuden takia voisi jopa harkita.

        1) Mistä sitä ruostetta pintapelleistä näistä löytyy, jos on löytyäkseen?

        2) Osaisiko joku arvioida onko zetassa normi sähkö nahkajakkarat selkänojaosan sivutuesta herkemmin kulahtavaa sorttia kuin esim. E60 comfort nahkapenkit tai muut vastaavat bmw:n penkit? Arvioin tässä tietysti auton kuntoa vs. mittarissa olevat kilometrit.

        3) Mitä käytännössä hyödyttää S640A Preparation F Telinstallation Universal? Jos siihen on laitettu/laittaa jonkun jälkiasenteisen matkapuhelinvarustuksen, miten sitä käytetään? Tässä topikissa oli aiemmin juttua että virtojen päälle laiton yhteydessä pitäisi parittaa puhelin, viittaako se juuri tällaiseen jälkiasenteiseen systeemiin?

        4) S470A IsofixSystem - turvaistuin (meillä vielä selkä meno suuntaan) kiinni isofixiin ja painetaan keskikonsolin nappia - näinkö tämä varuste toimii? Eli ei tarvi avaimella käännellä mistään turvatyynyä pois päältä?

        5) En ehtinyt vielä perehtyä riittävästi huoltohistoriaan, mutta jokatapauksessa puuttuuko ns. kattavan huollon listalta jotain mielestänne oleellista: moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, peräöljyt, vaihteistoöljyt, jäähdytinnesteet, disa-venttiilin korjaussarja, vanos tiivistesarja, vesipumppu (onko sähköinen?), termostaatti, kangaskaton hoito, venttiilikopan tiivisteet (taisi tihkua), huohotin putkineen, tulpat. Vai onko sielä jokin muu potentiaalinen öljynvuotopaikka mainittujen lisäksi mistä voisi tihkua? Katon sähkömekanismiin liittyen ilmeisesti hyvä putsailla erinäisiä paikkoja? Tästä löytynee topikkeja, en ehtinyt vielä penkoa tarkemmin. Ainakin kokeillessani katto pelasi mielestäni normaalisti.

        5) Mitä kannattaa tarkistaa erityisesti alustasta jos päädyn harkitsemaan vakavammin ja palaan tutkimaan zetaa tarkemmin? Ruostuuko alustasta jotkut paikat erityisen herkästi näissä?

        6) Onko jarruputket terästä ja ruostuu kuten joissain malleissa?

        7) Jarruhuolto/päivitys. Onko suosituksia vakiohilujen vaihtoehdoksi?

        Pahoittelen isoa kysymysliutaa, toivottavasti joku zeta tietäjä jaksaa kahlata läpi.
        Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
        Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'

        Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
        MB w201 2.5d 93'

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6936
          • N/A

          Minulla yksi Z4 ollut, muistaakseni se oli vuodelta 2004.
          Moottorihan ihan peruskauraa M54, pätee ihan samat hommat kun vaikka 3 tai 5-sarjaan. Juuri ne mitä luettelitkin, Vanostiivisteet, Disa, Imuvuodot. Jäähdytysjärjestelmä vesipumppu ym. Perusjutut kun hoitaa ennakoivasti kuntoon on kyllä yleensä hyvin varmatoiminen.

          Kattomekanismista kattosin endoskoopilla että ne vedenpoistoreijät on auki mistä vesi valuu kattokotelosta ja sieltä missä se moottori on pois. Omassani ne oli täysin puhtaat ja roskattomat.
          Lisäksi noissa on ollut ongelmia sähköisen ohjaustehostimen kanssa. Omaan se oli vaihdettu bmw:llä ja se selvisi huoltohistoriasta. Hintaluokka 3000€..

          Jarrut laitoin omaan ATE:n levyt ja palat, olivat oikein asialliset. Maalatut levyt valmiiksi.
          Ruosteita en omasta löytänyt, oli 129tkm ajettu Saksantuonti millä ei Suomessa ollut laisinkaan ajettu talvella.

          Kannattaa myös harkita jos löytyy hyvä 2.5i koneella oleva, sekin vanosrempattuna vie manuaalina tosi virkeästi tota Zetaa.
          Kysy lisää jos tulee kysymyksiä, tässä kuvia siitä mun yksilöstä:

          Last edited by Antti O; 21-02-2019, 13:28.

          Comment

          • PasiQ
            Bimmer Rookie
            • Feb 2015
            • 32
            • Kyröskoski

            Kiitos hyvistä vastauksista. Erityisesti endoskooppivinkistä. Pääseekö ne ihan päältäpäin endoskoopilla katsomaan? Ilmeisesti vedenpoistojen yläpäät löytyy jostain siitä nurkilta mihin katto alhaalla ollessaan pakkaantuu, jos olen googletellut oikein? En tosiaan zetoja tunne ennestään, joten kysymykset on yksinkertaisia.
            Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
            Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'

            Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
            MB w201 2.5d 93'

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5008
              • Paimio

              Originally posted by PasiQ View Post
              Kiitos hyvistä vastauksista. Erityisesti endoskooppivinkistä. Pääseekö ne ihan päältäpäin endoskoopilla katsomaan? Ilmeisesti vedenpoistojen yläpäät löytyy jostain siitä nurkilta mihin katto alhaalla ollessaan pakkaantuu, jos olen googletellut oikein? En tosiaan zetoja tunne ennestään, joten kysymykset on yksinkertaisia.
              Siinä on hyvä aukko ylhäällä vähän oven takapuolella mistä pääsee kurkkimaan.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Mosse
                Bimmer Rookie
                • Mar 2008
                • 60

                Ja jos kattomoottori menee joskus rikki, niin sen pystyy vaihtamaan ilman rättikaton irroitusta ja uuden voi asentaa peräloosteriin, niin poistuu tuo ongelma.

                Comment

                • PasiQ
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2015
                  • 32
                  • Kyröskoski

                  Kiitos vastauksista. Huomenna tarkoitus tutkia autoa tarkemmin, hain äsken endoskoopinkin että saa ne vedenpoistokanavat tsekata. Toivottavasti 5,5mm paksu endoskooppi sopii sinne kanavaan.

                  Ainakin yksi kysymys tuli vielä mieleen. Kuuluuko sivulasien liikkua alas/ylös silloin kun sähkökaton laittaa alas/ylös, vai pysyykö sivulasit paikallaan? Sähkökattoa testailin jo ekalla tutustumisella ja tuntui toimivan, mutta sivulasit oli kokoajan täysin alhaalla enkä edes huomannut kokeilla toimiiko ne ylipäätään.
                  Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
                  Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'

                  Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
                  MB w201 2.5d 93'

                  Comment

                  • sellumies
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2017
                    • 38
                    • Kotka

                    Kyllä ne sivulasit laskevat 10 senttiä kattoa laskettaessa tai nostettaessa ja nousevat takaisin ylös sen jälkeen kun katto saavuttanut rajan.

                    Comment

                    • hencca89
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 619
                      • ikaalinen

                      Kovin montaa zetaa ei oo tullu tutkittua mutta eipä kyllä ruosteistakaan ole tullut koskaan vastaan. Alustakin aika hyvin suojattu. Omassa ainakin oli asiallinen pohja.
                      Tosiaan eniten olisin huolissani siitä onko tosiaan ohjaus kunnossa. Lähinnä alkupään zetojen ongelma. Oma oli -05 ja m54 3.0 koneella manuaalina ja se omasta mielestä sen verran maukas paketti että on edelleen ikävä pomminvarma tekniikka kun noi kutosten perusasiat kunnossa mistä anttiO mainitsikin.
                      Tavan tallaaja ei edes tiedosta vanoksien tiivisteistä yms.
                      Jos vähääkään mielii autolla fiilistellä mutkaa missä zeta on omimmillaan nii ehottomasti sporttipenkeillä.
                      Se on omasta mielestä zetan tärkein varuste. Nekään kun ei ole liian tukevat.

                      Katon moottori oli omassa muistaakseni uusittu 150tkm kohilla:think ja se tuntus tulevan kaikissa vastaan.
                      Tosiaan ohjauksesta olisin vain huolissaan. Muut kun ovat perus kauraa mitä turailee muutenkin mielenrauhan takia eikä taloutta niin kaada
                      BMW E91 320
                      MB W108 280SE
                      SUZUKI GSX-R
                      BMW K100 "cafe"

                      Comment

                      • DMike
                        Newbiemmer
                        • Apr 2013
                        • 5
                        • Espoo

                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Siinä on hyvä aukko ylhäällä vähän oven takapuolella mistä pääsee kurkkimaan.
                        Vähän viiveellä, mutta mikäli joku muukin niitä kanavia tähystää tai muuten aikoo pitää ne auki... Oikeanpuoleisen kanavan suuaukon pystyy tähystämään endoskoopilla ja sopivasta kohtaa ihan fikkarillakin. Vasemmanpuoleisessa katon moottorin kotelo on kanavan päällä niin, että siihen ei saa kunnon näköyhteyttä tähystimelläkään. Kanavien aukot ovat sen verran pienet, että niihin ei normi tähystin mene, mutta ohuempi sondi kyllä.

                        Omastani siirsin aikoinaan moottorin takaluukkuun vielä uudenveroisessa kunnossa. Vuosittain talviunien aikana otan imurilla kulhojen pohjilta roskat pois ja kanavien alapään tulpista joko sormin rassaamalla tai imurilla. Imurissa on kiinni tietsikoiden putsaamiseen tarkoitettu ohuempi n. 8 mm letku. Vaikka se moottori ei enää kulhossa olekaan, on tukkiutuneissa kanavissa yhä se vaara, että vettä lorahtaa eteenpäin, kabiinin puolelle mattojen alle.

                        Comment

                        • TMB
                          BTCF Member
                          • Apr 2014
                          • 124
                          • Oulu

                          Sattuuko kukaan muistamaan pitäisikö E89 penkkien kiskoissa olla jotkut suojatulpat siinä päällä/päässä? Muistelisin että mulla jossakin autossa sellaiset on - mutta tossa nyt jää torxin kannat näkyville varsinkin kun repsikan jakkara on aika takana.

                          Comment

                          • miyli
                            BTCF Member
                            • Dec 2008
                            • 2087
                            • Naantali

                            Originally posted by TMB View Post
                            Sattuuko kukaan muistamaan pitäisikö E89 penkkien kiskoissa olla jotkut suojatulpat siinä päällä/päässä? Muistelisin että mulla jossakin autossa sellaiset on - mutta tossa nyt jää torxin kannat näkyville varsinkin kun repsikan jakkara on aika takana.
                            Ei kuulu olla, torxit näkyy.
                            Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                            Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                            Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                            Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                            Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                            Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                            1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                            0-200km/h 11.40s
                            100-200km/h 6,00s
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                            Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                            Comment

                            • TMB
                              BTCF Member
                              • Apr 2014
                              • 124
                              • Oulu

                              Noi ratin vaihdelätkät on vähän kulahtaneet ja ärsyttää kuskia. Uudet saa tietty varaosanumerolla, mutta onko tohon jotain fiksua jälkimarkkinahilpettä olemassa? Moneen muuhun Bemuun tuntui löytyvän, muttei tähän.

                              Jenkit näkyy askartelevan niitä uudemman tyylisiä vasemmalta hiljempaa ja oikeelta kovempaa -systeemejä, mutta mulle ajatustasolla toi push-pull toimii paremmin...

                              Comment

                              • Tzeimi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 2067
                                • Banshee - Jyväskylä

                                Muovisen takapuskurin takana rautapuskurissa, takapuolella, on joku sähkömötikkä - mikä se on ja missä on sen liitin jotta sen saa irti johtosarjasta? Johtohan menee sillein kivasti rautapuskurin jalan välistä, eikä möykky tai auto mahdu siitä kolosta läpi.
                                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                                & 02 tulpo saniteetti dyno




                                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎