En ollut tuosta modesta edes kuullut. Mielellään voisin vaihtaa vaikka normimoodin sellaiseksi, joka antaisi pikkuisen luistoa. Normimoodissa rajoittaa turhan paljon kiihdytyksissä. Yleensä tulee ajeltua ihan luistonesto pois.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Z4 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Harraste/projektimielessä mietinnässä alkupään (1/2003) Z4 3.0i manuaali. Kävin eka kerran ihmettelemässä autoa ja oli pintapelleiltä käytännössä ruosteeton pyöränkaarien pokkauksista, helmojen reunoilta yms, tietty saksantuonti, ja ruosteettomuuden takia voisi jopa harkita.
1) Mistä sitä ruostetta pintapelleistä näistä löytyy, jos on löytyäkseen?
2) Osaisiko joku arvioida onko zetassa normi sähkö nahkajakkarat selkänojaosan sivutuesta herkemmin kulahtavaa sorttia kuin esim. E60 comfort nahkapenkit tai muut vastaavat bmw:n penkit? Arvioin tässä tietysti auton kuntoa vs. mittarissa olevat kilometrit.
3) Mitä käytännössä hyödyttää S640A Preparation F Telinstallation Universal? Jos siihen on laitettu/laittaa jonkun jälkiasenteisen matkapuhelinvarustuksen, miten sitä käytetään? Tässä topikissa oli aiemmin juttua että virtojen päälle laiton yhteydessä pitäisi parittaa puhelin, viittaako se juuri tällaiseen jälkiasenteiseen systeemiin?
4) S470A IsofixSystem - turvaistuin (meillä vielä selkä meno suuntaan) kiinni isofixiin ja painetaan keskikonsolin nappia - näinkö tämä varuste toimii? Eli ei tarvi avaimella käännellä mistään turvatyynyä pois päältä?
5) En ehtinyt vielä perehtyä riittävästi huoltohistoriaan, mutta jokatapauksessa puuttuuko ns. kattavan huollon listalta jotain mielestänne oleellista: moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, peräöljyt, vaihteistoöljyt, jäähdytinnesteet, disa-venttiilin korjaussarja, vanos tiivistesarja, vesipumppu (onko sähköinen?), termostaatti, kangaskaton hoito, venttiilikopan tiivisteet (taisi tihkua), huohotin putkineen, tulpat. Vai onko sielä jokin muu potentiaalinen öljynvuotopaikka mainittujen lisäksi mistä voisi tihkua? Katon sähkömekanismiin liittyen ilmeisesti hyvä putsailla erinäisiä paikkoja? Tästä löytynee topikkeja, en ehtinyt vielä penkoa tarkemmin. Ainakin kokeillessani katto pelasi mielestäni normaalisti.
5) Mitä kannattaa tarkistaa erityisesti alustasta jos päädyn harkitsemaan vakavammin ja palaan tutkimaan zetaa tarkemmin? Ruostuuko alustasta jotkut paikat erityisen herkästi näissä?
6) Onko jarruputket terästä ja ruostuu kuten joissain malleissa?
7) Jarruhuolto/päivitys. Onko suosituksia vakiohilujen vaihtoehdoksi?
Pahoittelen isoa kysymysliutaa, toivottavasti joku zeta tietäjä jaksaa kahlata läpi.Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'
Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
MB w201 2.5d 93'
Comment
-
-
Minulla yksi Z4 ollut, muistaakseni se oli vuodelta 2004.
Moottorihan ihan peruskauraa M54, pätee ihan samat hommat kun vaikka 3 tai 5-sarjaan. Juuri ne mitä luettelitkin, Vanostiivisteet, Disa, Imuvuodot. Jäähdytysjärjestelmä vesipumppu ym. Perusjutut kun hoitaa ennakoivasti kuntoon on kyllä yleensä hyvin varmatoiminen.
Kattomekanismista kattosin endoskoopilla että ne vedenpoistoreijät on auki mistä vesi valuu kattokotelosta ja sieltä missä se moottori on pois. Omassani ne oli täysin puhtaat ja roskattomat.
Lisäksi noissa on ollut ongelmia sähköisen ohjaustehostimen kanssa. Omaan se oli vaihdettu bmw:llä ja se selvisi huoltohistoriasta. Hintaluokka 3000€..
Jarrut laitoin omaan ATE:n levyt ja palat, olivat oikein asialliset. Maalatut levyt valmiiksi.
Ruosteita en omasta löytänyt, oli 129tkm ajettu Saksantuonti millä ei Suomessa ollut laisinkaan ajettu talvella.
Kannattaa myös harkita jos löytyy hyvä 2.5i koneella oleva, sekin vanosrempattuna vie manuaalina tosi virkeästi tota Zetaa.
Kysy lisää jos tulee kysymyksiä, tässä kuvia siitä mun yksilöstä:
Last edited by Antti O; 21-02-2019, 13:28.
Comment
-
-
Kiitos hyvistä vastauksista. Erityisesti endoskooppivinkistä. Pääseekö ne ihan päältäpäin endoskoopilla katsomaan? Ilmeisesti vedenpoistojen yläpäät löytyy jostain siitä nurkilta mihin katto alhaalla ollessaan pakkaantuu, jos olen googletellut oikein? En tosiaan zetoja tunne ennestään, joten kysymykset on yksinkertaisia.Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'
Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
MB w201 2.5d 93'
Comment
-
-
Originally posted by PasiQ View PostKiitos hyvistä vastauksista. Erityisesti endoskooppivinkistä. Pääseekö ne ihan päältäpäin endoskoopilla katsomaan? Ilmeisesti vedenpoistojen yläpäät löytyy jostain siitä nurkilta mihin katto alhaalla ollessaan pakkaantuu, jos olen googletellut oikein? En tosiaan zetoja tunne ennestään, joten kysymykset on yksinkertaisia.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Kiitos vastauksista. Huomenna tarkoitus tutkia autoa tarkemmin, hain äsken endoskoopinkin että saa ne vedenpoistokanavat tsekata. Toivottavasti 5,5mm paksu endoskooppi sopii sinne kanavaan.
Ainakin yksi kysymys tuli vielä mieleen. Kuuluuko sivulasien liikkua alas/ylös silloin kun sähkökaton laittaa alas/ylös, vai pysyykö sivulasit paikallaan? Sähkökattoa testailin jo ekalla tutustumisella ja tuntui toimivan, mutta sivulasit oli kokoajan täysin alhaalla enkä edes huomannut kokeilla toimiiko ne ylipäätään.Tesla Model 3 Long Range AWD 21'
Volvo V70 2.5T A awd Classic 07'
Saab 9-3sc 2.0t vector man 11'
MB w201 2.5d 93'
Comment
-
-
Kovin montaa zetaa ei oo tullu tutkittua mutta eipä kyllä ruosteistakaan ole tullut koskaan vastaan. Alustakin aika hyvin suojattu. Omassa ainakin oli asiallinen pohja.
Tosiaan eniten olisin huolissani siitä onko tosiaan ohjaus kunnossa. Lähinnä alkupään zetojen ongelma. Oma oli -05 ja m54 3.0 koneella manuaalina ja se omasta mielestä sen verran maukas paketti että on edelleen ikävä pomminvarma tekniikka kun noi kutosten perusasiat kunnossa mistä anttiO mainitsikin.
Tavan tallaaja ei edes tiedosta vanoksien tiivisteistä yms.
Jos vähääkään mielii autolla fiilistellä mutkaa missä zeta on omimmillaan nii ehottomasti sporttipenkeillä.
Se on omasta mielestä zetan tärkein varuste. Nekään kun ei ole liian tukevat.
Katon moottori oli omassa muistaakseni uusittu 150tkm kohilla:think ja se tuntus tulevan kaikissa vastaan.
Tosiaan ohjauksesta olisin vain huolissaan. Muut kun ovat perus kauraa mitä turailee muutenkin mielenrauhan takia eikä taloutta niin kaadaBMW E91 320
MB W108 280SE
SUZUKI GSX-R
BMW K100 "cafe"
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostSiinä on hyvä aukko ylhäällä vähän oven takapuolella mistä pääsee kurkkimaan.
Omastani siirsin aikoinaan moottorin takaluukkuun vielä uudenveroisessa kunnossa. Vuosittain talviunien aikana otan imurilla kulhojen pohjilta roskat pois ja kanavien alapään tulpista joko sormin rassaamalla tai imurilla. Imurissa on kiinni tietsikoiden putsaamiseen tarkoitettu ohuempi n. 8 mm letku. Vaikka se moottori ei enää kulhossa olekaan, on tukkiutuneissa kanavissa yhä se vaara, että vettä lorahtaa eteenpäin, kabiinin puolelle mattojen alle.
Comment
-
-
Originally posted by TMB View PostSattuuko kukaan muistamaan pitäisikö E89 penkkien kiskoissa olla jotkut suojatulpat siinä päällä/päässä? Muistelisin että mulla jossakin autossa sellaiset on - mutta tossa nyt jää torxin kannat näkyville varsinkin kun repsikan jakkara on aika takana.Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"
Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
1/4 maili 11.8 / 205 km/h
0-200km/h 11.40s
100-200km/h 6,00s
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354
Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää
Comment
-
-
Noi ratin vaihdelätkät on vähän kulahtaneet ja ärsyttää kuskia. Uudet saa tietty varaosanumerolla, mutta onko tohon jotain fiksua jälkimarkkinahilpettä olemassa? Moneen muuhun Bemuun tuntui löytyvän, muttei tähän.
Jenkit näkyy askartelevan niitä uudemman tyylisiä vasemmalta hiljempaa ja oikeelta kovempaa -systeemejä, mutta mulle ajatustasolla toi push-pull toimii paremmin...
Comment
-
Comment