memebuy23buy

Z4 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DMike
    replied
    Originally posted by karsta View Post
    Kiihkeän webbisurffailun päätteeksi päätin kysyä aiheesta täältä.

    Vuosimallin 2003 Z4. Perusradiolla, ei tietääkseni vahvistinta, CD-vaihtajaa, eikä DSP-systeemejä. Onko tuohon karvalakkisoittimeen keinoja saada bluetoothilla puhelinyhteyttä, jotta saisi striimattua musiikkia alkuperäisen soittimen kautta? Aux-liitäntää ei ainakaan kojelaudasta löydy. Onko vaan helpointa vaihtaa koko soitin uuteen? Netissä löytyy jos jonkinlaista bluetooth-palikkaa, mutta niissä puhutaan vain business- tai professional-radioista.

    Click image for larger version  Name:	radio.png Views:	40 Size:	282.3 KB ID:	5531559
    Tuo perussoitin on business CD ja vaikkei siinä ole itsessään bluetoothia, on muutamakin vaihtoehto saada se siihen:

    - Yksi on retrofitata sen liittimeen aux-portti, johon voi sitten laittaa jonkun monista netin mokkuloista. Itsellä oli tällaisessa aikoinaan kiinni vanha HF-sarja, äänenlatu menettelee. Kappaleen metatiedot eivät tule näkyviin eikä radiosta käsin voi vaihtaa kappaleita.
    - Toinen on hankkia joku netin mokkuloista, joka menee suoraan siihen radion liittimeen, mm. Bluemusic on ollut foorumeilla paljon esillä. Ei omaa kokemusta.
    - Kolmas on asentaa mokkula CD-vaihtajan liittimeen, jos autossa on sille valmiit kaapeloinnit: Vm 2003 zetoihin oli vedetty melkeinpä kaikki mahdolliset kaapelit valmiiksi. Vaihtajan kaapelit, jos ne on olemassa, löytyvät tavaratilan perältä: Peräseinän matto ylös, seinän aukosta näkyvän muovisen säilytyslokeron alla, yleensä teipillä kiinni pellissä. CD-vaihtajan kaapeleihin asennettavista viime aikoina em. Bluemusic on ollut suosittu varsinkin hintansa puolesta. Itsellä on kuluneen parinkymmenen vuoden aikana ollut tänne asennettuna useampikin BT DSP-mokkula, joissa väyläintegraatio on yleensä ollut huono (jumittaa, metatiedot nykii), mutta viimeisin, vähän tyyriimpi BlueBus on ollut oikeasti hyvä niin integraation kuin äänenlaadunkin osalta.

    Leave a comment:


  • karsta
    replied
    Kiihkeän webbisurffailun päätteeksi päätin kysyä aiheesta täältä.

    Vuosimallin 2003 Z4. Perusradiolla, ei tietääkseni vahvistinta, CD-vaihtajaa, eikä DSP-systeemejä. Onko tuohon karvalakkisoittimeen keinoja saada bluetoothilla puhelinyhteyttä, jotta saisi striimattua musiikkia alkuperäisen soittimen kautta? Aux-liitäntää ei ainakaan kojelaudasta löydy. Onko vaan helpointa vaihtaa koko soitin uuteen? Netissä löytyy jos jonkinlaista bluetooth-palikkaa, mutta niissä puhutaan vain business- tai professional-radioista.

    Click image for larger version

Name:	radio.png
Views:	40
Size:	282.3 KB
ID:	5531559

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Liekö kellekään tullut tämmöisiä haasteita vastaan. '04 E85 DSP hifeillä.

    1. Auton äänentoisto paranee potenssiin kymmenen, jos akun ottaa irti (siis kaapelin akusta). Kun laitteli päivämäärät ja kellonajat ja sammutti auton, niin tilanne palasi takaisin huonoksi. Kun otin uudestaan akun irti, parani jälleen äänentoisto. Ero on about semmonen mennäänkö pelkän radion vahvistimella vai onko myös oikea erillinen vahvistin käytössä (eli se DSP vahvistin). Ulkomaisilta foorumeilta lueskelin muuten vastaavaa tilannetta, mutta siellä äänentoisto oli saatu hetäteltyä laittamalla asetuksista bassot minimiin ja takaisin. Aika moni on myös todennut E85 DSP:n ihan paskaksi, mutta se ei todellakaan ole sitä, jos se vaan toimii. Pitääkö vetää päävirtakatkaisin ohjaamoon vai onko muita ratkaisuja?

    2. Auton ODB pistoke ei toimi Carlyn gen2 BT-palikalla eikä Bimmerlink/Bimmercode Thorin wifi-palikalla. Carly parittaa puhelimen BTn kanssa, mutta softa valittaa ettei saa palikkaan yhteyttä. Bimmerlink/Bimmercode ilmoittaa yhteydestä palikkaan, mutta lopulta valittaa, että ei saa autoon yhteyttä. Taustana tässä penkkien irrotus, josta seurasi airbagin vikavalo, jonka haluaisin nollata. Ideoita?
    Toiseen kysymykseen löytyikin vastaus muualta ja piti ostaa astetta ammattimaisempaan käyttöön tehty OBD-palikka, jolla bagin valon sai kuitattua pois.

    Vahvistin asia on siinä mielessä vielä auki, että tilasin käytetyn vastaavan vahvistimien, mutta se ei toimi ollenkaan vaan lähinnä jumittaa auton järjestelmän. Nähtävästi "uudessa" vahvistimessa on vanhempi firmis/softa kuin mitä autoni odottaa. Onko tietoa osaako joku Suomessa koodailla näitä? Toisaalta mukavahan tuota M52B30:iäkin on tämmöisessä avossa kuunnella.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Zetan eduksi voi tavaratilan laskea sillä katon lasku EI vie yhtään tavaratilaa toisin kuin 3-sarjassa jossa se taitaa yli puolittua. Toki Zetan tila ei nyt ihan hirvittävän suuri ole muutenkaan...ja toki kolmosessa voi takapenkeille kasata tavaraa.

    Kangaskaton kunnon katsastaisin hyvin ja myös takalokareissa olevat vedenpoistoaukot nimittäin jos ovat tukossa kastuu jalkatilat.

    Pahuksen mukava auto tuo Z4 on ajaa, mutta turkaisen meluisa katto ylhäälläkin...varsinkin jos motarilla joutuu ajelemaan. Mutta 80km/h vielä ihan ookoo.

    Leave a comment:


  • ximmo
    replied
    Kesäautoa katselen ja Z4 on yksi hyvin potentiaalinen vaihtoehto. En bongannut foorumilta mitään "ostajan opas" -ketjua, joten kyselen tässä: mihin minun tulee kiinnittää huomioni Z4-vaihtoehtoja tutkailtaessa? Mitkä ovat sudenkuopat, joita myyjät piilottelevat?

    Harkinnassa on 2000-luvun ekan vuosikymmenen 3.0 eli jossain määrin budjettia, mutta edes vähän suorituskykyä. Olen katsellut rinnalla hyvin toisenlaista vaihtoehtoa eli 3-sarjan avoja (lähinnä 335). Ne ovat tietysti autona hyvin eri juttu, mutta puolensa molemmissa. Taustaa: vuosittaiset ajokilometrit on sen verran vähäisiä, että kulutusta ei tarvitse huomioida - ja harrasteauton arvokaan ei välttämättä laske mihinkään omistuksen aikana, jos ajoa tulee 5 tkm vuodessa. Samalla: harrasteautoilulta haluan nyt ajoa, en auton laittamista tallilla. Eniten ajoa tuottaa kesämökkeily ja pienen auton tavaratila vähän askarruttaa.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Liekö kellekään tullut tämmöisiä haasteita vastaan. '04 E85 DSP hifeillä.

    1. Auton äänentoisto paranee potenssiin kymmenen, jos akun ottaa irti (siis kaapelin akusta). Kun laitteli päivämäärät ja kellonajat ja sammutti auton, niin tilanne palasi takaisin huonoksi. Kun otin uudestaan akun irti, parani jälleen äänentoisto. Ero on about semmonen mennäänkö pelkän radion vahvistimella vai onko myös oikea erillinen vahvistin käytössä (eli se DSP vahvistin). Ulkomaisilta foorumeilta lueskelin muuten vastaavaa tilannetta, mutta siellä äänentoisto oli saatu hetäteltyä laittamalla asetuksista bassot minimiin ja takaisin. Aika moni on myös todennut E85 DSP:n ihan paskaksi, mutta se ei todellakaan ole sitä, jos se vaan toimii. Pitääkö vetää päävirtakatkaisin ohjaamoon vai onko muita ratkaisuja?

    2. Auton ODB pistoke ei toimi Carlyn gen2 BT-palikalla eikä Bimmerlink/Bimmercode Thorin wifi-palikalla. Carly parittaa puhelimen BTn kanssa, mutta softa valittaa ettei saa palikkaan yhteyttä. Bimmerlink/Bimmercode ilmoittaa yhteydestä palikkaan, mutta lopulta valittaa, että ei saa autoon yhteyttä. Taustana tässä penkkien irrotus, josta seurasi airbagin vikavalo, jonka haluaisin nollata. Ideoita?

    Leave a comment:


  • nigster
    replied
    Originally posted by nigster View Post

    Tähän kellään mitään hyviä arvauksia, kun tuo releen vaihto ei tuottanut haluttua lopputulosta?

    Noita releitä on ilmeisesti 2 kpl? Joten ehkäpä koitan vielä siihen toiseenkin.

    Toivottavasti kyse ei ole tästä, en millään nääs jaksaisi avata tuota:

    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
    Tämä selvisi. Sadetunnistin oli sen verran irronnut lasista (ilmakupla), ettei tunnistanut enää vettä/toiminut. Lasinvaihdon yhteydessä tunnistin luonnollisesti liimattiin uudelleen ja homma pelittää taas kuten pitääkin.

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Ei nyt juuri Z4:sta mutta toisista korimalleista sellainen kokemus, että jos nuo Pilot Sport 4:t on jonkin verran kuluneet (tyyliin 5 mm pintaa), niin ne rupeaa vetelemään ihan julmetusti, kun on melko leveärunkoinen eikä kovin pyöreäolkainen rengas. Uusina menee oikein nätisti, mutta vetely pahenee tosi paljon kuluessa.

    E

    Leave a comment:


  • TemeM
    replied
    Ostin e85 z4, autoon vaihtui 17” oem vanteet michelin pilot sport 4 renkailla. Edellinen omistaja oli vaihtanut alustaan osia, myös etutukivarsien taaemmat puslat. Auto ei oltu suunnattu ja ratti oli vinossa, sekä veteli järkyttävästi vanhoilla renkailla.
    Nyt käytin suuntauksessa ja ajokäyttäytyminen parantui huomattavasti, mutta edelleen auto vetää tasaisesti tien kallistuksen suuntaan, ja tien korjaukset ja paikat tempoo rattia. Ratti jäi suuntauksen jäljiltä vinoon, joten täytyy käyttää uudelleen. Taka cambereiden säädöt oli kuulemma tapissa jo tuossa kohtaa.
    Onko ideoita kannattaako nyt samalla säätää aurauksia tai muuta uudelleen että ajettavuus paranisi ja millaisiin arvoihin? Auto on siis vm2004 z4 2.2 17” renkailla ja m-sport alustalla.

    Leave a comment:


  • nigster
    replied
    Originally posted by nigster View Post
    Tämä nyt koskettaa montaa muutakin mallia, mutta E85 Z4:nen itsellä kohteena. Sadetunnistin/tihku lakkasi jossain kohtaa toimimasta, mutta pyyhkijät itsessään toimivat hyvin. "Tihkuasentoon" kun napsauttaa, pyyhkii pyyhkijät kerran, mutta eivät enää. Samaten jos herkkyysvipstaakiin koskee, pyyhkivät ne taas kerran, mutta siihen jää. Jatkuva pyyhintä (nopeampi ja nopein) toimivat oikein.

    Onko siis parhaita arvauksia voisiko syypää olla releessä?

    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_4106
    Tähän kellään mitään hyviä arvauksia, kun tuo releen vaihto ei tuottanut haluttua lopputulosta?

    Noita releitä on ilmeisesti 2 kpl? Joten ehkäpä koitan vielä siihen toiseenkin.

    Toivottavasti kyse ei ole tästä, en millään nääs jaksaisi avata tuota:

    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by Pasipetteri View Post
    Miettinyt vakavasti tuollaisen Z4 g29-mallin ostoa ja mahdollista tuontia saksasta, mikäli kotimaasta ei löydy sopivaa peliä. Onko teidän mielestä jokin varuste ns. pakollinen mikä olisi hyvä vähintään vehkeessä olla?
    Harman kardoneista tullut vihan ristiriitaista tietoa luettua? Tekeekö alkuperäisillä mitään? Jos löytää sopivan vehkeen ilman näitä, niin onko alkuperäinen päivitettävissä järkevästi jopa harman kardonia paremmaksi?

    Käykö auton luonteeseen pienempi moottori vai onko järkevintä katsella suoraan M40-mallia? Näitä ei kovin paljon tällä hetkellä nettiautossa ole tarjolla.

    Koskaan ei ole itsellä aiemmin avoautoa ollut. Osassa on ratin lämmitin. Tekeekö tuollaisella kesäkäytössä oikeasti mitään?

    Onko jotain muuta huomioitavaa mitä pitäisi ottaa huomioon?

    Arvostaisin mielipiteitä niiltä joilla asiasta kokemusta.

    Autokuume on hirveä kuume...
    Minulla ollut G29 2.0 nyt vajaan vuoden ja tykkään todella autosta. Varusteina minulla on lähes kaikki mitä autoon on saanut ja minusta varusteet tekevät autosta auton Varusteet toki ovat makuasioita, mutta esim. comfor acces on sellainen varuste josta en halua luopua koska sellainen ollut jo 3 edellisessä autossa. Samoin head up kiva varuste ja meillä muisti sähköpenkit koska vaimo ajaa myös tällä. Kaiuttimia on helppo päivittää jos ei satu Harman Kardoneita olemaan, itsellä on ja minusta ne soi ihan ok. Adaptiivinen alusta on minusta myös todella kiva varuste. Itsellä on se pienin moottorinen 197hv ja tälläkin pärjää ihan mainiosti, mutta eihän ylimääräinen teho ikinä pahitteeksi ole. Olisin ostanut M40 mallin jos rahkeet olisi riittänyt siihen.

    Leave a comment:


  • Pasipetteri
    replied
    Miettinyt vakavasti tuollaisen Z4 g29-mallin ostoa ja mahdollista tuontia saksasta, mikäli kotimaasta ei löydy sopivaa peliä. Onko teidän mielestä jokin varuste ns. pakollinen mikä olisi hyvä vähintään vehkeessä olla?
    Harman kardoneista tullut vihan ristiriitaista tietoa luettua? Tekeekö alkuperäisillä mitään? Jos löytää sopivan vehkeen ilman näitä, niin onko alkuperäinen päivitettävissä järkevästi jopa harman kardonia paremmaksi?

    Käykö auton luonteeseen pienempi moottori vai onko järkevintä katsella suoraan M40-mallia? Näitä ei kovin paljon tällä hetkellä nettiautossa ole tarjolla.

    Koskaan ei ole itsellä aiemmin avoautoa ollut. Osassa on ratin lämmitin. Tekeekö tuollaisella kesäkäytössä oikeasti mitään?

    Onko jotain muuta huomioitavaa mitä pitäisi ottaa huomioon?

    Arvostaisin mielipiteitä niiltä joilla asiasta kokemusta.

    Autokuume on hirveä kuume...

    Leave a comment:


  • lassiv
    replied
    mmh79 Kiitokset vinkeistä, mietiskelyt aiheen osilta jatkuu. On myös tullut mieleen, että olisiko kellään kokemuksia Z4 coupen 2006 ja z4 roaster -06 (uusin facelift) ajettavuudesta, onko noilla aivan älytön ero ajettavuudessa COupen hyväksi jos puhutaan perus maalais mutka tiestä, radalla tuskin tulee vietettyä aikaa. Tuntuu tuo Coupejen tarjonta olevan aivan onneton, toki tämä talvi aikakin voi vaikuttaa, mut tulee pitkä talvi odotella tuleeko yhtään tarjolle ja tulevat tietysti vielä kevät hinnoilla

    Saksakaan mitään ihmeellistä tarjontaa anna, liekkö sielläkin talvisäilössä pitämistä tälläisille autoille. Ruotsin tarjonta vielä onnettomampi, toki kruunun kurssi olisi aika suotuisa.

    Leave a comment:


  • mmh79
    replied
    Originally posted by lassiv View Post
    e86 Coupe

    Ollut hieman mietteissä harrasteautoksi Z4 (e86) coupe, manuaali. Olisko täällä käyttö- / omistuskokemuksia kyseisestä autosta? Lähinnä kiinnostaisi onko jotain tiettyä mihin tuon kanssa kannattaisi varautua tai onko jotain vaikeasti saatavaa/ylläpidettävää osaa.

    Mielelläni otan myös topiceja e86:siin vastaan, mutta monet näistä keskusteluu caprista ja ei ole ainakaan moottoriltaan eikä koriltaan sama auto, varmasti toki jakavat asioita silti.

    Täytyy tämäkin topici vielä kahlata läpi. Suomessa nettiauton tarjonta on melkoisen kuivaa kesällä oli muutamia enemmän, nyt ei taida olla enää kun yksi manuaalivaihteinen. Pitää siis jatkaa tutkimuksia varmaan talven yli, Saksankaan tarjonta ei mikään erikoinen ollut. Sisusta pitäisi saada ainakin sporteilla ja mieluusti voisi olla jotkut muut kun perus musta/beige nahkat, vaikak se nyt mikään mahdottomuus ole sekään.

    N52 moottori näissä taisi aina olla eli välttää korkeapainepumppu ja piezo suuttimien sikahinnat/saatavuus ongelmat.

    edit: Myös kaipaisi hieman äänimaailmaa kesäautoon, ei tarkoituksena mitään kestämätöntä pörinää vaan sellaista että auto vähän pitäisi ääntä isommilla kierroksilla yms, mitä bemarin kutosista on kokemuksia niin ovat melko hiiren hiljaisia läpi kierrosalueen vakioputkilla.
    Tuossa omassa 160tkm ajetussa Mcoupessa alustan osat alkaa olemaan enemmän tai vähemmän roskis kamaa. Eli niitä kannattaa vaihdella, jos on vielä alkuperäistä jäljellä.
    Supersprint on omaan korvaan aika miellyttävä. Sitä myös miettinyt omaan autoon. On vaan suht arvokkaat vaimentimet. Ennemmin sijoitan rahat parempiin penkkeihin. Ei noi ämmmän penkit kuitenkaan kovin hyvin anna sivutukea.

    Leave a comment:


  • nigster
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post

    Mitä sanoo vikakoodi? Jos tunnistin on rikki niin suht varmuudella antaa vikakoodin.
    Ei mitään :( Pitää jatkaa tutkimista.

    Leave a comment:

Working...
X