Vähän juttua ollut täällä, eli harrastelijat on reverse-engineerannut tuon purkin aika hyvin ja ko. boxin säätäminen onnistuu suurinpiirtein millä vain inpa-kaapelilla.
Norjalainen ohjelma ecun binäärien lukuun ja kirjoitukseen, pyytävät 200 norjan kruunua (~24€). Osaa myös muutella ecun versiot euron(41.0) ja obd2-versioiden välillä (41.1, 41.2) kunhan lataa halutun firmwaren jostain. Tuo ohjelma laskee firmwareen checsummit automaattisesti joten niistä ei tarvitse murehtia. Firmwaren kirjoitukseen tarvii syöttää eculle flashin ohjelmointijännite, pinnit 14 ja 18 yhteen pyöreästä liittimestä.
Open-source ecueditori dataloggerilla:
Tuo tarvitsee toimiakseen vielä ecun kartoitustiedostot, ne saa kun loggaa foorumille, siellä on paljon muutakin hyödyllistä. Pistän nyt tuon ecun uusimman loggerfilen mukaan niin jos haluaa testata niin ei tarvitse sen takia rekisteröityä, tosin mihin lie pilvipalveluun eli on olemassa sen aikaa kun on.
Romraideri osaa avata euroversion 41.0 firmiksestä vain tuon partial dumpin, mutta ei säätämiseen muuta tarvitakaan ja sen polttelu on paljon turvallisempaa kuin koko dumpin.
Romraideri pitää myös ajaa piste pilkkumerkkinä javasta tagattuna tai pilkkukonversiot eivät pelaa, aika ikävää taulukoita skaalatessa.
Dataloggerin käyttö vaatii obd-firmwaren ainakin toistaiseksi.
Sitten itse ecu on jo nykysaasteaikaa eli koodia on paljon ja suurin osa siitä vain hankaloittaa säätämistä eli jos otta purkin harrastekäyttöön niin siitä kannattaa yksinkertaistaa suurin osa taulukoista, äkkiseltään kun vaikka kattoo tuon syttykartastoa niin näyttää että siitä puuttuu 10 astetta koko alueelta mutta eipäs puutukaan, kartaston nollakohta on moottorin ylikuumenemistilanteeseen noin 50 asteen imulämpöjen kanssa ja normaalitilanteissa lämpötilakompensointi tuo puuttuvat asteet peliin mukaan.
Ja sitten se varoituksen sana, ecun saa pimeäksi jos fläshäillessä menee jotain pieleen. Korjaukseen flash-piiri pitää kolvata irti ja prommata irrallaan tai vaihtaa koko ecu.
Norjalainen ohjelma ecun binäärien lukuun ja kirjoitukseen, pyytävät 200 norjan kruunua (~24€). Osaa myös muutella ecun versiot euron(41.0) ja obd2-versioiden välillä (41.1, 41.2) kunhan lataa halutun firmwaren jostain. Tuo ohjelma laskee firmwareen checsummit automaattisesti joten niistä ei tarvitse murehtia. Firmwaren kirjoitukseen tarvii syöttää eculle flashin ohjelmointijännite, pinnit 14 ja 18 yhteen pyöreästä liittimestä.
Open-source ecueditori dataloggerilla:
Tuo tarvitsee toimiakseen vielä ecun kartoitustiedostot, ne saa kun loggaa foorumille, siellä on paljon muutakin hyödyllistä. Pistän nyt tuon ecun uusimman loggerfilen mukaan niin jos haluaa testata niin ei tarvitse sen takia rekisteröityä, tosin mihin lie pilvipalveluun eli on olemassa sen aikaa kun on.
Romraideri osaa avata euroversion 41.0 firmiksestä vain tuon partial dumpin, mutta ei säätämiseen muuta tarvitakaan ja sen polttelu on paljon turvallisempaa kuin koko dumpin.
Romraideri pitää myös ajaa piste pilkkumerkkinä javasta tagattuna tai pilkkukonversiot eivät pelaa, aika ikävää taulukoita skaalatessa.
Dataloggerin käyttö vaatii obd-firmwaren ainakin toistaiseksi.
Sitten itse ecu on jo nykysaasteaikaa eli koodia on paljon ja suurin osa siitä vain hankaloittaa säätämistä eli jos otta purkin harrastekäyttöön niin siitä kannattaa yksinkertaistaa suurin osa taulukoista, äkkiseltään kun vaikka kattoo tuon syttykartastoa niin näyttää että siitä puuttuu 10 astetta koko alueelta mutta eipäs puutukaan, kartaston nollakohta on moottorin ylikuumenemistilanteeseen noin 50 asteen imulämpöjen kanssa ja normaalitilanteissa lämpötilakompensointi tuo puuttuvat asteet peliin mukaan.
Ja sitten se varoituksen sana, ecun saa pimeäksi jos fläshäillessä menee jotain pieleen. Korjaukseen flash-piiri pitää kolvata irti ja prommata irrallaan tai vaihtaa koko ecu.
Comment