Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Siemens MS41(M52) säätäminen

    Vähän juttua ollut täällä, eli harrastelijat on reverse-engineerannut tuon purkin aika hyvin ja ko. boxin säätäminen onnistuu suurinpiirtein millä vain inpa-kaapelilla.


    Norjalainen ohjelma ecun binäärien lukuun ja kirjoitukseen, pyytävät 200 norjan kruunua (~24€). Osaa myös muutella ecun versiot euron(41.0) ja obd2-versioiden välillä (41.1, 41.2) kunhan lataa halutun firmwaren jostain. Tuo ohjelma laskee firmwareen checsummit automaattisesti joten niistä ei tarvitse murehtia. Firmwaren kirjoitukseen tarvii syöttää eculle flashin ohjelmointijännite, pinnit 14 ja 18 yhteen pyöreästä liittimestä.



    Open-source ecueditori dataloggerilla:




    Tuo tarvitsee toimiakseen vielä ecun kartoitustiedostot, ne saa kun loggaa foorumille, siellä on paljon muutakin hyödyllistä. Pistän nyt tuon ecun uusimman loggerfilen mukaan niin jos haluaa testata niin ei tarvitse sen takia rekisteröityä, tosin mihin lie pilvipalveluun eli on olemassa sen aikaa kun on.

    The page you were looking for could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.


    Romraideri osaa avata euroversion 41.0 firmiksestä vain tuon partial dumpin, mutta ei säätämiseen muuta tarvitakaan ja sen polttelu on paljon turvallisempaa kuin koko dumpin.

    Romraideri pitää myös ajaa piste pilkkumerkkinä javasta tagattuna tai pilkkukonversiot eivät pelaa, aika ikävää taulukoita skaalatessa.

    Dataloggerin käyttö vaatii obd-firmwaren ainakin toistaiseksi.

    Sitten itse ecu on jo nykysaasteaikaa eli koodia on paljon ja suurin osa siitä vain hankaloittaa säätämistä eli jos otta purkin harrastekäyttöön niin siitä kannattaa yksinkertaistaa suurin osa taulukoista, äkkiseltään kun vaikka kattoo tuon syttykartastoa niin näyttää että siitä puuttuu 10 astetta koko alueelta mutta eipäs puutukaan, kartaston nollakohta on moottorin ylikuumenemistilanteeseen noin 50 asteen imulämpöjen kanssa ja normaalitilanteissa lämpötilakompensointi tuo puuttuvat asteet peliin mukaan.

    Ja sitten se varoituksen sana, ecun saa pimeäksi jos fläshäillessä menee jotain pieleen. Korjaukseen flash-piiri pitää kolvata irti ja prommata irrallaan tai vaihtaa koko ecu.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11067
    • Oulu

    #2
    Melkosen paljonhan tuolta saa kyllä pihalle ms41.0 softastakin. Äkkiseltään löytys kaikki tarpeellinen, jos haluaa esim. muuttaa oikeesti toimimaan viinalla.


    Eikä mulla ainkaan ollu sun kuvaamaa lämpötilakompensointia noille ennakkokartoille. Perus kartta oli mun mielestä järkevillä ennakoilla ja lämpötilakorjaus kartassa kerroin oli pääasiassa ykköstä. Ainoastaan korkeilla imuilman lämpötiloilla ennakkoja puotetaan.

    Ja ei mun koneella ainakaan ole mitään pilkku/piste ongelmia.

    Mutta siis vaikuttaa oikein toimivalta systeemiltä. Varsinkin verrattuna siihen mitä aiemmin olen kokeillu. Vielä tuo kirjotuksen testaus on tekemättä, kun pitää modata piuha eka.

    EDIT parempi kuva, kun eihän tosta ottanu selvää.
    Attached Files
    Last edited by Pazi88; 28-04-2015, 23:47.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #3
      Eli tuollainen on vakio M52B25 ennakkokartasto sytkälle. Eli ne ykköset multiplicative taulussa kertovat että nominal ECT compensation arvot lisätään perustauluun täysimääräisenä. Perustaulun ennakot on siis äkkiseltään katsottuna mitäsattuu mutta nominal-taulun kanssa plussattuna ihan järkevät.

      E85-käyttöön toki ekana muutin peruskartaston järkeväksi jotta lämpötilakompensaatiokartastoa voi käyttää kylmäkäynnin hanskaamiseen nakutuksen välttämisen sijaan.
      Attached Files

      Comment

      • pimpim
        Newbiemmer
        • Jul 2014
        • 11
        • Oulu

        #4
        Illan tutkiskellut ongelmaa, mutta ei oikein ideoita ole löytynyt. Elikkäs romraiderilla avatessa ecun tiedoston antaa seuraavat herjat.

        "Storage address for table "byte 5" is out of bounds. Please check ECU definition file."
        "Table:Byte 6 - O2 Feedback Table editing has been disabled. Definition file or ROM image may be corrupt."

        Kummastakin pääsee eteenpäin painamalla ok. Sen jälkeen RomRaider löytää ainoastaan control bits,fuel,ignition timing ja sensors scaling kansiot, eli esimerkiksi kylmäkäynnistys parametrit jää saamatta. Kaapelina kokeiltu inpa kaapelia ja vagcom:n kaapelia jota Ms41 flash tool sivuilla suositellaan.Pinnit 14 ja 18 on ollut yhdistettynä ja ilman yhdistämistä. Lisäksi kokeiltu kahdella eri windows 7 koneella.

        Toinen kysymys liittyy sitten tuohon ecu version flashäykseen ms41.0->ms41.2 Tapahtuuko se sillä tavalla, että etsin jostain ms41.2 olevan rom tiedoston samanlaisesta moottorista ja teen full fläshin vai onko siinä joitan muita manooverejä.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by pimpim View Post
          Toinen kysymys liittyy sitten tuohon ecu version flashäykseen ms41.0->ms41.2 Tapahtuuko se sillä tavalla, että etsin jostain ms41.2 olevan rom tiedoston samanlaisesta moottorista ja teen full fläshin vai onko siinä joitan muita manooverejä.
          Noin periaatteessa. Control bytet kait pitää muuttaa vastaamaan alkuperäistä firmistä ja kaikki odb2-kura disabloitava, eli post-cat lambdat ja ilmapumput jne. Kartat sitten toki on myös ihan eri kuin alkuperäiset eli säätöä tarvii paljon.

          Tarkemmin en tiedä kun en ole vielä fläshännyt, vähän suurempi mahdollisuus ecun brikkaamiseen tuossa kuin pelkässä datojen fläshäilyssä niin täytyy ensin varautua siihenkin.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11067
            • Oulu

            #6
            Tulipas vertailtua EMP:n koneessa ollutta brittisoftaa, vakiosoftaan tämän avulla. Aika perus muutoksia näkyy olevan, niinkuin oli jo ennakkoonkin tiedossa. Mut postaan tänne, niin voi joku muokata omaa jos uskaltaa.

            Näkyy ensinnäkin olevan rikastettu seosta isoilla kuormilla ja kierroksilla:


            Sytkäkarttaan on lisätty ennakkoa koko alueelle. Aika saman verran, mitä itsekkin mietin, että kärsii :think


            Ja sitten VANOS sekä imuilman lämpötilakompensointi karttoja on muokattu:


            Oikeella on siis muokatut kartat ja vasemmalla näkyy kuinka paljon vakiokartassa on eroa.

            Sitten pienempinä muutoksina rajoitin on nostettu 6496 rpm -> 6784 rpm, "knock detection thresold - multicaptive Factor" karttaa on nostettu 0,1 arvon verran 4000 rpm ylöspäin ja jostain syystä myös tyhjäkäyntiä on nostettu.

            En vastaa mistään ongelmista, jos joku näiden tietojen pohjalta muokkaa omaa softaa
            Last edited by Pazi88; 08-05-2015, 10:27. Reason: pikku typo

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              "knock detection thresold - multicaptive Factor" karttaa on nostettu 0,1 avon verran 4000 rpm asti ja jostain syystä myös tyhjäkäyntiä on nostettu.
              Hyvää tietoa, ei ole noita livedatoja päässyt lukemaan niin ei ollut tietoa että nuo nakutusrajat on vedetty ihan hilkullle, alkoi löytymään vetoja ihan toisella mallilla kun nosti threshold-arvoja ihan reilusti, tähän asti tullut vain ihmeteltyä huonoa vastaavuutta täyskaasun sytkäennakoihin....

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11067
                • Oulu

                #8
                Nonnih. Pikku modi kaapeliin (kytkin yhdistää nuo pinnit 14 ja 18) ja muokatun softan sai ladattua sisään.


                Norjalaisen ohjelma pelasi kuten luvattiin ja korjasi checksumitkin, joten kone tärähti kerralla tulille uudella ohjelmallakin. Ja kyllähän sieltä sai alavääntöjä palautettua nokkein ja muiden päivitysten jälkeen.

                Totesin kyllä, että toisessa ms41:n ohjausboksissa oli jotain vikaa ohjelmoinnin osalta. Kyseessä siis mun muovin vakiopurkki (m52b20). Nimittäin se antoi vaan osan ECU:n ID.stä oikein, minkä jälkeen pihalle tuli vain siansaksaa. Norjalaisen softa ei saanuladattua softaa pihalle tai flashattyä uutta. KWP2000+ kaapelilla sai kyllä jotain sieltä luettua, mutta tiedot oli korruputoitunutta. Jännän sinänäsä, että ko. purkki kyllä pelaa oikein käytössä ja vikakooditkin siltä saa luettua

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Axe27
                  BTCF Member
                  • Jul 2009
                  • 143
                  • Fin

                  #9
                  Eipä mitään.
                  Last edited by Axe27; 11-05-2015, 12:42. Reason: Väärin

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Joissain alkupään M52:ssa ei ole flash-muistia vaan eprommit joita ei siis voi kirjoittaa ja lukeminenkaan ei taida onnistua flashin lukijasoftilla.

                    Comment

                    • deemu79
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 453
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by naukkis View Post
                      Hyvää tietoa, ei ole noita livedatoja päässyt lukemaan niin ei ollut tietoa että nuo nakutusrajat on vedetty ihan hilkullle, alkoi löytymään vetoja ihan toisella mallilla kun nosti threshold-arvoja ihan reilusti, tähän asti tullut vain ihmeteltyä huonoa vastaavuutta täyskaasun sytkäennakoihin....
                      Kappas kehveli, tästä intoutuneena taidankin viskata brittiecun kiinni heti, jos eivät noita thresholdeja ole ymmärtäneet autossa paikallaan olleessa ecussa aikoinaan sporttiautossa nyplätä paremmiksi.
                      sigpic
                      328i Coupe M-Sport -95

                      Comment

                      • Axe27
                        BTCF Member
                        • Jul 2009
                        • 143
                        • Fin

                        #12
                        Tuossa aikaisemmin sotkin m50 koneen ms40.1 boksin tähän ms41 sen takia poistin sen.

                        Mun mielestä alkupään boksit esim. 1429373 Joka ei tue Flash kirjoitusta kuten meidän autossa pystyy päivittämään uudemman version (esim.1429861) vanhan päälle jolloin se toimii niin kuin pitää.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11067
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by naukkis View Post
                          Joissain alkupään M52:ssa ei ole flash-muistia vaan eprommit joita ei siis voi kirjoittaa ja lukeminenkaan ei taida onnistua flashin lukijasoftilla.
                          Joo tuo on 7/95 eli aikalailla ensimmäisiä m52:ia. Selittänee ongelman.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11067
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by deemu79 View Post
                            Kappas kehveli, tästä intoutuneena taidankin viskata brittiecun kiinni heti, jos eivät noita thresholdeja ole ymmärtäneet autossa paikallaan olleessa ecussa aikoinaan sporttiautossa nyplätä paremmiksi.
                            Tuskin noilla nyt älyttömiä saa aikaan. Naukkiksella eikö ollu tehty vaikka ja mitä sille koneelle (puristuksia nostettu reilusti, käy viinalla jne.) foorumijuttujen perusteella. Sillon varmasti kone pitää erilaista värinää käydessään ja moottorinohjaus saattaa tämän nakutukseksi. Tällön on erilailla hyötyä noiden thresoldien muokkauksesta, jos nyt oikein ymmärsin niiden merkityksen.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Tuskin noilla nyt älyttömiä saa aikaan. Naukkiksella eikö ollu tehty vaikka ja mitä sille koneelle (puristuksia nostettu reilusti, käy viinalla jne.) foorumijuttujen perusteella. Sillon varmasti kone pitää erilaista värinää käydessään ja moottorinohjaus saattaa tämän nakutukseksi. Tällön on erilailla hyötyä noiden thresoldien muokkauksesta, jos nyt oikein ymmärsin niiden merkityksen.
                              Juu no mulla on aika reilusti puristuksia mutta vastaavasti E85:n takia kone käy todella pehmeästi - vakio nakutuksentunnistus tulkitsi käynnin kuitenkin nakutukseksi eli ilmeni vääntökäyrän aaltoiluna jota tuli koitettua suoristaa säätämällä jonkin aikaa.

                              Aivan liian herkkä virikoneeseen tuo vakioalgoritmit eli thresholdia vaan isommalle kerran romraideri ei toistaiseksi ainakaan 41.0:sta saa disabloitua koko nakutuksenvalvontaa. Dataloggeria käyttämällä tietysti nakutustunnistuksesta ei niin suurta haittaa säätämiseen olisi mutta kyllähän mokoma säätämisessä on siinäkin turha haitake.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎