Laitetaan nyt tähän jos jollekkin sattuu olemaan vaikka apua. En tiedä varmaksi mihin kaikkeen nopeustieto tai sen puuttuminen vaikuttaa mutta paremmin tuntuis pelaavan sen kanssa. Tämä koskee lähinnä e30/34 m52 swappeja missä nopeustieto tulee e30 ja e34 x20liittimen pinniin 14 ja e36m52 pinniin 9. Pinnin paikan vaiholla homma siltä osin bueno ja sitten ECU:sta vehicle speed correction muuttaa arvoon 1160 niin nopeus näyttää oikeeta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Siemens MS41(M52) säätäminen
Collapse
X
-
e36 328i turbo (95)
vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
e30 316 (m30)(87) projekti
EX.
e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d
-
-
Kellään myydä yhtä ms41 ecua?e36 328i turbo (95)
vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
e30 316 (m30)(87) projekti
EX.
e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d
Comment
-
-
Originally posted by aaape View PostLaitetaan nyt tähän jos jollekkin sattuu olemaan vaikka apua. En tiedä varmaksi mihin kaikkeen nopeustieto tai sen puuttuminen vaikuttaa mutta paremmin tuntuis pelaavan sen kanssa. Tämä koskee lähinnä e30/34 m52 swappeja missä nopeustieto tulee e30 ja e34 x20liittimen pinniin 14 ja e36m52 pinniin 9. Pinnin paikan vaiholla homma siltä osin bueno ja sitten ECU:sta vehicle speed correction muuttaa arvoon 1160 niin nopeus näyttää oikeeta.
Mutta tuossapa ois video kuinka vaihdetaan isommat suuttimet käyttöön:
Last edited by Pazi88; 07-05-2017, 13:16.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Se määrittää kartan värit max/min arvojen mukaan kun lataat binnin. Jos muutat joitain arvoja esim. korkeammaksi kuin alkuperäinen max arvo, värit menee tuollai hassusti. Mut kun tallennat ja lataat uusiksi, niin värit päivittyy oikein.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Mikähän mahtaa romraiderin loggeria vaivata kun ei saa yhteyttä? Määritys tiedosto pitäisi olla oikeassa paikassa cars filun kanssa -861 versio pitäisi pelata mutta ei saa yhteyttä. Editori kyllä toimii.
Testolla sain logattua sen muutamat vedot. Siinäkin hieman ihmetyttää 6. nakusensorin arvo.
Paikallaan kaasutellessa tulee pelkkää viivaa ja vedoissa seilaa. noh ei nyt ainakaan muiden mukana.
Paikallaan:
graph 3 vihreä
Vedossa:
graph 3 valkoinen on sensori 6
Comment
-
-
Originally posted by Jarspi View PostMikähän mahtaa romraiderin loggeria vaivata kun ei saa yhteyttä? Määritys tiedosto pitäisi olla oikeassa paikassa cars filun kanssa -861 versio pitäisi pelata mutta ei saa yhteyttä. Editori kyllä toimii.
Testolla sain logattua sen muutamat vedot. Siinäkin hieman ihmetyttää 6. nakusensorin arvo.
Paikallaan kaasutellessa tulee pelkkää viivaa ja vedoissa seilaa. noh ei nyt ainakaan muiden mukana.
Paikallaan:
graph 3 vihreä
Vedossa:
graph 3 valkoinen on sensori 6
Vähän helpottais kun kerrot millasta erroria se loggeri sanoo? Näkyykö esim. ECU ID? Oletko vaihtanut protokollaksi ds2?
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Mulla oli ajatus mun edellisen auton M60B40:n kanssa tehdä loggeri nakusensoreiden jännitteistä, joka tuuppaisi dataa TestO:oon sarjaportin kautta, mutta ajatukseksi se jäi. Sillä saisi todella tarkkaan mitattua jännitteitä, helpsti esim. 100 samplea per sekunti. Jos joku innostuu tälläsen loggerin tekemään Arduino/STM32 akselilla, niin voin TestO:on tehdä lisäpalikan jolla se onnistuu.
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostTästä on mulla video tulossa juutuubiin kuinka tehdä. Mutta hidasta tehdä noita, niin menee vielä hetki että on valmis.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostTämä meikäläisen ensimmäine turbolle säädettu ms41 alkaa olla ihan ok. iskussa. Viimeviikonloppuna sain radalla vähän testata 0,5 bar ahdoilla: https://www.instagram.com/p/BVK5YFSgR9Y/e36 328i turbo (95)
vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
e30 316 (m30)(87) projekti
EX.
e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d
Comment
-
-
Originally posted by aaape View PostAsiallista minkälaisilla spekseillä kasattu?:think
Moottorinohjauksena on tosiaan ms41 -373 päätteisellä boksilla, missä ms41.2 jenkki m3 ohjelma ja siitä on kaikki turha saastetauhka otettu pois käytöstä. Vain yksi lamda käytössä plus 2048kg/h MAF moodi käytössä ja maffina on s50 MAF sekä 2,2k ohmin vastus signaalipiuhassa. MAF on turbon imupuolella ja sit vielä forgen kierrättävä by-pass palauttaa ilmat takaisin MAF:n ja turbon välistä. MAF:n mittaama ilma kun ei saa karata pois systeemistä. Tästä syystä ei sitä tuttua suhahtelua edes kuulu videolla Ja screameri peittää loputkin vähäiset turbon äänet. Mutta kuitenkin tällä setupilla on nyt tyyliin +5000km ajettu ja tälle kesää/kevättä.
Ja btw. tuon ikäisessä autossa ei ole vss piuhaa ollenkaan moottorinohjaukselle, eikä abs boksilta ko. signaalia edes tule, niin mittaristolta on vedetty nopeussignaali moottorinohjaukselle, että saa ms41.2.n mahdollistavan lähtörajoittimen käyttöön sekä nopeuden/vaihteen mukaan säätyvän vanoksen. Tuo mittariston signaali poikkeaa abs boksin signaalista, niin se vaatii korjauskertoimen muutoksen ecu:ssa.Last edited by Pazi88; 13-06-2017, 08:13.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostAutona on joku tyyliin -93 320i johon on swapattu m50b25tu vanoskone. Siitä kylläkin meni lohko väljäksi viinalla, koska viimekesänä koitettiin ajaa vakio boschin ohjauksella ja sen säätäjä ei saanut sitä pelaamaan missään vaiheessa. Nyt sitten rautalohkon tilalla on m52 alulohko, m52 johtosarjalla ja antureilla. Kone on aika vakio, mutta lohkossa on vahvikelevy, kansipahvina athena ja m54b30 imunokka ja tais olla vielä m50nv imunokka pakonokkanakin :think Joku random kiinanturbo, biltema hukkis ja bosch ev14 870cc suuttimet. Luonnollisesti e85:llä käy.
Moottorinohjauksena on tosiaan ms41 -373 päätteisellä boksilla, missä ms41.2 jenkki m3 ohjelma ja siitä on kaikki turha saastetauhka otettu pois käytöstä. Vain yksi lamda käytössä plus 2048kg/h MAF moodi käytössä ja maffina on s50 MAF sekä 2,2k ohmin vastus signaalipiuhassa. MAF on turbon imupuolella ja sit vielä forgen kierrättävä by-pass palauttaa ilmat takaisin MAF:n ja turbon välistä. MAF:n mittaama ilma kun ei saa karata pois systeemistä. Tästä syystä ei sitä tuttua suhahtelua edes kuulu videolla Ja screameri peittää loputkin vähäiset turbon äänet. Mutta kuitenkin tällä setupilla on nyt tyyliin +5000km ajettu ja tälle kesää/kevättä.
Ja btw. tuon ikäisessä autossa ei ole vss piuhaa ollenkaan moottorinohjaukselle, eikä abs boksilta ko. signaalia edes tule, niin mittaristolta on vedetty nopeussignaali moottorinohjaukselle, että saa ms41.2.n mahdollistavan lähtörajoittimen käyttöön sekä nopeuden/vaihteen mukaan säätyvän vanoksen. Tuo mittariston signaali poikkeaa abs boksin signaalista, niin se vaatii korjauskertoimen muutoksen ecu:ssa.
Ison työn oot joutunu ohjelman kans tekemään mitä oon täältä ja RRfoorumilta lueskellu mut et kehtais laittaa bin.fileitä mulle vaikka vaatii se varmaan jonkuverran hienosäätöö nuille vakio nokille:think
Tuo vss signaali tulee varmaan samallalailla kun e34 siihe x20 liittimen olikohaan se nyt pin14 muutama viesti takaperin taisinkii siitä täällä kirjotella :thinke36 328i turbo (95)
vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
e30 316 (m30)(87) projekti
EX.
e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d
Comment
-
-
Originally posted by aaape View PostMelkein sama setti kun mulla paitsi että mulla vakio nokat 35holsetti ja 870 dekat. alkuperäinen 328.
Ison työn oot joutunu ohjelman kans tekemään mitä oon täältä ja RRfoorumilta lueskellu mut et kehtais laittaa bin.fileitä mulle vaikka vaatii se varmaan jonkuverran hienosäätöö nuille vakio nokille:think
Tuo vss signaali tulee varmaan samallalailla kun e34 siihe x20 liittimen olikohaan se nyt pin14 muutama viesti takaperin taisinkii siitä täällä kirjotella :think
Ja tuossa sit itse tämän hetkinen partial: https://drive.google.com/open?id=0B2...jlyX0hFV0lseFU
Jos sulla on s50 maffi 2,2k vastuksella, niin tuo varmasti on ihan ajokelpoinen softa, kun vaan muokkaat Deadtime kartan dekoille sopivaksi. Bensakartan hienosäätö sit vaan ja ennakot hieromaan penkissä. Nokat ei juurikaan vaikuta bensakarttaan, koska MAF pohjainen systeemi, niin se osaa kyllä ruiskuttaa oikean määrän bensaa vaikka ilmamäärä muuttuu. Ainoastaan ennakot pitää toki hakea aina kulloiseenkin setuppiin kohdilleen. Tuossa on vielä semmoset turvalliset, ei penkissä säädetyt ennakot.
Ko. binnissä s50 maffin skaalaus on tosiaan 1k ohmin vastukselle, koska 2,2k vastuksen skaalauksella mittasi liian isoja ilmamääriä ja kuorman laskennassa kävi ylivuoto (maksimi 1380mg/isku). Nyt maksimi oli n.750mg/0,5 bar ahdoilla, eli hyvin varaa nostaa ahtoja. Muut kartat on skaalattu kohdilleen "väärälle" MAF kartalle.
Ja joo samalla lailla pitäs nopeus signaali tulla e34:ssäkin. Sama 1160 piti pistää e36:ssakin, kun nopeussignaali tuli mittaristolta.Last edited by Pazi88; 13-06-2017, 13:14.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Eipä oo tänne tullu raportoitua, mutta on taas ihan huolella tullu väsättyä RomRaiderin kanssa. Tuo ms41:lla varustettu turbokone on ihan viimeistelyjä varten. Viimeisimpänä ihmetystä aiheutti kaasu pohjassa vedätettäessä ilmaantuvat reilut rikastukset. Varsinkin isoilla kierroksilla meni aina rikastus päälle, eikä seos seurannu karttoja. No syynä tähän oli siten COP toiminto eli Catalyst Overheat Protection, mikä rikastaa seosta ettei katti kuumenisi liikaa. Eli se disabloimalla saa seokset pysymään halutussa.
Eli jos teillä on reilummin viritetty vehje ms41:llä ja on pitänyt vaihtaa isompaa suutinta ja/tai maffia, niin bensakartat saa helposti ja nopeasti kohdalleen näin:
1. Laske alustava bensakartta ihan vaan kertomalla perus bensakarttaa uusien ja orggis suutinten suhdeluvulla. Esim. orggis suuttimen n.220cc, uudet 440cc niin kerro bensakarttaa 0,5:llä. Jos ajat viinalla kerro karttaa 1.4:llä lopuksi.
2. Vedä "Fuel Injection - Base - Vanos Correction" sekä "COP - Fuel Enrichment - Nominal" kartat nolliin, joka disabloi nämä toiminnot häiritsemästä.
3. Disabloi WOT rikastus kirjoittamalla koko "Detection - WOT" karttaan 120% joka soluun, jolloin kone pelaa 90% ajasta closed loopissa. Jos ajat bensalla, puota isompien kuormien ennakkoa ettei kone nakuta. Viinalla ei tarvi.
4. Käy ajamassa reiluhko loggaus lenkki vaihtelevilla kuormilla. Ei teräviä kaasunliikkeitä ja ajaa vaikka jarrua vasten, että saa isoja kuormia ilman että täytyy ajaa reilusti yli toista sataa.
5. Avaa logi megalogvieweriin ja tee "Scatter Plot" niin että X- akselilla on kuorma, Y-akselilla suutinten aukiolo ja Z akselilla "hits". Tulos pitäisi näyttää tämmöiseltä suoralta viivalta jos MAF skaalaus on oikein:
6. Ota suoran alkupäästä piste esim. kuorma 85 ja IPW 1.30 tässä tapauksessa ja toinen piste yläpäästä esim. 525/7.7. Pistä saadut arvot Exceliin, tee X-Y scatter ja siihen lisäät trendiviivan sekä näytä trendiviivan yhtälö. Pitäisi näyttää tältä:
7. Kopsaa edellinen perus bensakartta samaan exceliin ja nyt lasket jokaisen bensakartan pisteen tällä saadulla kaavalla, niin että X:n tilalle laitetaan aina kunkin sarakkeen kuorma. Tähän tyyliin:
Turbo vehkeessä tuo 700 max kuorma ei riitä mihinkään, niin tässä vaiheessa on hyvä vähän muuttaa kuorma-akselin skaalausta ja pistää maksimiksi 1024.
8. Kun oot laittanu kaavan joka soluun, kopsaa kartta takaisin romraideriin ja rikasta alimman kierrosluvun riviä karvan verran, jolloin lopputulos näyttää tältä:
Tada! Olet juuri säätäny bensakartan kohdalleen setuppiisi! Ilman älytöntä hieromista tai että tarvitsee ollenkaan edes laajakaista lambdaa. Nyt kun tiedän miten prosessi menee järkevästi saan itse säädettyä bensakartat iskuun alle tunnissa. Voit varmistaa asian käymällä ajamassa edellisen logilenkin uusiksi ja tarkkailemalla mitä lambda integrator sanoo. Jos teit kaiken ok, pitäsi lambda integrator pyöriä +/- 5% sisässä eri kuormilla. Muista nollata adaptaatiot eka.
9. Nyt voit enabloida WOT rikastuksen muokkaamalla "Detection WOT". Joku 50% kaasunpainallus on ok vaparilla. Turbossa voi joutua menemään niinkin alas kuin 30% että rikastus on aina ahdoilla päällä.
10. Säädä WOT rikastuksen seos säätämällä "Fuel injection - WOT enrichment" karttaa. Tuossa graafi joka näyttää mitä seosta mikin rikastus % tarkoittaa:
Vaparit tykkää antaa max tehon n. 9-10% rikastuksella, mutta voi vaatia vähän rikkaampaakin ettei nakuta. Turbossa viinalla joku 12.5 seos on ok, eli n. 17% rikastus. Bensalla 11 AFR on ihan ok.Last edited by Pazi88; 07-09-2018, 14:53.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Comment