Ei siitä sen kummemmin hyötyä ole. Fiksummin vaan toimii turbokoneessa, kun riittää yhden lamda laitto downpipeen. Ennen turboa pakosarjassa saattaa olla liikaa lämpöä lamdoille ja jos downpipeen pistää kaksi lamdaa, niin se voi vähän häröilyä aiheuttaa, kun niiden lamdojen jännitteet ei kuitenkaan seuraa 100% toisiaan.
Täähän kuulostikin ihan loogiselta Jännä kun itellä vapari niin ei osaa ees aatella, et muilla voi olla ihan oikeaki tapa syöttää ilmaa koneeseen...
Onko tuosta toisen lambdan poistosta/yhden lambdan käytöstä jotain hyötyä kun niin monet poistaa sen toisen. Ja esimerkiksi z3 taitaa olla vakionakin yhdellä. Luulis että paljon tarkemman säädön saa tehtyä kun pystyy seuraamaan puolta moottoria erikseen. Itellä poistettu toinen myös syystä x. Kuitenkin siirsin lambdat sarjoihin ja muutin kaksi lambdaa käyttöön.
Ei siitä sen kummemmin hyötyä ole. Fiksummin vaan toimii turbokoneessa, kun riittää yhden lamda laitto downpipeen. Ennen turboa pakosarjassa saattaa olla liikaa lämpöä lamdoille ja jos downpipeen pistää kaksi lamdaa, niin se voi vähän häröilyä aiheuttaa, kun niiden lamdojen jännitteet ei kuitenkaan seuraa 100% toisiaan.
Autona on joku tyyliin -93 320i johon on swapattu m50b25tu vanoskone. Siitä kylläkin meni lohko väljäksi viinalla, koska viimekesänä koitettiin ajaa vakio boschin ohjauksella ja sen säätäjä ei saanut sitä pelaamaan missään vaiheessa. Nyt sitten rautalohkon tilalla on m52 alulohko, m52 johtosarjalla ja antureilla. Kone on aika vakio, mutta lohkossa on vahvikelevy, kansipahvina athena ja m54b30 imunokka ja tais olla vielä m50nv imunokka pakonokkanakin :think Joku random kiinanturbo, biltema hukkis ja bosch ev14 870cc suuttimet. Luonnollisesti e85:llä käy.
Moottorinohjauksena on tosiaan ms41 -373 päätteisellä boksilla, missä ms41.2 jenkki m3 ohjelma ja siitä on kaikki turha saastetauhka otettu pois käytöstä. Vain yksi lamda käytössä plus 2048kg/h MAF moodi käytössä ja maffina on s50 MAF sekä 2,2k ohmin vastus signaalipiuhassa. MAF on turbon imupuolella ja sit vielä forgen kierrättävä by-pass palauttaa ilmat takaisin MAF:n ja turbon välistä. MAF:n mittaama ilma kun ei saa karata pois systeemistä. Tästä syystä ei sitä tuttua suhahtelua edes kuulu videolla Ja screameri peittää loputkin vähäiset turbon äänet. Mutta kuitenkin tällä setupilla on nyt tyyliin +5000km ajettu ja tälle kesää/kevättä.
Ja btw. tuon ikäisessä autossa ei ole vss piuhaa ollenkaan moottorinohjaukselle, eikä abs boksilta ko. signaalia edes tule, niin mittaristolta on vedetty nopeussignaali moottorinohjaukselle, että saa ms41.2.n mahdollistavan lähtörajoittimen käyttöön sekä nopeuden/vaihteen mukaan säätyvän vanoksen. Tuo mittariston signaali poikkeaa abs boksin signaalista, niin se vaatii korjauskertoimen muutoksen ecu:ssa.
Onko tuosta toisen lambdan poistosta/yhden lambdan käytöstä jotain hyötyä kun niin monet poistaa sen toisen. Ja esimerkiksi z3 taitaa olla vakionakin yhdellä. Luulis että paljon tarkemman säädön saa tehtyä kun pystyy seuraamaan puolta moottoria erikseen. Itellä poistettu toinen myös syystä x. Kuitenkin siirsin lambdat sarjoihin ja muutin kaksi lambdaa käyttöön.
Oliko tuo asc+t lisävaruste näissä ekoissa e39 malleissa? Lukeeko sulla jossain asc+t autossa, tai jos katot varusteluettelon vin nrolla.
Kaikissa E39:ssä on vähintään asc+t. Sen +t:n vaikusta on äärimmäisen hankala havaita ASC:n alta kun ensimmäisenä luistoa havaittaessa vedetään kaasuläppä kiinni ja vasta jos se ei riitä, aletaan jarruttamaan. Saksankielisessä wikiartikkelissa muuten mainittiin että +t toimisi vain 40km/h asti :think
Puhutko nyt e39 mallista? Eihän niissä ainakaan ekoissa asc jarruta pyöriä, sulkee vain sen läpän, jolla kuristetaan moottorin ilmansaantia.
Kyllä tuossa mun autossa on asc+t, sen toiminta on helppo huomata kun ajaa peilijäällä, luistonesto pois päältä ei toivoakaan päästä pikku ylämäkeä tai lähteä mäessä liikkeelle koska jää yhellä suttaamaan. Luistonestopäällä etenee paljon paremmin ja pääsee helposti liikkeelle
Nyt kun kukaan ei tunnu vielä tosta asc modaamisesta tietävän niin
Aattelin kokeilla eka niin että ottaa sen asc läpän pois välistä ja jättää vaan oleskelemaan konehuoneeseen jonnekin että systeemit "pelaa" eikä mee vikatilaan ja sitten säätämään asc sytkän pudotuskarttaa kohilleen. Sitä läpän ohjausta ei ilmeisesti pysty ecun kautta säätää ni siks se pois.
Jos ton saa ilmaseks säätämällä riitävän hyväks ni se tonnin lukko ei paljoo kierrosaikoihin vaikuta (paitsi jos ajotaidot kehittyy niin paljon et alkaa tarviimaan lukkoa jarrutuksissa niin sit se lukko tai samalla auton vaihto )
Portugalissa yksjamppa väsää kitkalukkoperiä alkuperäsen 188k perän kuoriin ja jenkeissä/australiassa tais kans olla. Itellä parista kokemuksia. Hyvin tehtyjä mut toki hinnat tonnista ylöspäin riippuen kokoonpanosta
Joo noita löytää ihan ebaystä myynnistä. Jotain tonnin luokkaa hinta, mut niin kai se on jo pelkkä quaife mikä ei kitkalukolle edes vedä vertoja.
Jos levylukon haluat, niin joudut sovittamaan e38 740 typ210 perän sinne. Siihen löytyykin sitten kunnollisia lukkoyksiköitä. Huomaa että vain ekoista e38 malleista löytyy tuo typ210. Joskus 95 vuonna tuli se uudempi typ215K
Portugalissa yksjamppa väsää kitkalukkoperiä alkuperäsen 188k perän kuoriin ja jenkeissä/australiassa tais kans olla. Itellä parista kokemuksia. Hyvin tehtyjä mut toki hinnat tonnista ylöspäin riippuen kokoonpanosta
Leave a comment: