Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jarpeli
    replied
    Juu uskoisin että mikä vaan adapteri toimii jahka ajurit löytyy.
    Ei vaan jaksanu odottaa että kiinan Mike toimittaa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Jarpeli View Post
    Laitetaas nyt tännekin kun tuli tuollainen piuha tehtyä.

    Tavoite oli saada plx:m dm-6 moduli liitettyä romraiderin dataloggeriin.

    Homma onnistui serial to usb ttl piuhalla jonka ostin verkkiksestä:


    Tuohon piuhaan vain kolvailin 3.5mm stereo plugin.
    Gnd piuhan maa-vaippaan ja tx piuha stereo plugin tx liitäntään eli siihen nuppiin.

    ajurit tuolle piuhalle löytyi:


    Sitten vain usb piuha kiinni koneeseen ja loggaamaan.
    Jep toimii. Taitaa melkeen mikä vaan usb-ttl adapteri kelvata. Itse tilasin jonkun parin euron arvosen kiinasta ja sekin pelas. Ja sit jos ei oo PLX:n lamda, niin AEM:n lamdan saa kans pelaamaan RR loggerin kanssa. Siihen taas passaa usb-rs232 piuha. Maa ja digital out, rx pinniin kiinni, niin homma rokkaa. Innovate pitäs kans saada pelaamaan, mut ei ole kokemusta. Jääny innovatet kaupan hyllylle kun parempiakin on.

    Leave a comment:


  • Jarpeli
    replied
    Laitetaas nyt tännekin kun tuli tuollainen piuha tehtyä.

    Tavoite oli saada plx:m dm-6 moduli liitettyä romraiderin dataloggeriin.

    Homma onnistui serial to usb ttl piuhalla jonka ostin verkkiksestä:


    Tuohon piuhaan vain kolvailin 3.5mm stereo plugin.
    Gnd piuhan maa-vaippaan ja tx piuha stereo plugin tx liitäntään eli siihen nuppiin.

    ajurit tuolle piuhalle löytyi:


    Sitten vain usb piuha kiinni koneeseen ja dm-6 modulin tx porttiin.
    Last edited by Jarpeli; 28-08-2017, 21:34.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jaaha pientä vanos karttojen ihmettelyä m52tu koneellekkin. Tuo portaattomasti säätyvä vanos on vähän haasteellisempi säädettävä, mitä m52:n sinkkuvanos, mikä on on/off.

    Mutta tässäpä olisi käppyröitä logattuna eri imunokan asennoilla 10 asteen välein.


    Tässä sitten noiden perusteella tehty Full load vanos kartta alla ja alkuperäinen päällä:


    Eli tuonne 3500-4500 välille saisi mahdollisesti lisää potkua vanos karttaa muokkaamalla ja lisäksi konetta voisi kierrättää heittämällä 7000 asti ellei jopa pidemmälle, jos nokkaa ei käännä takaisinpäin. Tuo kuormakäyrähän on käytännössä vääntö(potentiaali)käyrä, eli koska se ei vielä 7000 kohdallakaan ala tippumaan, tarkoittaa tämä että tehokäyrä on vielä nousussa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied


    IDA:n laittelin itsellekkin, mutta oon ihan kujalla siitä Pitäs olla enemmän aikaa tutustua siihen. Sinänsä säätämistä varten en sitä tarvitse ainakaan nyt, mutta ois mukava jos jotain lisäominaisuuksia saisi ujutettua softaan.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tämmönen??: https://drive.google.com/open?id=0B2...m83ZVg0b0dSdFE

    En tiedä mihin sitä tarviit mut btw ms42/43 säätäminen onnistuu nyt romraiderilla yhtä helposti mitä ms41:nkin. Tuolla flashailut suoraan auton sisältä obd portista: http://chipster.no/index.php?route=p...&product_id=50 ja romraiderilla säätö. ms43:lle tuki on vielä vasta yhdelle softaversiolle, mutta ms42:lle olen laajentanut tuen AD,C6 ja CA versiolle. määritysfilu löytyy tuolta: http://www.romraider.com/forum/viewt...2799&start=135
    Tuolla onnistuu vaikka turbolle säätää ms42. ms43 määritysfilullakin pitäs onnistua, mutta pitää toki muuttaa softaversio jos ei satu olemaan oikea. Chipsterin työkalulla onnistuu toki sekin.
    Juuri tuo, kiitos!
    Ajattelin tutustua MS43 vähän lähemmin IDA:lla, ja meinasin lukaista tuon MS42 dokumentin lävitse aikani kuluksi ennen tätä. Aika paljon kevyempää luettavaa verrattuna MEVD17 dokumenttiin, jota on tullut lueskeltua toisen asian tiimoilta

    Käytän nimenomaan tuota Chipsterin softaa MS43:n kanssa, toimii aivan mainiosti. Pakokaasuahtimelle en ole näihin ohjainlaitteisiin säätöjä tehnyt (omat intressit on enimmäkseen muualla, kuin virittämisessä), mutta mekaaniselle keskipakoisahtimelle kylläkin (joka on luonnollisesti huomattavasti helpompaa ja yksinkertaisempaa).

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by walde View Post
    Löytyisikö Pasilta mahdollisesti Siemensin MS42 dokumenttia? (ns. "funktionsrahmen") Tuo on kyllä vuotanut pihalle ajat sitten, mutta ilmeisesti olen niin pöljä, etten löydä tuota mistään.
    MS43:n vastaava taitaa olla aika kiven alla?
    Tämmönen??: https://drive.google.com/open?id=0B2...m83ZVg0b0dSdFE

    En tiedä mihin sitä tarviit mut btw ms42/43 säätäminen onnistuu nyt romraiderilla yhtä helposti mitä ms41:nkin. Tuolla flashailut suoraan auton sisältä obd portista: http://chipster.no/index.php?route=p...&product_id=50 ja romraiderilla säätö. ms43:lle tuki on vielä vasta yhdelle softaversiolle, mutta ms42:lle olen laajentanut tuen AD,C6 ja CA versiolle. määritysfilu löytyy tuolta: http://www.romraider.com/forum/viewt...2799&start=135
    Tuolla onnistuu vaikka turbolle säätää ms42. ms43 määritysfilullakin pitäs onnistua, mutta pitää toki muuttaa softaversio jos ei satu olemaan oikea. Chipsterin työkalulla onnistuu toki sekin.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Löytyisikö Pasilta mahdollisesti Siemensin MS42 dokumenttia? (ns. "funktionsrahmen") Tuo on kyllä vuotanut pihalle ajat sitten, mutta ilmeisesti olen niin pöljä, etten löydä tuota mistään.
    MS43:n vastaava taitaa olla aika kiven alla?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Niin ja saahan sen EWS:n poistettua käytöstä jossei jostain syystä halua sitä pitää. Esim. kilpa-autoissa sitä ei yleensä tarvita...
    Joo niin saa. 99% ms41 ecuista oon tehnyt ews:n poistolla Mut itte tykkään pitää ews:n käytössä niissä autoissa jossa se on ollut jo tehtaalta, niin eipähän ensimmäisen nistin mukaan tartu. Autoihin jossa sitä ei oo ollu, niin helpompaa vaan poistaa ews ecusta.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Niin ja saahan sen EWS:n poistettua käytöstä jossei jostain syystä halua sitä pitää. Esim. kilpa-autoissa sitä ei yleensä tarvita...

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Hyvä tietää. Inpalla onnistuu kyllä ms42/43 ews synkkaus kunhan ecu on vaan virgin tilassa. Mutta ms41:lle olen vain dis:llä tehdyn synkkauksen saanut pelaamaan. Ja koko dis ei ees nykysessä seiska läppärissä mulla pelaa.

    Leave a comment:


  • walther91
    replied
    ews synkkaus

    Löysin toimivan ohjelman, jolla pystyy synkkaamaan ms41 ecun ews kanssa. Inpalla sitä ei pystynyt tekemään. http://e36-electronic.com/photos/EWSSync.exe

    Leave a comment:


  • mr.b
    replied
    Tosiaan hienoa työtä!
    ..Vielä kuin "joku" viitsisi tehdä saman projektin ja selvittää miten saa automaatti laatikkojen vaihtopisteet säädettyä ja silleen! Jossain foorumilla oli jo jonkun verran selvitetty ja rakenettu oma boxi josta sai nappivaihteet ja vastaavat lelut toimimaan! mutta sekin projekti vissiin jotenkin loppui yhtääkkiä...

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by ooopeee View Post
    Ei muutaku pazille vielä dyno niin alkaa raha poikimaan
    Pazi-Tunes :think

    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    Ei muutaku pazille vielä dyno niin alkaa raha poikimaan

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎