Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19168
    • -

    Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

    Auto rakenteiden muutosista koskevaa LAKITEKSTIÄ.

    LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT AUTON RAKENTEIDEN MUUTOKSISTA!





    AKEn sivuilta kun on harvinaisen vaikeata löytää mitään, (onkohan tarkoituksella...) muuta vaikka noin...(Ajoneuvotekniikka --> rakennemuutokset --> soveltamisohjeita auton rakenteen rakentamisesta )

    mr. b:n aloitteesta stickyksi!
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Ja laintulkintaa AKE:n tarkastusinsinöörin kirjoittamana. Aiheena uudehkoon turbodieseliin turbon vaihtaminen isompaan turboon:

    "Muutos edellyttää mm. todistuksen siitä, että moottori täyttää vähintäänkin samat päästövaatimukset myös tällä isommalla turbolla varustettuna, jos auto on käyttöönotettu 1.1.1992 tai sen jälkeen. Ennen tätä käyttöönotetulle autolle riittää katsastusaseman tekemä mittaus. Myös moottoritehosta on hankittava luotettava selvitys, koska katsastaja ei voi varmistua siitä, että moottoriteho ei muutu. "

    Eli jos uudempi kuin 1.1.92, niin kalliit päästö+melu+tehomittaukset edessä. Jos vanhempi niin katsastusaseman tekemä savutusmittaus + teholappu.


    SOVELTAMISOHJEET AKEN SIVULTA http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
    Last edited by Keimo; 05-04-2005, 11:38.

    Comment

    • mr.b
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 169
      • pietarsaari

      #3
      toivottavasti tälle otsikolle saataisiin päivitettyä katsastukseen / rakennemuutoksiin koskevia lakeja ja soveluksia, jotta vähenis ainakin jonkun verran huhujen ja perinnetiedon mukana tulleita tietoja.
      JA NIMENOMAAN FAKTAA!
      ei mitään että "ukki väitti esson baarilla" vaan sellaista josta löytyy myös mustaa valkoisella, sitähän myös katsastus miehet katsovat! helpottaisi varmaan sekä harrastelioille sekä katsastusmiehille, jos voisi vaikka näyttää printin jossa on esimerkiksi alleviivattu kohdat mistä muuten väitettäisin että onko vai ei. konttorilla kun eivät välttämättä jaksaisi rupea etsimään lakeja ja soveluksia, niin parempi tehdä se niiden puolesta ja antaa heidän sitten keskittyä leimaamiseen.
      BMW 320iA Touring -95
      Porsche 944 -86
      Buell xb9r -03
      Marin san rafael ~89
      Jalat -70

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4851
        • Espoo

        #4
        Pistin nämä jo aikaisemmin jo yhteen topicciin, mutta laitetaan myös tähän (ensimmäinen onkin jo tuo Keimon laittama):

        http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)". Käsitellään yleisesti auton rakenne, kuten moottorin viritys tai vaihtaminen. 20% "lisäteho ilman alustapäivitystä" sääntö koskee ihan oikeasti vain tehokkaimman mallin alustalla varustettuja autoja.

        http://www.ake.fi/pdf/prosenttipaatos.pdf Auton eri osien prosentit.

        http://www.ake.fi/pdf/katsastuksen_arvosteluperusteet_AKE-2002.pdf Täältä näkee selkeästi, miksi auto pomppasi. Syy voi olla esimerkiksi "Tuulilasiin kiinnitetty tarra tai esine" tai "Etusivuikkunan valonläpäisykyky alle 70% tai siinä on kalvo tai pinnoite". Sen sijaan takalasin valonläpäisykyvyllä ei ole merkitystä, jos "vaatimukset täyttävä oikeanpuoleinen ulkopeili".

        http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1445 Renkaiden ja vanteiden muutokset, josta selviää, että tietyillä edellytyksillä spacerit ovat sallittuja.

        http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=124 Milloin vaaditaan muutoskatsastus.
        Last edited by O.K.; 15-04-2005, 08:17. Reason: teholastun katsastus vain ahdetuille
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • HellFire
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 280
          • Turku

          #5
          Originally posted by O.K.
          Pistin nämä jo aikaisemmin jo yhteen topicciin, mutta laitetaan myös tähän (ensimmäinen onkin jo tuo Keimon laittama):

          http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)". Käsitellään yleisesti auton rakenne, kuten moottorin viritys tai vaihtaminen. 20% "lisäteho ilman alustapäivitystä" sääntö koskee ihan oikeasti vain tehokkaimman mallin alustalla varustettuja autoja. Ja myös teholastu mainitaan erikseen, eli lastutetuissa autoissa pitää olla sitten sen hiukan tehokkaamman mallin alusta.
          "ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuviri-tyksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä," eli vaparin lastutus ei kiinnosta ketään??

          Tässä vielä päivitykset tuohon alkuperäiseen 779/1998 lakiin.
          http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256
          I wanted a faster horse.

          Comment

          • Axu83
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 601
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by O.K.
            Pistin nämä jo aikaisemmin jo yhteen topicciin, mutta laitetaan myös tähän (ensimmäinen onkin jo tuo Keimon laittama):

            http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1445 Renkaiden ja vanteiden muutokset, josta selviää, että tietyillä edellytyksillä spacerit ovat sallittuja.
            Millä edellytyksillä, eli millaiset saa laittaa? TUV-hyväksytyt pelkästään?
            E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
            E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
            Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
            It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
            And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4851
              • Espoo

              #7
              Originally posted by HellFire
              "ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuviri-tyksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä," eli vaparin lastutus ei kiinnosta ketään??

              Tässä vielä päivitykset tuohon alkuperäiseen 779/1998 lakiin.
              http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256
              Niinpä näyttääkin olevan, että vaparia saa ilmeisesti lastuttaa ihan vapaasti (kai katsastuskin on todennut, ettei siitä lastusta vaparissa niin paljon tehoa tule ). Siispä poistin lastutuskohdan tuosta ylempää. Ei ole itselle niin ajankohtainen asia, joten ei tullut luettua tarpeeksi tarkasti .
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • mukko
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 5965
                • Uleåborg

                #8
                Ja näistä selviää aika yksi selitteisesti moottoripuolen / kattien asiat jne esim turbotus / maahantuontikatsastuksissa johtuvissa KATALYSAATTORIN merkkaamis tapauksissa:





                Nyt on tallessa ihan paperiversioinakin, koneelta kotoa ko. pdf:t löytyy ja kun tarpeeksi kauan etsin niin löysin noi linkitkin teille jaettavaksi
                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                Comment

                • kiitoh
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2003
                  • 63
                  • oulu

                  #9
                  Niin no lastuhommastahan on puhuttu jo "vuosia" mutta itte olen suunnitellut imusarjan+tietenki se lastu perään ja kyl sit parempi vapari pitää hankkia jos meinaan pistää vielä ahtimen lisäks ekuja kyl menee ja vielä enemmän jos meinaa et auto ois tieliikenteen tai laillinen peli.. mutta on kuitenkin rakkaittemme koti maassa eli saksassa myytävänä valmiiksi ahdettuja pelejä ja jopa mielä m: moottoreilla!! toisaalta haluttais tietää minkälaiset verot tulis tommoseen peliin?? saattas yö unet jäädä vähän vähemmälle kun odotttelis vero lappua kotio.. niin ja toinen helvetti ois sit katsastus saiskohan sitä etes kilpiinkään vai pitääkö sillä ruveta ajaa rallia koto pellolla!! ja toisaalta suomen tieliikenne laki on aika peestä.

                  Comment

                  • f1zz
                    GTi:stä tuttu
                    • Sep 2003
                    • 1469
                    • Veikkola

                    #10
                    aken sivuille päivitetty hieman tekniikka osastoa ja muutama esimerkkikin.

                    Comment

                    • ankkuli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 938
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista 19.12.2002/1258
                      3 § (17.2.2005/104)
                      Ajoneuvon osien osuudet
                      ....
                      3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.

                      4. Mitä 3 momentissa säädetään kulutusosasta ja yksittäisestä kriittisestä osasta, koskee myös jarru- ja ohjauslaitteistoa, jos niitä tai niiden osia muutetaan tai vaihdetaan alkuperäisistä poikkeaviksi ja liikenneturvallisemmiksi.
                      Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258

                      Selkokielellä:
                      - Jos osia vaihtuu joka tapauksessa alle 35%, ei koko hommaa tarvitse miettiä lainkaan: paremmat jarrut/alustanosat saa aina laittaa.

                      - Jos osia vaihtuu yli 35% ja joudutaan kanta-autotarkastukseen, saa jarrut+ohjauslaitteet silti päivittää parempiin, ilman että vaikuttaa prosentteihin.
                      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                      Comment

                      • Neppo
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 721
                        • Laihia

                        #12
                        Jarrut tekniikanvaihto autossa

                        Tiedustelin edellä mainitusta asiasta pari viikkoa sitten parilta eri katsastusasemalta, koska olin ostamassa -85 318, joka oli muutettu tekniikanvaihdolla 325:ksi. Prosentteja 39.

                        Molempien vastaus oli sama: Koska auto oli muutoskatsastettu vuonna 2001, eli ennen vuonna 2005 voimaantullutta sääntömuutosta jarrujen prosentittomasta vaihdosta suurempiin, ei kyseinen sääntö koske tuota omaa tapaustani.

                        Haluaisinkin kysyä, onko kukaan kokeillut muutoskatsastaa ennen vuonna 2005 tehtyä tekniikanvaihtoa uudelleen ja "poistaa" jarrujen ja akselistojen prosentteja? Jos on niin, miten on käynyt?

                        Monella voi olla prosentit aika lähellä tuota 50% ja jarrujen ja akselistojen poisto auttaisi kummasti ja jäisi tilaa muille osille.

                        Comment

                        • Tipi
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 180
                          • Kaarina

                          #13
                          Originally posted by Neppo View Post
                          Tiedustelin edellä mainitusta asiasta pari viikkoa sitten parilta eri katsastusasemalta, koska olin ostamassa -85 318, joka oli muutettu tekniikanvaihdolla 325:ksi. Prosentteja 39.

                          Molempien vastaus oli sama: Koska auto oli muutoskatsastettu vuonna 2001, eli ennen vuonna 2005 voimaantullutta sääntömuutosta jarrujen prosentittomasta vaihdosta suurempiin, ei kyseinen sääntö koske tuota omaa tapaustani.

                          Haluaisinkin kysyä, onko kukaan kokeillut muutoskatsastaa ennen vuonna 2005 tehtyä tekniikanvaihtoa uudelleen ja "poistaa" jarrujen ja akselistojen prosentteja? Jos on niin, miten on käynyt?

                          Monella voi olla prosentit aika lähellä tuota 50% ja jarrujen ja akselistojen poisto auttaisi kummasti ja jäisi tilaa muille osille.
                          kaarinan konttorilla informoitiin mua asiasta näin: jos autoon on tehty tekniikanvaihto, joka edellyttää jarrujen vaihtoa, niin prosentit menee. jos muutat vakio autoon jarrut niin silloin prosentteja ei tule. pykälä on sen verran epäselvä, että sitä tulkitaan hieman eritavoin eri konttoreilla, mutta näin esimerkiksi kaarinassa.

                          Comment

                          • -Stalker-
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 46

                            #14
                            Mitä tarvii tehä?

                            Eli mitä tarvii tehä että saan turbotetun 316:n (1.8 kaasutin) turbon papruihin?
                            Paljos tulee suunnilleen kustantamaan, että auton saa ns. katulailliseksi? On siis nyt kilvissä ja ei muutoskatsastettu turbolle...
                            Mites tuo kone noin muuten kestää viritystä?
                            Tässä tietoja autosta:
                            Bensapaineen säädin, 4lapainen sitteri kytkin, turbo laakeroitu.kansi avarrettu ja venttiilit koneistettu puristuksia laskettu. mäntamallin dumppi,pieni välijäähdytin weberin 2kurkkuinen kaasuttaja 36 kurkut. nokka ja keinut vaihdettu. 0,8 ahoilla.carretin 03 ahdin twisteri vapaavirtaus suodatin...

                            Kiitokset avusta jo etukäteen!

                            Comment

                            • Jussi.R
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 7
                              • Mikkeli

                              #15
                              Originally posted by HellFire View Post
                              "ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuviri-tyksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä," eli vaparin lastutus ei kiinnosta ketään??

                              Tässä vielä päivitykset tuohon alkuperäiseen 779/1998 lakiin.
                              http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256

                              No nyt jos luet sen OHJEEN hiukan tarkemmin, niin huomaat, että siinä on otettu ESIMERKIKSI lastuttaminen, joka nyt sattuu vain olemaan siinä turbonvaihdon perässä. Jos tuota ohjetta tulkittaisiin noin, niin vapariin saisi vaihtaa sylinterikannenkin niin ,ettei se kiinnostaisi ketään :think... Ei pidä paikkaansa, vaan se lastu pitää muutoskatsastaa myös siihen vapariin.

                              Ja noista jarrujen takaisinmuutoksista on pakko mainita vielä sen verran, että siihen ei ole olemassa ohjetta, kuinka noiden kanssa menetellään, mutta erään katsastusyhtiön tuotannon tuen henkilön mielipide oli, että ne jarrut voi poistaa otteelta, jos asiakas niin haluaa.
                              Last edited by Jussi.R; 12-11-2006, 13:52.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎