Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6197
    • Helsinki

    #76
    Jo on ollut katsurilla asennetta
    Vittu että on laiskaa katsuria, just luin että jossain X5 tehty väärin katsastuksena aikan.....Siis laki määrää katsuria neuvomaan suo ja vielä ilmaiseksi. No ne keksii aina jotain tälläisiä, ettei tarvitse neuvoa.
    Nehän on iinsinöörejä, jonka pitäisi tietää
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #77
      Originally posted by 9313juha View Post
      Hyvällä tuurilla jostakin vanhalta disketiltä tai mapista skannattavaksi voisi vielä löytyä noita lausuntoja malleiksi ja valmiiksi pohjiksi. Varmaksi en pysty lupaamaan, mutta privalla voi kysyä jos tarvetta on.
      Ja jos näitä vielä löytyisi vaikka rahaakin vastaan niin olisi hieno juttu.

      Varsinkin se ABS-jarrujen vaatiminen 325i-mallisarjaan verrattaessa tuntuu kohtuuttomalta :think

      laitoin privaa
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • duuk
        Moderator
        • Dec 2006
        • 10510
        • Saaressa

        #78
        Originally posted by Spetke View Post
        Kysytäämpä täältä seuraavaa kun en parempaakaan topikkia asialle löytänyt.

        Mielessä on käynyt E34 535i -88 ahtaminen. (Auto ei ole vähäpäästöinen)
        Lakipykälät ja tekstit on kyllä luettu ja ymmärretty mutta niissä on kuitenkin tulkinnan varaa joten kysäisempä täältä käytännön kokemuksia miten te muut harrastajat olette toimineet vastaavissa tapauksissa.

        Vertailumallina tulee käyttää E34 540i ja sen tehoihin voi lisätä sen 20% mikä tekee 210kw / 286hv = 252kw / 343hv.
        Mutta pykälissä sanotaan kuitenkin seuraavaa: moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
        tämä tarkoittaa sitä, että 1600kg omapaino / 7kg = 228kw / 310hv

        KAUS (Kantolan autokatsastus Hämeenlinnassa) konttorilla asiasta jutellessani kertoivat, että he eivät hyväksy alle 0.5baarin tehon mittaus papereita.
        Eli muutoskatsastuksessa pitää olla tehonmittaus paperit jossa ilmenee jatkuva aikainen käytetty ahtopaine. Pelkkä paperin kulmaan merkattu ahto paine ei riitä.
        Kysymykseni kuuluukin saako tälläisiä teholappuja jostakin jossa ahtopaine merkitään näin, ja onko tämä yleinen käytäntö vai kyseisen katsastusaseman oma käytäntö tai lakipykälä?

        Sitten oli keskustelua siitä, että miten todistan vaihdettujen osien (jarrut ym) olevan 540 vertailumallista. Kerroin, että BMW:eellä on saatavana ETK katalogista tiedot levyjen halkaisijoista varaosanumeroineen jne.
        Olivat siitä sitä mieltä, että olisi hyvä olla tuostakin asiasta maahantuojan / jälleenmyyjän todistukset mutta BMW:eellä ei olla ainakaan tähän asti annettu minkäänlaisia lausuntoja näihin asioihin.
        Miten olette tehneet muilla konttoreilla vastaavat asiat?
        Trafilta vissiin tullut SUOSITUS minimi ahtopaineesta. Jokainen konttori sitä sitten noudattaa miten parhaaksi katsoo (foorumin katsurit voinee oikaista jos puhun bs:ää)

        Mutta sitten kun olet projektin siinä vaiheessa että autoasi säädetään, niin kyllä osaava säätäjä saa sulle sellaiset laput mukaan missä vaaditunlainen ahtopaine/kierrosluku/teholukema.
        Jos ei muuta niin kuristamalla ja sehän on katsurillekkin helppoa todeta että se kuristin sieltä ahtimen imupuolelta löytyy.

        Laittoman sä siitä teet kun otat sen kuristimen pois, tai nostat ahtopaineita ja muutat ecusta asetuksia

        Ei se katsastusmies poliisi ole. Mitä enemmän tositteita käytetyistä osista ja uskottava tehonmittaustodistus, niin ei sillä ole mitään syytä jättää muutoskatsastamatta juuri sun autoa.

        duke's garage:
        Suzuki R50
        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
        S38 S54 S62

        instagram: _duuk

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #79
          Miksi sitä pitää verrata yhtään mihinkään muuhun mitä se on. Eli jos moottori ei vaihdu muuhun, niin teholappu 535 tehot+ sallittu lisää. Ei tarvi jarruihin koskea, alustaan jne.
          Mä oon muutoskatsastanut auton 0.08 ahdoilla, mutinoilla meni läpi.
          Originally posted by Spetke View Post
          Kysytäämpä täältä seuraavaa kun en parempaakaan topikkia asialle löytänyt.

          Mielessä on käynyt E34 535i -88 ahtaminen. (Auto ei ole vähäpäästöinen)
          Lakipykälät ja tekstit on kyllä luettu ja ymmärretty mutta niissä on kuitenkin tulkinnan varaa joten kysäisempä täältä käytännön kokemuksia miten te muut harrastajat olette toimineet vastaavissa tapauksissa.

          Vertailumallina tulee käyttää E34 540i ja sen tehoihin voi lisätä sen 20% mikä tekee 210kw / 286hv = 252kw / 343hv.
          Mutta pykälissä sanotaan kuitenkin seuraavaa: moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
          tämä tarkoittaa sitä, että 1600kg omapaino / 7kg = 228kw / 310hv

          KAUS (Kantolan autokatsastus Hämeenlinnassa) konttorilla asiasta jutellessani kertoivat, että he eivät hyväksy alle 0.5baarin tehon mittaus papereita.
          Eli muutoskatsastuksessa pitää olla tehonmittaus paperit jossa ilmenee jatkuva aikainen käytetty ahtopaine. Pelkkä paperin kulmaan merkattu ahto paine ei riitä.
          Kysymykseni kuuluukin saako tälläisiä teholappuja jostakin jossa ahtopaine merkitään näin, ja onko tämä yleinen käytäntö vai kyseisen katsastusaseman oma käytäntö tai lakipykälä?

          Sitten oli keskustelua siitä, että miten todistan vaihdettujen osien (jarrut ym) olevan 540 vertailumallista. Kerroin, että BMW:eellä on saatavana ETK katalogista tiedot levyjen halkaisijoista varaosanumeroineen jne.
          Olivat siitä sitä mieltä, että olisi hyvä olla tuostakin asiasta maahantuojan / jälleenmyyjän todistukset mutta BMW:eellä ei olla ainakaan tähän asti annettu minkäänlaisia lausuntoja näihin asioihin.
          Miten olette tehneet muilla konttoreilla vastaavat asiat?
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #80
            Originally posted by suppari View Post
            Miksi sitä pitää verrata yhtään mihinkään muuhun mitä se on. Eli jos moottori ei vaihdu muuhun, niin teholappu 535 tehot+ sallittu lisää. Ei tarvi jarruihin koskea, alustaan jne.
            Mä oon muutoskatsastanut auton 0.08 ahdoilla, mutinoilla meni läpi.
            Ei ole mitään plussaa niihin 535 tehoihin. 20% sääntö koskee vain mallisarjan tehokkainta.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • PPmotor
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 725
              • E-Pohjanmaa

              #81
              Originally posted by suppari View Post
              Miksi sitä pitää verrata yhtään mihinkään muuhun mitä se on. Eli jos moottori ei vaihdu muuhun, niin teholappu 535 tehot+ sallittu lisää. Ei tarvi jarruihin koskea, alustaan jne.
              Mä oon muutoskatsastanut auton 0.08 ahdoilla, mutinoilla meni läpi.
              .....
              Last edited by PPmotor; 01-10-2013, 20:44.
              Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
              Ex: 325i Turbo Drift, jne..
              Power2Drift Team

              Comment

              • intfreak
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 2966
                • Uusikaupunni

                #82
                Originally posted by PPmotor View Post
                Väärin.Tehojen noustessa verrataan aina mallisarjan tehokkaimpaan.
                Väärin. Tehokkainta ei ole pakko käyttää.
                Eli jos 518i turbotetaan 520i tehoihin, täytyy alustan vastata 520i. Jos menee hepalla yli 520i tehoista, verrataan seuraavaan, 523i/525i.
                +20% sääntö tosiaan koskee vain mallisarjan tehokkainta, ei muita.
                N62 Money Spender Club

                Comment

                • Juzbe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1066
                  • Pori

                  #83
                  Originally posted by PPmotor View Post
                  Väärin.Tehojen noustessa verrataan aina mallisarjan tehokkaimpaan.
                  Oman S38 med holset muutos meni about näin:
                  Jarrut ja alusta vastaamaan M5:sta (540i riitäisi), todistelu Realoemstä tulostetuin paperein.
                  Omamassan muutoskatsastus.
                  Teholaput.
                  En mä ainakaan verrannut mallisarjan tehokkaaimpaan vaan 535,oma auto siis 525. Teholapussa 208hp ja jarrut täsmää 535:n kanssa,taino isommat tällä hetkellä kuin 535:ssa,mutta kuitenkin teholappu,525>535 erot ja päästöt,thats it ja leima lappuun.

                  Comment

                  • PPmotor
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 725
                    • E-Pohjanmaa

                    #84
                    Originally posted by intfreak View Post
                    Väärin. Tehokkainta ei ole pakko käyttää.
                    Eli jos 518i turbotetaan 520i tehoihin, täytyy alustan vastata 520i. Jos menee hepalla yli 520i tehoista, verrataan seuraavaan, 523i/525i.
                    +20% sääntö tosiaan koskee vain mallisarjan tehokkainta, ei muita.
                    Totta. Ei siis aina, vaan kyseisessä 535i tapauksessa...korjaan.
                    Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                    Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                    Power2Drift Team

                    Comment

                    • Spetke
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 3452
                      • Janakkala

                      #85
                      5 §
                      Moottorin vaihto.
                      c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna.

                      Niin miten toi nyt ymmärretään? Vääntäkää joku rautalangasta?
                      Missä sanotaan, että tuo 20% lisä koskisi vain tehokkainta moottoriversiota?
                      Ja jos kerta tässä E34 535i tapauksessa E34 540i luetaan tehokkaimmaksi (kun M malleja ei lasketa) niin silloinhan tuo edellä mainittu laskelmani pitää kutinsa?

                      Tästä keskustelun poikasesta on rönsyillyt jo niin monta näkökantaa ja tehtyä toteutusta kuin on tekijääkin.
                      Eli nyt tullaan pikkuhiljaa asian ytimeen eli juuri tuohon yhdenmukaisuuteen. :think
                      Kun eivät edes missään katsastus konttorilla tästä asiasta kaikkea tiedä, se olisikin helppoa kun edes siellä osaisivat sanoa miten toimitaan eikä mutuiltasi mitään mielipide juttuja.

                      Edit:
                      Ja katalysaattori pitää kuulema lisätä, näin myös kertoivat.
                      Mutta mikä pykälä velvoittaa siihen?
                      Last edited by Spetke; 03-04-2013, 15:17.
                      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                      Comment

                      • intfreak
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 2966
                        • Uusikaupunni

                        #86
                        Originally posted by Spetke View Post
                        5 §
                        Moottorin vaihto.
                        c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna.

                        Niin miten toi nyt ymmärretään? Vääntäkää joku rautalangasta?
                        Missä sanotaan, että tuo 20% lisä koskisi vain tehokkainta moottoriversiota?
                        Ja jos kerta tässä E34 535i tapauksessa E34 540i luetaan tehokkaimmaksi (kun M malleja ei lasketa) niin silloinhan tuo edellä mainittu laskelmani pitää kutinsa?
                        No tuossa minkä ite boldasit

                        Otetaas esimerkkejä:

                        Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan kone (tai turbotetaan) jonka tehot vastaavat 20i. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 20i. Alusta muutetaan vastaamaan 20i.

                        Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan 35i kone. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 35i. Alusta muutetaan vastaamaan 35i.

                        Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan 35i kone ja turbotetaan 40i tehoihin. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 40i. Alusta muutetaan vastaamaan 40i.

                        Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan nissanin kone ja turbotetaan 40i+25% tehoihin. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 40i. Alusta muutetaan vastaamaan 40i. Tätä ei hyväksytä, koska tehot ovat 25% yli tehokkaimman vertailumoottorin tehoista.
                        N62 Money Spender Club

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          #87
                          Originally posted by intfreak View Post
                          No tuossa minkä ite boldasit

                          Otetaas esimerkkejä:

                          Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan kone (tai turbotetaan) jonka tehot vastaavat 20i. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 20i. Alusta muutetaan vastaamaan 20i.

                          Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan 35i kone. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 35i. Alusta muutetaan vastaamaan 35i.

                          Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan 35i kone ja turbotetaan 40i tehoihin. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 40i. Alusta muutetaan vastaamaan 40i.

                          Perusauto 16i/18i. Vaihdetaan nissanin kone ja turbotetaan 40i+25% tehoihin. Vertailumoottorina (eli myös autona) käytetään 40i. Alusta muutetaan vastaamaan 40i. Tätä ei hyväksytä, koska tehot ovat 25% yli tehokkaimman vertailumoottorin tehoista.
                          Eli ymmärtääkseni E34 kohdalla 540i on tehokkain?
                          Eli otan sen vertailu malliksi ja pistän alustan vastaamaan 540i ja sen 286vakio pollea + 20% = 343hv.
                          Mutta vissiin tuo 7 kg/kW sääntö rajaa tehot 310hv.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • intfreak
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 2966
                            • Uusikaupunni

                            #88
                            Originally posted by Spetke View Post
                            Edit:
                            Ja katalysaattori pitää kuulema lisätä, näin myös kertoivat.
                            Mutta mikä pykälä velvoittaa siihen?
                            Olisit jatkanu lukemista vähän alemmas

                            8 §
                            Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

                            3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

                            1. momentissa tarkoitetut autot: E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset. Muistin mukaan ~80-luvun puoliväli ja vanhemmat.
                            2. momentissa tarkoitetut autot: Vähäpäästöiset autot, eli kaikki -92 jälkeen, tai jos sitä aiemmin merkattu Vähäpäästöiseksi/Kolmitoimikatalysaattori, merkintöjä löytyy jo -87 autoista.
                            Eli väliin jää ~85-91 autot.
                            N62 Money Spender Club

                            Comment

                            • intfreak
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 2966
                              • Uusikaupunni

                              #89
                              Originally posted by Spetke View Post
                              Eli ymmärtääkseni E34 kohdalla 540i on tehokkain?
                              Eli otan sen vertailu malliksi ja pistän alustan vastaamaan 540i ja sen 286vakio pollea + 20% = 343hv.
                              Mutta vissiin tuo 7 kg/kW sääntö rajaa tehot 310hv.
                              Juuri näin

                              Tuo 7kg/kW on kyllä niin hanuri jäänne vuodelta -92...
                              N62 Money Spender Club

                              Comment

                              • suppari
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4049
                                • Turku

                                #90
                                Mutta oliko spetke nyt vaihtamassa konetta? Jos en väärin lukenut niin turbottamassa 535:Sta? Tietysti jos vaihdat 540 koneen turbolla, niin sillon se on noin, taikka sitten täälläpäin on katsurit kujalla.
                                sigpic
                                P:0409699000

                                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                                huollot/korjaukset!

                                BMW E&F sarjaan.
                                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎