Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    Originally posted by Bensko View Post
    Eli tommonen 316 1987 joka muutoskatsastettu 325i joskus 2001, vaihdetut osat ovat moottori/vaihdelaatikko/ etuakselisto/takaakselisto/istuimet/mittaristo ja abs jarrut löytyy ja prosentit 30,6% niin onko mahdollista saada tohon laitettua m50b25 ja zf laillisesti? Eikö tosta moottorista ja vaihdelaatikosta tule about 15% uudestaan? Jos niin prosentit menevät sen 45% yli joka kait on max? Vai mitä tässä pitäis alkaa tehdä? Ja mitä katsastus tykkää m3 pullistuksista ja takaikkunan kehikosta ja takaluukusta? Löytyis vähän kiinnostusta tehdä kunnolla timmonen m3 replica. Että miten paljon saa korin osista vaihtaa jos saa?
    Prosentteja ei tulee lisää samoista osista
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Jasuuu
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2011
      • 773
      • Oulu

      Missäs nykyää onnistuu tuo niinsanottu pussitesti? VTT ei anna mitään informaatiota..

      Comment

      • ThemeJ
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 997
        • Turku/Raahe

        Tuossa taitaa olla voimassa oleva listaus nuista laitoksista mitä Suomessa on

        Bmw E30
        Bmw 2000Touring Scrap
        Ex. Bmw E30 316
        Ex. Bmw E36

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6935
          • N/A

          Onkohan nykyään laillista vaihtaa tekniikka näin:

          -Sama automerkki
          -Eri automallin tekniikka
          -Vapariin siis turbotekniikka
          -Sama euro päästöluokka, toki co päästöt hieman eri.
          -Teho pysyy 20% sisällä
          -Käy paikalleen ns. bolt on, toki hieman joutuu pakoputkistoa muokkaamaan.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11092
            • Oulu

            Originally posted by Antti O View Post
            Onkohan nykyään laillista vaihtaa tekniikka näin:

            -Sama automerkki
            -Eri automallin tekniikka
            -Vapariin siis turbotekniikka
            -Sama euro päästöluokka, toki co päästöt hieman eri.
            -Teho pysyy 20% sisällä
            -Käy paikalleen ns. bolt on, toki hieman joutuu pakoputkistoa muokkaamaan.
            Ei pitäs olla mitään ongelmaa.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              Originally posted by Antti O View Post
              Onkohan nykyään laillista vaihtaa tekniikka näin:

              -Sama automerkki
              -Eri automallin tekniikka
              -Vapariin siis turbotekniikka
              -Sama euro päästöluokka, toki co päästöt hieman eri.
              -Teho pysyy 20% sisällä
              -Käy paikalleen ns. bolt on, toki hieman joutuu pakoputkistoa muokkaamaan.
              Luonaa, kun vuonna kivi ja miekka moinen onnistui. (Pieni ero, tekniikka eri merkistä)
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • Jansu
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 315
                • Pori

                Kyselen täällä, kun on niin osaavaa sakkia foorumilla.

                Auton omamassa on 820 kg. Mallisarjan tehokkain 96 kW/130 hv moottori joka on vertailukelpoinen.

                Hallilla on saman konsernin auto jota olen miettinyt elimenluovuttajaksi. Tässä piilee vain ongelma, kun uusi tekniikka on 122,8 kW/ 167 hv. Mallisarjan tehokkain moottori + 20% tehonlisäys = 114.7 kW/ 156 hv. Eli tehoraja ylittyy.

                Täytyykö hakea poikkeuslupaa, vai voiko soveltaa tuota teho/paino-suhteen määritystä? Vertailukelpoisen mallisarjan tehokkaimman teho/paino-suhde on alle 10 kg/kW ja uudella tekniikalla teho/paino-suhteen muutos olisi tuon alle 30% ja yli 5kg/kW.

                "moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."
                -E34 525ia Touring
                -E36 323ia Touring ///M

                Comment

                • vleivo
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 708
                  • Zürich Switzerland

                  Voiko käyttää näitä verrokkeja jos haluaa katsastaa isomman ja tehokkaaman koneen e30 avo koriin

                  325e 2,7 +25% tilavuus

                  320is teho +20%

                  Itsellä siis 320i avo jossa 2860cc m20 jossa dynolappu 215hp, pitäis tuo laittaa otteeseen.
                  1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
                  1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
                  1991 Ford Mustang GT 5.0
                  1994 BMW M5 3.8
                  2011 H-D Fatboy Special
                  2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11092
                    • Oulu

                    Originally posted by vleivo View Post
                    Voiko käyttää näitä verrokkeja jos haluaa katsastaa isomman ja tehokkaaman koneen e30 avo koriin

                    325e 2,7 +25% tilavuus

                    320is teho +20%

                    Itsellä siis 320i avo jossa 2860cc m20 jossa dynolappu 215hp, pitäis tuo laittaa otteeseen.
                    Iskutilavuuden kanssa nyt ei tuu ongelmaa. Tuo 320is vertaaminen taas on vähän katsurista kiinni onnistuuko :think

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Wolfsten
                      Newbiemmer
                      • Jun 2018
                      • 6
                      • VANTAA

                      Mikä on nykyään se viimeinen vuosimalli minkä pystyy
                      Turbolle muutoskatsastamaan? Netistä löytyi 1.1.2001 alleois mahollista mut mikä teidän mielipide asiaan? Autona siis 2000 e46 323. Trafille laitettu viestiä mutta vastausta ei kuulu.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11092
                        • Oulu

                        Originally posted by Wolfsten View Post
                        Mikä on nykyään se viimeinen vuosimalli minkä pystyy
                        Turbolle muutoskatsastamaan? Netistä löytyi 1.1.2001 alleois mahollista mut mikä teidän mielipide asiaan? Autona siis 2000 e46 323. Trafille laitettu viestiä mutta vastausta ei kuulu.
                        Riippuu onko se euro 2 vai 3 päästöluokaltaan. Jos on saksan jälkituonti, niin saksan rekkarista näkee luokan ja jos suomiauto, niin tyyppihyväksynnästä sen voi päätellä.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Wolfsten
                          Newbiemmer
                          • Jun 2018
                          • 6
                          • VANTAA

                          Tuontiauto on onkohan joku sivu mistä näkee onko euro 2 vai 3?

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5258
                            • Pirkkala

                            Originally posted by Wolfsten View Post
                            Mikä on nykyään se viimeinen vuosimalli minkä pystyy
                            Turbolle muutoskatsastamaan? Netistä löytyi 1.1.2001 alleois mahollista mut mikä teidän mielipide asiaan? Autona siis 2000 e46 323. Trafille laitettu viestiä mutta vastausta ei kuulu.
                            Ei riipu vuosimallista vaan päästöluokasta. Euro 2 voi ahtaa ilman pussitestiä.

                            Päästöluokka pitäs selvitä konttorilta.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11092
                              • Oulu

                              Niin pitäs selvitä, mut tuntuu olevan et ei selviä. Sanovat että kysy maahantuojalta, mut maahantuojalta kun kysyy, niin sanovat että konttorilla tietävät. Mut sit taas jotku on saanu tiedon jommasta kummasta paikasta, et riippuu imeisesti pärstäkertoimesta, tai miten osaa kysyä.

                              Jotain ihmettelyä asiasta täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=368259

                              Ja jos se saksan rekkariote on tallessa, niin sen päästönumerosta voi päätellä euroluokan tämän perusteella: https://www.kfz-auskunft.de/umwelt/s...offklassen.php

                              Ja trafilla pitäs olla saksan rekkariote arkistossa maahantuontikatsastuksen jäljiltä.

                              Noissa saksan jälituonneissa tahtoo vaan olla ongelmana, että vaikka auto ois rullannu tehtaalta euro2:na, niin ovat sit jälkikäteen nostaneet euroluokan ylemmäksi, kun saksassa sillä saa vissiin jotain etua :think
                              Last edited by Pazi88; 01-07-2018, 12:14.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Juu, noin.

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Niin pitäs selvitä, mut tuntuu olevan et ei selviä. Sanovat että kysy maahantuojalta, mut maahantuojalta kun kysyy, niin sanovat että konttorilla tietävät. Mut sit taas jotku on saanu tiedon jommasta kummasta paikasta, et riippuu imeisesti pärstäkertoimesta, tai miten osaa kysyä.

                                Jotain ihmettelyä asiasta täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=368259

                                Ja jos se saksan rekkariote on tallessa, niin sen päästönumerosta voi päätellä euroluokan tämän perusteella: https://www.kfz-auskunft.de/umwelt/s...offklassen.php

                                Ja trafilla pitäs olla saksan rekkariote arkistossa maahantuontikatsastuksen jäljiltä.

                                Noissa saksan jälituonneissa tahtoo vaan olla ongelmana, että vaikka auto ois rullannu tehtaalta euro2:na, niin ovat sit jälkikäteen nostaneet euroluokan ylemmäksi, kun saksassa sillä saa vissiin jotain etua :think
                                Mikäs tää on (muutakin kuin wikipedia)?

                                taulukko: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

                                ja se kuva (saksan otteessa)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎