Originally posted by Bensko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
-
-
Originally posted by Antti O View PostOnkohan nykyään laillista vaihtaa tekniikka näin:
-Sama automerkki
-Eri automallin tekniikka
-Vapariin siis turbotekniikka
-Sama euro päästöluokka, toki co päästöt hieman eri.
-Teho pysyy 20% sisällä
-Käy paikalleen ns. bolt on, toki hieman joutuu pakoputkistoa muokkaamaan.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostOnkohan nykyään laillista vaihtaa tekniikka näin:
-Sama automerkki
-Eri automallin tekniikka
-Vapariin siis turbotekniikka
-Sama euro päästöluokka, toki co päästöt hieman eri.
-Teho pysyy 20% sisällä
-Käy paikalleen ns. bolt on, toki hieman joutuu pakoputkistoa muokkaamaan.Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Kyselen täällä, kun on niin osaavaa sakkia foorumilla.
Auton omamassa on 820 kg. Mallisarjan tehokkain 96 kW/130 hv moottori joka on vertailukelpoinen.
Hallilla on saman konsernin auto jota olen miettinyt elimenluovuttajaksi. Tässä piilee vain ongelma, kun uusi tekniikka on 122,8 kW/ 167 hv. Mallisarjan tehokkain moottori + 20% tehonlisäys = 114.7 kW/ 156 hv. Eli tehoraja ylittyy.
Täytyykö hakea poikkeuslupaa, vai voiko soveltaa tuota teho/paino-suhteen määritystä? Vertailukelpoisen mallisarjan tehokkaimman teho/paino-suhde on alle 10 kg/kW ja uudella tekniikalla teho/paino-suhteen muutos olisi tuon alle 30% ja yli 5kg/kW.
"moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."-E34 525ia Touring
-E36 323ia Touring ///M
Comment
-
-
Voiko käyttää näitä verrokkeja jos haluaa katsastaa isomman ja tehokkaaman koneen e30 avo koriin
325e 2,7 +25% tilavuus
320is teho +20%
Itsellä siis 320i avo jossa 2860cc m20 jossa dynolappu 215hp, pitäis tuo laittaa otteeseen.1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
1991 Ford Mustang GT 5.0
1994 BMW M5 3.8
2011 H-D Fatboy Special
2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4
Comment
-
-
Originally posted by vleivo View PostVoiko käyttää näitä verrokkeja jos haluaa katsastaa isomman ja tehokkaaman koneen e30 avo koriin
325e 2,7 +25% tilavuus
320is teho +20%
Itsellä siis 320i avo jossa 2860cc m20 jossa dynolappu 215hp, pitäis tuo laittaa otteeseen.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Wolfsten View PostMikä on nykyään se viimeinen vuosimalli minkä pystyy
Turbolle muutoskatsastamaan? Netistä löytyi 1.1.2001 alleois mahollista mut mikä teidän mielipide asiaan? Autona siis 2000 e46 323. Trafille laitettu viestiä mutta vastausta ei kuulu.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Wolfsten View PostMikä on nykyään se viimeinen vuosimalli minkä pystyy
Turbolle muutoskatsastamaan? Netistä löytyi 1.1.2001 alleois mahollista mut mikä teidän mielipide asiaan? Autona siis 2000 e46 323. Trafille laitettu viestiä mutta vastausta ei kuulu.
Päästöluokka pitäs selvitä konttorilta.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Niin pitäs selvitä, mut tuntuu olevan et ei selviä. Sanovat että kysy maahantuojalta, mut maahantuojalta kun kysyy, niin sanovat että konttorilla tietävät. Mut sit taas jotku on saanu tiedon jommasta kummasta paikasta, et riippuu imeisesti pärstäkertoimesta, tai miten osaa kysyä.
Jotain ihmettelyä asiasta täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=368259
Ja jos se saksan rekkariote on tallessa, niin sen päästönumerosta voi päätellä euroluokan tämän perusteella: https://www.kfz-auskunft.de/umwelt/s...offklassen.php
Ja trafilla pitäs olla saksan rekkariote arkistossa maahantuontikatsastuksen jäljiltä.
Noissa saksan jälituonneissa tahtoo vaan olla ongelmana, että vaikka auto ois rullannu tehtaalta euro2:na, niin ovat sit jälkikäteen nostaneet euroluokan ylemmäksi, kun saksassa sillä saa vissiin jotain etua :thinkLast edited by Pazi88; 01-07-2018, 12:14.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Juu, noin.
Originally posted by Pazi88 View PostNiin pitäs selvitä, mut tuntuu olevan et ei selviä. Sanovat että kysy maahantuojalta, mut maahantuojalta kun kysyy, niin sanovat että konttorilla tietävät. Mut sit taas jotku on saanu tiedon jommasta kummasta paikasta, et riippuu imeisesti pärstäkertoimesta, tai miten osaa kysyä.
Jotain ihmettelyä asiasta täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=368259
Ja jos se saksan rekkariote on tallessa, niin sen päästönumerosta voi päätellä euroluokan tämän perusteella: https://www.kfz-auskunft.de/umwelt/s...offklassen.php
Ja trafilla pitäs olla saksan rekkariote arkistossa maahantuontikatsastuksen jäljiltä.
Noissa saksan jälituonneissa tahtoo vaan olla ongelmana, että vaikka auto ois rullannu tehtaalta euro2:na, niin ovat sit jälkikäteen nostaneet euroluokan ylemmäksi, kun saksassa sillä saa vissiin jotain etua :think
taulukko: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
ja se kuva (saksan otteessa)
Comment
-
Comment