Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • intfreak
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 2964
    • Uusikaupunni

    #91
    Originally posted by suppari View Post
    Mutta oliko spetke nyt vaihtamassa konetta? Jos en väärin lukenut niin turbottamassa 535:Sta? Tietysti jos vaihdat 540 koneen turbolla, niin sillon se on noin, taikka sitten täälläpäin on katsurit kujalla.
    4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
    N62 Money Spender Club

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3446
      • Janakkala

      #92
      Originally posted by suppari View Post
      Mutta oliko spetke nyt vaihtamassa konetta? Jos en väärin lukenut niin turbottamassa 535:Sta? Tietysti jos vaihdat 540 koneen turbolla, niin sillon se on noin, taikka sitten täälläpäin on katsurit kujalla.
      Juu siis nimen omaan ajatuksena vain täräyttää ahdin tuon 535i M30 mosan kylkeen.

      Edit:
      jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla,
      Eli jos konetta muutetaan jollakin muulla tavalla paitsi iskutilavuuden suurentamisella niin katti vaaditaan taikka "pussitesti" päästömittaus.
      Taitaa katti olla halvempi ja järkevämpi tapa
      Last edited by Spetke; 03-04-2013, 21:02.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4048
        • Turku

        #93
        Originally posted by intfreak View Post
        4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
        No niin tietysti näin se olikin.

        Jokatapauksessa ottaisin lapun sitten vakiotehoille. Jos ei siis ole kaikki osat ihan harrastamisen ilosta vaihtumassa "parempiin".
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • PPmotor
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 725
          • E-Pohjanmaa

          #94
          Originally posted by suppari View Post
          No niin tietysti näin se olikin.

          Jokatapauksessa ottaisin lapun sitten vakiotehoille. Jos ei siis ole kaikki osat ihan harrastamisen ilosta vaihtumassa "parempiin".
          Haluaisin nähdä sen katsurin, joka uskoo ahtimen asennuksen jälkeen tehojen pysyvän vakiona.
          Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
          Ex: 325i Turbo Drift, jne..
          Power2Drift Team

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4048
            • Turku

            #95
            Originally posted by PPmotor View Post
            Haluaisin nähdä sen katsurin, joka uskoo ahtimen asennuksen jälkeen tehojen pysyvän vakiona.
            Ei Se ole sen tehtävä sitä analysoida.
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • Stig0
              Newbiemmer
              • Dec 2012
              • 10
              • Karjaa

              #96
              Terve, nyt olisi aika ruveta turbottaan tuota mun bemaria. Semmosta mietiskelin tässä kun auto on tekniikan vaihto (e34 520i --> m5) ja prosentteja 39,9, ja auto on kanta-auto tarkastettu ja leimattu vuonna 2003. Eli tuleekos probleemaa noiden prosenttien suhteen?

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 10980
                • Oulu

                #97
                Eikait siitä pitäs tulla. Ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja moottorin vaihdosta on jo kertaalleen prosentit merkattu. Lisää ei siis tule.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Stig0
                  Newbiemmer
                  • Dec 2012
                  • 10
                  • Karjaa

                  #98
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Eikait siitä pitäs tulla. Ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja moottorin vaihdosta on jo kertaalleen prosentit merkattu. Lisää ei siis tule.
                  Tämmönen käsitys mullakin asiasta on, kyselin tossa kerran yheltä katsastus inssiltä asiaa, niin vastaus oli että riippuu mitä osia vaihtaa moottoriin? Mitenkäs homma menee turvakaarien kohdalla? Mikäli oikein ymmärsin selatessani tätä topiccia niin ois turvavaruste, ja niistä ei tulis prosentteja?

                  Comment

                  • ThemeJ
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 997
                    • Turku/Raahe

                    #99
                    Originally posted by Stig0 View Post
                    Tämmönen käsitys mullakin asiasta on, kyselin tossa kerran yheltä katsastus inssiltä asiaa, niin vastaus oli että riippuu mitä osia vaihtaa moottoriin? Mitenkäs homma menee turvakaarien kohdalla? Mikäli oikein ymmärsin selatessani tätä topiccia niin ois turvavaruste, ja niistä ei tulis prosentteja?
                    Ei tuu prosentteja.
                    Asiasta toiseen. Kannattaa vähä etukäteen kysellä tota sun korinvaihtoa kun siinä menee painot todennäkösesti jo nyt vähän miten sattuun. Näin melkeen kaikissa 520->M5 konversioissa. Eli se itse koppa painaa omamassaltaan varmaan reilusti alle 1700kg ja kantavuutta siinä korissa on alle 2000kg, näin siis yleensä mutta ei kaikissa.
                    Bmw E30
                    Bmw 2000Touring Scrap
                    Ex. Bmw E30 316
                    Ex. Bmw E36

                    Comment

                    • stano
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2013
                      • 41
                      • K-joki

                      Näin alkuun tervehdys kaikille bemaristeille!

                      Tuli ostettua elämäni ensimmäinen bmw, vähäpäästöinen e34 m5:nen, jota ei tietenkään saa laillisesti ahdettua, joten toinen kori olisi haussa.

                      Kysymys kuuluu, että onko väliä mitä ei-vähäpäästöistä koria lähtee katselemaan?

                      Meinaan että onko helpompi esim. alkup. 535:sta lähteä rakentamaan vai käykö ihan perus karvalakkimallin 520i aihioksi? Tuleeko painon kanssa ongelmia?

                      Vertailumalliksi tulee jokatapauksessa 540i ja tuosta m5:sta otetaan alusta kokonaisuudessaan uuteen koriin.

                      On näitä muutamat näköjään suomessakin tehny, joten semmosilta kavereilta etenkin tarvitaan faktatietoa.

                      Tietääpähän sitte vähä mistä puhuu kun lähtee konttorille asiaa selvittämään..
                      Bmw M5 turbo -89
                      760hv / 930nm @ 1.3bar

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Aika se ja sama minkä hylsyn otat aihioksi. Toki jos se on isokoneinen valmiiksi niin katsuri voi olla valmiimpi uskomaan että et ole vaihtanut niitä ja näitä osia niin osien vaihtoprosentit voi jäädä pienemmiksi. Kai. Jos sillä on mitään väliä.

                        En oo varsinainen kolmenepa-expertti joten viisaammat oikaiskoot.

                        -Jarno
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • r.w.
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2007
                          • 2510
                          • Länsirannikko

                          Originally posted by stano View Post
                          Näin alkuun tervehdys kaikille bemaristeille!

                          Tuli ostettua elämäni ensimmäinen bmw, vähäpäästöinen e34 m5:nen, jota ei tietenkään saa laillisesti ahdettua, joten toinen kori olisi haussa.

                          Kysymys kuuluu, että onko väliä mitä ei-vähäpäästöistä koria lähtee katselemaan?

                          Meinaan että onko helpompi esim. alkup. 535:sta lähteä rakentamaan vai käykö ihan perus karvalakkimallin 520i aihioksi? Tuleeko painon kanssa ongelmia?

                          Vertailumalliksi tulee jokatapauksessa 540i ja tuosta m5:sta otetaan alusta kokonaisuudessaan uuteen koriin.

                          On näitä muutamat näköjään suomessakin tehny, joten semmosilta kavereilta etenkin tarvitaan faktatietoa.

                          Tietääpähän sitte vähä mistä puhuu kun lähtee konttorille asiaa selvittämään..
                          Painon kanssa ei tule ongelmia minkään kanssa.

                          Aihioksi kannattaa valita 530 tai 535, niissä on kehtomallin taka-akseli ja 210-perä vakiona. Ihan tuotannon alussa noitakin tuupattiin maailmalle 188-perällä, mutta todennäköisyys sellaisen löytymiseen on pieni, kannattaa kuitenkin ETK:sta tarkistaa valmistusvuodet ja kuukaudet.

                          518 ja 520 on varustettu pikkuperällä ja e30-tyyppisellä perän ripustuksella. Joudut vaihtamaan koko taka-akselin ja voimansiirron. 525 lähtien taka-apurunko on tuota ns. kehtomallia, mutta voimansiirto kevyttä tekoa, perä on 188.

                          Eikä todellakaan kannata ehjää ämmää ruveta silpomaan. Jos välttämättä haluat ehjästä autosta ne katsurin vaatimat vakaajat ja jarrut irroittaa ja niin ok, mutta muuta käyttökelpoista et tekniikan lisäksi siitä saa saakaan. Sulla menee kasatessa alustaan ja autoon ylipäätään niin paljon uutta palikkaa kuitenkin kiinni, että on ihan sama lyödä ämmä talliin ja lähteä liikkeelle ihan siitä mitä siinä 530/535 -raadossa on valmiina paikallaan.

                          Voidaan hieroa siitä ämmän raadosta sitten kauppaa kun olet irroittanut sen koneen, askin ja jarrut.
                          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                          Comment

                          • stano
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2013
                            • 41
                            • K-joki

                            No tuohan selvensi jo asiaa kummasti, kiitän.

                            Nuo 535:set näyttää olevan aika edullisia ja niitä on hyvin tarjolla, joten täytyy semmonen katsella aihioksi.

                            Tottakai kaikki käyttökelpoinen hyödynnetään, eikä ole tarkoitus m5:sta käyttää kuin pakolliset osat tuohon projektiin.

                            PPF:ltä tilattu moottorinosat ja ois tarkoitus ens viikonloppuna ottaa kone ylös, joten kyllä se kori tulee myyntiin jossain välissä
                            Bmw M5 turbo -89
                            760hv / 930nm @ 1.3bar

                            Comment

                            • ThemeJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 997
                              • Turku/Raahe

                              Originally posted by stano View Post
                              No tuohan selvensi jo asiaa kummasti, kiitän.

                              Nuo 535:set näyttää olevan aika edullisia ja niitä on hyvin tarjolla, joten täytyy semmonen katsella aihioksi.

                              Tottakai kaikki käyttökelpoinen hyödynnetään, eikä ole tarkoitus m5:sta käyttää kuin pakolliset osat tuohon projektiin.

                              PPF:ltä tilattu moottorinosat ja ois tarkoitus ens viikonloppuna ottaa kone ylös, joten kyllä se kori tulee myyntiin jossain välissä
                              Nii meinasit pistää e34 koppaseen 535 malliin M5 S36/38 koneen vai mitä tässä nyt tehdään? Todellakin on massoilla merkitystä, jos 520 valitaan aihioksi...
                              Edit.
                              Tarkemmin katottuna tulee ongelmia muutenkin riippuen kopan massasta. Eli jos ton M5 koneen haluat e34 koriin istutaa niin kopan omamassa pitäs olla luokkaa 1650kg. Näin äkkiseltään roiskastuna
                              Last edited by ThemeJ; 01-10-2013, 15:20.
                              Bmw E30
                              Bmw 2000Touring Scrap
                              Ex. Bmw E30 316
                              Ex. Bmw E36

                              Comment

                              • stano
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2013
                                • 41
                                • K-joki

                                Juurikin näin ois tarkotus tehdä, eli s38b36- moottori ahdettuna pitäisi saada muutoskatsastettua toiseen koriin.

                                535 varmaan aika saman painonen mitä m5? 1680kg näyttäis omamassa olevan tuossa ämmässä.

                                1630kg pitäis olla omamassa vähintään..
                                Bmw M5 turbo -89
                                760hv / 930nm @ 1.3bar

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎