Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #46
    Ei siihen mitään merkkiliikkeen lappua tarvitse, etkä 99% varmuudella sellaista edes saa vaikka pyytäisit.

    Kauppakirjan voivat vaatia tekniikasta, siihen sitten jokainen voi itse miettiä miten homma hoitaa.
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Neppo
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 721
      • Laihia

      #47
      Originally posted by Jonsku View Post
      ...etkä 99% varmuudella sellaista edes saa vaikka pyytäisit.
      Olisit suoraan laittanut täydet 100% Netistä löytyy tämmöistä vuodelta 2000:



      Varsinkin tämä todistus on ihan kiva:



      Muistaakseni noista pakokaasupäästöistä oli jossakin myös oma todistus, mutta tuossakin se sama mainitaan.

      Comment

      • retskol
        Newbiemmer
        • Mar 2007
        • 5

        #48
        En löytänyt parempaakaan aihetta joten kysytään täällä. Voiko olla mahdollista että mun vuoden 91 e36 bemari ei olisi vähäpäästöinen. Otteessa ei löydy merkintää katista ja katsastusmieskin kehotti ottamaan sen pois
        Ei ole vaan ikinä tullut vastaan samanmoista jossa nuin olisi, ahdin??

        Comment

        • penariM5
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 62

          #49
          mitä tämä tarkoittaa???

          Eli rekisteriotteen erikoisehdot ja huomautukset osiossa, vapautettu tyyppikatsastuksesta ark päätöksellä no 192/7-85.:think

          Comment

          • kanser
            Newbiemmer
            • Aug 2009
            • 5
            • Stockholm

            #50
            Pakoputkiston muutokset

            Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:
            a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;
            b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja
            c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.


            Tuossa tuommoista Remuksen putkea katselin, jonka putken pään halkaisija on 90mm. Tuottaako ongelmia katsastusmiehille tulevaisuudessa?

            Comment

            • maako77
              BTCF Member
              • Apr 2006
              • 234
              • Kotka

              #51
              tänää tuli just hylsy katsastuksesta kun ei ole tyyppihyväksytty putki... Tosin ilmeisesti eurostainlesin tekemä. Taitaa olla ihan tuninki peli et ei edes Remus..
              Tiedä sit kuinka käy kunnon viriputken kanssa
              535xd f11 -11
              Ex.
              550iA Touring -06
              -545i A -04
              -535i sedan -88-
              -540i -10/97- 6-speed sedan
              -525i -89-
              -320i -98 4d-
              -535i sedan -88-
              -525tdsa touring -93-

              Comment

              • 9313juha
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 1272
                • Ratissa vuodesta 1968

                #52
                Originally posted by Neppo View Post
                Muuten meni hyvin, mutta moottorin alkuperästä pitäisi olla luotettava selvitys. Miel. luovuttaja-auton rekisteritunnus tai mieluummin runkonumero. Pitkän tivaamisen jälkeen ehtoa lievennettiin "valmistajan luotettavaan lausuntoon siitä, että kyseinen moottori on ollut alkuperäisenä vastaavassa autossa kun tuo -85 318i". Sama puhekielellä "merkkiliikkeen todistus siitä, että ks. lohkonnumerolla oleva lohko(moottori) on ollut -85 mallisessa E30 vakiona"
                Aika vanhaan juttuun nyt tulee vastattua, mutta josko jollekin avuksi tämä olisi:

                On tärkeää erottaa kaksi asiaa: halutaanko selvitys moottorin alkuperästä omistussuhteiden vai teknisen yhteensopivuuden kannalta. Omistussuhteen voi selvittää kuten edellä on neuvottu. Teknisen yhteensopivuuden selventävän lausunnon voi printata itse jos käytössä¨on mikä tahansa alkuperäinen ETK-levy (E30-mallit olivat mukana jo aivan ensimmäisilläkin levyillä 90-luvulla). Levyssä lukee: julkaisija BMW AG. Tuo on valmistajan jakelema tekninen dokumentti ja siitä oikeat sivut printaamalla ja niiden kertomat tiedot itse kirjallisesti auki kirjoittamalla voi lausunnon tehdä. Ensin siis koneen numeron perusteella osoitetaan minkä versioisessa ja vuosimallisessa autossa kone on alunperin ollut. Sitten kohdeauton ja koneen luovuttajan osien ristiinsopivuudet vertaillaan esimerkiksi jarrujen osalta.

                Tein aikoinaan noita lausuntoja jokusenkin E30 tekniikanvaihtoihin eri puolille Suomea. Tuolloin vuosituhannen alussa oli yleinen ongelma, että vaadittiin ABS-jarruja asennettaviksi kun väitettiin sellaiset 325i-malleissa aina olleen. ETK:n avulla pystyi osoittamaan, että myös ilman ABS-jarruja on niitä ollut.

                Merkkiliikkeen lausunnon edellyttäminen siis on vakiokäytäntö, jonka voi kuitata esittämällä merkkiliikkeen ja maahantuojan "esimiehen" eli tehtaan dokumenttiin nojaavan lausunnon. Jokusen kerran sai asiaa eri katsastusmiesten kanssa puhelimessa perustella, mutta vain yksi jostakin Itä-Suomesta oli todella sitkeä ja jääräpäinen. Lopulta ei hänelläkään (tai ehkä pomollaan) ollut uskallusta lähteä oikeussaliin koeponnistamaan oman mielipiteensä kestoa tehtaan dokumentin riittävyydestä ja niin sai senkin auton rakentaja autonsa muutoskatsastettua.

                Hyvällä tuurilla jostakin vanhalta disketiltä tai mapista skannattavaksi voisi vielä löytyä noita lausuntoja malleiksi ja valmiiksi pohjiksi. Varmaksi en pysty lupaamaan, mutta privalla voi kysyä jos tarvetta on.
                Last edited by 9313juha; 07-11-2009, 12:24.
                "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                Comment

                • Anzafin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 3747
                  • Kajaani

                  #53
                  Mitenkäs homma menee istuinten kohdalla? Jos laittaa autoonsa ns. sporttipenkit vaikka mallia FK Automotive?

                  Comment

                  • demo187
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 120
                    • Rauma

                    #54
                    Nyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #55
                      Originally posted by demo187 View Post
                      Nyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?
                      Tuossa on pientä lukupakettia illan ratoksi, sieltä löytyy kyllä vastaus kysymykseen: FINLEX LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • Zoui
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 6350
                        • Tampere

                        #56
                        Originally posted by demo187 View Post
                        Nyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?
                        Kysäiseppä katsastuskonttoriltasi, missä aiot auton uudella tekniikalla leimata.

                        Jos olisi vaikka avuliaampia kuin foorumilaiset
                        Elämä on pihakivestä.

                        Comment

                        • kakse
                          Newbiemmer
                          • May 2010
                          • 2
                          • Finland

                          #57
                          elikkäs tarviiko e21 taakse levyjarruja jos sinne laittaa keulille m21:sen??

                          Comment

                          • camppa
                            BTCF Member
                            • Jun 2007
                            • 1620
                            • kaustinen

                            #58
                            Luin nuita lakitekstejä läpi enkä löytänyt tälläistä....

                            Eli tämmöinen tapaus
                            E30 320 Touring korinvaihto 34% onko autoon mahdollista vaihtaa 324td kone:think

                            Itselläni on sellainen käsitys että se ei ole mahdollista mutta katsotaan mitä viisaammat on mieltä....
                            -F21 114i
                            -EX F31 LCI 320D
                            -EX E90 LCI 325D
                            -EX E53 X5 3.0DA
                            -EX E87 118i
                            -EX E90 325D M-Sport
                            -EX E30 Touring 320i
                            -EX E46 325i touring
                            -EX E30 318i cäbi
                            -EX E87 118d
                            -EX E30 324TD

                            Comment

                            • T-N
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 42
                              • Raisio

                              #59
                              Mitenkäs tämmönen asia josta konttoritädit eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata..
                              Elikkä kyseessä E30 bemari...Voinko rälläköidä varapyörän kotelon pois ja laittaa tilalla pellin ja mahdollisesti jäykkärit ? Onko joku kyseistä hommaa harjoittanut ?

                              Toinen, mitenkäs mahtaa onnistua tuohon E30 keulille laittaa E36 M3 kone jos ottais E36 jarrut ymym.. Jollain tästä kokemusta ?

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #60
                                Originally posted by T-N View Post
                                Mitenkäs tämmönen asia josta konttoritädit eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata..
                                Elikkä kyseessä E30 bemari...Voinko rälläköidä varapyörän kotelon pois ja laittaa tilalla pellin ja mahdollisesti jäykkärit ? Onko joku kyseistä hommaa harjoittanut ?
                                Voi tehdä. Aika moni on tehnytkin.
                                Itse aion lyödä syvennyksen tilalle tulevaan suoraan peltiin pokkauksen jäykistykseksi , en laita mitään ristiä putkesta
                                Toinen, mitenkäs mahtaa onnistua tuohon E30 keulille laittaa E36 M3 kone jos ottais E36 jarrut ymym.. Jollain tästä kokemusta ?
                                Onnistuu fyysisesti muttei laillisesti. Muistaakseni e30:ssä saa olla 204 hevosvoimaa.

                                Juhista quotaten , huom toinen rivi:
                                Originally posted by Juhis View Post
                                Auto rakenteiden muutosista koskevaa LAKITEKSTIÄ.

                                LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT AUTON RAKENTEIDEN MUUTOKSISTA!





                                AKEn sivuilta kun on harvinaisen vaikeata löytää mitään, (onkohan tarkoituksella...) muuta vaikka noin...(Ajoneuvotekniikka --> rakennemuutokset --> soveltamisohjeita auton rakenteen rakentamisesta )

                                mr. b:n aloitteesta stickyksi!
                                Vastaukset kysymyksiisi löytyvät linkkien takaa. Hyödyllistä on myös googlettaa "katsastuksen arvosteluperusteet"
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎