Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #61
    Originally posted by petrolhead View Post
    Onnistuu fyysisesti muttei laillisesti. Muistaakseni e30:ssä saa olla 204 hevosvoimaa.
    Eikös se tehokkain vertailumalli ole 320is eli siitä laskettuna n. 230hp
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Hammu
      Moderator
      • Nov 2006
      • 3971
      • Nurmijärvi

      #62
      Originally posted by _nixu_ View Post
      Eikös se tehokkain vertailumalli ole 320is eli siitä laskettuna n. 230hp
      Onhan se, mutta 321hp / 286hp on silti yli rajojen

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #63
        Originally posted by _nixu_ View Post
        Eikös se tehokkain vertailumalli ole 320is eli siitä laskettuna n. 230hp
        Oliko noin. Silloinhan S14B23kin pitäisi saada kolmekymppiin..?
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • T-N
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 42
          • Raisio

          #64
          Originally posted by Hammu View Post
          Onhan se, mutta 321hp / 286hp on silti yli rajojen
          No voihan pentele, eli ei siis millään muutoksilla ole mahdollista saada kilpiin noilla koneilla koneilla...:think Voihan perskele

          Comment

          • HeGee`
            Newbiemmer
            • Mar 2011
            • 4
            • Tre

            #65
            oon nyt koittanut tota trafin sivuu lueskel, mut liian hienoo tekstii mul enkä siit oikee selvää saa. Joten kuinkas suurta konetta tommoseen e30 saa laittaa ja muutoskatsastettua, olettaen et on vakiona esim. 1,6 koneella. Jarrut ja alusta täytyy varmaan myös päivittää?

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #66
              Originally posted by HeGee` View Post
              oon nyt koittanut tota trafin sivuu lueskel, mut liian hienoo tekstii mul enkä siit oikee selvää saa. Joten kuinkas suurta konetta tommoseen e30 saa laittaa ja muutoskatsastettua, olettaen et on vakiona esim. 1,6 koneella. Jarrut ja alusta täytyy varmaan myös päivittää?
              Tankkaappa http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 osoitteesta luku 2 läpi.
              Paino ja teho saa kattilassa mennä 20% yli mallisarjan tehokkaimmasta ja iskutilavuus 25%
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • kaapeli76
                Bimmer Rookie
                • Nov 2009
                • 125
                • finland

                #67
                akseliväli 1502

                voiskos joku mitata kuinka paljon on takanavan keskeltä etunavan keskelle. 1502 sen siis. kun menin purkamaan oman jo pois enkä huomannut mittailla ensin ,liika innokkaana vaihtamassa siis etuakselistoa e30mallista

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1824
                  • N/A

                  #68
                  Originally posted by kaapeli76 View Post
                  voiskos joku mitata kuinka paljon on takanavan keskeltä etunavan keskelle. 1502 sen siis. kun menin purkamaan oman jo pois enkä huomannut mittailla ensin ,liika innokkaana vaihtamassa siis etuakselistoa e30mallista
                  carfolio.com sanoo 2500mm
                  Nyt:
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #69
                    Auton papereissa seisoo että ahdettu.
                    Ahtimen tyyppiä tai mallia ei ole määritelty kuitenkaan.

                    Tuottaakohan tuo jälkiasenteisen ahtimen kanssa jossain kohtaa murheita katsastuksessa?

                    Comment

                    • ///THe
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2009
                      • 837
                      • Espoo

                      #70
                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Auton papereissa seisoo että ahdettu.
                      Ahtimen tyyppiä tai mallia ei ole määritelty kuitenkaan.

                      Tuottaakohan tuo jälkiasenteisen ahtimen kanssa jossain kohtaa murheita katsastuksessa?
                      Tehty vanhaan hyvään aikaan, joten ei rajoitusta ahtimelle/paineille.

                      Sanohan vielä, että tehojen kohdalla lukee "A" (ahdettu ilman tehorajaa)... alkas olla aikas hyvä projekti lähtökohta se aihio. :think
                      X5 F15 ///Msport
                      CRX 2gen +25psi

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3449
                        • Janakkala

                        #71
                        Kysytäämpä täältä seuraavaa kun en parempaakaan topikkia asialle löytänyt.

                        Mielessä on käynyt E34 535i -88 ahtaminen. (Auto ei ole vähäpäästöinen)
                        Lakipykälät ja tekstit on kyllä luettu ja ymmärretty mutta niissä on kuitenkin tulkinnan varaa joten kysäisempä täältä käytännön kokemuksia miten te muut harrastajat olette toimineet vastaavissa tapauksissa.

                        Vertailumallina tulee käyttää E34 540i ja sen tehoihin voi lisätä sen 20% mikä tekee 210kw / 286hv = 252kw / 343hv.
                        Mutta pykälissä sanotaan kuitenkin seuraavaa: moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
                        tämä tarkoittaa sitä, että 1600kg omapaino / 7kg = 228kw / 310hv

                        KAUS (Kantolan autokatsastus Hämeenlinnassa) konttorilla asiasta jutellessani kertoivat, että he eivät hyväksy alle 0.5baarin tehon mittaus papereita.
                        Eli muutoskatsastuksessa pitää olla tehonmittaus paperit jossa ilmenee jatkuva aikainen käytetty ahtopaine. Pelkkä paperin kulmaan merkattu ahto paine ei riitä.
                        Kysymykseni kuuluukin saako tälläisiä teholappuja jostakin jossa ahtopaine merkitään näin, ja onko tämä yleinen käytäntö vai kyseisen katsastusaseman oma käytäntö tai lakipykälä?

                        Sitten oli keskustelua siitä, että miten todistan vaihdettujen osien (jarrut ym) olevan 540 vertailumallista. Kerroin, että BMW:eellä on saatavana ETK katalogista tiedot levyjen halkaisijoista varaosanumeroineen jne.
                        Olivat siitä sitä mieltä, että olisi hyvä olla tuostakin asiasta maahantuojan / jälleenmyyjän todistukset mutta BMW:eellä ei olla ainakaan tähän asti annettu minkäänlaisia lausuntoja näihin asioihin.
                        Miten olette tehneet muilla konttoreilla vastaavat asiat?
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11092
                          • Oulu

                          #72
                          Jarruhommasta ainakin sen verran että itte tulostin BMW:n sivuilta varaosakuvat VIN:n perusteella 320:n ja 328:n jarruista. Niissä tosiaan näky levyjen koot ja vertailtiin katsurin kanssa että paikallaan olevat koot vastaa 328:n kokoja. Täsmäshän ne ja leima paperiin.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            #73
                            Ahtopaineesta ei löydy mainintaa mistään pykälästä eikä Trafin katsastusohjeista, eli voisi kysyä mihin pykälään arvon katsastaja mahtaa vedota. Tottahan tuo perustuu terveeseen järkeen, eli katsuri tajuaa että jos paperissa lukee ahtopaineen kohdalla 0.05 bar niin käyttöpaine on luultavasti jotain ihan muuta

                            Sillähän saa katsurilta sulakkeen palamaan, mutta hyvä konsti on pyytää näyttämään mihin vetoaa, jos kerran tällainen pykälä jostain löytyy niin kaivakoon esiin.
                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3449
                              • Janakkala

                              #74
                              Originally posted by NokiLeka View Post
                              Ahtopaineesta ei löydy mainintaa mistään pykälästä eikä Trafin katsastusohjeista, eli voisi kysyä mihin pykälään arvon katsastaja mahtaa vedota. Tottahan tuo perustuu terveeseen järkeen, eli katsuri tajuaa että jos paperissa lukee ahtopaineen kohdalla 0.05 bar niin käyttöpaine on luultavasti jotain ihan muuta
                              Sillähän saa katsurilta sulakkeen palamaan, mutta hyvä konsti on pyytää näyttämään mihin vetoaa, jos kerran tällainen pykälä jostain löytyy niin kaivakoon esiin.
                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Jarruhommasta ainakin sen verran että itte tulostin BMW:n sivuilta varaosakuvat VIN:n perusteella 320:n ja 328:n jarruista. Niissä tosiaan näky levyjen koot ja vertailtiin katsurin kanssa että paikallaan olevat koot vastaa 328:n kokoja. Täsmäshän ne ja leima paperiin.
                              Juu. Samaa mieltä minäkin olen kyseisistä asioista. Mutta halusin kuulla myös muiden mielipiteet ja ennen kaikkea faktaa miten on menetelty, jotta saatu turbo/t laillisiksi ja merkattua otteeseen.
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              • Zoui
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 6350
                                • Tampere

                                #75
                                Konttorin vaihto, heti alkuun.

                                Eikös kun harrastepelejä tehdään niin heti lähtöön ole hyvä valita sellainen paikka missä on asenne näihin kohdallaan. Eli kyllä "oma" katsuri on heti lähtöön antanut perustellut ja järkevät ohjeet mitä tarvitaan ja mitä ei, muutoksista hyvät dokumentit itsellä matkassa kun konttorilla on asioinut, kaikki on aina mennyt yhteisymmärryksesssä puolin ja toisin neuvoja sekä näkemyksiä jakaen.
                                Elämä on pihakivestä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎