Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by turbobliz View Post
    Kyllä pääsääntöisesti moottorinohjausboksit maadoittaa bensapumpun releen ohjauspuolen (nasta 85). En ole törmännyt muunlaisiin.
    Joo, nyt kun muistelee, niin olihan tämä periaatteessa tiedossakin, suuttimet sentään on kytketty juuri näin päin. Mikälie aivopieru sitten tuon kohdalla tuli...

    Leave a comment:


  • turbobliz
    replied
    Kyllä pääsääntöisesti moottorinohjausboksit maadoittaa bensapumpun releen ohjauspuolen (nasta 85). En ole törmännyt muunlaisiin.

    Ja muutenkin ECU:n asia on kontrolloida bensapumppua, ei virtalukon.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    PA-pumppu ei herää

    Noniin, vihonviimein Speeduino kiinni autossa. Tässä vaiheessa tavoitteena vain saada käyntiin, että tietää onko mieltä jatkaa koko hommaa.

    Siis:

    - IAT näyttää ok
    - CLT näyttää ok
    - TPS kalibroitu
    - Startatessa RPM-viisari nousee -> pyörimistieto ok -> mahdollisesti myös kipinä iskee, puolan sulake tosin vielä irti
    - Startatessa duty cycle näyttää jotain, tais olla luokkaa 10% -> tulkitsen että ainakin yrittää ruiskuttaa, suuttimien sulake tosin vielä irti

    Näiltä osin ihan lupaavaa. Mutta, PA-pumpun pinnissä ei ole mitään eloa. Pumppu on siis releen perässä ja ohjaus tuosta pinnistä. Tuneen on laitettu muutaman sekunnin ajo virran kytkeytyessä. Ei siinäkään vaiheessa eloa. Vai olikos toi kuitenkin maadoittava pinni...? :think

    Oisko siinä mitään ideaa/haittaa, jos ohjaisikin pumppua suoraan virtalukosta, eikä Speeduinosta?

    Entäpä MAP-anturi, pitäiskö se letkuttaa? Onko sillä väliä, kuitenkin TPS:ään perustuva tune? Äkkiseltään ei omista varastoista löytynyt niin ohutta letkua. Kaipa sitä kaupasta saa.
    Last edited by 525iiäxä; 31-07-2023, 12:45.

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Eihän oo toinen ennakkokartta käytössä? Toinen mikä säätää ennakkoa on sit imulämpöjen tai koneen lämmön perusteella, että jos ko. anturitiedoissa on häikkää niin sit voi ennakko hyppiä miten sattuu.
    Ei oo toinen kartta käytössä. Logeissa ei näy mitään häröilyä lämpöantureissa

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by aaape View Post
    nyt olis mielenkiintoinen ongelma: m50nv v1.4pnp speeduino 202207 firmis. Ei vedä puhtaasti ja ennakko seilaa miten sattuu jos sytkäkartta käytössä jos sytkän lukitsee vaikka 10 asteeseen ennakko pysyy 10 asteessa koko vedon ja vetää puhtaasti mutta sytkäkartalla ennakot seilaa :think onko arvauksia mistä tämä voisi johtua?
    Toisella arduinolla kokeiltu ja firmistä kokeiltu päivittää ei vaikutusta
    Eihän oo toinen ennakkokartta käytössä? Toinen mikä säätää ennakkoa on sit imulämpöjen tai koneen lämmön perusteella, että jos ko. anturitiedoissa on häikkää niin sit voi ennakko hyppiä miten sattuu.

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    nyt olis mielenkiintoinen ongelma: m50nv v1.4pnp speeduino 202207 firmis. Ei vedä puhtaasti ja ennakko seilaa miten sattuu jos sytkäkartta käytössä jos sytkän lukitsee vaikka 10 asteeseen ennakko pysyy 10 asteessa koko vedon ja vetää puhtaasti mutta sytkäkartalla ennakot seilaa :think onko arvauksia mistä tämä voisi johtua?
    Toisella arduinolla kokeiltu ja firmistä kokeiltu päivittää ei vaikutusta

    Leave a comment:


  • RacingTeamVillageFreaks
    replied
    Originally posted by aaape View Post
    Miltä muut arvot näyttää?
    Paljo sulla on sytytys ennakko tuossa mitattavalla alueella?
    Kesällä poljettiin yhdestä "katittomasta" katsastukseen päästöt siitä piti ennakot pudottaa kierroksilla liki 0 ja tyhjäkäynnillä tais olla joku 8 astetta ennakkoa.
    Mitkä tulpat/kärkiväli?
    Mulla on tässä maaningalla omat mittarit niin pääsee säätämään vaikka mittarin päähän jos tarvetta.
    Jees. Pääsen sinne, kun ~40km matkaa, sun tekemä ecu mulla on ja oon häirinnyt sua Whatsappilla muidenlin ongelmien kanssa. Laittelen huomenissa viestiä, nii katellaan joku päivä, käyn hylsyn ottaa ens Perjantaina joka tapauksessa. 😅

    Laittelen viestiä. 👌🏻

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Originally posted by RacingTeamVillageFreaks View Post
    Hola!


    Ongelmia päästöjen kanssa. Auto säädetty e85:lla dynossa korvausputken kanssa ja katilla (bilteman perus 3") vetää seoksen paksulle.
    CO: 8,0 ja HC: 450-500. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla about sama homma.

    VEtablesta säädetty soppaa vähemmälle
    TK:
    CO: 0,3
    HC 260

    Kierroksilla:
    CO: 0,3
    HC 170

    Kokeilin tiputtaa vielä enemmän soppaa, mutta sitten ei sytytä enää kunnolla, vaikka kääntää ennakkoa suuntaan, jos toiseen.

    Korvausputkella melkein samat arvot ja kone käy paljon nätimmin, kuin katti paikallaan. Mitähän kokeilis seuraavaksi?

    -T
    Miltä muut arvot näyttää?
    Paljo sulla on sytytys ennakko tuossa mitattavalla alueella?
    Kesällä poljettiin yhdestä "katittomasta" katsastukseen päästöt siitä piti ennakot pudottaa kierroksilla liki 0 ja tyhjäkäynnillä tais olla joku 8 astetta ennakkoa.
    Mitkä tulpat/kärkiväli?
    Mulla on tässä maaningalla omat mittarit niin pääsee säätämään vaikka mittarin päähän jos tarvetta.

    Leave a comment:


  • RacingTeamVillageFreaks
    replied
    Hola!


    Ongelmia päästöjen kanssa. Auto säädetty e85:lla dynossa korvausputken kanssa ja katilla (bilteman perus 3") vetää seoksen paksulle.
    CO: 8,0 ja HC: 450-500. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla about sama homma.

    VEtablesta säädetty soppaa vähemmälle
    TK:
    CO: 0,3
    HC 260

    Kierroksilla:
    CO: 0,3
    HC 170

    Kokeilin tiputtaa vielä enemmän soppaa, mutta sitten ei sytytä enää kunnolla, vaikka kääntää ennakkoa suuntaan, jos toiseen.

    Korvausputkella melkein samat arvot ja kone käy paljon nätimmin, kuin katti paikallaan. Mitähän kokeilis seuraavaksi?

    -T

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Onko kokemuksia miten gs100502 hall anturi pelaa ohuella 3mm triggeripyörällä? valmistajan ohjeessa näyttää olevan että minimi paksuus olis 6.35mm

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Onko tuolla pakopuolella liian kuuma VR6-puolalle? Yksi vaihtoehto olisi sijoittaa akkutelineen alapuolelle. Sinnekin mahtuisi, mutta on likellä pakoputkia.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Sellasta View Post
    Miten tuon flektin sai toimimaan M52TU/M54 1.5 levyllä? Millaiset asetukset Tunerstudiossa pitäisi olla? "Fan output pin is 36 and it's only wired to external connector fan output in the back of the ecu. The stock ecu connector fan output is controlled by bluepill in PWM fashion to be able to control stock fan." En ihan saa kiinni tästä, flektin johtoa on kokeiltu vakiopaikassa ja ecun takana liittimessä, eikä lähde pyörimään.
    Ecun takaa voi ohjata releellä on/off flektiä. Auton omaan flektin ohjaus pinniin menee PWM ohjaus bluepilliltä. Tai pitäis mennä, mutta en ole saanu ko. ominaisuutta vielä täysin pelaamaan GitHubissa on tuore koodiversio bluepillille, missä on mukana PWM flektin ohjaus (dutyn ohjaus tapahtuu TunerStudiosta), mutta se ei vielä 100% toimi, enkä oo kerenny debuggaamaan kuntoon.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Mites näissä ei PnP-malleissa raati on hoidellut Speeduinon virransaannin?

    Motronikki saa kaiketi originaalisti virtaa pääreleen kautta, siitä olisi tietysti hyvä ryöstää. Tässä meikäläisen L-Jetronicissa nyt ei sellaista ole ja on muutenkin vähän hämärä laitos, kun kunnollisia kaavioita ei löydy.

    Kait se on kylmän viileästi otettava paikasta, joka on "hot in run and start". Ei toi vissiin niin syöppö ole, että tartteis releen ja tuhdit sähköt akulta?
    Joo ei mee speeduinolle itselleen hirveästi virtaa. 5v regulaattorikin antaa max amppeerin, eli 12voltilla kuluu varmaan puolet siitä. Toki todellisuudessa virtaa menee joku sadan milliamppeerin luokkaa. Mutta koska kaikki ohjaukset on maadoittavia, maapiuha saa olla jytkympi.

    Leave a comment:


  • Sellasta
    replied
    Miten tuon flektin sai toimimaan M52TU/M54 1.5 levyllä? Millaiset asetukset Tunerstudiossa pitäisi olla? "Fan output pin is 36 and it's only wired to external connector fan output in the back of the ecu. The stock ecu connector fan output is controlled by bluepill in PWM fashion to be able to control stock fan." En ihan saa kiinni tästä, flektin johtoa on kokeiltu vakiopaikassa ja ecun takana liittimessä, eikä lähde pyörimään.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Mites näissä ei PnP-malleissa raati on hoidellut Speeduinon virransaannin?

    Motronikki saa kaiketi originaalisti virtaa pääreleen kautta, siitä olisi tietysti hyvä ryöstää. Tässä meikäläisen L-Jetronicissa nyt ei sellaista ole ja on muutenkin vähän hämärä laitos, kun kunnollisia kaavioita ei löydy.

    Kait se on kylmän viileästi otettava paikasta, joka on "hot in run and start". Ei toi vissiin niin syöppö ole, että tartteis releen ja tuhdit sähköt akulta?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎