Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • muuris
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Joo, tämähän pörähti lopulta tulille. Mutta, missä kohtaa originaalisti on E30 lambda-anturi? Onko liian kaukana, jos on vasta laatikon kyljessä olevan putkenkannakkeen jälkeen?
    Originaalisti on siellä kaukana laatikon luona, mutta parempi se olisi olla lähempänä. Anturin asento niin, ettei ole vaakatasossa tai varsinkaan alaviistoon.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Omassa oli siinä "downpipe", eli vaihdelaatikkon/moottorin sauman kohdilla, näki ylä kautta, sähköliitin oli siinä konehuoneen akkukotelossa

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Joo, tämähän pörähti lopulta tulille. Mutta, missä kohtaa originaalisti on E30 lambda-anturi? Onko liian kaukana, jos on vasta laatikon kyljessä olevan putkenkannakkeen jälkeen?

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Jeps. VR-anturin johdot oli kuitenkin väärin päin. Nyt näkyy lokissa oikeanlaista pylväikköä. Lampun kanssa säädetty Trigger Angle ja päädyin lukemaan 278. Lampun kanssa jokainen tulppa tsekattu ja parit sytyttää keskenään samassa kohdassa 120 asteen välein, silmämääräisesti.

    Pakokanavista tulee hentoista usvaa ja bensa haisee, mutta ei syty. Taas loppui aika kesken session. Luultavasti vain syöttöä liian vähän. Jatkuu huomenna.

    Yritin jossain vaiheessa latailla jotain basetuneakin, mutta antaa signature erroria. No, ei se mitään, filehän on jotakuinkin ymmärrettävää, siitä saa matkittua ja käsin editoitua VE:t ja muut.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Nokun sit just mietin :think Nyt toi lukema on jostain esimerkistä napattu 84 astetta. Mikä sekin on kyllä vähän väärin, vaikka laskettaisiinkin toiseen suuntaan. Oikeempi olis luokkaa 88-90.

    Speeduino on speeduino. oikea trigger angle on 274.


    Juuri sen vuoksi että Speeduino lukee asteet ATDC

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Onko tunessa riittävä puolan latausaika?
    Tämä on toinen skenaario. Muistelen, että rakennusvaiheessa tsekkasin kyllä tuon virtapuolen. Mitäs lukuja noihin on laitettu? Nykyiset on vetästy "jostain"...

    Crank dwell 5.0
    Running dwell 3.0
    Spark duration 1.4

    Edit:

    Ja vielä sellainen, että kaikesta etukäteistutkimuksesta huolimatta VR-anturi lienee johdotettu juuri väärin päin. Tooth loggerissa on neljä pidempää tolppaa kahden sijasta. Output trigger on Going Low, joten johdotus nurin päin.
    Last edited by 525iiäxä; 03-08-2023, 11:35. Reason: Tooht logger lisäys

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Startatessa ei siis kipinää, mutta kun höllää napista, niin kone toki hiukan vielä pyörähtää ja siinä kohtaa lyö pari kipunaa. Aika loppui kesken, mutta epäilen että puolan releen ohjaus on otettu paikasta, mikä ei ole "Hot in run and start". Tarkistetaan. Mutta, mikäli näin ei ole, niin sitten ei ole mitään ideaa...
    Onko tunessa riittävä puolan latausaika?

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Nokun sit just mietin :think Nyt toi lukema on jostain esimerkistä napattu 84 astetta. Mikä sekin on kyllä vähän väärin, vaikka laskettaisiinkin toiseen suuntaan. Oikeempi olis luokkaa 88-90.

    Tuosta kuvan tilanteestahan kone pyörii 270 astetta eteenpäin ennen kuin #1 on anturissa.

    "This number represents the angle ATDC when tooth #1 passes the primary sensor."

    Tuon ymmärrän, niin että siinä puhutaan nimenomaan "after" kulmasta, joka kuluu, ennen kuin #1 ohittaa anturin. Ja tuo "passes" viittaisi koneen pyörimiseen.
    Kulmaprobleemaan tuli ulkomaan foorumilta hyvä ohje. Disabloidaan ruiskutus, lukitaan ennakko nollaan, trigger angle nollaksi ja starttiennakko nollaan. Tsekataan lampulla, että näin on. Sitten hierotaan Trigger anglea niin, että kipinä iskee YKK:ssa. Saa kohdalleen just eikä melkein.

    Tätä protokollaa rupesin tänään toteuttamaan. Ensin johtotehtäviä, että saan startattua napista konehuoneen puolelta. Lamppu naftaliinista esiin, em säädöt tuneen ja starttaamaan. Ei minkään sortin välkkymistä lampussa. Onko lamppu kunnossa? Volvosta kone tulille ja pelti auki, eihän täällä mitään tulpanjohtoja näy... Subarussa sentään oli johdot näkyvillä, piuhat kiinni, kone tulille, lamppu vilkkuu iloisesti. Uusi yritys bemarin puolella, ei välky, paitsi ihan lopuksi pari väläystä. Wtf? Startatessa ei siis kipinää, mutta kun höllää napista, niin kone toki hiukan vielä pyörähtää ja siinä kohtaa lyö pari kipunaa. Aika loppui kesken, mutta epäilen että puolan releen ohjaus on otettu paikasta, mikä ei ole "Hot in run and start". Tarkistetaan. Mutta, mikäli näin ei ole, niin sitten ei ole mitään ideaa...

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Originally posted by aaape View Post
    nyt olis mielenkiintoinen ongelma: m50nv v1.4pnp speeduino 202207 firmis. Ei vedä puhtaasti ja ennakko seilaa miten sattuu jos sytkäkartta käytössä jos sytkän lukitsee vaikka 10 asteeseen ennakko pysyy 10 asteessa koko vedon ja vetää puhtaasti mutta sytkäkartalla ennakot seilaa :think onko arvauksia mistä tämä voisi johtua?
    Toisella arduinolla kokeiltu ja firmistä kokeiltu päivittää ei vaikutusta
    Tähänpä ongelmaan löyty ratkasu trigger filtteri piti nostaa mediumiin niin rupesi pelaamaan.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    en tiedä, mutta olisko toi ATDC "After TDC", että laskit väärään suuntaan?
    Nokun sit just mietin :think Nyt toi lukema on jostain esimerkistä napattu 84 astetta. Mikä sekin on kyllä vähän väärin, vaikka laskettaisiinkin toiseen suuntaan. Oikeempi olis luokkaa 88-90.

    Tuosta kuvan tilanteestahan kone pyörii 270 astetta eteenpäin ennen kuin #1 on anturissa.

    "This number represents the angle ATDC when tooth #1 passes the primary sensor."

    Tuon ymmärrän, niin että siinä puhutaan nimenomaan "after" kulmasta, joka kuluu, ennen kuin #1 ohittaa anturin. Ja tuo "passes" viittaisi koneen pyörimiseen.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    en tiedä, mutta olisko toi ATDC "After TDC", että laskit väärään suuntaan?

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Noni. Pari kertaa pätsäytti, bensa haisee, että kai se on vain ajoituksesta kiinni. Tai tulpanjohdot... Ovat mallia orig, mitattu kylläkin.

    Mites toi hammasjuttu nyt sitten menee? Lähinnä siis toi trigger angle. Jos hammas #1 on siis puuttuvien hampaiden jälkeen ensimmäinen. Niin eikös tuossa sitten kulma ole 45 x 6 = 270? Kuvassa kone on TDC:ssä ja kun se pyörii myötäpäivään, niin ehtii mennä 43 hammasta + puuttuvat kaksi, ennen kuin hammas 1 on anturissa.

    "This number represents the angle ATDC when tooth #1 passes the primary sensor."

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by turbobliz View Post
    Kyllä pääsääntöisesti moottorinohjausboksit maadoittaa bensapumpun releen ohjauspuolen (nasta 85). En ole törmännyt muunlaisiin.
    Joo, nyt kun muistelee, niin olihan tämä periaatteessa tiedossakin, suuttimet sentään on kytketty juuri näin päin. Mikälie aivopieru sitten tuon kohdalla tuli...

    Leave a comment:


  • turbobliz
    replied
    Kyllä pääsääntöisesti moottorinohjausboksit maadoittaa bensapumpun releen ohjauspuolen (nasta 85). En ole törmännyt muunlaisiin.

    Ja muutenkin ECU:n asia on kontrolloida bensapumppua, ei virtalukon.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    PA-pumppu ei herää

    Noniin, vihonviimein Speeduino kiinni autossa. Tässä vaiheessa tavoitteena vain saada käyntiin, että tietää onko mieltä jatkaa koko hommaa.

    Siis:

    - IAT näyttää ok
    - CLT näyttää ok
    - TPS kalibroitu
    - Startatessa RPM-viisari nousee -> pyörimistieto ok -> mahdollisesti myös kipinä iskee, puolan sulake tosin vielä irti
    - Startatessa duty cycle näyttää jotain, tais olla luokkaa 10% -> tulkitsen että ainakin yrittää ruiskuttaa, suuttimien sulake tosin vielä irti

    Näiltä osin ihan lupaavaa. Mutta, PA-pumpun pinnissä ei ole mitään eloa. Pumppu on siis releen perässä ja ohjaus tuosta pinnistä. Tuneen on laitettu muutaman sekunnin ajo virran kytkeytyessä. Ei siinäkään vaiheessa eloa. Vai olikos toi kuitenkin maadoittava pinni...? :think

    Oisko siinä mitään ideaa/haittaa, jos ohjaisikin pumppua suoraan virtalukosta, eikä Speeduinosta?

    Entäpä MAP-anturi, pitäiskö se letkuttaa? Onko sillä väliä, kuitenkin TPS:ään perustuva tune? Äkkiseltään ei omista varastoista löytynyt niin ohutta letkua. Kaipa sitä kaupasta saa.
    Last edited by 525iiäxä; 31-07-2023, 12:45.

    Leave a comment:

Working...
X