Originally posted by Ranep
View Post
Speeduino DIY-moottorinohjaus
Collapse
X
-
Kokeiltu nyt kolmannella koneella ja parilla usb piuhalla. ajurit ladattu. Speeduino näkyy laitehallinnassa muissa laitteissa eikä usb laitteena. Lukee että ohjain ei ole käytettävissä. Missäköhän voisi olla vika? Joku kokeneempi voisi tästä ottaa kopin itellä ei aika/osaaminen/mielenkiinto riitäOriginally posted by muuris View PostKokeilitko tuota, mitä aiemmin laitoin? Nyt et saa boksiin yhteyttä, vaikka firmiksen joku muu varmistaisi niin et silti pääsisi säätämään. Kannattaa siis hetki käyttää vielä aikaa perehtymiseen.
Arduino IDE:llä tai vaikka Puttyllä pitäisi ensin kokeilla että se sarjaliikenneyhteys toimii. Epäilen, että sulta puuttuu FTDI/CH340 -ajurit (USB/serial) kummastakin koneesta, jolla kokeiltu, ja/tai kokeiltu väärällä COM-portilla. Yksi vaihtoehto on ostaa kympillä tavallinen Arduino Mega2650 ja kokeilla firmiksen latausta siihen - saa rajattua ainakin sen, onko vika PC:ssä vai boksin Arduinossa.Last edited by joonas112; 11-11-2023, 13:34.
Leave a comment:
-
Mulla olisi tulossa vag puolat käyttöön speeduinon kanssa. Nuo 160 Ohm vastukset paikoilla r25,r27,r31 ja r32 ei vissiin vag puolien kanssa toimi? Käyköhän jotkut seuraavista niiden tilalle:
Metallioksidikalvovastus 2 W 10 Ohm
Metallioksidikalvovastus 2 W 15 Ohm
Palamaton vastus 1 W 10 Ohm
Leave a comment:
-
Digikeyltä löytyisi kaikki muut komponentit M52 PCB BOM listaan paitsi nämä : ISL9V5036P3-F085 , LM2940T-5.0/NOPB , VNLD5090TR-E. Osaisiko joku auttaa löytämään korvaavat komponentit digikeyltä? Tai jos ei mahdollista, niin tietysti jostain muualtakin nuo voisi hankkia. Pazi jo toisaalla mainitsi että kyllä noille korvaavat löytyy, mutta kysytään nyt täällä niin voi muutkin jatkossa löytää.
EDIT:
Näille löytyi korvaavat:
VNLD5090TR-E = BM2LC105FJ-CE2
LM2940T-5.0/NOPB = L4941BV
ISL9V5036P3-F085 = ISL9V3040P3-F085CLast edited by Ainasoja; 07-11-2023, 19:23.
Leave a comment:
-
Kokeilitko tuota, mitä aiemmin laitoin? Nyt et saa boksiin yhteyttä, vaikka firmiksen joku muu varmistaisi niin et silti pääsisi säätämään. Kannattaa siis hetki käyttää vielä aikaa perehtymiseen.Originally posted by joonas112 View Postedelleen sama ongelma. toisella tietokoneella koitettu mutta ei muutosta.
jos joku joka ymmärtää näiden päälle tai tuntee jonkun joka haluaisi vilkaista tietysti korvausta vastaan ni olis hienoa. ostin tän boksin kanssaharrastajalta "käyttämättömänä" mutta luulen että hänellä ollut samaa ongelmaa ja laittanut vahingon kiertämään. nykyaikana ei vissiin voi kenenkään luottaa...
DIY-EFI CORE4 kyseessä.
Arduino IDE:llä tai vaikka Puttyllä pitäisi ensin kokeilla että se sarjaliikenneyhteys toimii. Epäilen, että sulta puuttuu FTDI/CH340 -ajurit (USB/serial) kummastakin koneesta, jolla kokeiltu, ja/tai kokeiltu väärällä COM-portilla. Yksi vaihtoehto on ostaa kympillä tavallinen Arduino Mega2650 ja kokeilla firmiksen latausta siihen - saa rajattua ainakin sen, onko vika PC:ssä vai boksin Arduinossa.
Leave a comment:
-
edelleen sama ongelma. toisella tietokoneella koitettu mutta ei muutosta.Originally posted by joonas112 View PostSpeeduinon firmwarea asentaessa speedyloaderilla tuli virhe. osaisiko joku auttaa
avrdude: Version 6.0.1, compiled on Apr 3 2014 at 23:12:16
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2009 Joerg Wunsch
System wide configuration file is "C:\Users\OMISTAJA\AppData\Local\Temp\nsm31BD.tmp\ app\resources\/bin/avrdude-windows/avrdude.conf"
cygwin warning:
MS-DOS style path detected: C:\Users\OMISTAJA\AppData\Local\Temp\nsm31BD.tmp\a pp\resources\/bin/avrdude-windows/avrdude.conf
Preferred POSIX equivalent is: /avrdude-windows/avrdude.conf
CYGWIN environment variable option "nodosfilewarning" turns off this warning.
Consult the user's guide for more details about POSIX paths:
Using Port : COM3
Using Programmer : wiring
Overriding Baud Rate : 115200
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer
avrdude done. Thank you.
jos joku joka ymmärtää näiden päälle tai tuntee jonkun joka haluaisi vilkaista tietysti korvausta vastaan ni olis hienoa. ostin tän boksin kanssaharrastajalta "käyttämättömänä" mutta luulen että hänellä ollut samaa ongelmaa ja laittanut vahingon kiertämään. nykyaikana ei vissiin voi kenenkään luottaa...
DIY-EFI CORE4 kyseessä.
Leave a comment:
-
Suutinten PW laskenta ja puolin Dwell laskenta
Kiitos näkemyksestä! Pieniltähän nuo nyt auttamatta vaikuttaa ja sulla varmasti kokemusta näistä, vaihtoon menee kun mahdollista.Originally posted by Vauhtivaunu View PostEi ne riitä vakionakaan kunnolla. Bemarin suuttimissa ei ole yhtään "reserviä".
Kuitenkin muutama asia vielä askarruttaa:
PW nousee maksimissaan 9ms / 6100rpm kun DutyCycle tulee täyteen. Eikös noilla rpm lukemilla maksimi oo jossain 17ms huiteilla deadtimesta riippuen? Onko tuo logeissa näkyvä 9ms PW per sykli vai per squirt? Asetuksenahan on nyt 2 squirts / cycle jolloin tuo menis yksiin DutyCyclen kanssa jos se on logilla raportoitu per squirt.
Vai pienentääkö Injector Voltage Correction taulu tuota PW:tä tai nostaako laskennallista DutyCycleä? Nyt se on asetuksissa 100% 12v kohdalla mutta 58% 14V kohdalla mitkä on ajojännitteet. 58% tuosta esimerkin 17ms on vähän alle 10ms eli aika lähellä nykyistä maksimi PW:tä mikä ei nouse vaikka VE kartta kasvaa (luultavasti koska laskennallinen DutyCycle tulee täyteen). Saisinko tuota PW:tä kasvatettua nostamalla tuota Voltage correction arvoa lähemmäs 100% ?
Oon noista yrittänyt googlella etsiä tietoa ja tuosta jännitteen korjauksesta löysinkin, mutta en ihan päässyt niistä kaavoista jyvälle miten se toimii.
Löysin myös langan vastaavanlaisesta pätkimisongelmasta kierroksilla, johon auttoi siirtyminen dwell map:in käyttäminen running dwell arvon sijasta, ilmeisesti maksimi dwell arvon laskenta poikkeaa hieman tuota mappia käyttämällä? Tuota ajattelin kokeilla niin että laitan vain sen saman 2ms sinne taulukon joka soluun, ehkä 2.5 - 3ms kun mennään 6000rpm yli.
Jokatapauksessa en ehdi enää dynoon ennen kisaa joten yritän tehdä suunnitelmaa mitä testaan seuraavissa testeissä ennen kisaa, kovin isoja muutoksia siinä ei voi tehdä koska vetoja ehtii noin kolme. siksi en suuttimiakaan vielä vaihda vaikka yhdet green giantit olisikin käytettävissä.
Yksi mitä mietin on että jos laastarina muuttaa tuon squirts per cycle asetuksen yhteen, niin saa ainakin deadtimen verran lisää suuttimen aukioloaikaa reserviin, mikä saattaisi riittääkin tuossa ongelmakohdassa koska noin 7000rpm kone taas herää vähän ja pätkiminen loppuu (luultavasti koska VE pudonnut tarpeeksi), mutta vaikuttaako tuo kuinka paljon VE karttaan vai osaako speeduino skaalata polttoaineentarpeen tarpeen tuon muutoksen jälkeen? :think
yhteenvetona kokeiltavat asiat siis:
1. Voltage correctionin nostaminen -> kasvaako PW suhteessa dutycycleen?
2. Dwell mapin Käyttäminen running dwell sijaan -> auttaako pätkimiseen
3. Single squirttiin siirtyminen -> pysyykö VE kartta alueella ja ehtiikö hienosäätää tarpeeksi kahdella vedolla? Miten käy Kiihdytysrikastuksen? Edit: single squirt ja simultaneous asetuksella auto ei edes yritä käydä tyhjäkäyntiä joten kartat pitäisi tehdä kokonaan uusiksi
Suuret kiitokset etukäteen kaikille jotka osaa ja viitsii neuvoa!
Leave a comment:
-
Reset control selostus löytyy ohjeista, estää Arduinoa boottaamasta jos USB-yhteys pätkäisee tai sen avaa. Se pitää laittaa erikseen käyttöön jos sen haluaa eikä onnistu halvimmilla kopioilla, joissa eri bootloader-piiri.Originally posted by joonas112 View PostUusi arduino, boksi irrallaan. Mitä tuo reset control tarkoittaa. Pitäisi olla oikea portti
Suosittelisin että lataa koneelle Arduino IDE, ota Arduino irti boksista koeta saada joku esimerkkikoodi (ei Speeduino) ajettua siihen. Perus Arduino-ohjeet käy tähän vaiheeseen. Sitten kun sinne saa jonkun testikoodin ajoon ja sitä voi serialista monitoroida, voi heittää Speeduinon firmiksen sisään.
Leave a comment:
-
Pikkusen meinaa olla vierasta itelle elektroniikkahommelit. Mutta rakun levy kyseessä ja launchille ku tinailin johtoa ni huomasin. Nyttte ku kattelin viime talven kuvia ni näkyy sieläki olevan samassa kunnossa eli tuhansia kilometrejä ollu jo nuin. En tiiä sitte onko mua ennen kyrvähtäny jotain komponentteja ja vaiheltuOriginally posted by Vauhtivaunu View PostTaitaa olla Rakun Motronic 1.3 PnP levy. Ja nopeesti katottuna jänniteregulle menevä veto. Toimii jossain vaiheessa sulakkeena kun muuta sulaketta ei ole:think
Leave a comment:
-
Originally posted by apr View PostSuuttimet on vakiot m52b25 koneen suuttimet. Oon kuvitellut että nämä vaparissa pumppubensalla kyllä riittäisi vähän kierrättääkin. :think
Ei ne riitä vakionakaan kunnolla. Bemarin suuttimissa ei ole yhtään "reserviä".
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostJotakin on oikosessa ollu. En tiiä tuota levyä sit tarkemmin että mikä veto tuo on.
Taitaa olla Rakun Motronic 1.3 PnP levy. Ja nopeesti katottuna jänniteregulle menevä veto. Toimii jossain vaiheessa sulakkeena kun muuta sulaketta ei ole:think
Leave a comment:
-
Pätkiminen kuormitettuna
Rupesin epäilemään että olis sittenkin polttoaineongelma: logeista näkee että seos alkaa laihenemaan pian 6000rpm jälkeen ja jossain kohtaa alkaa sitten pätkiminen (jolloin seokset tietty mitä sattuu). Laiheneminen alkaa koska dutycycle tulee maksimiin (95%), PW maksimissaan n. 9ms.
Onkohan mulla nuo suuttimen asetukset väärin? Ne on vielä basetunen asetuksissa eli reg.fuel 14.7 ja deadtime 0.6s. Suuttimet on vakiot m52b25 koneen suuttimet. Oon kuvitellut että nämä vaparissa pumppubensalla kyllä riittäisi vähän kierrättääkin. :think
Pitääkö hommata seuraavaksi painemittari ja mitata bensanpaineet että saa mekaanisen vian rajattua pois vai huomaako joku jo noista tiedoista virheen asetuksissa?
Leave a comment:
-
Jotakin on oikosessa ollu. En tiiä tuota levyä sit tarkemmin että mikä veto tuo on.
Leave a comment:
-
-
Ei auttanut uudet puolat. Tulppina NGK BCPR7ES. Kokeilen vielä leikatuilla tulpilla kunhan pääsee seuraavan kerran testaamaan. Oli tuo pätkiminenkin toki parempi ajamisen kannalta kuin vakiorajoitin. Vai lisääköhän tuo pätkiminen koneen lämpenemistä kun tuntuu että lämmönkulutus huitelee taas ajaessa melko vaarallisilla lukemilla vaikka seokset on siellä 13 pinnas..Originally posted by apr View PostJoo wasted cop. Puolat toki on jo vanhat että sitä nyt ainakin kokeillaan (jos kerrankin vaihtamalla paranis).
Dwell time on nyt 2ms eli sitä voisi vielä myös nostaa. Vai onko parempi käyttää sitä dwell karttaa ja lisätä latausaikaa vain tuonne yli 6000rpm alueelle?
On tosiaan M50 ja omilla sähköillä. Tähän koneeseen (aikalailla vakio) en ala kyllä johtosarjaa tekemään mutta pitää rakenteilla olevaan kisakoneeseen ilmeisesti sekin tehdä. :think
Leave a comment:
Leave a comment: