Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Visa57 View Post
    Onko tuo sisäinen Laajakaistalambda optio (tinyWb) luotettava nykyään speeduinossa vai kannattaako hommata joku erillinen controlleri ja mittari? aina tekis mieli pysyä erossa niistä ja et ei tulis mitään ylimääräsiä mittareita kabiiniin
    tinyWb on miniatuuri versio 14point7 SLC free lambda ohjaimesta. Eli tästä: https://www.14point7.com/products/si...troller-free-2

    Se vaan käyttää pienimpiä mahdollisia SMT komponentteja ko. vehkeestä, mut sama firmis yms. Eli pitäis pelata ilman mitään ongelmia. Oikeastaan Spartan 2 OEM on ehkä lähimpänä vastaavaa tuotetta: https://www.14point7.com/products/spartan-2-oem

    Itte oon käyttäny sekä OEM 2:sta ja tinyWb:tä ongelmitta.

    Leave a comment:


  • Visa57
    replied
    Onko tuo sisäinen Laajakaistalambda optio (tinyWb) luotettava nykyään speeduinossa vai kannattaako hommata joku erillinen controlleri ja mittari? aina tekis mieli pysyä erossa niistä ja et ei tulis mitään ylimääräsiä mittareita kabiiniin

    Leave a comment:


  • L P
    replied
    Osaako joku kertoa miten saa Android-puhelimesta esim MSDroidin yhdistettyä usb-kaapelilla Speeduinoon? Yritin joskus aiemmin eikä tahtonut jostain syystä onnistua. Bluetooth ei myöskään toimi.

    Leave a comment:


  • L P
    replied
    Originally posted by apr View Post

    Itellä sama swappi suunnitelmissa, mut mistä adapterit että saa kiinni m50 venakoppaan?
    Itte teet. Omat tein alumiinisesta kulmaraudasta ja jämpti tuli.

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Mulla on toista vuotta käytössä p65 seuraavilla spekseillä: Latausajat on kartalla 2-2.5ms ja spark duration 1.2ms. Toimii. Adapterit saa helposti tehtyä itse vaikka pellistä leikkaamalla. Ulkonäkö on sitten kiinni siitä montako tuntia jaksaa nähdä niiden eteen vaivaa. Muistaakseni jossain m50 liittyvässä topicissa joku käyttäjä oli teettänyt adaptereita. Mrt-engineering?

    Leave a comment:


  • apr
    replied
    Originally posted by L P View Post
    Kukas osaa tulkita tätä Boschin dwell-karttaa? Laitoin Boschin P65 puolat ja auto pelaa hyvin. Rupesin miettimään dwell-asetuksia, mutta en ole ihan varma mitä tänne pitäisi laittaa.

    Boschin datasheetistä arvot:

    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	751
Size:	102.7 KB
ID:	5507036
    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	740
Size:	77.7 KB
ID:	5507037

    Speeduinon asetukset:

    Cranking dwell: 5.0ms
    Running dwell: 1.5 ms
    Spark duration: 1.0 ms
    Max dwell: 8.0ms

    Ymmärsinkö oikein, että running dwell pitäisi nostaa tonne 2.4ms? Vai mitenkäs?
    Itellä sama swappi suunnitelmissa, mut mistä adapterit että saa kiinni m50 venakoppaan?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Laita vaikka alumiiniputkesta ja kumiletkun pätkät päihin

    Kyllä kai tyhjäkäyntiventtiili on aina samassa asennossa kun ollaan tyhjäkäynnin yläpuolella.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Ei ihme jos ei oikein meinaa tyhjäkäyntiä kunnolla löytyä. Tänään säädin sen verran, että sain lambdan näyttämään arvoja. Suoraan ei tainnut olla tätä merkkiä (14point7 spartan2) valittavissa, mutta Innovate-asetuksilla alkoi tulla ihan uskottavia lukemia. Samalla huomasin, että tyhjäkäyntiventtiililtä imusarjaan menevä letku menee alipaineesta ruttuun... Joku mikälie puutarhaletku ei siis siinä toimikaan. Tai lyhyenä voisi toimia, tässä (M20B23) kun letku kiertää haitariputkelta imusarjan ja tulipellin välistä imusarjan toiselle puolelle, niin onhan siinä pituutta. Linkin takaa löytyy kuva. Elikkäs, mistäs nyt pyöräytän siihen alipaineen kestävän letkun? Sisähalkaisijaa on sen verran, mitä tyhjäkäyntiventtiilin ulostulossa on.

    Edit: Ai niin. Mites tyhjäkäyntiventtiili käyttäytyy, kun ei olla enää idle-alueella? Jääkö se sen verran auki, mitä sattui olemaan, vai mitä?

    Last edited by 525iiäxä; 24-08-2024, 20:19.

    Leave a comment:


  • L P
    replied
    Kukas osaa tulkita tätä Boschin dwell-karttaa? Laitoin Boschin P65 puolat ja auto pelaa hyvin. Rupesin miettimään dwell-asetuksia, mutta en ole ihan varma mitä tänne pitäisi laittaa.

    Boschin datasheetistä arvot:

    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	751
Size:	102.7 KB
ID:	5507036
    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	740
Size:	77.7 KB
ID:	5507037

    Speeduinon asetukset:

    Cranking dwell: 5.0ms
    Running dwell: 1.5 ms
    Spark duration: 1.0 ms
    Max dwell: 8.0ms

    Ymmärsinkö oikein, että running dwell pitäisi nostaa tonne 2.4ms? Vai mitenkäs?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Speedyloaderista ois nyt 1.6.0 versio tarjolla: https://github.com/speeduino/SpeedyL...ses/tag/v1.6.0

    Tolla nyt onnistuu ladata custom firmikset sisään sekä Arduino Mega pohjaisille ja myös STM32 pohjaisille speeduinoille.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Ja sitten seuraava kysymys. On ihan normaali Boschin ICV, mikä merkitys on frequencyllä? Pärisee sen mukaan eri tavalla, mutta onko joku lukema parempi kuin joku toinen?
    Eipä sillä oikeestaan joku 100-200Hz on soppeli alue taajuudelle.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Ja sitten seuraava kysymys. On ihan normaali Boschin ICV, mikä merkitys on frequencyllä? Pärisee sen mukaan eri tavalla, mutta onko joku lukema parempi kuin joku toinen?

    Leave a comment:


  • teemu5566
    replied
    map jos ei oo joka sylinterillä omaa kaasuläppää.

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Sori, jos itse kukin tälle kysymykselle hymähtää, mutta... Käyn sisäistä kamppailua ja tiedonhakua, että tekisikö VE:t ja muut TPS-perustaisiksi vai MAP:iin perustuvaksi? X vuotta sitten oli mega M20:n kyljessä, mutten enää muista miten se meni. Nyt tuossa on MAP ja lähti taannoin käyntiin, mutta sen enempää ei ole vielä säädetty eikä testattu. Sekin hetki alkaa lähestyä uhkaavasti.

    Leave a comment:


  • Sellasta
    replied
    Originally posted by evilracer View Post
    M52TU Pazin pnp-speeduinolla ja vanokset ei pelaa. Tunerstudiossa sanoo VVT1 Ok ja VVT2 Error, silti VVT1 pysyy n. 38 astetta vaikka kartasta pyytää nollaa tai mitä tahansa. Minkälaisia asetuksia muilla, vissiin tuon closed loopin pitäisi kuitenkin pelata ihan ok?

    Siemensin laitoin kokeeksi takaisin ja sillä toimii kumpikin nokka INPA:lla tarkasteltuna ok eikä anna mitään vikakoodia, niin vahvasti viittaisi että vika on speeduinossa

    E: niin ja tietysti basemap myös Pazin githubista ja VVT-asetukset sitä myöden myös. Basemapissa oli ilmeisesti muuten launchi oletuksena päällä, hetken aikaa haetutti miksi alkaa pätkiä kun taulussa on 4000rpm ja 140kpa
    ​​​​
    Itsellä oli sama ongelma VVT1 error, eikä vanos pelannu. Ongelmaksi paljastui tunerstudion asetuksisa olevat rajat nokan asteissa. Startatessa meni sen määritetyn rajan yli, jolloin VVT meni heti vikatilaan. Nostin rajaa pari astetta ja ongelma korjaantui. En tiedä kieliikö jostain mekaanisesta ongelmasta omassa vanoksessa kun meni sen rajan yli, mutta on kyllä toiminut nyt. Itselläkin INPA näytti kaikesta ok:ta.

    Itselle muodostunut sellainen ongelma, että kaasu katoaa täysin autosta. Ei johdu vaijerista, koska kaasuläpältä kääntäessä ei myöskään tapahdu mitään. Auto käy myös tyhjää nätisti. Kaasu voi tulla takaisin sammuttamisen jälkeen ekalla startilla tai vasta kymmenennellä. Kaasu katoaa pelkästään kun päästä kaasupolkimen täysin ylös, mutta esim motarilla voi ajaa loputtomiin, kunhan ei päästä täysin ylös. TPS calibrointi Tunerstudiosta tuo kaasun aina takaisin. Onkohan tässä ihan vaan kaasuläppä rikki, vai jotain outoa speeduinon ja luistoneston välillä?


    Leave a comment:

Working...
X