Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by Freak View Post

    Alun perin anturi on ollut siellä vaihdelaatikon seutuvilla, kohdassa jossa putkisto yhdistyy. Tehojen/vääntöjen kannalta ei muutenkaan paras paikka ole yhdistää putkia konetilassa, siksi anturi on ollut siellä alhaalla. Jos tällainen ratkaisu ei jostain syystä toimi, niin mite olisi kumpaankin putkeen anturille paikka ja vaihtelee anturia putkesta toiseen? Säätö onnistuu kyllä vain kolmen sylinterin tietoja seuraten, mutta saisi ainakin varmistettua myös niiden toisten kolmen sylinterin oikeanlaisen toiminnan anturin paikkaa vaihtamalla.
    Hyvä idea! Laitetaan vakavaan harkintaan.
    Ja rahamies laittaisi molempiin anturin ja vaihtaisi vain pistokkeen paikkaa...

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Mikäs on raadin mielipide, että riittäiskö jos lamban laittaa vain toiseen M20-koneen "downpipeen"? Kyseessä siis ihan normi vapari, ei mitään huipputehoja haussa vaan se minkä persdynolla ja normi säätämisellä irtoaa. Pakoputkiratkaisu elää koko ajan ja tuli ajatus korvata omavalmiste ihan tehdastekoisella, mutta anturin paikan joutuu silti hitsaamaan. Yhteen putkeen tietty kertaluokkaa helpompi kuin putkien yhdistäminen ja saada yhdistelmä vielä sopimaan pakosarjaan.
    Alun perin anturi on ollut siellä vaihdelaatikon seutuvilla, kohdassa jossa putkisto yhdistyy. Tehojen/vääntöjen kannalta ei muutenkaan paras paikka ole yhdistää putkia konetilassa, siksi anturi on ollut siellä alhaalla. Jos tällainen ratkaisu ei jostain syystä toimi, niin mite olisi kumpaankin putkeen anturille paikka ja vaihtelee anturia putkesta toiseen? Säätö onnistuu kyllä vain kolmen sylinterin tietoja seuraten, mutta saisi ainakin varmistettua myös niiden toisten kolmen sylinterin oikeanlaisen toiminnan anturin paikkaa vaihtamalla.

    Leave a comment:


  • joonas112
    replied
    Kuka näitä speeduinoja korjaisi? Paras olisi jos Uudenmaan alueella olisi joku

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Mikäs on raadin mielipide, että riittäiskö jos lamban laittaa vain toiseen M20-koneen "downpipeen"? Kyseessä siis ihan normi vapari, ei mitään huipputehoja haussa vaan se minkä persdynolla ja normi säätämisellä irtoaa. Pakoputkiratkaisu elää koko ajan ja tuli ajatus korvata omavalmiste ihan tehdastekoisella, mutta anturin paikan joutuu silti hitsaamaan. Yhteen putkeen tietty kertaluokkaa helpompi kuin putkien yhdistäminen ja saada yhdistelmä vielä sopimaan pakosarjaan.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Ranep View Post
    Metallioksidikalvovastus 2 W 15 Ohm
    Laita nuo

    Leave a comment:


  • joonas112
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Kokeilitko tuota, mitä aiemmin laitoin? Nyt et saa boksiin yhteyttä, vaikka firmiksen joku muu varmistaisi niin et silti pääsisi säätämään. Kannattaa siis hetki käyttää vielä aikaa perehtymiseen.

    Arduino IDE:llä tai vaikka Puttyllä pitäisi ensin kokeilla että se sarjaliikenneyhteys toimii. Epäilen, että sulta puuttuu FTDI/CH340 -ajurit (USB/serial) kummastakin koneesta, jolla kokeiltu, ja/tai kokeiltu väärällä COM-portilla. Yksi vaihtoehto on ostaa kympillä tavallinen Arduino Mega2650 ja kokeilla firmiksen latausta siihen - saa rajattua ainakin sen, onko vika PC:ssä vai boksin Arduinossa.
    Kokeiltu nyt kolmannella koneella ja parilla usb piuhalla. ajurit ladattu. Speeduino näkyy laitehallinnassa muissa laitteissa eikä usb laitteena. Lukee että ohjain ei ole käytettävissä. Missäköhän voisi olla vika? Joku kokeneempi voisi tästä ottaa kopin itellä ei aika/osaaminen/mielenkiinto riitä
    Last edited by joonas112; 11-11-2023, 12:34.

    Leave a comment:


  • Ranep
    replied
    Mulla olisi tulossa vag puolat käyttöön speeduinon kanssa. Nuo 160 Ohm vastukset paikoilla r25,r27,r31 ja r32 ei vissiin vag puolien kanssa toimi? Käyköhän jotkut seuraavista niiden tilalle:
    Metallioksidikalvovastus 2 W 10 Ohm
    Metallioksidikalvovastus 2 W 15 Ohm
    ​​​​​​​Palamaton vastus 1 W 10 Ohm

    Leave a comment:


  • Ainasoja
    replied
    Digikeyltä löytyisi kaikki muut komponentit M52 PCB BOM listaan paitsi nämä : ISL9V5036P3-F085 , LM2940T-5.0/NOPB , VNLD5090TR-E. Osaisiko joku auttaa löytämään korvaavat komponentit digikeyltä? Tai jos ei mahdollista, niin tietysti jostain muualtakin nuo voisi hankkia. Pazi jo toisaalla mainitsi että kyllä noille korvaavat löytyy, mutta kysytään nyt täällä niin voi muutkin jatkossa löytää.

    EDIT:

    Näille löytyi korvaavat:

    VNLD5090TR-E = BM2LC105FJ-CE2
    LM2940T-5.0/NOPB = L4941BV​
    ISL9V5036P3-F085 = ISL9V3040P3-F085C
    Last edited by Ainasoja; 07-11-2023, 18:23.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by joonas112 View Post
    edelleen sama ongelma. toisella tietokoneella koitettu mutta ei muutosta.
    jos joku joka ymmärtää näiden päälle tai tuntee jonkun joka haluaisi vilkaista tietysti korvausta vastaan ni olis hienoa. ostin tän boksin kanssaharrastajalta "käyttämättömänä" mutta luulen että hänellä ollut samaa ongelmaa ja laittanut vahingon kiertämään. nykyaikana ei vissiin voi kenenkään luottaa...
    DIY-EFI CORE4 kyseessä.
    Kokeilitko tuota, mitä aiemmin laitoin? Nyt et saa boksiin yhteyttä, vaikka firmiksen joku muu varmistaisi niin et silti pääsisi säätämään. Kannattaa siis hetki käyttää vielä aikaa perehtymiseen.

    Arduino IDE:llä tai vaikka Puttyllä pitäisi ensin kokeilla että se sarjaliikenneyhteys toimii. Epäilen, että sulta puuttuu FTDI/CH340 -ajurit (USB/serial) kummastakin koneesta, jolla kokeiltu, ja/tai kokeiltu väärällä COM-portilla. Yksi vaihtoehto on ostaa kympillä tavallinen Arduino Mega2650 ja kokeilla firmiksen latausta siihen - saa rajattua ainakin sen, onko vika PC:ssä vai boksin Arduinossa.

    Leave a comment:


  • joonas112
    replied
    Originally posted by joonas112 View Post
    Speeduinon firmwarea asentaessa speedyloaderilla tuli virhe. osaisiko joku auttaa

    avrdude: Version 6.0.1, compiled on Apr 3 2014 at 23:12:16
    Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
    Copyright (c) 2007-2009 Joerg Wunsch

    System wide configuration file is "C:\Users\OMISTAJA\AppData\Local\Temp\nsm31BD.tmp\ app\resources\/bin/avrdude-windows/avrdude.conf"
    cygwin warning:
    MS-DOS style path detected: C:\Users\OMISTAJA\AppData\Local\Temp\nsm31BD.tmp\a pp\resources\/bin/avrdude-windows/avrdude.conf
    Preferred POSIX equivalent is: /avrdude-windows/avrdude.conf
    CYGWIN environment variable option "nodosfilewarning" turns off this warning.
    Consult the user's guide for more details about POSIX paths:


    Using Port : COM3
    Using Programmer : wiring
    Overriding Baud Rate : 115200
    avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
    avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
    avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
    avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
    avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
    avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
    avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer

    avrdude done. Thank you.
    edelleen sama ongelma. toisella tietokoneella koitettu mutta ei muutosta.
    jos joku joka ymmärtää näiden päälle tai tuntee jonkun joka haluaisi vilkaista tietysti korvausta vastaan ni olis hienoa. ostin tän boksin kanssaharrastajalta "käyttämättömänä" mutta luulen että hänellä ollut samaa ongelmaa ja laittanut vahingon kiertämään. nykyaikana ei vissiin voi kenenkään luottaa...
    DIY-EFI CORE4 kyseessä.

    Leave a comment:


  • apr
    replied
    Suutinten PW laskenta ja puolin Dwell laskenta

    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Ei ne riitä vakionakaan kunnolla. Bemarin suuttimissa ei ole yhtään "reserviä".
    Kiitos näkemyksestä! Pieniltähän nuo nyt auttamatta vaikuttaa ja sulla varmasti kokemusta näistä, vaihtoon menee kun mahdollista.

    Kuitenkin muutama asia vielä askarruttaa:

    PW nousee maksimissaan 9ms / 6100rpm kun DutyCycle tulee täyteen. Eikös noilla rpm lukemilla maksimi oo jossain 17ms huiteilla deadtimesta riippuen? Onko tuo logeissa näkyvä 9ms PW per sykli vai per squirt? Asetuksenahan on nyt 2 squirts / cycle jolloin tuo menis yksiin DutyCyclen kanssa jos se on logilla raportoitu per squirt.

    Vai pienentääkö Injector Voltage Correction taulu tuota PW:tä tai nostaako laskennallista DutyCycleä? Nyt se on asetuksissa 100% 12v kohdalla mutta 58% 14V kohdalla mitkä on ajojännitteet. 58% tuosta esimerkin 17ms on vähän alle 10ms eli aika lähellä nykyistä maksimi PW:tä mikä ei nouse vaikka VE kartta kasvaa (luultavasti koska laskennallinen DutyCycle tulee täyteen). Saisinko tuota PW:tä kasvatettua nostamalla tuota Voltage correction arvoa lähemmäs 100% ?

    Oon noista yrittänyt googlella etsiä tietoa ja tuosta jännitteen korjauksesta löysinkin, mutta en ihan päässyt niistä kaavoista jyvälle miten se toimii.

    Löysin myös langan vastaavanlaisesta pätkimisongelmasta kierroksilla, johon auttoi siirtyminen dwell map:in käyttäminen running dwell arvon sijasta, ilmeisesti maksimi dwell arvon laskenta poikkeaa hieman tuota mappia käyttämällä? Tuota ajattelin kokeilla niin että laitan vain sen saman 2ms sinne taulukon joka soluun, ehkä 2.5 - 3ms kun mennään 6000rpm yli.

    Jokatapauksessa en ehdi enää dynoon ennen kisaa joten yritän tehdä suunnitelmaa mitä testaan seuraavissa testeissä ennen kisaa, kovin isoja muutoksia siinä ei voi tehdä koska vetoja ehtii noin kolme. siksi en suuttimiakaan vielä vaihda vaikka yhdet green giantit olisikin käytettävissä.

    Yksi mitä mietin on että jos laastarina muuttaa tuon squirts per cycle asetuksen yhteen, niin saa ainakin deadtimen verran lisää suuttimen aukioloaikaa reserviin, mikä saattaisi riittääkin tuossa ongelmakohdassa koska noin 7000rpm kone taas herää vähän ja pätkiminen loppuu (luultavasti koska VE pudonnut tarpeeksi), mutta vaikuttaako tuo kuinka paljon VE karttaan vai osaako speeduino skaalata polttoaineentarpeen tarpeen tuon muutoksen jälkeen? :think

    yhteenvetona kokeiltavat asiat siis:

    1. Voltage correctionin nostaminen -> kasvaako PW suhteessa dutycycleen?
    2. Dwell mapin Käyttäminen running dwell sijaan -> auttaako pätkimiseen
    3. Single squirttiin siirtyminen -> pysyykö VE kartta alueella ja ehtiikö hienosäätää tarpeeksi kahdella vedolla? Miten käy Kiihdytysrikastuksen? Edit: single squirt ja simultaneous asetuksella auto ei edes yritä käydä tyhjäkäyntiä joten kartat pitäisi tehdä kokonaan uusiksi

    Suuret kiitokset etukäteen kaikille jotka osaa ja viitsii neuvoa!
    Last edited by apr; 16-09-2023, 10:10. Reason: Löysin osan vastauksista joten editoin ne tähän

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by joonas112 View Post
    Uusi arduino, boksi irrallaan. Mitä tuo reset control tarkoittaa. Pitäisi olla oikea portti
    Reset control selostus löytyy ohjeista, estää Arduinoa boottaamasta jos USB-yhteys pätkäisee tai sen avaa. Se pitää laittaa erikseen käyttöön jos sen haluaa eikä onnistu halvimmilla kopioilla, joissa eri bootloader-piiri.

    Suosittelisin että lataa koneelle Arduino IDE, ota Arduino irti boksista koeta saada joku esimerkkikoodi (ei Speeduino) ajettua siihen. Perus Arduino-ohjeet käy tähän vaiheeseen. Sitten kun sinne saa jonkun testikoodin ajoon ja sitä voi serialista monitoroida, voi heittää Speeduinon firmiksen sisään.

    Leave a comment:


  • Jp__
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Taitaa olla Rakun Motronic 1.3 PnP levy. Ja nopeesti katottuna jänniteregulle menevä veto. Toimii jossain vaiheessa sulakkeena kun muuta sulaketta ei ole:think
    Pikkusen meinaa olla vierasta itelle elektroniikkahommelit. Mutta rakun levy kyseessä ja launchille ku tinailin johtoa ni huomasin. Nyttte ku kattelin viime talven kuvia ni näkyy sieläki olevan samassa kunnossa eli tuhansia kilometrejä ollu jo nuin. En tiiä sitte onko mua ennen kyrvähtäny jotain komponentteja ja vaiheltu

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by apr View Post
    Suuttimet on vakiot m52b25 koneen suuttimet. Oon kuvitellut että nämä vaparissa pumppubensalla kyllä riittäisi vähän kierrättääkin. :think

    Ei ne riitä vakionakaan kunnolla. Bemarin suuttimissa ei ole yhtään "reserviä".

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jotakin on oikosessa ollu. En tiiä tuota levyä sit tarkemmin että mikä veto tuo on.

    Taitaa olla Rakun Motronic 1.3 PnP levy. Ja nopeesti katottuna jänniteregulle menevä veto. Toimii jossain vaiheessa sulakkeena kun muuta sulaketta ei ole:think

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎