Announcement

Collapse
No announcement yet.

530Da uusilla tehoilla !!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomppa111
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 92

    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Nykyisin ilmeisesti jo lähes kaikien moottoreiden voimansiirtoon tulleet kaksoismassavauhtipyörät ovat juuri siksi, että sitä moottorin impulsseina tuottamaa voimaa sataisiin muutettua tasaisemmaksi työnnöksi.
    Säästää voimansiirtoa, sekä on kyllä hyväksi moottorillekkin.

    Kelpaisikkos tällainen selitys.

    Se voima, joka sitä mäntää, ja koko moottoria liikuttaa, syntyy siis siitä, kun sylinterissä poltetaan polttoainetta pieneksi puristetussa tilassa.
    Tästä polttamisesta syntyvä paineennousu on ajoitettu niin, että kiertokanki on jo pyörähtänyt ykk,n yli ja mäntä on jo aloittanut liikkeen alaspäin.
    Kysessä ei siis ole isku, vaan paineennousu, siinä on eroa.
    Ainakin diiselimoottoreiden valmistajat uhraavat paljon, siis tosi paljon voimavaroja tämän paineennousun oikeaan ajoittamiseen.

    Vauhtipyörä antaa moottorin käynnille jatkuvuutta.

    Pienillä kierroksilla, varsinkin jos moottoria rasitetaan äärimmilleen, kerkiää tämä yksittäinenkin paineenousu vaikuttamaan pitkän aikaa hitaasti pakenevaan mäntään.
    Lisäksi pienillä kierroksilla yksittäisten sykäyksien väli on harvempi, jolloin sykäyksien välillä moottorin kiertonopeus muuttuu koko ajan enemmän, kuin suuremmilla kierroksilla.
    Moottori käy epätasaisemmin.


    Suuremmilla kierroksilla männän liikkeessä on jo enemmän jatkuvuutta.
    Yksittäinen paineennousu sylinterissä joutuu työntämään vauhtia lisää kovaa vauhtia pakenevaan mäntään.
    Vaikka työntävä voima on edelleen yhtä suuri, niin johtuen männässä itsessäänkin olevasta samaan suuntaan vaikuttavasta liike- energiasta, se männän lakeen ja samalla kierokankeen ja edelleen kytkimeen kohdistuava yksittäinen impulssi ei ole niin suuri.
    Pukkaus mäntään on "pehmeämpi".
    Rasitus kytkimelle on tasaisempaa.
    Myös moottorin käynti on tasaisempaa.

    Kyse on siis paineennoususta sylinterissä, ei iskusta.
    Kun rasitus tulee tasaisena voimana, kytkin kestää enemmän.
    Kun rasitus tulee yksittäisinä piikkeinä, kytkin/vauhtipyörä rupeaa huomattavasti herkemmin täristämään/luistamaan.

    Toivottavasti selitys kelpasi.
    (Kyllä se on käytännössäkin todettu.)
    .

    IMO lootan rikkoo rikkoo korkea lämpötila. Ja lämpöä syntyy momentinmuuntimessa, mitä suurempi momentti - sitä enemmän momentinmuunnin luistaa (tämän takia hinattaessa automaatilla suositellaan lisäjäähdytintä). Mitä korkeammat kierrokset - sitä enemmän syntyy lämpöä, joka pitää "hukata" jonnekkin (suurempi hukkateho). Lämpö lyhentää lootan elinikää, se kovettaa kumiset tiivisteet ja jossain vaiheessa ne ei enää pidä ja kytkimet alkaa luistaa, jonka jälkeen loota hajoaa aika nopeasti. Ei sinne lootaan kovin ihmeellisiä impulsseja pääse, siitä pitää toi momentinmuunnin huolen.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      Originally posted by Tomppa111 View Post
      ...(tämän takia hinattaessa automaatilla suositellaan lisäjäähdytintä). ....Ei sinne lootaan kovin ihmeellisiä impulsseja pääse, siitä pitää toi momentinmuunnin huolen.
      Ei pahalla mutta olet kyllä ihan yössä tuon tietämyksesi kanssa. tutustu automaattivaihteiston ja momentinmuuntimen toimintaan esim osoitteessa howstuffworks.com
      ---

      Comment

      • Tomppa111
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 92

        Originally posted by -Tapi View Post
        Ei pahalla mutta olet kyllä ihan yössä tuon tietämyksesi kanssa. tutustu automaattivaihteiston ja momentinmuuntimen toimintaan esim osoitteessa howstuffworks.com
        Niin missä asiassa sitä yössä vaellellaan ? Momentinmuunninhan on vain ja ainoastaan silloin "yhtäpuuta" kun lukitus on päällä, eikä se silloin kummoisia momentteja siirrä. Muulloinhan momentti siirtyy vaihteistoöljyn liike-energian välityksellä.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          yritän kertoa ihan lyhyesti:
          1. Hinauksen kieltäminen/rajoittaminen ei liity mitenkään turbiiniin, vaan siihen ettei laatikon öljypumppu pyöri jos ei moottori käy. Öljypumppu vaan sattuu usein sijaitsemaan turbiinin akselilla pl ne mallit joissa on kaksi pumppua, joista toista pyörittää kardaani (esim. jotkut mersut, joita saa hinailla rajattomasti). Öljypumpun käymättömyys ei siis aiheuta lämpenemistä muussa muodossa kuin siinä ettei kitkapinnat saa voitelua ja palavat pidemmän päälle.
          2. Momentinmuunnin nimenomaan saa aikaan vääntömomentin nopeaa nousua jne. Öljyn liike-energia on se mikä autoa lopulta liikuttaa ja kovaa pyörivässä turbiinissa sitä riittää. Kun kytket vaihteen silmään, turbiinin keskiakseli pysähtyy ja öljy törmää vastasiipiin melkoisella voimalla. tarkalla momenttimittauksella saadaan jopa seitsenkertainen vääntö vaihteiston pääakselille verrattuna kampiakselin vääntömomenttiin.
          ---

          Comment

          • Tomppa111
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 92

            Originally posted by -Tapi View Post
            yritän kertoa ihan lyhyesti:
            1. Hinauksen kieltäminen/rajoittaminen ei liity mitenkään turbiiniin, vaan siihen ettei laatikon öljypumppu pyöri jos ei moottori käy. Öljypumppu vaan sattuu usein sijaitsemaan turbiinin akselilla pl ne mallit joissa on kaksi pumppua, joista toista pyörittää kardaani (esim. jotkut mersut, joita saa hinailla rajattomasti). Öljypumpun käymättömyys ei siis aiheuta lämpenemistä muussa muodossa kuin siinä ettei kitkapinnat saa voitelua ja palavat pidemmän päälle.
            2. Momentinmuunnin nimenomaan saa aikaan vääntömomentin nopeaa nousua jne. Öljyn liike-energia on se mikä autoa lopulta liikuttaa ja kovaa pyörivässä turbiinissa sitä riittää. Kun kytket vaihteen silmään, turbiinin keskiakseli pysähtyy ja öljy törmää vastasiipiin melkoisella voimalla. tarkalla momenttimittauksella saadaan jopa seitsenkertainen vääntö vaihteiston pääakselille verrattuna kampiakselin vääntömomenttiin.

            Eipä ollut puhe hinattavana olemisesta vaan hinaamisesta. Ja toisekseen alunperin puhe tais olla siitä, että kumpi on lootan kannalta haitallisempaa vääntö korkeilla vai matalilla kierroksilla. Joo ja mitä korkeampi on momentinmuuntimen tartuntanopeus, niin sitä enemmän tulee vääntöä vaihteiston pääakselille.

            Comment

            • Kolli
              Newbiemmer
              • May 2006
              • 21
              • Hämeenlinna

              Originally posted by -Harri- View Post
              Kävin tänään Toijalan Autosähkössä(Harinen) pistämässä autoon uuden ohjelman.Auto siis 530da -03 E39 .Tulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen Eli:

              Vakio tehot oli 195Hp / 465 Nm

              Ohjelmoinnin jälkeen 248Hp / 643 Nm

              Tuossa dýnolappu (huono mutta kuitenkin)

              Ero entiseen on kuin yöllä ja päivällä
              Käytin bemarin myös Harisella.

              Vakiotehot 202 hp / 478 Nm
              Ohjelmoinnin jälkeen 243 hp / 597 Nm


              Kyselin kanssa tuosta laatikon kestävyydestä ja forumin keskustelujen perusteella ajattelin että 550 olis max.vääntö. Kertoivat että laatikko kestää ns. normikäyttöä 650 Nm asti joten päädyttiin tuohon. Eiköhän tuon laatikon saa rikki ihan normitehoillakin..
              F11 520dA -11

              Ex 530dA -02, 530dA -05, E39 535i -99, 1502 -76

              Comment

              • finnbiker
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 103

                Originally posted by Kolli View Post
                Käytin bemarin myös Harisella.

                Vakiotehot 202 hp / 478 Nm
                Ohjelmoinnin jälkeen 243 hp / 597 Nm


                Kyselin kanssa tuosta laatikon kestävyydestä ja forumin keskustelujen perusteella ajattelin että 550 olis max.vääntö. Kertoivat että laatikko kestää ns. normikäyttöä 650 Nm asti joten päädyttiin tuohon. Eiköhän tuon laatikon saa rikki ihan normitehoillakin..
                ja paljonko lysti teki lovea lompsan pohjaan ??
                - nykymeno tekee meistä löysiä - :think

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  Originally posted by Kolli View Post
                  Käytin bemarin myös Harisella.

                  Vakiotehot 202 hp / 478 Nm
                  Ohjelmoinnin jälkeen 243 hp / 597 Nm


                  Kyselin kanssa tuosta laatikon kestävyydestä ja forumin keskustelujen perusteella ajattelin että 550 olis max.vääntö. Kertoivat että laatikko kestää ns. normikäyttöä 650 Nm asti joten päädyttiin tuohon. Eiköhän tuon laatikon saa rikki ihan normitehoillakin..
                  aika "vähän" irtos kuitenkin heppoja, tässä meikäläisen tulokset vakiona 183hv/397nm ja ohjelmoinnin jälkeen 245hv/528nm
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • Kolli
                    Newbiemmer
                    • May 2006
                    • 21
                    • Hämeenlinna

                    Originally posted by Marko.K View Post
                    aika "vähän" irtos kuitenkin heppoja, tässä meikäläisen tulokset vakiona 183hv/397nm ja ohjelmoinnin jälkeen 245hv/528nm
                    "vähän, vähän" Kyllä tuossakin jo eron huomaa
                    F11 520dA -11

                    Ex 530dA -02, 530dA -05, E39 535i -99, 1502 -76

                    Comment

                    • Kolli
                      Newbiemmer
                      • May 2006
                      • 21
                      • Hämeenlinna

                      Originally posted by finnbiker View Post
                      ja paljonko lysti teki lovea lompsan pohjaan ??
                      noin tuon Nm:n verran eugeneinä..
                      F11 520dA -11

                      Ex 530dA -02, 530dA -05, E39 535i -99, 1502 -76

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        Originally posted by Kolli View Post
                        "vähän, vähän" Kyllä tuossakin jo eron huomaa
                        Näin on, mutta valitettavan nopeasti siihenkin puutuu perse penkkiin Ei muuta kuin kovaa ajoa
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Kateellinen olen .

                          Kovaa ajoa vaan sitten!

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Tomppa_H
                            Newbiemmer
                            • May 2007
                            • 20
                            • Tambester

                            Mä kävin kanssa jokunen viikko sitten uudelleen ohjelmoimassa autoni Harisella kun sen vihdoinkin sain kuntoon. Uuden turbon ja ohjainboxin vaihdon jälkeen autossa oli luonnollisesti uusin ohjelma laitettu Metro Autossa. Vakiona piti olla 193 h ja 410 nm vm -01, mutta uusi ohjelma olikin nostanut tehoja 214 hv ja 520 nm. Harinen kutitteli vielä vähän ja lopputulos oli 244 hv ja 632 nm. Ero oli kyllä enemmän kuin huomattava, koska auto oli ollut vajaatehoinen koko kevään rikkinäisen ohjainlaitteen takia. Samoin pakoputken joustokiinnikkeet olivat pohjakosketuksesta kärsineet ja ne vaihdettiin uusiin Harisella.

                            Ei ongelmia, paitsi että joku remmi alkoi vähän luistamaan pari viikkoa tän jälkeen, mutta on loppunut jo.

                            Comment

                            • finnbiker
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 103

                              Originally posted by Kolli View Post
                              noin tuon Nm:n verran eugeneinä..
                              no ei ihan mahoton sentään
                              ootkos seuraillut kulutusluemia??
                              entä päästöarvojen muutoksia ??
                              - nykymeno tekee meistä löysiä - :think

                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1461
                                • Area 03

                                Itse kävin kesän alussa Harisella ohjelmoinnissa (E 60 steppi).Alussa tehoa oli 209 hp ja 460 nm (valmistaja ilmoittaa 218 hp ja 500 nm) Ohjelmoinnin jälkeen 270 hp ja 610 nm ja alue jolla tehot(väännöt) käytössä kasvoi kauttaaltaan.

                                Itse olen hyvin tyytyväinen miten auto käyttäytyy. 0-100 km/h lähtee rivakasti,mutta mutta silloin luistonesto hillitsee menoa alussa suht paljon.Lähinnä auton nykyiset ominaisuudet lulevat esiin ohituksissa (nopeus 80-120 km/h) ja -> 150 km/h noudessa,jaksaa kelata suht rivakasti siitä vielä ylöspäin sekä kun lähtee kiihdyttämään ylämäkeen.
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎