No kyllähän se kaasu tavataan painaa pohjaan saakka kun huipputehoja mitataan ja stepillä se ei onnistu. Ainakaan noiden e39 530d.mallien kohdalla vääntö ei tule totuuden mukainen ainakaan alakierroksilla. Yleensähän teho mitataan rullilla vaihteella jossa on suora välitys 1:1 eli yleensä nelosella, isolla vaihteella mittaus täytyy rullilla ajettaessa kuitenkin tehdä jottei auto sudi niin herkästi.
Tarkistappa testerillä pedal sensorin jännite/käyttöaste kun se on painettu pohjaan eli kohtaan ennen kick-down pykälää, silloin kaasu on just niin auki kun se voi olla. Vaikka polin painuu sen kick-down kohdan yli fyysisesti, on kaasu jo pohjassa sähköisesti.
Eikös kun mennään D/S asennossa niin laatikko vaihtaa tehtaalla opimoitujen arvojen puitteissa. M asennossa ja täys kiihdytyksellä (lue kaasu pohjassa) stepi automaattisesti pykältää seuraavan pykälän 4 vaihteelle asti...
Elikä tämän vuoksi jarrupenkin pitäisi ymmärtää myös yli 200 km/h lukemat, vaikkakin suurinta tehoa ei voisikaan mitata ylivaihteella jolloin välitykset menevät tuon 1:1 alle(5. vaihde jolloin välitys suhde tippuu 0.8X) .
Omalla kohdalla säädöt suoritettiin M modella ja 4. vaihteella.
Renkaasta johtuvat häviöt ym voi mun mielestäni tällaisissa käyttöautoissa olla oma lukunsa, koska ne vielä pikkaisen tuppaavat olemaan omakohtaisia ilman penkittäjän kompensoinitia.
Ja joka iikalla jolla on x30d mallissa lähes ilmoitetut hevoset kotona niin ei pitäisi vielä tänä päivänä olla vaikeuksia liikkua liikenteen mukana, saati keulilla... koska muiden merkkien kehitys seuraa perässä..tai mukana..
Eikös kun mennään D/S asennossa niin laatikko vaihtaa tehtaalla opimoitujen arvojen puitteissa. M asennossa ja täys kiihdytyksellä (lue kaasu pohjassa) stepi automaattisesti pykältää seuraavan pykälän 4 vaihteelle asti...
Elikä tämän vuoksi jarrupenkin pitäisi ymmärtää myös yli 200 km/h lukemat, vaikkakin suurinta tehoa ei voisikaan mitata ylivaihteella jolloin välitykset menevät tuon 1:1 alle(5. vaihde jolloin välitys suhde tippuu 0.8X) .
Omalla kohdalla säädöt suoritettiin M modella ja 4. vaihteella.
Renkaasta johtuvat häviöt ym voi mun mielestäni tällaisissa käyttöautoissa olla oma lukunsa, koska ne vielä pikkaisen tuppaavat olemaan omakohtaisia ilman penkittäjän kompensoinitia.
Ja joka iikalla jolla on x30d mallissa lähes ilmoitetut hevoset kotona niin ei pitäisi vielä tänä päivänä olla vaikeuksia liikkua liikenteen mukana, saati keulilla... koska muiden merkkien kehitys seuraa perässä..tai mukana..
-TS
-00 530D 240/610
Kyllähän kunnon dynossa pystytään ajamaan 250-300km/h, se ei ole ongelma. Kuten sanoit, parasta olisi käyttää vaihdetta joka on mahd. lähelle 1:1, eli juuri M4. Dyno laskee tehohäviön kun kiihdytyksen jälkeen "rullataan" takaisin aloitusvauhtiin.
Perusongelma on kuitenkin kaikilla vaihteilla sama, Steptronic muuttaa/vääristää vääntöä moottorin ja takapyörän välissä.
Olisi jännä nähdä hieman pyörältäkin saatuja käyriä,kun noista stepeistä nyt saat aivan mitkä tehot haluat "sheetille"...nim:kokemusta on...
Kaikki ei todella osaa penkittää tuota lootaa oikein ja sittenhän näitä vääristymiä tulee
Kuitenkin häviöteho ja aloitusnopeus/kierrokset kertovat aikapaljon faktaa kun taas ohjelmalliset vääristymät yleensä vain sekoittavat asioita.
Ja Steppihän pitää ehdottomasti ajaa penkin automaatin ohjelmalla,tai tehohuippu kusee ja pahasti ylöspäin.
Itse kun yleensä penkittelen nin luotettavin käyrä syntyy mediaanina ja huippukäyrät saat yleensä nakata mäkeen...Juurikin viimekerralla huipputulos 185kw ja mediaaniksi tuli n.160kw...Olisi ollut tuo 185kw aika mairitteleva Eco-optimoinnille
Olisi jännä nähdä hieman pyörältäkin saatuja käyriä,kun noista stepeistä nyt saat aivan mitkä tehot haluat "sheetille"...nim:kokemusta on...
Kaikki ei todella osaa penkittää tuota lootaa oikein ja sittenhän näitä vääristymiä tulee
Kuitenkin häviöteho ja aloitusnopeus/kierrokset kertovat aikapaljon faktaa kun taas ohjelmalliset vääristymät yleensä vain sekoittavat asioita.
Ja Steppihän pitää ehdottomasti ajaa automaatin ohjelmalla,tai tehohuippu kusee ja pahasti ylöspäin.
Itse kun yleensä penkittelen nin luotettavin käyrä syntyy mediaanina ja huippukäyrät saat yleensä nakata mäkeen...Juurikin viimekerralla huipputulos 185kw ja mediaaniksi tuli n.160kw...Olisi ollut tuo 185kw aika mairitteleva Eco-optimoinnille
Missäs sä penkittelet? Vois omaa tulla joskus käyttään penkissä, niin näkis onko nuo lastunvalmistajan luvatut edes lähellä...
Missäs sä penkittelet? Vois omaa tulla joskus käyttään penkissä, niin näkis onko nuo lastunvalmistajan luvatut edes lähellä...
Koulussahan minä,(aika harvassa nuo penkit Seinäjoella)....Tärinäanturi vain hakusassa noita tarkkoja (CR)kierroksia varten,eiköhän sitä kesällä taas pääse rullille.
Kerropa kuulumisia, on ollut aika kiinostava aihe.
Muutkin postaajat: onko tomaatilla AINA hankala penkittää?
Mulla on -03 E60 530da
Se kyllä lukitsee lämpimänä turbaanin hyvinkin matalilla kierroksilla.
Tulipa luettua topic läpi, noin off-topicina, jäin miettimään mitä tuolla kiisteltiin väännöstä alakierroksilla vs. väännöstä yläkierroksilla.
En ole asiaa sen tieteellisemmin miettinyt, mutta itseltäni on autoja viritellessä lauennut pari kertaa kytkin kun vääntöä on tullut kehiin tarpeeksi.
Noissa tapauksissa kytkin on alkanut luistaa nimenomaan vääntöalueen alapäässä, toki isohkolla vaihteella jolloin vääntö on kovimmillaan voimansiirrolle. Jos auton on sitten rauhallisemmin kiihdyttänyt isommille kierroksille ennen kuin runnoo kaasun pohjaan, niin kytkin on yleensä kuitenkin pitänyt.
Tuttavan M5.ssa kun alkoi kytkin olla tiensä päässä, se luisti aina kiihdytyksen alussa pikkukierroksilla, mutta jos kaasua hieman nosti että kytkin tarrasi uudestaan kiinni, se kesti kyllä loppuun asti vaikka vääntö on suuremmilla kierroksilla vielä kovempi.
M5 konehan antaa yli 400Nm väännön jo 1500rpm kohdalla, ja ylempää löytyy sitten se 500-550Nm vaihdellut setupin ja yksilön mukaan.
Eli on siinä väännössä jotain eroa oltava millä kierroksilla se tulee.
Samaa sanoo kytkinvalmistajat - jos vääntö on alhaisilla kierroksilla - kytkin pitää mitoittaa suhteessa rajummin.
Manuaalivaihteistojen rikoista puhuttaessa taas usein nostetaan esiin että vaihteistoviat olisi syytä vedättelystä liian alhaisilla kierroksilla vääntörikkaalla koneella.
Voi olla että missasin jonkun pointin kokonaan mistä tässä puhuttiin, mutta kunhan kerroin kokemuksiani.
Mitä siihen tulee että tomaatti kestäisi aina paremmin kuin manuaali, tuo oli itselle uusi ja mielenkiintoinen tieto, pitääpä tutustua paremmin. Käytännössä kun aina virikohteiksi valitaan autojen manuaaliversiot kestävyyden takia, ja tomaattilootia on vaihdettu manuaaleiksi samasta syystä - olen aina uskotellut itselle että asia toisinpäin - ja jos miettii tomaatin rakennetta ja miten monen pienen tingentangelin varassa rasitus makaa, sitä luulisi juuri niin. Mutta kyse onkin siis ilmeisesti ei rakenteen viasta, vaan siitä että tomaattilootat on mitoitettu suhteessa heikommiksi vakiotehoihin nähden mitä manuaalit.
Hä? Mikä postimyynti lastu, siis joku johtohärdelli vai? Ei ainakaan Voimaa.com tee
Varmaan meinattiin postimyyntilastulla valmislastua eli jollasta myydään useita kopioita - toinen vaihtoehto ns. autokohtainen lastu eli joka oikeasti on dynossa säädetty tietylle autolle
Comment