Announcement

Collapse
No announcement yet.

530Da uusilla tehoilla !!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    No jos painaa kaasun pohjaan, muttei kickdowniin, niin miksei se riitä stepillä?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • M57D
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 46

      Originally posted by sirkus View Post
      No kyllähän se kaasu tavataan painaa pohjaan saakka kun huipputehoja mitataan ja stepillä se ei onnistu. Ainakaan noiden e39 530d.mallien kohdalla vääntö ei tule totuuden mukainen ainakaan alakierroksilla. Yleensähän teho mitataan rullilla vaihteella jossa on suora välitys 1:1 eli yleensä nelosella, isolla vaihteella mittaus täytyy rullilla ajettaessa kuitenkin tehdä jottei auto sudi niin herkästi.
      Tarkistappa testerillä pedal sensorin jännite/käyttöaste kun se on painettu pohjaan eli kohtaan ennen kick-down pykälää, silloin kaasu on just niin auki kun se voi olla. Vaikka polin painuu sen kick-down kohdan yli fyysisesti, on kaasu jo pohjassa sähköisesti.

      Comment

      • TS530DT
        Newbiemmer
        • Jun 2006
        • 22
        • Tampere

        vaihdon kohdat

        Eikös kun mennään D/S asennossa niin laatikko vaihtaa tehtaalla opimoitujen arvojen puitteissa. M asennossa ja täys kiihdytyksellä (lue kaasu pohjassa) stepi automaattisesti pykältää seuraavan pykälän 4 vaihteelle asti...

        Elikä tämän vuoksi jarrupenkin pitäisi ymmärtää myös yli 200 km/h lukemat, vaikkakin suurinta tehoa ei voisikaan mitata ylivaihteella jolloin välitykset menevät tuon 1:1 alle(5. vaihde jolloin välitys suhde tippuu 0.8X) .

        Omalla kohdalla säädöt suoritettiin M modella ja 4. vaihteella.

        Renkaasta johtuvat häviöt ym voi mun mielestäni tällaisissa käyttöautoissa olla oma lukunsa, koska ne vielä pikkaisen tuppaavat olemaan omakohtaisia ilman penkittäjän kompensoinitia.

        Ja joka iikalla jolla on x30d mallissa lähes ilmoitetut hevoset kotona niin ei pitäisi vielä tänä päivänä olla vaikeuksia liikkua liikenteen mukana, saati keulilla... koska muiden merkkien kehitys seuraa perässä..tai mukana..

        -TS
        -00 530D 240/610

        Comment

        • M57D
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 46

          Originally posted by TS530DT View Post
          Eikös kun mennään D/S asennossa niin laatikko vaihtaa tehtaalla opimoitujen arvojen puitteissa. M asennossa ja täys kiihdytyksellä (lue kaasu pohjassa) stepi automaattisesti pykältää seuraavan pykälän 4 vaihteelle asti...

          Elikä tämän vuoksi jarrupenkin pitäisi ymmärtää myös yli 200 km/h lukemat, vaikkakin suurinta tehoa ei voisikaan mitata ylivaihteella jolloin välitykset menevät tuon 1:1 alle(5. vaihde jolloin välitys suhde tippuu 0.8X) .

          Omalla kohdalla säädöt suoritettiin M modella ja 4. vaihteella.

          Renkaasta johtuvat häviöt ym voi mun mielestäni tällaisissa käyttöautoissa olla oma lukunsa, koska ne vielä pikkaisen tuppaavat olemaan omakohtaisia ilman penkittäjän kompensoinitia.

          Ja joka iikalla jolla on x30d mallissa lähes ilmoitetut hevoset kotona niin ei pitäisi vielä tänä päivänä olla vaikeuksia liikkua liikenteen mukana, saati keulilla... koska muiden merkkien kehitys seuraa perässä..tai mukana..

          -TS
          -00 530D 240/610

          Kyllähän kunnon dynossa pystytään ajamaan 250-300km/h, se ei ole ongelma. Kuten sanoit, parasta olisi käyttää vaihdetta joka on mahd. lähelle 1:1, eli juuri M4. Dyno laskee tehohäviön kun kiihdytyksen jälkeen "rullataan" takaisin aloitusvauhtiin.

          Perusongelma on kuitenkin kaikilla vaihteilla sama, Steptronic muuttaa/vääristää vääntöä moottorin ja takapyörän välissä.

          Comment

          • Rotko
            Newbiemmer
            • Oct 2007
            • 25

            Takaisin aiheeseen...
            Vieläkös Harrilla loota kasassa

            Onko mitään uutta rintamalta ? onko nastat vielä tallella...
            Sutii ja ruopii hiekalla, pyörät laahaa katua ja menee eteen ja taakse... mikä se on ?
            sigpic

            Comment

            • opl21
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 320
              • Itävalta

              Olisi jännä nähdä hieman pyörältäkin saatuja käyriä,kun noista stepeistä nyt saat aivan mitkä tehot haluat "sheetille"...nim:kokemusta on...

              Kaikki ei todella osaa penkittää tuota lootaa oikein ja sittenhän näitä vääristymiä tulee
              Kuitenkin häviöteho ja aloitusnopeus/kierrokset kertovat aikapaljon faktaa kun taas ohjelmalliset vääristymät yleensä vain sekoittavat asioita.
              Ja Steppihän pitää ehdottomasti ajaa penkin automaatin ohjelmalla,tai tehohuippu kusee ja pahasti ylöspäin.


              Itse kun yleensä penkittelen nin luotettavin käyrä syntyy mediaanina ja huippukäyrät saat yleensä nakata mäkeen...Juurikin viimekerralla huipputulos 185kw ja mediaaniksi tuli n.160kw...Olisi ollut tuo 185kw aika mairitteleva Eco-optimoinnille
              Last edited by opl21; 17-01-2008, 12:05.
              sigpic

              F01 730d -09
              Ex
              E70 x5 3.0d-08
              e39 M5-99
              e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
              (Ego)
              e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
              e39 528ia -97 200hp/290nm
              e36 320i -94
              e30 320i -89

              Comment

              • Tomppa80
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 2088
                • Raahe

                Minuakin kiinostaa. Tekikö viritys onnelliseksi?.
                Mercedes Benz E -07
                BMW 523i -96
                Volvo v70t5 -99
                Harley Davidson Electra Glide -00
                Solifer SM -75

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by opl21 View Post
                  Olisi jännä nähdä hieman pyörältäkin saatuja käyriä,kun noista stepeistä nyt saat aivan mitkä tehot haluat "sheetille"...nim:kokemusta on...

                  Kaikki ei todella osaa penkittää tuota lootaa oikein ja sittenhän näitä vääristymiä tulee
                  Kuitenkin häviöteho ja aloitusnopeus/kierrokset kertovat aikapaljon faktaa kun taas ohjelmalliset vääristymät yleensä vain sekoittavat asioita.
                  Ja Steppihän pitää ehdottomasti ajaa automaatin ohjelmalla,tai tehohuippu kusee ja pahasti ylöspäin.

                  Itse kun yleensä penkittelen nin luotettavin käyrä syntyy mediaanina ja huippukäyrät saat yleensä nakata mäkeen...Juurikin viimekerralla huipputulos 185kw ja mediaaniksi tuli n.160kw...Olisi ollut tuo 185kw aika mairitteleva Eco-optimoinnille
                  Missäs sä penkittelet? Vois omaa tulla joskus käyttään penkissä, niin näkis onko nuo lastunvalmistajan luvatut edes lähellä...
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • opl21
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 320
                    • Itävalta

                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Missäs sä penkittelet? Vois omaa tulla joskus käyttään penkissä, niin näkis onko nuo lastunvalmistajan luvatut edes lähellä...
                    Koulussahan minä,(aika harvassa nuo penkit Seinäjoella)....Tärinäanturi vain hakusassa noita tarkkoja (CR)kierroksia varten,eiköhän sitä kesällä taas pääse rullille.
                    Last edited by opl21; 17-01-2008, 12:15.
                    sigpic

                    F01 730d -09
                    Ex
                    E70 x5 3.0d-08
                    e39 M5-99
                    e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                    (Ego)
                    e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                    e39 528ia -97 200hp/290nm
                    e36 320i -94
                    e30 320i -89

                    Comment

                    • ++500Nm
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1356
                      • Turus nykyää

                      Haloo - Harri -

                      Kerropa kuulumisia, on ollut aika kiinostava aihe.

                      Muutkin postaajat: onko tomaatilla AINA hankala penkittää?
                      Mulla on -03 E60 530da
                      Se kyllä lukitsee lämpimänä turbaanin hyvinkin matalilla kierroksilla.

                      Kertokaapa ohjeita penkitykseen, please.
                      Blow My Whistle

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        Tulipa luettua topic läpi, noin off-topicina, jäin miettimään mitä tuolla kiisteltiin väännöstä alakierroksilla vs. väännöstä yläkierroksilla.

                        En ole asiaa sen tieteellisemmin miettinyt, mutta itseltäni on autoja viritellessä lauennut pari kertaa kytkin kun vääntöä on tullut kehiin tarpeeksi.

                        Noissa tapauksissa kytkin on alkanut luistaa nimenomaan vääntöalueen alapäässä, toki isohkolla vaihteella jolloin vääntö on kovimmillaan voimansiirrolle. Jos auton on sitten rauhallisemmin kiihdyttänyt isommille kierroksille ennen kuin runnoo kaasun pohjaan, niin kytkin on yleensä kuitenkin pitänyt.

                        Tuttavan M5.ssa kun alkoi kytkin olla tiensä päässä, se luisti aina kiihdytyksen alussa pikkukierroksilla, mutta jos kaasua hieman nosti että kytkin tarrasi uudestaan kiinni, se kesti kyllä loppuun asti vaikka vääntö on suuremmilla kierroksilla vielä kovempi.

                        M5 konehan antaa yli 400Nm väännön jo 1500rpm kohdalla, ja ylempää löytyy sitten se 500-550Nm vaihdellut setupin ja yksilön mukaan.

                        Eli on siinä väännössä jotain eroa oltava millä kierroksilla se tulee.


                        Samaa sanoo kytkinvalmistajat - jos vääntö on alhaisilla kierroksilla - kytkin pitää mitoittaa suhteessa rajummin.


                        Manuaalivaihteistojen rikoista puhuttaessa taas usein nostetaan esiin että vaihteistoviat olisi syytä vedättelystä liian alhaisilla kierroksilla vääntörikkaalla koneella.


                        Voi olla että missasin jonkun pointin kokonaan mistä tässä puhuttiin, mutta kunhan kerroin kokemuksiani.


                        Mitä siihen tulee että tomaatti kestäisi aina paremmin kuin manuaali, tuo oli itselle uusi ja mielenkiintoinen tieto, pitääpä tutustua paremmin. Käytännössä kun aina virikohteiksi valitaan autojen manuaaliversiot kestävyyden takia, ja tomaattilootia on vaihdettu manuaaleiksi samasta syystä - olen aina uskotellut itselle että asia toisinpäin - ja jos miettii tomaatin rakennetta ja miten monen pienen tingentangelin varassa rasitus makaa, sitä luulisi juuri niin. Mutta kyse onkin siis ilmeisesti ei rakenteen viasta, vaan siitä että tomaattilootat on mitoitettu suhteessa heikommiksi vakiotehoihin nähden mitä manuaalit.
                        Last edited by _Dexi; 16-02-2008, 03:13.
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • 10+
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2084
                          • Nivala

                          Mikseihän ne ohjelmoijat tee laatikoille omia ohjelmia?? Kohta laitetaan E60 530Da:han kans kunnon ohjelma, saas nähdä paljoko saadaan irti.
                          E39 M5 -00

                          Ex E60 530Da M-Sport -04
                          Ex E39 M5 -00
                          Ex E39 M5 -00 Individual
                          Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                          Ex E36 3.0 M3 -93
                          Ex E36 2.5 Cabrio -94
                          Ex E36 3.2 M3 -97
                          Ex E36 2.5 Coupe -93

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by 10+ View Post
                            Mikseihän ne ohjelmoijat tee laatikoille omia ohjelmia??
                            Tekeehän ne. Aina kun kyseessä ei ole "postimyyntilastu"..
                            ---

                            Comment

                            • 10+
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2084
                              • Nivala

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Tekeehän ne. Aina kun kyseessä ei ole "postimyyntilastu"..
                              Hä? Mikä postimyynti lastu, siis joku johtohärdelli vai? Ei ainakaan Voimaa.com tee
                              E39 M5 -00

                              Ex E60 530Da M-Sport -04
                              Ex E39 M5 -00
                              Ex E39 M5 -00 Individual
                              Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                              Ex E36 3.0 M3 -93
                              Ex E36 2.5 Cabrio -94
                              Ex E36 3.2 M3 -97
                              Ex E36 2.5 Coupe -93

                              Comment

                              • _Dexi
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 769
                                • Vihti

                                Originally posted by 10+ View Post
                                Hä? Mikä postimyynti lastu, siis joku johtohärdelli vai? Ei ainakaan Voimaa.com tee
                                Varmaan meinattiin postimyyntilastulla valmislastua eli jollasta myydään useita kopioita - toinen vaihtoehto ns. autokohtainen lastu eli joka oikeasti on dynossa säädetty tietylle autolle
                                **********
                                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                                (ex. E60 530Da '04)
                                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                                (ex. E39 540i '98)
                                *

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎