Announcement

Collapse
No announcement yet.

530Da uusilla tehoilla !!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • culli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 378
    • Helsinki

    #76
    Originally posted by Tuuve
    Ööö?
    Kyllä tuossa bemun kolmen litran kiisselissä se vääntö on tapissa 2000-4000rpm. Tyhjäkäynnin ollessa noin 1000rpm, ja kone kuolee 4500rpm, niin toi maksivääntö on käytössä noin 2/3 koko kierrosalueesta.
    Onko se sun mielestä nopeasti ohi?
    Vai tarkoitatko ajallisesti nopeasti ohi kun kone kelaa tuon 2000-4000rpm?



    Hmm... edelliseen jatkaen...
    Kun otetaan huomioon, että maksivääntö on käytössä 2/3 kierrosalueesta, niin "täyskaasukiihdytyksessä ollaan menty jo yli huipun kun vaihdetaan isommalle"? WTF?
    Eli jos kone on hengetön kiekoilla 1000-2000rpm, ja n.4300-4500rp.
    Niin jos mä vaihdan kakkoselta kolmoselle kiekkojen ollessa n.4500rpm, niin kun kolmonen menee silmään on kierroksia jotain 4300rpm vai?
    Siis kun ollaan jo "ylitetty vääntöhuippu"?

    Mä annan vinkin... ei mene noin.
    Kyllä ne kiekat tippuu sinne reilun parin tonnin kieppeille, mistä löytyykin sitten se vääntö, ja taas mennään.

    En tiedä millaisia dieseleitä olet ajanut, tai millaisten dieseleiden vääntökäyriä nähnyt, mutta kuulostaa noi sun ajatukset kyllä aika omituisilta ottaen huomioon tuon bemun 3.0d:n luonteen.
    Vakio dieselissä käyrä varmaan onkin melko tasainen, mutta katoppa tuota 1 sivulla olevaa käppyrää lastu dieselissä. Hirveä piikki 2000 rpm paikkeilla ja sit putoaa tasasesti loppumatkan. Väitän, että tuossa autossa on vääntöhuipppu jo ohitettu, kun vaihde vaihtuu. Ei kai tossa kierrrokset putoa 4700->2200 kun vaihtuu.
    G20 320i M-sport
    Alfa GTV 1750

    Comment

    • Tuuve
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 733
      • Pk-seutu

      #77
      Originally posted by NHB
      Ei sillä ole väliä, kuin isolla osuudella kierroalueesta sitä vääntöä on tarjolla, jos kierrosalue itsessään on kapea. Noille luettelemillesi arvoille voisi antaa vastikkeeksi vaikka bemarin kolmilitraisen bensaturbon, siinä vääntöhuippu on välillä 1500 - 5800 prm.
      Ja vertailusta on se hyöty että...?
      BMW X5 E53 4.8is

      Comment

      • Tuuve
        Bimmer Fanatic
        • May 2005
        • 733
        • Pk-seutu

        #78
        Originally posted by culli
        Vakio dieselissä käyrä varmaan onkin melko tasainen, mutta katoppa tuota 1 sivulla olevaa käppyrää lastu dieselissä. Hirveä piikki 2000 rpm paikkeilla ja sit putoaa tasasesti loppumatkan. Väitän, että tuossa autossa on vääntöhuipppu jo ohitettu, kun vaihde vaihtuu. Ei kai tossa kierrrokset putoa 4700->2200 kun vaihtuu.
        No nyt mä alan ymmärtämään mitä sä oot tarkoittanut.
        Juu, tuossa Harrin dynolapussa on selvä piikki havaittavissa 2100rpm:n kohdalla, mistä se lähtee sitten laskemaan kun lehmän häntä.

        Miksei kiekat putoais samalla tavalla?
        BMW X5 E53 4.8is

        Comment

        • culli
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 378
          • Helsinki

          #79
          Originally posted by Tuuve
          Miksei kiekat putoais samalla tavalla?
          Tossa käppyrässähän teho alkaa laskemaan merkittävästi n 4800 rpm kohdalla.
          Jos siinä kohtaa vaihdetaan (esim 2 -> 3:lle) putoaa rundit varmaan johki 2800-3000 paikkeille. Tuolla alueella vääntöä enää n. 75 % maksimista.

          Tää on karannu jo ihan OT:n OT:si. Alussa tartuin vain siihen jonkun postaukseen, jossa sanottiin, että vääntö alhaalla rikkoo paikkoja enemmän vääntö ylhäällä.
          G20 320i M-sport
          Alfa GTV 1750

          Comment

          • Tuuve
            Bimmer Fanatic
            • May 2005
            • 733
            • Pk-seutu

            #80
            Originally posted by culli
            Tää on karannu jo ihan OT:n OT:si. Alussa tartuin vain siihen jonkun postaukseen, jossa sanottiin, että vääntö alhaalla rikkoo paikkoja enemmän vääntö ylhäällä.
            Älä välitä, se on ihan normaalia tällä forumilla
            BMW X5 E53 4.8is

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #81
              Originally posted by Tuuve
              Ja vertailusta on se hyöty että...?
              Sen oli tarkoitus osoittaa se, että vääntöhuipun laajutta ei voi määritellä vääntöhuipun ja kierrosalueen välisenä suhteena. Vaikka vääntöhuippua olisi koko kierrosalueen verran, niin silti se voi olla kapea kun kierrosalue on kapea.
              Last edited by NHB; 04-09-2006, 16:17.

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #82
                Originally posted by NHB
                Sen oli tarkoitus osoittaa se, että vääntöhuipun laajutta ei voi määritellä vääntöhuipun ja kierrosalueen välisenä suhteena. Vaikka vääntöhuippua olisi koko kierrosalueen verran, niin silti se voi olla kapea kun kierrosalue on kapea.
                Kyllähän se vääntöhuippu silloin on aika laaja, jos se kattaa kierroslukualueesta yli 75%, vai?
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • Tuuve
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2005
                  • 733
                  • Pk-seutu

                  #83
                  Originally posted by NHB
                  Sen oli tarkoitus osoittaa se, että vääntöhuipun laajutta ei voi määritellä vääntöhuipun ja kierrosalueen välisenä suhteena. Vaikka vääntöhuippua olisi koko kierrosalueen verran, niin silti se voi olla kapea kun kierrosalue on kapea.
                  Niin kun Nokileka on tuossa ehtinyt sulle jo vihjaisemaan, niin pointti olikin lähinnä siinä, että jos/kun vääntöhuippu on käytössä 75% koko olemassa olevasta kierrosalueesta, niin kyllä siinä vaiheessa voidaan puhua vääntöä löytyvän hyvin pitkin kierrosaluetta.

                  Tietysti on positiivista, että joistain muista moottoreista löytyy laajempi kierrosalue, ja kapea kierrosalue onkin tuon 3.0d:n huonoin puoli omasta mielestä.

                  Hyödyllisyyttä tai järkeä tuolle muiden moottoreiden kierrosalueiden ihmettelylle voikin sitten ihmetellä...
                  BMW X5 E53 4.8is

                  Comment

                  • NHB
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1120

                    #84
                    Originally posted by NokiLeka
                    Kyllähän se vääntöhuippu silloin on aika laaja, jos se kattaa kierroslukualueesta yli 75%, vai?
                    No kun ei tuo kerro välttämättä mitään vääntöhuipun laajuudesta. Jos koneessa on vaikkapa kierrosalue välillä 1000 - 2000 rpm ja vääntöä löytyy 750 kierroksen alueelta, niin eipä voi kovin laajana pitää vääntöaluetta. Joku tasakierroskone vääntää vain ja ainostaan yhdellä kierrosluvulla, mutta samalla se tarkoittaa myös samalla 100 prosenttia kierrosalueesta...

                    Vakavana ongelmana tässä on se, että tuolla päättelyllä annetaan virheellinen vaikutelma. Se saa modernit dieselet kuulostamaan laajavääntöisiltä koneilta. Sitähän ne eivät tosiaankaan ole. Vääntöä on tarjolla lähes poikkeuksetta varsin kapealla alueella, modernit bensakoneet ovat tässä etevämpiä.

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #85
                      Originally posted by Tuuve
                      Niin kun Nokileka on tuossa ehtinyt sulle jo vihjaisemaan, niin pointti olikin lähinnä siinä, että jos/kun vääntöhuippu on käytössä 75% koko olemassa olevasta kierrosalueesta, niin kyllä siinä vaiheessa voidaan puhua vääntöä löytyvän hyvin pitkin kierrosaluetta.
                      Puolet totta, puolet vähän sinne päin. Avan totta, että sitä vääntöä voidaan tuon perusteella sanoa olevan pitkin kierrosaluetta. Mutta tuo ei tosiaankaan tarkoita vielä sitä, että se vääntöhuipun alue olisi laaja, koska kierrosalue itsessään on kapea. Mistäs tuo 75 prosenttia muuten tulee? Ensin annoit arvot, joiden perusteella vääntöhuippua olisi noin 57 prosentin alueella ja samalla kuitenkin puhuit 67 prosentista (2/3). Nyt ollaan jo menossa 75 prosentissa. Tätä menoa ollaan pian jo sadan prosentin paremmalla puolen.
                      Last edited by NHB; 04-09-2006, 19:05.

                      Comment

                      • pablo
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 732
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        IHME SIPEHTIMISTÄ ..

                        Jumalauta että rupesi tulee tietoa kehiin.. Mut muistetaan kuitenkin topicin aloitus idea.. Kunnioitettavat lukemat on ja jos ite joskus tollasen x30d:n laitan niin hariselle tai karalalle kiikutan kyllä ja luotan ammattimiehiin.. Turha kai sitä on täällä jauhaa et laatikko hajoaa.. Se on heikkoa mikä ei kestä ja sen aika näyttää.. Eikä puruja suuttimiin..

                        Comment

                        • Bavaria!
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 99
                          • Helsinki

                          #87
                          Mitä tollanen tehohirviö kuluttaa? Ennen/jälkeen?

                          Oletteko muuten lukeneet Autobildistä sen lastutusjutun. Aika lohduttonta tietoa. Ensinnäkin tehot eivät juuri noussee, mutta kulutus ja päästöt kyllä.

                          Kaikilla teholastuilla pakokaasut nousivat liian kuumiksi, jolloin hiukkassuodatin suli, turbo joutui liiaan koville ja hajosi etc. Kyseessä oli VW 2.0 TDI, mutta sama idea noissa lastuissa varmaan on.
                          :: Pling!
                          Chris Bangle ja Don Rosa boikotissa

                          Comment

                          • -Harri-
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 36
                            • Nurmijärvi

                            #88
                            Kulutus mielestäni kohdallaan ennen ohjelmointia pikkupyörityksessä n 9l/100km välillä myös motariajoa. Nyt ohjelmoinnin jälkeen samanlaista ajoa 8,3-8,6l/100km ja on tullut myös poljettua vähän reilumminkin (testiajoa )
                            E53 X5 4.4 i

                            EX : E39 530DA -03

                            Comment

                            • Vasara
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 310
                              • Hesa

                              #89
                              Originally posted by Bavaria!
                              Mitä tollanen tehohirviö kuluttaa? Ennen/jälkeen?

                              Oletteko muuten lukeneet Autobildistä sen lastutusjutun. Aika lohduttonta tietoa. Ensinnäkin tehot eivät juuri noussee, mutta kulutus ja päästöt kyllä.

                              Kaikilla teholastuilla pakokaasut nousivat liian kuumiksi, jolloin hiukkassuodatin suli, turbo joutui liiaan koville ja hajosi etc. Kyseessä oli VW 2.0 TDI, mutta sama idea noissa lastuissa varmaan on.

                              Mikähän Autobildin numero mahtaa olla kyseessä? Uusin?



                              Jos et Harri halua kertoa hintaa lastulle vaikka on kyselty, niin voisitko antaa suuntaa antavan vihjeen?
                              500€ 1000€ 1500€ 2000€
                              -> E92 325i -07
                              ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

                              Comment

                              • -Harri-
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 36
                                • Nurmijärvi

                                #90
                                Sori oli tarkoitus kyllä laittaa hinta tänne mutta on päässy unohtumaan.

                                ohjelmointi+2xpenkitys = 690€
                                E53 X5 4.4 i

                                EX : E39 530DA -03

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎