Announcement

Collapse
No announcement yet.

530Da uusilla tehoilla !!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuuve
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 733
    • Pk-seutu

    #91
    Originally posted by NHB
    Mutta tuo ei tosiaankaan tarkoita vielä sitä, että se vääntöhuipun alue olisi laaja, koska kierrosalue itsessään on kapea.
    Siis eihän tässä olekaan puhuttu, että kyseisen moottorin vääntöhuipun alue olisi laaja verraten koko maailman muihin olemassa oleviin moottoreihin, jos sä sitä nyt ajat takaa. Varmasti löytyy laajempia, se ei paljoa vaadi.
    Päinvastoin, tuo pari tuhatta kiekkaa millä toi kone toimii on sangen kapea, ja kiihdyttäessä kelaa tuon alueen hetkessä.

    Sitä tässä on meinattu, että tuon kyseisen moottorin käyttämästä kierroalueesta on suurimmassa osassa käytössä maksivääntö, eikä ole esim. mitään 500rpm:n piikkiä

    Originally posted by NHB
    Mistäs tuo 75 prosenttia muuten tulee? Ensin annoit arvot, joiden perusteella vääntöhuippua olisi noin 57 prosentin alueella ja samalla kuitenkin puhuit 67 prosentista (2/3). Nyt ollaan jo menossa 75 prosentissa. Tätä menoa ollaan pian jo sadan prosentin paremmalla puolen.
    Tuon 75% nappasin ihan vain tuosta aiemmasta Nokilekan postauksesta sen enempää ajatteletta. Kun miettii, niin sehän on 3/4 eikä 2/3 kuten itse aikaisemmin kirjoitin.

    Itse puhuin aikaisemmin 2/3:sta joka on tuo 67%, mutta tuosta 57%:sta en tiedä mistä jätkä sen kehitti.
    BMW X5 E53 4.8is

    Comment

    • Tuuve
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 733
      • Pk-seutu

      #92
      Originally posted by -Harri-
      Sori oli tarkoitus kyllä laittaa hinta tänne mutta on päässy unohtumaan.

      ohjelmointi+2xpenkitys = 690€
      Perkele, että on halpa.
      Yleensä mitä kuullut, niin nuo ovat töineen tonnin luokkaa olleet.
      BMW X5 E53 4.8is

      Comment

      • NHB
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 1120

        #93
        Originally posted by Tuuve
        Tuon 75% nappasin ihan vain tuosta aiemmasta Nokilekan postauksesta sen enempää ajatteletta. Kun miettii, niin sehän on 3/4 eikä 2/3 kuten itse aikaisemmin kirjoitin.

        Itse puhuin aikaisemmin 2/3:sta joka on tuo 67%, mutta tuosta 57%:sta en tiedä mistä jätkä sen kehitti.
        57 prosenttia tulee sun antamista luvuista, joiden mukaan vääntöhuippu on 2000 minuuttikierroksen alueella ja kierrosaluetta on 3500 kierroksen verran.
        2000/3500 = 0,57

        Originally posted by Tuuve
        Ööö?
        Kyllä tuossa bemun kolmen litran kiisselissä se vääntö on tapissa 2000-4000rpm. Tyhjäkäynnin ollessa noin 1000rpm, ja kone kuolee 4500rpm, niin toi maksivääntö on käytössä noin 2/3 koko kierrosalueesta. Onko se sun mielestä nopeasti ohi?
        Vai tarkoitatko ajallisesti nopeasti ohi kun kone kelaa tuon 2000-4000rpm?
        Vastasitpa näköjään tuohon kysymykseesikin samalla.

        Originally posted by Tuuve
        Päinvastoin, tuo pari tuhatta kiekkaa millä toi kone toimii on sangen kapea, ja kiihdyttäessä kelaa tuon alueen hetkessä.
        Last edited by NHB; 05-09-2006, 09:44.

        Comment

        • Tuuve
          Bimmer Fanatic
          • May 2005
          • 733
          • Pk-seutu

          #94
          Originally posted by NHB
          57 prosenttia tulee sun antamista luvuista, joiden mukaan vääntöhuippu on 2000 minuuttikierroksen alueella ja kierrosaluetta on 3500 kierroksen verran.
          2000/3500 = 0,57
          Jätkähän on sitten selvästi joku professuuri kun menee tuollaiset laskut päässä laskuna
          Eipä itse tarvitse lukion lyhyen matikan 5.7-keskiarvolla miettiä montako prosenttia on 2000/3500.
          BMW X5 E53 4.8is

          Comment

          • Tuuve
            Bimmer Fanatic
            • May 2005
            • 733
            • Pk-seutu

            #95
            Originally posted by NHB
            Vastasitpa näköjään tuohon omaan kysymykseesikin samalla.
            Whata?
            Kysymyksen esitin Cullille, ja sillä oli tarkoitus selvittää mitä hän tarkoitti kysymyksellään.
            Siihen ei vastausta ikinä tullut, enkä itse sitä voi hänen puolestaan tehdä
            BMW X5 E53 4.8is

            Comment

            • Rado
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 716

              #96
              Itselläni vanha Straletin kippo joka penkitettiin Harisella.
              Siitä löytyi kivat yli 300hv ja auto muutti täysin luonteensa, joten sinne vaan bimmerinikin..

              Hariseen vielä luotan, mutta bimmerin kestävyyttä en korkeelle lähtis ylistämään..

              Aika näyttää

              Comment

              • Laxa
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1363
                • Tampere

                #97
                Originally posted by NHB View Post
                Miten olisi Veyron? 1,25 kNm vääntöä ilman suttaavia momentinmuuntimia.
                En näin kuumehouruissani ymmärtänyt tätä?:think
                Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                EX: E61 530xdAT -07
                EX: E60 520dA Sedan -08
                EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                EX: E39 530dAT -02
                EX: E36 320iA -91
                EX: R1150RT -03

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #98
                  On sulla muuten komia auto... KAttelin kun oli tuossa jarrurempassa... Riittääkö orkkis jarrut, vai olisiko pitänyt olla sporttisemmat... Edelleen siis upea auto!

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9141
                    • Oulu

                    #99
                    Jospa tämän välijauhamisen jälkeen jatketaan taas otsikon mukaisesti.

                    Tässä tänään Karalan pajalla työstetty 530dA 9/-02. Hyvinhän tuo antoi jo vakiona. Työstäjäkin hieman ihmetteli, mutta täysin vakio lähtökohdan pitäisi olla. Mestarin mukaan suuttimissa tehtaalta lähtiessä maksimisyöttö optimaalisella syöttäajalla ad 70 mg/työtahti, josta käytössä vakio-ohjelmalla n. 62 mg. Eli tuo syötön toleranssivara otettiin käyttöön lisäämättä syöttöaikaa optimaalisen alueen yli. Lisäksi tietysti hieman ahtopaineita nostettiin, jotta happi riittää sopan polttamiseen. Rail-paineeseen ei kosketa korkeapainepumpun säästämiseksi. Samalla bonuksena EGR-kierto minimiin.

                    Tekijän mukaan tuo pieni notkahdus n. 3400 RPM johtuu momentinmuuntimen lukituksen kytkeytymisestä ja kiinteässä lootassa tuo käyrä jatkuisi lineaarisena. Käytännön ajossa eron huomasi varsinkin siinä, että osakaasulla maantienopeudella ylämäissä turbiinin lukko pysyi nätisti kiinni, eikä alkanut hakea pienempää pykälää.
                    Attached Files
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Tekijän mukaan tuo pieni notkahdus n. 3400 RPM johtuu momentinmuuntimen lukituksen kytkeytymisestä ja kiinteässä lootassa tuo käyrä jatkuisi lineaarisena.
                      Outoa. Minulla oli saman virittelijän puuhastelema ohjelma pari vuotta vanhemmassa samanlaisessa mutta siinä ei ollut mitään notkahdusta käyrässä. (ja mitä vanhempien jenkkiautomaattien turbiilukkoja tutkailin, ne eivät koskaan kytkeytyneet talla pohjassa).
                      ---

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9141
                        • Oulu

                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Outoa. Minulla oli saman virittelijän puuhastelema ohjelma pari vuotta vanhemmassa samanlaisessa mutta siinä ei ollut mitään notkahdusta käyrässä. (ja mitä vanhempien jenkkiautomaattien turbiilukkoja tutkailin, ne eivät koskaan kytkeytyneet talla pohjassa).
                        Tiedä häntä mikä tuon notkon sitten tekee. Samainen notkelma näkyy useammissa 530d dynokäyrissä. Karala näytti vielä rinnalla manuaaliversiosta mitattua käyrää, joka jatkui lineaarisena tuon kohdan yli.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          Onkos justiinsa samanlaiet vaihteistot.
                          Moottoreissa näyttäisi vähän eroa olevan.
                          Tapin autossa max teho on saavutettu hiukan korkeammalla kierrosluvulla.
                          Silloin taitaa olla helpompi saada se vääntökin pysymään aisoissa.
                          Onkos näissä nyt molemmissa moottoreissa ne imusarjan läpät.
                          Bemarin tekniikka näyttää kyllä kivasti kestävän vääntöä.


                          Hyvä olisi myös varmaan huomata, että oikeasti ei tehoissa ole varmaankaan notkahdusta, vaan se johtuu nyt mittaustavasta.
                          Sitä se Mika on varmaan halunnut näyttää.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by tuikku View Post
                            .
                            Onkos justiinsa samanlaiet vaihteistot.
                            Onkos näissä nyt molemmissa moottoreissa ne imusarjan läpät.
                            Vaihteistoissa on joku ero (2000 vs facelift 2002) mutta mikä? Ainakin tyyppikilvessä kirjoitettiin faceliftin jälkeen muutama Nm enemmän.

                            Omassani oli mittaushetkellä läpät.
                            ---

                            Comment

                            • Marko.K
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1193
                              • Helsinki

                              e39 530d -99 dynolappu!

                              joo eli mitä ootte mieltä ko. käyristä??? ite en oo viel paljoo näihin perehtyny...tehoa tuli lisää 34,6% ja vääntöä 32,6%
                              Attached Files
                              Last edited by Marko.K; 12-10-2006, 15:32.
                              F11 535d -11 367hv/728nm
                              E39 M5 -99 Alpine White II
                              E65 730da -02
                              E60 530da -03
                              E39 530da -03 240hv/600nm
                              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                              E38 740iaL -95
                              E39 530d -99 245hv/528nm

                              Comment

                              • M o S
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2006
                                • 159

                                ihan kivat tehot = pitää sanoa että kyllä ne pojat osaavat säätää ja kertovat oikeasti tehdä.

                                Kaveri laittoi juuri autoonsa lastun ja uuden isomman turbon (Audi1.8 T) ja kyllä ne pojat osaavat katsoa kaikki kohilleen!!!!

                                mutta noi 600nM väännöt ovat suorastaan MONSTERIMAISET!!!!!
                                PORNOA SUORAAN 6:SEN SYDÄMMESTÄ
                                BMW - The ultimate driving machine
                                ___________________________________________
                                - E30 325i Cabriolet
                                ex - E23 732iA
                                ex - E30 320i Cabriolet
                                ex - E28 535i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎