Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    No niin, TestO onkin ollut jo pidempään koneella, mutta ei ole tullut vielä oikein paneuduttua tähän. Joskus hankin BMW Logger lisenssin, mutta sehän paljastui täysin paskaksi sitä myöden, kun koko lisenssi kuolee, kun DME:hen flashataan eri ohjelma.. Nyt olisi tarkoitus rakentaa vastaavat vaatimukset täyttävä loggaus TestOlla.

    Osaisikohan joku täällä neuvoa, minkä pitäisi näyttää MSS60:stä ECUn pyytämän ign advancen? En päässyt tänään vielä kokeilemaan muutoin, kuin tyhjäkäynnillä tallissa pyörittää ja tähän ei oikein tullut selvyyttä..

    Näiden kesken oli myös hieman epäselvyyttä:

    STAT_ZUENDWINKEL_ZYL_1_VE_WERT
    STAT_ZUENDWINKEL_ZYL_1_WERT*
    STAT_ZUENDWINKEL_ZYL_6_VE_WERT
    STAT_ZUENDWINKEL_ZYL_1_WERT*

    *merkityt näytti suoraa 60:ä kokoajan, nämä VE sitten näytti elävän..

    Tavoite olisi päästä siis loggaamaan ecun pyytämä sytytysennakko ja miten lähelle sitä sitten osutaan. Tai missä kohtaa ecu mahdolliset pakittaa. STAT_SOLLMOMENT_ZUENDWINKEL_WERT? :think

    Voi olla hieman liian detsku kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin.

    EDIT: ja nyt kun asiaa miettii, niin todnäk tätä targettia ei voi edes varsinaisesti logittaa, vaan enemmänkin siihen on vain joku taulu ecun ohjelmassa.. Tässä(kin) kohtaa oma tietämys on vähän rajoittunutta.
    Last edited by kmn; 07-12-2020, 22:13.

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1985
      • Tampere

      Originally posted by kmn View Post
      No niin, TestO onkin ollut jo pidempään koneella, mutta ei ole tullut vielä oikein paneuduttua tähän. Joskus hankin BMW Logger lisenssin, mutta sehän paljastui täysin paskaksi sitä myöden, kun koko lisenssi kuolee, kun DME:hen flashataan eri ohjelma.. Nyt olisi tarkoitus rakentaa vastaavat vaatimukset täyttävä loggaus TestOlla.

      Osaisikohan joku täällä neuvoa, minkä pitäisi näyttää MSS60:stä ECUn pyytämän ign advancen? En päässyt tänään vielä kokeilemaan muutoin, kuin tyhjäkäynnillä tallissa pyörittää ja tähän ei oikein tullut selvyyttä..

      Näiden kesken oli myös hieman epäselvyyttä:

      STAT_ZUENDWINKEL_ZYL_1_VE_WERT
      STAT_ZUENDWINKEL_ZYL_1_WERT*
      STAT_ZUENDWINKEL_ZYL_6_VE_WERT
      STAT_ZUENDWINKEL_ZYL_1_WERT*

      *merkityt näytti suoraa 60:ä kokoajan, nämä VE sitten näytti elävän..

      Tavoite olisi päästä siis loggaamaan ecun pyytämä sytytysennakko ja miten lähelle sitä sitten osutaan. Tai missä kohtaa ecu mahdolliset pakittaa. STAT_SOLLMOMENT_ZUENDWINKEL_WERT? :think

      Voi olla hieman liian detsku kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin.

      EDIT: ja nyt kun asiaa miettii, niin todnäk tätä targettia ei voi edes varsinaisesti logittaa, vaan enemmänkin siihen on vain joku taulu ecun ohjelmassa.. Tässä(kin) kohtaa oma tietämys on vähän rajoittunutta.
      En osaa tähän auttaa valitettavasti.

      Oliko niin että BMW Logger näyttii kaikille 6:lle ennakon ? vai pelkästään 1 ja 6 sylinterille ?

      Comment

      • HSuomi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 271
        • mäntsälä

        Onko jossakin olemassa listaa N53 signaleista?

        Tuntuu vaikealta löytä oikeita asioita kun ei osaa saksaa eikä ole kokemusta.
        Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
        ~~Sälinkään Moottorikerho~~

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          Millä nimikkeellä löytyisi n52 nokka-akselien nosto (valvetronic asento)? Ecuna MSV80.
          Mulla on custom jobi käytössä ja haluaisin siihen lisätä tuon tiedon.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1985
            • Tampere



            laitoin hakusanaksi: vvt
            vvt (variable valve timing)

            tuolla tuntui löytyvän jotain..

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Pitää tutkailla jos löytyisi hakemani arvo. Kiitos vastauksesta.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1985
                • Tampere

                Originally posted by bemmeri View Post
                Pitää tutkailla jos löytyisi hakemani arvo. Kiitos vastauksesta.
                Juu ja jos laittaa live datan päälle samalla kun vaihtaa tuota asentoa niin luulisi löytyvän

                Comment

                • ihuhtaka
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2019
                  • 66
                  • Helsinki

                  Onko kukaan tutkinut M47TU koneen suuttimen korjausarvoja TESTOlla? Saatteko palautuksena oikeaa tulosta?

                  Totesin omalla kohdalla että Teston lukema palauttaa pelkkää nollaa. Eli ECUna on D50M47B1 ja job on Testossa valmiina oleva custom job Injector values #1

                  Tutkin liikennettä Wiresharkilla. Teston jobin ollessa käynnissä eculle lähtee seuraava telegram viesti:

                  TX: b812f1102c10000c14341433143214311430142f60

                  Tässä siis nuo 1434 1433 1432 1431 1430 ja 142f viittaa näihin suuttimien 1-6 massakorjausarvoihin.

                  Ecu palauttaa näihin kyselyihin vastineen 7fff jokaiselle suuttimelle. Tämä luku on skaalan puolivälissä ja siitä tulee arvo 0.


                  Tutkin samaa kommunikointia INPAlla. Siellä näyttää olevan kaksi jobia käynnissä samaan aikaan ja näiden viestit vaihdetaan vuorotellen.

                  Aluksi kun INPA on valikossa ennen mass adjustment valintaa, niin INPA viestii ECUlle seuraavaa komentoa
                  b812f1021a80c3
                  Tähän saatava vastaus on muodoltaan pidempi kun kysely, eli ei viittaa normaaliin telegram-viestintään..

                  Kun valitaan mass adjustment ja INPA alkaa näyttää korjauksia, niin viestintä on seuraavaa:

                  TX: b812f103318500ec
                  RX: vastaus normaali TG-viestin pituinen/muotoinen

                  TX: b812f10a2c10142f14301431143271 (tässä kyselyssä siis on noi 142f, 1430, 1341 ja 1432)
                  RX: .. vastaus korjausarvoihin poikkeaa arvosta 7fff, kuten myös INPAn näyttämät lukemat poikkeavat nollasta.

                  TX: b812f103318500ec
                  RX: ...

                  TX: b812f10a2c10142f14301431143271
                  RX: ..

                  Ja looppi jatkuu.

                  Kysymykset siis on :Toimiiko muilla toi korjausavojen luku oikein Testolla ja toisaalta onko tietoa virittääkö INPA ton DDE5:n johonkin debuggaustilaan ja saa näin kyseltyä sieltä esim juuri nämä korjausarvot?
                  Last edited by ihuhtaka; 07-06-2021, 21:38.

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Jos seuraan tätä arvoa N52B30 moottorista: stat_drosselklappenwinkel_wert

                    Niin onko se "todellinen" kaasuläpän asento (arvo=wert)?
                    Ettei ole mikään laskettu/pyydetty/tms.


                    Ihmetyttää kun täyskaasussa on arvona n. "81".
                    Oletan että 100 olisi maksimi, kuten esim. ME7.2 testolla katsoen.
                    Pitää varmaan imuputki ottaa pois ja kääntää läppää käsin, niin näkee mitä se näyttää missäkin asennossa.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      Originally posted by ihuhtaka View Post
                      Tutkin liikennettä Wiresharkilla. Teston jobin ollessa käynnissä eculle lähtee seuraava telegram viesti:

                      TX: b812f1102c10000c14341433143214311430142f60

                      Ecu palauttaa näihin kyselyihin vastineen 7fff jokaiselle suuttimelle. Tämä luku on skaalan puolivälissä ja siitä tulee arvo 0.
                      ....

                      TX: b812f10a2c10142f14301431143271 (tässä kyselyssä siis on noi 142f, 1430, 1341 ja 1432)
                      RX: .. vastaus korjausarvoihin poikkeaa arvosta 7fff, kuten myös INPAn näyttämät lukemat poikkeavat nollasta.
                      Alkuun, eipä ole tullut mieleen tutkia wiresharkilla kommunikaatiota, hienoa!
                      Itse kysymykseen, Teston ja INPA:n kyselyt eroavat toisistaan. Oletko kokeillut rakentaa oman custom job.n testoon ja katsoa mitä kaikkia suutinparametrejä sieltä on valittavissa. Jos tilanne on se että oletusjobissa sattuisi olemaan väärät kyselyt valittuna (vaikka nimeämisen mukaan oikeat) ja tuloksena ECU vastaa 0?
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • ihuhtaka
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2019
                        • 66
                        • Helsinki

                        Originally posted by Jacques View Post
                        Alkuun, eipä ole tullut mieleen tutkia wiresharkilla kommunikaatiota, hienoa!
                        Itse kysymykseen, Teston ja INPA:n kyselyt eroavat toisistaan. Oletko kokeillut rakentaa oman custom job.n testoon ja katsoa mitä kaikkia suutinparametrejä sieltä on valittavissa. Jos tilanne on se että oletusjobissa sattuisi olemaan väärät kyselyt valittuna (vaikka nimeämisen mukaan oikeat) ja tuloksena ECU vastaa 0?
                        Mikäli Wiresharkilla haluaa tutkia kommunikaatiota niin tulee asentaa USBpcap lisäosa. Sopiva suodatin kaiken turhan protokollataukan piilottamiseen on ollut "ftdi-ft.if_a_rx_payload and ftdi-ft.if_a_tx_payload".

                        Mitä tulee noihin eroihin Teston ja Inpan kyselyissä, niin tuo Teston Custom Job pyytää samalle kertaa myös RPM:n (request ID 0x000C). Olen todennut siis saman käytöksen ja tämän nollan palautuksen käyttäen suoraan mikrokontrollerin avulla toteutettua kommunikaatiota. Useat muut parametrit toimii hienosti, mutta nämä suuttimien korjausarvot palautuvat nollana. Kaikkia parametrejä en toki ole käynyt läpi. Tässä minun cheat-sheet näiden eri kyselyiden muodostukseen.

                        Olen koittanut MCU:lla myös replikoida tuon INPAn kahden Jobin toiminnan tuloksetta. Joku kohta tässä vielä on huomiotta. Lähdinkin kyselemään että onko muut testailleet TESTOlla näitä suuttimien korjausarvojen lukua onnistuneesti.

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1985
                          • Tampere

                          Originally posted by ihuhtaka View Post
                          Mikäli Wiresharkilla haluaa tutkia kommunikaatiota niin tulee asentaa USBpcap lisäosa. Sopiva suodatin kaiken turhan protokollataukan piilottamiseen on ollut "ftdi-ft.if_a_rx_payload and ftdi-ft.if_a_tx_payload".

                          Mitä tulee noihin eroihin Teston ja Inpan kyselyissä, niin tuo Teston Custom Job pyytää samalle kertaa myös RPM:n (request ID 0x000C). Olen todennut siis saman käytöksen ja tämän nollan palautuksen käyttäen suoraan mikrokontrollerin avulla toteutettua kommunikaatiota. Useat muut parametrit toimii hienosti, mutta nämä suuttimien korjausarvot palautuvat nollana. Kaikkia parametrejä en toki ole käynyt läpi. Tässä minun cheat-sheet näiden eri kyselyiden muodostukseen.

                          Olen koittanut MCU:lla myös replikoida tuon INPAn kahden Jobin toiminnan tuloksetta. Joku kohta tässä vielä on huomiotta. Lähdinkin kyselemään että onko muut testailleet TESTOlla näitä suuttimien korjausarvojen lukua onnistuneesti.
                          Siellä pitää ensin ajaa jobi ennenkuin ecu menee tuohon moodiin, että siltä voi kysellä niitä korjausarvoja. Muistaakseni joku: start_systemcheck_zyl tms.

                          Comment

                          • tonnizi
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 1501
                            • Mäntsälä

                            Mulla on e61 530d -04, niin onko DDE 5.0 vai mikä se oikea millä voi mennä katsomaan niitä arvoja?

                            Ja onko normaalia että DDE 5.0 löytyy 2 ja yksi niistä toimiin.

                            Kysellen sillä että pitäis löytää oikea paikka, että voi boost pressurea/suuttimia/renkaiden pyörimis nopeutta ja abs seurailla
                            Last edited by tonnizi; 14-09-2021, 23:38.
                            Social Media:
                            - Twitter
                            - Instagram
                            - Twitch

                            - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                            Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                            Nykyinen:
                            E61 530d -04
                            Ex:
                            E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by tonnizi View Post
                              Mulla on e61 530d -04, niin onko DDE 5.0 vai mikä se oikea millä voi mennä katsomaan niitä arvoja?

                              Ja onko normaalia että DDE 5.0 löytyy 2 ja yksi niistä toimiin.

                              Kysellen sillä että pitäis löytää oikea paikka, että voi boost pressurea/suuttimia/renkaiden pyörimis nopeutta ja abs seurailla
                              Testosta löytyy se ecun tunnistus, eli ei tarvitse itse arpoa mikä autossa on. Renkaiden pyörimisnopeudet pitää katsoa DSC purkilta.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • tonnizi
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2007
                                • 1501
                                • Mäntsälä

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Testosta löytyy se ecun tunnistus, eli ei tarvitse itse arpoa mikä autossa on. Renkaiden pyörimisnopeudet pitää katsoa DSC purkilta.
                                Tämäpä auttoi paljon.

                                Sitten seuraava kyssäri:
                                Tuossa kun on tuo Boost Pressure ja Boost Pressure Target, niin kertooko se tarkan/suunnilleen paljon ahdot on vai kertooko ees?

                                Kun katsoin niin näytti että täys kaasulta 2400 mbar vai mitä tuo arvo nyt onkaan
                                Social Media:
                                - Twitter
                                - Instagram
                                - Twitch

                                - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                                Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                                Nykyinen:
                                E61 530d -04
                                Ex:
                                E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎