Onks kellään tietoa pitääkö noiden RFT-kumien vaihtoon olla jotkin omalaatuiset rengaskoneet että homman saa kunnolla tehtyä? Pitäs kesän alussa varmaan takikset vaihtaa omaan autoon...
Lienekö Laakkosella miten onnistuva renkaanvaihtosysteemi. Tarkoituksena saada kumit vaihdettua ilman että rikkoo vanteita
Ja lähinnä PK-seudun ympäristöstä vaihtoehtoja otetaan huomioon.
Kuinka paljon leveämpi rengas lisää kulutusta?
Olen 225 ja 235 vaiheilla. Leveämpi olisi 60€ halvempi, joten jos kulutus lisääntyy 2dl /100 => 50L / 25000km ja ollaan tasoissa. Vai onko toi 2 dl sinnepäinkään?
Tulevan kesän rengasvalinnat on tehty ja pari uutta sarjaa renkaita tallissa.
- 4-vetoiseen käyttöautoon, Nokian Z G2, 225/35 ZR19 88Y XL
- M3, Continental SportContact 3, 225/45 R17 94W XL FR TL
Töissä juuri naureskeltiin (rengasfirma) näitä testituloksia, ettei näihinkään voi luottaa edes näennäisesti.
TM:n testissä painotukset olivat 60% Märkä 25% Kuiva 15% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu
TL:n testissä painotukset olivat 55% Märkä 25% Kuiva 20% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu
Mutta jos minulta kysytään, niin ihmiset tulevat ostamaa renkaita jotka ovat hiljaisia, mukavia ja kulutuskestäviä. Todella harva kysyy, että miten rengas toimii jos ajan tiukkaan mutkaan monsuunisateessa 80km/h.
En kyllä välittäisi testeistä tuon tuosta, esimerkiksi Michelin, täysin samalla renkaalla voittanut testit pari vuotta sitten. Mikään ei ole muuttunut, mutta silti testitulos on jotain ihan muuta.
TM:n testituloksista saa hyvän käsityksen vain katsomalla mittaustulosaukeaman "palkkeja". Merkittäviä eroja on vain korvakuulolta mitatussa melussa ja perstuntumalla mitatussa mukavuudessa, mutta mittanauhalla ja kellolla ei löydetty mitään merkittäviä eroja renkaiden välille. Esim. parhaalla renkaalla suomalaisista maantienopeuksista jarrutusmatka on luokkaa 29 m ja huonoimmalla 34 m, toisin kuin saksalaisissa testeissä ilmeisesti kovemmista nopeuksista eroja on saatu kymmeniä metrejä. Testijumbolla ajava varmaan mielellään pudottaa sadekelillä ajonopeutta 2 km/h ja aloittaa jarrutuksen 0.1 sekuntia aikaisemmin päästäkseen testivoittajan jarrutusmatkaan. Kai kuljettajalle sen verran vielä voi vastuuta vierittää, vaikka elektroniikka hallitseekin nykyautoa aika pitkälti. Aikaisemmissa autoissa olen suosinut merkkirenkaita sen enempää rengastesteihin syventymättä, mutta 235/45-17 koon autobahnrenkaassa on pakko kiinnittää huomiota uraherkkyyteenkin, joten alan kallistua veteliin halpiksiin (tai vaihdan järkevämpää rengaskokoon).
Töissä juuri naureskeltiin (rengasfirma) näitä testituloksia, ettei näihinkään voi luottaa edes näennäisesti.
TM:n testissä painotukset olivat 60% Märkä 25% Kuiva 15% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu
TL:n testissä painotukset olivat 55% Märkä 25% Kuiva 20% Vierintävastus, Mukavuus ja Melu
Mutta jos minulta kysytään, niin ihmiset tulevat ostamaa renkaita jotka ovat hiljaisia, mukavia ja kulutuskestäviä. Todella harva kysyy, että miten rengas toimii jos ajan tiukkaan mutkaan monsuunisateessa 80km/h.
En kyllä välittäisi testeistä tuon tuosta, esimerkiksi Michelin, täysin samalla renkaalla voittanut testit pari vuotta sitten. Mikään ei ole muuttunut, mutta silti testitulos on jotain ihan muuta.
Laitan tämän nyt tänne, enkä tuonne rengastestitulostopiciin, kun ei ole varsinainen testikooste.
TM 6/2011 ja Tuulilasi 4/2011 vertailivat molemmat kesärenkaita koossa 205/55R16. Seuraavassa poimintoja testeistä molemmissa testeissä mukana olleiden kuuden rengasmallin osalta. Rengasmerkit on listattu tässä aakkosjärjestyksessä. Tuulilasissa ei ole TM:n tapaan tiivistetty noita hyviä ja huonoja ominaisuuksia, joten jouduin itse kaivamaan ne loppuarvostelun tekstistä. Tässä on tietysti jonkinlainnen mahdollisuus vääriin painotuksiin tai tulkintoihin.
Barum Bravuris 2
Sijoitus TM: 9/15 (0,60)
Sijoitus TL: 5/8 (0,63)
Arvosana TM: 7,4 / **
Arvosana TL: 9-
Hyvää TM: Vierintävastus
Hyvää TL: Märkäjarrutus, melu, vesiliirto suoralla
Hyvää TM: Pito ja ajettavuus märällä, vierintävastus
Hyvää TL: Tasapainoiset ominaisuudet märällä ja kuivalla
Huonoa TM: Pito ja ajettavuus kuivalla
Huonoa TL: Kulutus (eli vierintävastus)
Muuten tulokset kai korreloivat aika hyvin, mutta Michelinin ja Nokian Hakka Greenin osalta voi myös hiukan ihmetellä eroja. Michelin oli TM:n testin mukaan niukasti suositeltava valinta, kun TL:ssä se on jaetulla kolmannella sijalla. Sen osalta molemmissa testeissa on vierintävastus todettu hyväksi. Erityisesti TM moittii pitoa ja ajettavuutta märällä, rengas on kuulemma vaikea hallita ja ohjautuu huonosti nopeissa väistöissä. TL:ssä taas ohjauksen tarkkuus ja nopeus saavat kiitosta, samoin yllätyksetön käytös. TM kehuu Micheliniä rauhalliseksi, jopa liian veltoksi ohjattavaksi. Tässä testit menevät siis ohjautuvuuden osalta täysin ristiin.
Nokian Hakka Green saa TM:ssä lievää moitetta pidosta ja käytöksestä kuivalla. TL arvostelee lähinnä jarrutuspitoa, jossa Hakka Green ei ole ihan kärkikastia. TM kehuu pientä vierintävastusta kun taas TL moittii suurta kulutusta. Ristiin siis mennään hiukan tässäkin.
Myös Bridgestonen arvio melun suhteen meni aika ristiin.
Viime kesänä 15000 KM Nokian Hakka Z G2 225/45R17 ja pintaa jälellä 7-6.5mm. Neliveto tekee ihmeitä kumien kestävyydelle, vaikka tulee otettua ns. viivoja valoista turhankin usein.....
e61:een tarvis kesäpalleroo ja olinkin jo tilaamassa gy eagle f1 mutta ongelmaks tulee, että eturengasta saa jo uudella kuviolla ja takarengasta ei olla vielä tehtykään.
mitäs nyt? halvimmat paskat alle mistä löytyy kokoja? saatavuudesta ei ole tietokaan. ei kehtais kovin paljon noita hkpl7 kumia raaputella kuivalla asfaltilla. on tässä pari viikkonen aikaa vielä, mutta ei kovin paljon kauempaa
edittiä 245/35r19 ja 275/30r19 rengastuksellla oli tarkotus.
Millaisia ajokilometrimääriä kesärenkailla olette yleensä ajelleet? Minä rullasin viime kesänä E39 530i:llä 12 tkm melkein uusilla Dunlop Sport Maxx:eella ja syksyllä oli eturenkaissa pintaa 6-6.5 mm ja takana milli vähemmän. Kuluminen kaikin puolin täysin tasaista ja muutenkin olen renkaisiin aika tyytyväinen, vaikka ovatkin kohtuu kovat (Y).
Nelikolla olen ajanut Michelin Piloteilla 225/45-17" koossa yli 80tkm. Ylivoimainen ennätykseni ja pintaa jäi vielä 2mm renkaat hylätessäni. Kovathan ne on, mutteivät vedelleet edes kuluneina. Vanhemmiten äänekkäät, mutta niin ovat kaikki madalletussa E46:ssa. Nelikossa tietysti renkaat kuluvat tasaisemmin ja mulla on 80-90% maantieajoa. Kiihdyttelyt maltillisia kuten jarrutuksetkin.
Olen ennenkin hehkuttanut Uniroyalin Rainsport 2:sten puolesta, ja hehkutan edelleen. Omiin autoihini olen tilannut Camskillistä ko. rengasta neljä eri satsia, ja tuttaville toisen mokoman. Jokainen on muistanut kehua kumien ominaisuuksia. Ja juuri viikko sitten tilasin uuden setin omaan E46:seen. Rengas on hiljainen, mielestäni erittäin vetelemätön, ja lyömätön sadekelin kumi. Ja nimenomaan kahdessa ensinmainitussa ominaisuudessa esim. suora vertailu Kumhon KU31:seen toi pisteet selkeästi Uniroyalille. Ero noiden välillä oli suuri. Yhden Uniroyalin 18" satsin ajoin E36:ssa 5mm kulutuspinnoille saakka, eikä mielestäni vetelyominaisuuksissa tapahtunut minkäänlaista muutosta huonompaan. Mielestäni kyseessä on laatukumi kohtuuhinnalla. Varaukseton suositus:
17" setti kotiin toimitettuna karvan alta 400 euroa Camskillistä.
Kiitos vinkistä. Minäkin olen katsellut po. renkaita sillä silmällä.
Asiaa sivuten: Millaisia ajokilometrimääriä kesärenkailla olette yleensä ajelleet? Minä rullasin viime kesänä E39 530i:llä 12 tkm melkein uusilla Dunlop Sport Maxx:eella ja syksyllä oli eturenkaissa pintaa 6-6.5 mm ja takana milli vähemmän. Kuluminen kaikin puolin täysin tasaista ja muutenkin olen renkaisiin aika tyytyväinen, vaikka ovatkin kohtuu kovat (Y).
Olen ennenkin hehkuttanut Uniroyalin Rainsport 2:sten puolesta, ja hehkutan edelleen. Omiin autoihini olen tilannut Camskillistä ko. rengasta neljä eri satsia, ja tuttaville toisen mokoman. Jokainen on muistanut kehua kumien ominaisuuksia. Ja juuri viikko sitten tilasin uuden setin omaan E46:seen. Rengas on hiljainen, mielestäni erittäin vetelemätön, ja lyömätön sadekelin kumi. Ja nimenomaan kahdessa ensinmainitussa ominaisuudessa esim. suora vertailu Kumhon KU31:seen toi pisteet selkeästi Uniroyalille. Ero noiden välillä oli suuri. Yhden Uniroyalin 18" satsin ajoin E36:ssa 5mm kulutuspinnoille saakka, eikä mielestäni vetelyominaisuuksissa tapahtunut minkäänlaista muutosta huonompaan. Mielestäni kyseessä on laatukumi kohtuuhinnalla. Varaukseton suositus:
niin ja 15-tuumaisiin vielä halvemmalla, mutta kun mun koko tulee maksamaan sen melkein 700€. Tietysti jos rengas on hyvä niin ei siinä mitään. Pitää tutkia vähän arvosteluja...
ehkä hieman OT mutta mulla oli taannoin eräässä 200heppasessa civicissä nuo bridgestonet vai olisiko ollu vanhempi malli mutta kutakuinkin ne renkaat kestivät, kestivät ja kestivät, eivät kuluneet juuri nimeksikään vaikka radalla ajo, tajuton pito, hyvä kestävyys mutta ehkä hiukka äänekkäät varmaankin kovemman kumiseoksen takia :think
Leave a comment: