Originally posted by MSam
View Post
Hyvä BMW Master ,
se ero, mikä esimerkiksi PS2:lla ja V12:lla on märällä (kuluneena), on jotain aivan muuta, kuin pieni. Hankook V12 on objektiivisesti arvioiden heikko ja PS2 tyydyttävä, lisäksi sillä erolla, että V12 menettää pidon silmänräpäyksessä ja toinen on looginen, lineaarinen tunnoltaan.
Toisekseen, kitkarengas ei suinkaan ole aina nastarengasta "huonompi" kuivalla tai märällä. Ja mikä on olennaista, niin taitava kuljettaja ei talvella suuremmin joudu edes jarruttelemaan, koska hän seuraa liikennettä ja ennakoi. Tässä on varmaankin se kaikkein suurin ero kitka- ja nastarengaskuljettajien välillä. Kitkakuljettaja tietää, mitä tulee tapahtumaan seuraavan 200m päässä (ajassa suhteellista), mutta nastamies vetelee koko ajan "maksimisuoritusta", koska sitä pitoa on "ruhtinaallisesti" niissä Pietarissa (Venäjällä, entisessä Neuvostoliitossa) tehdyissä "Suomi-renkaissa". Koska tämä viihdefaktori nousee ehkä jo liian korkeaksi, niin totean tasapuolisuuden nimissä, että kuten useasti todettua, niin nastarengas on oikea valinta kuljettajille, jotka ajavat vähän, ovat kokemattomia tai joutuvat suoriutumaan maksiminopeudella reitistä aivan kaikissa keleissä. Itse ajan työajoa yleensä suolaan hukkuvilla pääteillä, joissa ei missään kohtaan talvea tarvitse niitä teräspiikkejä, jos yhtään ennakoi ja ymmärtää, miten heikon pidon olosuhteissa pitäisi muutenkin ajaa. En kesälläkään roiku kenenkään puskurissa 10m päässä, kuten jopa rekkamiehet tekevät (kesät ja talvet).
Löysyyttä ei minun 40-sarjalaisissa 18" kitkoissa ole yhtään. Ovat ihan toista maata, kuin useimpien "huippunastat". Jopa E46:lla ajoin 4 talvea Pilot Alpineilla, jotka ovat tunnetusti heikoimmasta päästä jääpidoltaan. Ei mitään ongelmia. Vain jyrkkiä mäkiä piti miettiä, ettei niihin joudu pysähtymään pääkallokelillä. E60 taas on niin oiva laite alustaltaan, että nykyiset Contin CVC5:t ovat niin hyvät talvirenkaat, että voi pysäyttää jyrkkään mäkeen (peruuttaessa) ja jatkaa siitä. Anopin nastoilla samassa mäessä ei ole toivoakaan jatkaa pysäytyksen jälkeen. No, toki autokaan ei ole baijerilainen, mutta sitä toista saksalaista kuitenkin. Alla Nokian "huippunastat". Mahtavaa, ehkä 16. kertaiset TM-testivoittajat?
Juurihan minä aivan selvästi totesin, että teräspiikki ei voi mitenkään parantaa auton ajettavuutta, edes talvella. Taitava kuljettaja ei jarruttele jatkuvasti valtatiellä, vaan ohjaa kevyesti ja nostaa välillä kaasua. Jarruttaminen on vauhdin turma. Eihän kukaan kai kesälläkään valtatiellä polje jarrua? (Paitsi ne, joilla ei ole liikennesilmää ja ennakointia)
OT:lle luisuu, mutta ehkä tämä oli (taas kerran) tässä.
Lopuksi vielä pakollinen. Ahveniston BMW-ajokoulutuksessa liukastetulla slalom-radalla olin ajassa 2. nopein (ainoana, joka ajoi ilman DSCIII:sta). Autona oli E46 320d. Ero nopeimpaan oli erittäin pieni. Ei se kitka, vaan miten sen hyödyntää, jos persetuntumaa on. Jos sitä ei ole, tarvitaan teräspiikkejä sun muuta joutavaa, että selviää suolalla maustetusta talvesta.
Ensi talvena on kaiketi omalla autolla 20. talvi ilman nastoja. Jos tämä kokemus on sinusta liian vaatimatonta, niin ei sitten vaan voi mitään. Ehkä TM-testitulokset kertovat enemmän. Muutama talvi tuli ajettua myös Volvo FH12:lla työajoa, 7t - 13t hyötykuormia muutaman kerran. Ei ollut nastoja ja aina päästiin perille, ilman mitään ongelmia. Koskaan en ole jäänyt kitkoilla kiinni, mutta monta kertaa pelastanut useamman ihmisen ojasta/mäestä nastojen kanssa. Missähän se syy lienee, ettei nastoilla pärjää kaikki kuskit talvellakaan?
se ero, mikä esimerkiksi PS2:lla ja V12:lla on märällä (kuluneena), on jotain aivan muuta, kuin pieni. Hankook V12 on objektiivisesti arvioiden heikko ja PS2 tyydyttävä, lisäksi sillä erolla, että V12 menettää pidon silmänräpäyksessä ja toinen on looginen, lineaarinen tunnoltaan.
Toisekseen, kitkarengas ei suinkaan ole aina nastarengasta "huonompi" kuivalla tai märällä. Ja mikä on olennaista, niin taitava kuljettaja ei talvella suuremmin joudu edes jarruttelemaan, koska hän seuraa liikennettä ja ennakoi. Tässä on varmaankin se kaikkein suurin ero kitka- ja nastarengaskuljettajien välillä. Kitkakuljettaja tietää, mitä tulee tapahtumaan seuraavan 200m päässä (ajassa suhteellista), mutta nastamies vetelee koko ajan "maksimisuoritusta", koska sitä pitoa on "ruhtinaallisesti" niissä Pietarissa (Venäjällä, entisessä Neuvostoliitossa) tehdyissä "Suomi-renkaissa". Koska tämä viihdefaktori nousee ehkä jo liian korkeaksi, niin totean tasapuolisuuden nimissä, että kuten useasti todettua, niin nastarengas on oikea valinta kuljettajille, jotka ajavat vähän, ovat kokemattomia tai joutuvat suoriutumaan maksiminopeudella reitistä aivan kaikissa keleissä. Itse ajan työajoa yleensä suolaan hukkuvilla pääteillä, joissa ei missään kohtaan talvea tarvitse niitä teräspiikkejä, jos yhtään ennakoi ja ymmärtää, miten heikon pidon olosuhteissa pitäisi muutenkin ajaa. En kesälläkään roiku kenenkään puskurissa 10m päässä, kuten jopa rekkamiehet tekevät (kesät ja talvet).
Löysyyttä ei minun 40-sarjalaisissa 18" kitkoissa ole yhtään. Ovat ihan toista maata, kuin useimpien "huippunastat". Jopa E46:lla ajoin 4 talvea Pilot Alpineilla, jotka ovat tunnetusti heikoimmasta päästä jääpidoltaan. Ei mitään ongelmia. Vain jyrkkiä mäkiä piti miettiä, ettei niihin joudu pysähtymään pääkallokelillä. E60 taas on niin oiva laite alustaltaan, että nykyiset Contin CVC5:t ovat niin hyvät talvirenkaat, että voi pysäyttää jyrkkään mäkeen (peruuttaessa) ja jatkaa siitä. Anopin nastoilla samassa mäessä ei ole toivoakaan jatkaa pysäytyksen jälkeen. No, toki autokaan ei ole baijerilainen, mutta sitä toista saksalaista kuitenkin. Alla Nokian "huippunastat". Mahtavaa, ehkä 16. kertaiset TM-testivoittajat?
Juurihan minä aivan selvästi totesin, että teräspiikki ei voi mitenkään parantaa auton ajettavuutta, edes talvella. Taitava kuljettaja ei jarruttele jatkuvasti valtatiellä, vaan ohjaa kevyesti ja nostaa välillä kaasua. Jarruttaminen on vauhdin turma. Eihän kukaan kai kesälläkään valtatiellä polje jarrua? (Paitsi ne, joilla ei ole liikennesilmää ja ennakointia)
OT:lle luisuu, mutta ehkä tämä oli (taas kerran) tässä.
Lopuksi vielä pakollinen. Ahveniston BMW-ajokoulutuksessa liukastetulla slalom-radalla olin ajassa 2. nopein (ainoana, joka ajoi ilman DSCIII:sta). Autona oli E46 320d. Ero nopeimpaan oli erittäin pieni. Ei se kitka, vaan miten sen hyödyntää, jos persetuntumaa on. Jos sitä ei ole, tarvitaan teräspiikkejä sun muuta joutavaa, että selviää suolalla maustetusta talvesta.
Ensi talvena on kaiketi omalla autolla 20. talvi ilman nastoja. Jos tämä kokemus on sinusta liian vaatimatonta, niin ei sitten vaan voi mitään. Ehkä TM-testitulokset kertovat enemmän. Muutama talvi tuli ajettua myös Volvo FH12:lla työajoa, 7t - 13t hyötykuormia muutaman kerran. Ei ollut nastoja ja aina päästiin perille, ilman mitään ongelmia. Koskaan en ole jäänyt kitkoilla kiinni, mutta monta kertaa pelastanut useamman ihmisen ojasta/mäestä nastojen kanssa. Missähän se syy lienee, ettei nastoilla pärjää kaikki kuskit talvellakaan?

Leave a comment: