Originally posted by MSam
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jva View PostNythän ei muuten vertailtukaan kalleimpia "premiumeja" ja halvimpia "kiinanpaskoja".. jos tarkkoja ollaan.. vaan todettiin, että halvimmilla "kiinanpaskoilla" on todella iso ero useimmissa ominaisuuksissa verrattuna kalleimpiin "premiumeihin" JA todettiin että useimmat keskihintaiset renkaat ovat yllättävän hyviä suhteessa niihin kalleimpiin.
Mulla on esim viimeisen 5 vuoden aikana ollut alla Potenzaa runflatina ja ilman, Contia, Michelin PS II:sta, Kumhoa, Falkenia ja Yokohamaa..sekä sitten hetken aikaa "vanteensuojina" ne Nankangit uutta rengassettiä odotellessa.
Ero oli todella valtava välillä nuo muut vs Nankangit, mutta sitten esim Yokohaman ja Michelinin ero onkin jo sellainen, ettei ainakaan meikäläinen pystyisi sanomaan kumpi siellä alla on..
Nankangin sensijaan erottaa heti että nyt alla on jotakin joka ei toimi. Märkäpitoa ei ole, rengas tuntuu väärällä tavalla "kovalta", sitä ei saa millään kunnolla tasapainoon, ohjattavuus mutkatiellä reippaammassa vauhdissa on todella epävarmaa, koska pidon katoamisen "rajapintaa" ei ole, vaan kun pito häviää - se häviää kerralla ja kokonaan. Hyvä rengashan "varoittaa" selvästi milloin aletaan olemaan pidon rajoilla..esim Nankang ei tehnyt sitä lainkaan. Se piti sen minkä piti ja sitten kaikki pito oli mennyt - todella hankala ajettava varsinkin märällä kun sitä märkäpitoa ei siinä renkaassa ollut lainkaan jne jne
Eli yhteenvetona: Kalleimmat premiumit (Michelin, Conti jne) ovat niin hiton kalliita, ettei välttämättä ole järkevää niin paljoa laittaa rahaa renkaisiin, koska "keskihintainen" rengas antaa useimpaan käyttöön täysin vertailukelpoiset ominaisuudet verrattuna kalleimpiin renkaisiin - mutta ero halvimpiin on usein todella suuri.
Ero varmasti niden välillä onkin melko suuri, mutta valovuosia pienempi silti kuin esim.talvirenkaissa parhaiden kitka ja nastarenkaiden välillä.
Kuitenkin mukavuuden alttarille ollaan talvirenkaassa valmiita uhraamaan puolet lisää jarrutusmatkoissa, mutta kesärenkaassa 2-5%:n erot ovat jo kauhistus? Kuitenkin käytännön ajonopeudet/keskinopeudet mm.pääteillä ovat hyvinkin samankaltaisia.
Eli kyllähän tässä taustalla on enemmän brändiuskovaisuus, kuin ihan oikeat realiteetit...mutta, kuluttajalla on toki oikeus valita käyttämänsä kulutustuotteet myös pelkän tunteen sanelemana. Sehän ei ole rikollista, vaikkakin joissain tapauksissa ulkopuolelta tarkastellen lähes naurettavaa.
Pitää kuitenkin muistaa että ne hinnaltaan "premiumtuotteet" tässäkään kohtaa eivät automaattisesti takaa yhtään mitään, paitsi että riman yli toki mennään todennäköisemmin kuin niiden markkinoiden halvimpien tuotteiden kohdalla.
Ilmaisia aterioita vain ei ole tarjolla "premiumvalmistajillekkaan" ja niin kauan kun kaikista testeistä puuttuu testipisteytyksestä mm.renkaan kulumisnopeus ja uraherkkyys ja edelliset siinä kohtaa kun elinkaaressa ollaan puolivälissä, on "premum" pelkästään korkeamman hinnan tuomaa mielikuvaa.
Sekin pitää muistaa että rengaskehitys on nykyään niin nopeaa, että muutaman vuoden ikäero eri tuotteiden välillä tekee vertailusta epäreilun, kuten nyt tässäkin keskustelussa jossa verrataan hankookin V12:sta Contin uusimpaan vitoseen.
Oikea ja reilu vertailu olisi Hankookin Ventus S1 vastaan Contin kolmonen jne, eli kuten tässä, jotta conti ja misukka ei olekkaan niin kummoisia....hinnastaan huolimatta(premium mielikuvastaan huolimatta.
Eli testissä Ultra High Performance renkaat:
mm.Tuossa ajoautossani on juuri tällä hetkellä alla lähes 1200€:n 245/35-19" Contin3:et ja pinta vähän yli puolessa(5-6mm)...ja voin todellakin sanoa että Hankookin S1:n jälkeen näissä ei ole todellakaan mitään "premiumia"....paitsi jos oikeasti ei paremmasta tiedä.
Tulee jo NS2:stakin todella ikävä. Onneksi nämä sentään kuluu aivan silmissä.Last edited by Hemi; 17-08-2012, 15:43.
Leave a comment:
-
-
Nythän ei muuten vertailtukaan kalleimpia "premiumeja" ja halvimpia "kiinanpaskoja".. jos tarkkoja ollaan.. vaan todettiin, että halvimmilla "kiinanpaskoilla" on todella iso ero useimmissa ominaisuuksissa verrattuna kalleimpiin "premiumeihin" JA todettiin että useimmat keskihintaiset renkaat ovat yllättävän hyviä suhteessa niihin kalleimpiin.
Mulla on esim viimeisen 5 vuoden aikana ollut alla Potenzaa runflatina ja ilman, Contia, Michelin PS II:sta, Kumhoa, Falkenia ja Yokohamaa..sekä sitten hetken aikaa "vanteensuojina" ne Nankangit uutta rengassettiä odotellessa.
Ero oli todella valtava välillä nuo muut vs Nankangit, mutta sitten esim Yokohaman ja Michelinin ero onkin jo sellainen, ettei ainakaan meikäläinen pystyisi sanomaan kumpi siellä alla on..
Nankangin sensijaan erottaa heti että nyt alla on jotakin joka ei toimi. Märkäpitoa ei ole, rengas tuntuu väärällä tavalla "kovalta", sitä ei saa millään kunnolla tasapainoon, ohjattavuus mutkatiellä reippaammassa vauhdissa on todella epävarmaa, koska pidon katoamisen "rajapintaa" ei ole, vaan kun pito häviää - se häviää kerralla ja kokonaan. Hyvä rengashan "varoittaa" selvästi milloin aletaan olemaan pidon rajoilla..esim Nankang ei tehnyt sitä lainkaan. Se piti sen minkä piti ja sitten kaikki pito oli mennyt - todella hankala ajettava varsinkin märällä kun sitä märkäpitoa ei siinä renkaassa ollut lainkaan jne jne
Eli yhteenvetona: Kalleimmat premiumit (Michelin, Conti jne) ovat niin hiton kalliita, ettei välttämättä ole järkevää niin paljoa laittaa rahaa renkaisiin, koska "keskihintainen" rengas antaa useimpaan käyttöön täysin vertailukelpoiset ominaisuudet verrattuna kalleimpiin renkaisiin - mutta ero halvimpiin on usein todella suuri.
Leave a comment:
-
-
...ja taas keskustelu vaivihkaa vierähtää niihin markkinoiden oikeasti halpisrenkaisiin vrt.uusin premium malli...
No, jos nyt kuitenkin puhutaan ihan asiaa, niin ensinnäkin on varsin epäreilua verrata Hankookin 5-6-vuotta vanhaa rengasmallia, Contin uusimpaan lippulaiva uutuuteen.
Ihan samalla tasolla niiden ei tietenkään kuulukkaan olla, täysin riippumatta valmistavan statuksesta suhteessa kuluttajaan.
Oikeampi vertailukohta Hankookista puhuttaessa on tietenkin S1, joka tosin sekin on jo joitan vuosia vanha malli, mutta edelleen keikkuu lähes jokaisen performance rengastestin top kolmosessa.
Tähän oikeampi vertailukohtahan on contin 3:nen, jota hankook on S1:llä ja V12:lla näyryyttänyt lähes jokaisessa testissä ympäri maailman.
Olen ihan varma siitä että kunhan Hankookilta tulee uusi tuote ensi keväänä, on se jo heti ensimmäisestä kunnon testistä contin 5:n edellä.
Nimittäin ok, contikin on nyt vihdoin saanut nimenomaan tuon vierintävastuksen kuriin ja nimenomaan tässä vitosessa jopa pieneksi....mutta, minkä kustannuksella?
Ensimmäiset contin 5:sta saadut testit todistavat että rengas on ensinnäkin todella meluista jo uutena nykyrenkaaksi ja ajomukavuuskaan ei yllä lähellekkään Hankookin nykyisiäkään performance tuotteita.
Voidaan vain kuvitella minkä infernon ne laulaa kun pintaa on se kolme milliä jäljellä ja contin perinteiseen tapaan, vetely on hirvittävää.
Siinä sitä on "premiumia" 1300€.n kierroshintaan, kun kuitenkin käytännön tasolla kaikissa muissa ominaisuuksissa tasavertainen S1 kierros on alta tonnin....Hankookin tulevasta uutuudesta nyt puhumattakaan.
Eli nyt jos/kun vertaillaan V12:sta contin uusimpaan, ei suinkaan voida puhua "halpis" vst.premium, vaan hinta ja nyanssien omaiset suorituskyvyn ominaisuuserot selittyvät ko.renkaiden iällä.
Tuossa ote muille testeille usein referenssinä toimivan Auto Bild:in testin ulkopuolelta ensimaistia Contin 5:sta, eli sijoittuu muilta ominaisuuksiltaan kärkeen sinne G&Y:n Nokian ja Hankookin S1:n tietämille.
Vierintävastusta on tosiaan saatu jonkin verran laskettua contin 3:een verrattuna, mutta erityisen huomionarvoista on renkaan korkea melutaso+heikko mukavuus...ja tämä jo Saksalaisella moottoriradalla:
ps.Uusimmilla Nankang NS2:lla muuten testeissä mm.18" kokoluokassa yksi markkinoiden pienimmistä vierintävastuksista...ilmeisesti jopa vielä pienempi kuin contin 5:ssa, jos se on primääri asia renkaanvalinnassa.Last edited by Hemi; 17-08-2012, 13:19.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MarQu View PostPaljonko kalliimmat on Hankookit samassa kokoluokassa?
Halpa rengas on halpa rengas - ja kyllä se vain niin on että halvalla ei saa kuin paskaa kun renkaista puhutaan. Hankook on yksi parhaista "kohtuuhintaisten" renkaiden valmistajista. Se on jo vuosia pärjännyt erilaisten kesärengastyyppien testeissä varsin hyvin, ollen kerta toisensa jälkeen vertailukelpoinen parhaiden Premium-merkkien kanssa.
Olen joskus erehtynyt ajamaan jos jonkinlaisissa halparenkailla kun kuvittelin hölmösti että rengas kuin rengas -kumiahan se on ja musta..
Mutta kyllä renkaalla ja renkaalla ON eroa. Caymanissa oli hetken aikaa "vanteensuojina" Nankangit - kun niiden jälkeen sai taas oikeat renkaat alle (Michelin PS:t), niin koko auto muuttui todella selvästi toisenlaiseksi ajaa.
Rengas on tärkeä osa auton ajo-ominaisuuksia, enkä oikein näe mitenkään rationaalisena sitä, että moni saattaa viilata autonsa alustaa useammalla tonnilla, pistää usemman tonnin laadukkaisiin, keveisiin vanteisiin..ja sitten kusee koko homman laittamalla alle halvimmat mahdolliset renkaat.
Ns. keskihintaisista renkaista löytyy useampia hyviä renkaita - eli sitä kalleinta (Michelin, Conti jne) ei tarvita, mutta halvin ei ole hyvä..ja keskihintaisissa renkaissa on selvästi enemmän eroja eri merkkien välillä kuin kalliimmissa. Sellaisia valmistajia, mitkä olen kokenut hyviksi kesärengasvalmistajiksi keskihintaisten luokassa on juuri mainittu Hankook, Kumho ja myös muutama Falken-malli on alla kelvollisesti pyörinyt. Nyt alla pyörii Yokohama Advan Sportit, josta ostin tutun M3:sen alta 2000km ajettuna kun hän päivitti vannetta isommaksi. Myös Yokohama Advan Sportiin olen ollut todella tyytyväinen. Se on Suomessa harvinainen rengas, mutta Rengas-Online ja muut sitä kyllä myyvät Euroopassa ihan siedettävään hintaan. Sitä käytetään valtameren takana ja kaukoidässä ensiasennusrenkaana mm useammassa 911-mallissa sekä muutamassa Ferrarissa, joten sitä taustaa vasten se tuskin on ihan surkea.. Siihen kannattaa mielestäni tutustua jos etsii kohtuuhintaista hyvää kesärengasta.
Nankangit ja muut ovat toki siitä kivoja että niillä voi melkein autolla kuin autolla suditella mielin määrin - pitoa kun ei ole millään kelillä kuin nimeksi
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostHöpön löpön...puhutaan vasta siutten kun olet mitannut niiden contien kulutuslukemat kun pinta alkaa olemaan sakkorajoilla.
Maailmalla hankookit ovat nimenomaan keränneet testipisteitä pienillä vierintavastuksilla.
Onko muuten Evo V12 nykyään "halparengas"?
Eivät (V12:t) menneet hyväpintaisena yhtään pienemmällä, eli minulla on kyllä valitettavasti niistä ihan riittävän (=liian) pitkä kokemus. Ei milloinkaan moisia omaan autooni (jää hankkimatta myös virheettömät käytetyt vanteet, jos päällä on moista, mutta kerrasta opin).
"Halparengas" -leima ei ehkä hinnan puolesta sovi, mutta tarkoitinkin ominaisuuksia. Ne ovat sillä tasolla. Kuten olen ennenkin todennut, minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa V12:sta.
Hemi, heitäpä arvaus, miten paljon enemmän painaa yksi 2008 paistettu V12, kuin Conti SP5? Vaaka paljastaa sellaisia asioita, mitä ei silmällä näe. Kaikki mustat ja pyöreät eivät ole samanlaisia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MSam View Post...ja kulutus pomppaa ylöspäin aivan kosmisesti?
Tänään nimittäin sain vihdoin alle uuden satsin Contin SportContact5:sta. Edelliset olivat (valitettavasti) Hankookin V12 Evoja. Jo yksi paluumatka työpaikalta löi niin dramaattiset kulutuslukemat tauluun, että minäkin, joka tiedän jotain renkaista, yllätyin. Kolme viimeistä tankillista Hankookeilla näytti 7,8 ja nyt uusilla Conteilla (aivan samalla tavalla ja nopeudella) tullen lukema oli 6,8. Siinä on sitä "halparenkaiden" tuomaa säästöä. Uusia renkaita ei tietysti saisi verrata koskaan kuluneisiin (Hankookit olivat finaalissa, n. 3mm), mutta tämä poikkeama on niin raju, että herätti kerrasta.
Se "säästö", mitä halpakumeilla saa tiskillä, katoaa taivaan tuuliin jo yhden normaalin setin kestoiän aikana. Pelkkänä polttoaineena. Asiallinen laaturengas vie näitä idän ihmeitä edelleen ja yhä, 6-0.
Palaan aiheeseen kolmen tankillisen jälkeen, kun saan lisää kaupunkiajoa (tuo ensimmäinen suorite on valtatieltä melkein kokonaan).
Maailmalla hankookit ovat nimenomaan keränneet testipisteitä pienillä vierintavastuksilla.
Onko muuten Evo V12 nykyään "halparengas"?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostHankookit ja osta nyt oikean kokoiset kun pääset virheen korjaamaan.
235/40/18
Tänään nimittäin sain vihdoin alle uuden satsin Contin SportContact5:sta. Edelliset olivat (valitettavasti) Hankookin V12 Evoja. Jo yksi paluumatka työpaikalta löi niin dramaattiset kulutuslukemat tauluun, että minäkin, joka tiedän jotain renkaista, yllätyin. Kolme viimeistä tankillista Hankookeilla näytti 7,8 ja nyt uusilla Conteilla (aivan samalla tavalla ja nopeudella) tullen lukema oli 6,8. Siinä on sitä "halparenkaiden" tuomaa säästöä. Uusia renkaita ei tietysti saisi verrata koskaan kuluneisiin (Hankookit olivat finaalissa, n. 3mm), mutta tämä poikkeama on niin raju, että herätti kerrasta.
Se "säästö", mitä halpakumeilla saa tiskillä, katoaa taivaan tuuliin jo yhden normaalin setin kestoiän aikana. Pelkkänä polttoaineena. Asiallinen laaturengas vie näitä idän ihmeitä edelleen ja yhä, 6-0.
Palaan aiheeseen kolmen tankillisen jälkeen, kun saan lisää kaupunkiajoa (tuo ensimmäinen suorite on valtatieltä melkein kokonaan).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Mann View PostOnko kellään kokemusta noista Nordman SX kesärenkaista? Käsittääkseni kyseessä on joku Nokian halpamerkki...
E36 coupeen olis tulossa ja en hae mitään huippurengasta, mutta kuitenkin ihan käyttökelpoiset pitäis olla
Leave a comment:
-
-
Onko kellään kokemusta noista Nordman SX kesärenkaista? Käsittääkseni kyseessä on joku Nokian halpamerkki...
E36 coupeen olis tulossa ja en hae mitään huippurengasta, mutta kuitenkin ihan käyttökelpoiset pitäis olla
Leave a comment:
-
-
Laitetaan nyt jotain kommenttia noista Ultrac Sessantoista, kun saanut vähän kilometrejä taakse. Jos vertaa Pilot Sportteihin, niin vähän äänekkäämmät ja reippaammassa ajossa huojuu enempi. Radalle laittaisin jotkut muut renkaat. Muuten ei mitään valittamista. Kelpo kumit hintaisekseen, kun kuitenkin Pilot Sportteihin olisi saanut laittaa vielä pari 300€ lisää rahaa kiinni.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by teropa View PostSuositelkaa Micraan (kyllä!) 175/65 R14 kokoon jotain säällistä kesärengasta Camskillin valikoimasta.
Olisko esim tuo Hankookin K415 aivan susi, 50e kappale? Testivoittajaa eli K115:ta ei tossa koossa myydä :(.
TeroLast edited by Antsah; 19-04-2012, 18:12.
Leave a comment:
-
-
Tilasin nyt itelle noi Ultrac Sessantat. Raportoidaan sitte jotain ku saadaan alle.
Leave a comment:
-
Leave a comment: