Ekat kokemukset Hakkapeliitta 7 renkaista koossa 225/40x18. Ensimmäinen kiihdytys 70km/h vauhtiin ja eka ajatus oli menikö mulla pyöränlaakeri paskaksi, kun jollottaa niin helvetisti. Rengasmelu melkein yhtä kova kuin kesärenkailla. Itseasiassa uudella sileällä pinnalla kesärenkaat hiljaisemmat.
Tuntuu, että auto liitää asvaltin pinnalla. Rullaa kauhean huonosti. Polttoaineen kulutus sama kuin 235/35x19 kiinalaisilla kesärenkailla. Ohjaus ei palauta enää niin hyvin. Kokoajan saa rattia kääntää.
Pistin paineet 2.9bar. Ei muutosta.
Nyt ajettu 500km. Jollotus ei enää yhtä kova, mutta selvästi vieläkin havaittavissa 70km/h->.
Ajotuntuma hieman parantunut. Ei enää liitele yhtä pahasti, mutta ohjaus säilyy samanlaisena.
Onneksi en itse ole ostanut noita renkaita vaan tulivat vanteitten mukana.
On varmaan hyvä lumi/jääpito, mutta ei noita voi suositella ainakaan tuossa koossa kenellekkään joka ajaa suurenosan talvesta sulaa asvalttitietä.
Omat seuraavat talvirenkaat ovat jotkin muut kuin nokiat.
Mulla on ihan samantyyppisiä kokemuksia Bridgestone Noranza 2 evoista samassa 225/40/18 koossa e91:n alla. Painetta 3bar. Vollotus on todella hermoja raastavaa. Sivutuulella ei tahdo omalla kaistalla pysyä, kun on niin tunnoton ohjattava. 4-pyöräsuuntaus toi aavistuksen parannusta, mutta ei missään nimessä ole hyvä ajettava. Toivottavasti edes hiljenee talvikelillä ja pitävät liukkaalla, muuten eivät seuraavaa talvea näe. Mitkä renkaat olisivat hyvät kriteereillä: 1. Hiljainen 2. Tukeva 3. Pitävä?
Hmm, erikoista. Aikanaan mulla oli samat kumit e60:n alla 16" ja silloinkin ne oli huonot, mutta laitoin 60-profiilin piikkiin.
60profiili voi ollakkin, mutta en kyllä noissa omissa moitittavaa huomannut. Ihan vieraalta kuulostaa tuollaiset sivutuulivetelyt. Eihän ne nyt mitkään kesärenkaat tietty olleet. Eikä olleet e39 alla mitenkään pahaääniset, että olisi merkille laittanut. Paljon pahempi volina lähti 205/55/16 hkpl5 jotka oli e46 alla.
Niin, kyllähän sinun mielipiteesi täytyy olla ainut oikea.
Meinaat että se on ihan oikea mielipide että minervan rengas on yhtä hyvä kuin Michelin ja että nyky talvirenkaat ei ole yhtään veteliä ajaa. Kaiken lisäksi ajat hondalla kun muut puhuu bmw:n käytöksestä. Mieti nyt mitä puhut. Nuo ei ole edes vain minun mielipiteitä vaan kylmää faktaa.
Onhan nyt kaikilla jo NASTArenkaat alla kun viikonlopuksi on tulossa ihan tappokelit tänne etelä suomeen, onneksi on jo TALVIrajoitukset voimassa. Vielä kun saataisiin TALVIAJOKIELTO kaikille teille niin olis turvallista kaikilla
Btw. toivottavasti kaikilla on nyt jo ne NASTARENKAAT alla eteläsuomessa, kun on tuosta sinun postauksesta jo pari viikkoa aikaa ja näyttää pirun liukasta keliä eteläsuomen alueelle ainakin seuraavan 10vrk ajaksi!!
Btw. toivottavasti kaikilla on nyt jo ne NASTARENKAAT alla eteläsuomessa, kun on tuosta sinun postauksesta jo pari viikkoa aikaa ja näyttää pirun liukasta keliä eteläsuomen alueelle ainakin seuraavan 10vrk ajaksi!!
Mulla E61:ssä Hankookin iCept kitkat 17" 225/50 ja on kyllä semmoset rimpulat että hirvittää. Ajotuntuma katosi ihan täysin ja jotenkin liitelee tienpinnalla tunnottomasti sinne tänne. Ainakin on hiljaiset joo, mutta ajettavuus ihan karmiva. En oikein voi suositella ainakaan tällä viikon ajokokemuksella. Pitänee koittaa lisätä paineita, nyt kuitenkin 2.8 joten ei varmaan isompaa vaikutusta enää tälläkään, liekö vaan pehmeä seos ja löysä runko. Toivottavasti on sitten pito kohillaan, siitä en vielä osaa sanoa mitään.
Minkäs verran noihin tarttis paineita laittaa?
Onko käytös mitenkään muuttunut? Omat pitäis väännellä vielä vanteille.
Hyvin on kesärenkailla pärjännyt vielä Oulussakin. Viikonloppuna vois katella onko aihetta vaihtaa.
Joo parinä päivänä oli aamulla vähän liukasta. Kun käyttää järkeä niin pärjää kyllä. Jos aikaisin aamulla pakko ajaa pitkää matkaa, niin onhan se oltava talvirenkaat...
Comment