En puhunutkaan pito-ominaisuuksista, vaan puhtaasti ajo-ominaisuuksista. Toki poikkeuksiakin on. Esim Gy kitkat oli hyvin eurokitkamaiset ajaa. Nokian R2:set aivan jäätävät f11 alla ja X5 f15 alla SUV versiona. Toiminta oli juuri tuollaista mitä yllä mainittu. Renkaat eli omaa elämää.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 5
Collapse
X
-
Nokian kumeissa oikeasti löysä runko, kuulemma auttaa nokialaisissa jos laittaa rft renkaat niin ei oo semmonen ”lulla”, mulla viimeks ollu uudet nokian renkaat kun hkpl8 oli uusin, hynä pito niissä lumella/jäällä muuten aika karmeet ja päässy kyl ajamaan semmosillakin missä uudet hkpl 10 alla eikä tilanne ole parantunut entisestäE39 523i Turbo
Comment
-
-
Usein se löysyys vaan korostuu, kun rengaspaineet laitetaan siitä oviaukon tarran ohjepaineista ja alemmasta päästä. Eli tyhjän auton paineet ja vielä talvirenkaisiin, niin takuulla on löysät. Etenkin ulkolämpötilan mentyä reilusti pakkaselle paineet laskee entisestään.Last edited by Heguli 31; 26-11-2022, 12:25.
Comment
-
-
Ite huomannu monesti talvinakeista että niissä se pito tehdään erittäin pehmeällä kumiseoksella. Sitten niitä testataan lapin jääradoilla -30°c kylmyydessä. Se pehmee kumikin jäykistyy napakammaksi ajaa kovissa pakkasissa, mutta jos keli on nollan tuntumassa tai plussalla ni monesti aika veteliä. Sen takia kai ne kuluu jos ajaa kitkoilla kesällä että kumiseos suunnilleen kiehuu veks kuumalla asfaltilla kun on niin pehmeetä seosta. Sit vaikka siel on rautaa yms rakenteissa ni osa siitä renkaan sivuttaisjäykkyydestä kuitenkin tulee siitä kumiseoksesta. Omassa oikeassa talviautossa on sekä nastoilla että kesärenkailla aivan jäätävä vaappu. Sivutuulessa motarilla meinaa kääntyä köli ylös. 75r15 profiili vaikuttaa.. Eli aika paljon se autokin vaikuttaa vaik ei ois kitkoja ja jousitus yms.
Originally posted by mikkod View PostEn allekirjoita, porkessa 295/40r21 Nokian kitkat alla, aivan loistava ajaa…
Comment
-
-
Juu pehmeällä seoksella ja lamelleilla se pito tehdään, jos ei nastoja käytössä. Mitä pehmeämpiä, sitä enempi pitoa, kääntöpuolena tarkkuus kärsii. Pohjoismaiden kitkojen seos on suunniteltu toimimaan kovillakin pakkasilla, toisin kuin kewkieuroopan kitkojen seos ei enää -5 jälkeen tahdo enää toimia. Toki tilannetta helpottaa jäisen tai lumisen tien kitkakerroin joka kasvaa pakkasen myötä.
Löysärunkoinen rengas on ihan ok jos auton alusta on löysä myös. Jäykkä alusta ja löysä rengas on aika jäätävä yhdistelmä.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Mulla on ämmässä kitkat alla. Löysää tuntumaa pikkupakkasissa pystyy kompesoimaan helposti nostamalla rengaspaineet kovemmiksi.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Goodyear ultragrip ice 2 esim on verrattain hyvä pohjoisen oloihin tarkoitettu kitkarengas asvaltilla. Eikä se ole huono talvikelissäkään.
Kannattaa lukea testejä. erityisesti talvirenkaissa ne on aika informatiivisia, kun testatut asiat vastaavat normaaliajossakin ilmeneviä tilanteita (kesärenkaissa asia ei ehkäpä ole aina niin yksinkertainen).
Eteläsuomen keleissä pärjää pääosin aivan hyvin ns. keskieurooppamallin talvirenkailla, jos haluaa ajo-ominaisuuksia sulalla tiellä tavoitella.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKerro toki lisää ja hyvää mustaa hevosta perusteluineen saa myös ehdottaa.
X-Icen rengasmelu on 80-90kmh nopeudessa hieman ärsyttävä, joten jos ajonopeus on usein sillä välillä voisin harkita Continentalia :think
Kun nämä X-Icet ostin niin ei ollut tuossa kokoluokassa vaihtoehtoja, keväällä sai vielä vanhalla hinnalla, nyt sama sarja maksaisi 3-400€ enemmän.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Maxxis-sp-02 malliset kitkapyörät 225/45r17
Nyt talvikelillä, oikeestaan hyvät, yllätyksetön lumella ja jäällä.
Kun kelit huononee, niin rengas paranee.
Plussa keleillä se on pehmeä, veltto, epämääräinen.
Eli kyllä keväällä vaihdan ne eurokitkat takaisin, heti kun kelit sallii, mutta oikeaan talveen toimivat.Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.
325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,
Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04
Comment
-
-
Hassua, kun tätä lukee, timantinterävä ohjaustuntuma monella menee pidon edelle. Yllättävää.
Nyt ajeltu uusilla R5 kitkoilla, tosin etuvetoisen ja väärän merkkiseen alla ja ei mitään ongelmaa, auto menee suoraan kuten kesälläkin.
Ohjaustuntuma on kuin olisi premiumkesärenkaat vaihtanut kiinalaisiin eli kurveissa saa kääntää rattia enemmän pehmeyden takia, muuten ei mitään sellaista mitä pitäs kritisoida.
Ei kyllä tee yhtään mieli vaarallisia eurooppakitkoja.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Meillä tuli kuukausi sitten kumhon WinterCraft Wi51 kitkat 235/50/18 koossa jokanurkkaan ja nyt vajaa 5tkm jälkeen asiallisen oloiset renkaat. 4x4 insignia alla. Nokian R5 ois ollut melkein tupla hintanen->jäi jo siitä syystä kauppaan. Ekaa kertaa uudet kitkat ja todennäköisesti jatkossakaan ei tule nastoja enää olemaan meillä.Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho
Comment
-
-
Originally posted by jluoma View PostMaxxis-sp-02 malliset kitkapyörät 225/45r17
Nyt talvikelillä, oikeestaan hyvät, yllätyksetön lumella ja jäällä.
Kun kelit huononee, niin rengas paranee.
Plussa keleillä se on pehmeä, veltto, epämääräinen.
Originally posted by jluoma View PostEli kyllä keväällä vaihdan ne eurokitkat takaisin, heti kun kelit sallii, mutta oikeaan talveen toimivat.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
Originally posted by Calypsocoupe View PostTunnettu myös Maxxis Artictrekkerinä, pärjäsi jonain vuonna hyvin kotimaisten lehtien testissä, mutta mainoseuroja ei vissiin ole tullut niin on jätetty pois kuluttajia häiritsemästä. Pystyykö niistä sanomaan onko kyseessä Continentalin vanha teknologia vai vaan kopioitu CVC3 pintamalli?
Mulla menee aina tää vihkoon ja ihmettelen että olis pitänyt vaihtaa paljon aikaisemmin.Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.
325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,
Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04
Comment
-
Comment