alumiinivanteen korjaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1901
    • Vantaa

    #181
    Uskaltaakohan tommoisia Amrifilla hitsaamalla halkeamia korjattuja Tsw vanteita ostaa ilman pelkoa siitä että repeää uudelleen tai alkaa vuotaa :think

    Comment

    • Mikko-R
      Newbiemmer
      • Sep 2015
      • 1
      • Ikaalinen

      #182
      Kovasti Sunilaa kehutaan ja niin kehuttiin työpaikallakin. No minulta ei kehuja sille firmalle tule. Vein viisi vannetta korjattavaksi ja kahdessa oli hitsattavaa. Joku kirjoittikin, että heitot korjataan lyömällä ja joku toinen sitä epäili. Kyllä. He korjaavat heitot lekalla. Oli kuulemma yhden vanteen reuna revennyt kun olivat lyöneet lommon suoraksi. Molemmat hitsattavat vanteet oli ryssitty ihan huolella. Hitsisaumat olivat todella huokoisia, hitsatut kohdat olivat montulla ja hitsipalkoja ei oltu viimeistelty mitenkään. Puolat oli pilatta sorvin terällä ja rälläkällä. Ihan vitun paska kokemus kaiken kaikkiaan ja en itse veisi edes kottikärryn pyörää siihen firmaan. Vituttaa huolella. Olisin voinut alunperinkin ostaa kierroksen ehjiä vanteita, mutta ajattelin kuitenkin korjauttaa vanhat. Todella paha virhe... Paskaa tekevät.

      Comment

      • Hemu__
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 972
        • Kirkkonummi

        #183
        Samat kokemukset sunilalta.

        L-weld toimii ja jälki on ensiluokkaista!

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17797
          • Jämsä

          #184
          Tekeekö kukaan suomessa pulttijaon porauksia? Olisi yhdet vanteet ilman pultinreikiä mitkä tarvisi 6x139,7mm porauksen...
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #185
            Originally posted by bemu2000 View Post
            Tekeekö kukaan suomessa pulttijaon porauksia? Olisi yhdet vanteet ilman pultinreikiä mitkä tarvisi 6x139,7mm porauksen...
            Tekee. Esim. Pawheels
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              #186
              Nyt koneistamoissa voi olla hiljasta kuten meilläkin niin saattaa sopurahaan saada porauksen..

              Comment

              • ProOil
                Bimmer Rookie
                • Nov 2015
                • 35
                • Turku

                #187
                Originally posted by mikkis View Post
                Uskaltaakohan tommoisia Amrifilla hitsaamalla halkeamia korjattuja Tsw vanteita ostaa ilman pelkoa siitä että repeää uudelleen tai alkaa vuotaa :think

                jättäisin kyllä väliin, sillä alumiinia hitsatessa sauman vierestä aine menettää tyypillisen vahvuutensa, eli lujuus kärsii. Itse sauma ei repeä ja jos repeää, niin sauman vierestä...
                Paremman luokan öljy, ensi vuonna Suomessa...

                http://www.penriteoil.com.au/

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #188
                  Originally posted by ProOil View Post
                  jättäisin kyllä väliin, sillä alumiinia hitsatessa sauman vierestä aine menettää tyypillisen vahvuutensa, eli lujuus kärsii. Itse sauma ei repeä ja jos repeää, niin sauman vierestä...
                  N. 99% miun hitsaamista vanteista on ainakin tuntunut kestävän. Ja on myös hitsauksen jälkeen painettu oikaisulaitteessa sauman kohdalta lommo suoraksi. Pari sellaista tapausta on haljennut uudestaan, jos jollain 10,5" vanteella on nykytyylin mukaan joku 225-kumi. Mutta ei tollaisessa tapauksessa voi sille vanteelle muutenkaan olettaa kovin pitkää ikää, kun ne ei ole ennen hitsauksiakaan kestäneet.

                  Esilämmityshän tuossa hitsaushommassa on se avaintekijä. Jos koko vannetta ei ennen hitsausta vedä toholla kuumaksi, on aivan turha olettaa, että hitsaus kestää. Nyt n. 50 vannetta hitsanneena vaikuttaa siltä, että AlSi5-lisäaine toimii parhaiten tuohon hommaan.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #189
                    Originally posted by O-Peksi View Post
                    N. 99% miun hitsaamista vanteista on ainakin tuntunut kestävän. Ja on myös hitsauksen jälkeen painettu oikaisulaitteessa sauman kohdalta lommo suoraksi. Pari sellaista tapausta on haljennut uudestaan, jos jollain 10,5" vanteella on nykytyylin mukaan joku 225-kumi. Mutta ei tollaisessa tapauksessa voi sille vanteelle muutenkaan olettaa kovin pitkää ikää, kun ne ei ole ennen hitsauksiakaan kestäneet.

                    Esilämmityshän tuossa hitsaushommassa on se avaintekijä. Jos koko vannetta ei ennen hitsausta vedä toholla kuumaksi, on aivan turha olettaa, että hitsaus kestää. Nyt n. 50 vannetta hitsanneena vaikuttaa siltä, että AlSi5-lisäaine toimii parhaiten tuohon hommaan.
                    Juuri näin.
                    Myös muutama sata vannetta korjanneena/hitsanneena, ei mitään ongelmaa.
                    Eli tässäkin on toki vähän kiinni hitsaajasta ja ”hitsailijasta” miten kestää, mutta jos kyseessä ei ole ihan ensikertalainen amatööri, niin aivan huoletta voi alumiinivannetta hitsata/hitsauttaa ja kestää käytännössä sen mitä uusikin.
                    Maailmassa on hitsaamalla koottuja paljon enemmänkin rasitettuja alumiinirakenteita kuin vanne(näitä hitsaamalla koottuja läytyy mm. 10000hp top fuel dragstereissa), joten se pelkkä ”hitsaaminen” ei tee vanteesta yhtään sen heikompaa.

                    Comment

                    • AK-87
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2015
                      • 324
                      • Hml

                      #190
                      Käytin eturenkaat tasapainotuksessa ja kattelin siinä vieressä, kun nakit pyöri tasapainotuskoneessa. Kierossahan ne oli, kumpikin etuvanne. Ei juuri tasapainotus auttanut yllättäen... Heittoa oli arviolta muutama milli, siten että selvästi silmällä näki kuitenkin. Ajossa noin 130km/h alkaa ravistaa ja luonnollisesti pahenee vauhdin kasvaessa tuosta. Vanteet Dotz Mugello Darkit. Voiko tuollaista heittoa yrittaa oikaista ko. vanteissa? Hyviä tekijöitä Hämeen/Pirkanmaan/PK-seutu suunnilla?
                      V60 D4 AWD -16
                      Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                      ex V60 D4 -13
                      ex E36 323i 4D -96
                      ex E91 320d -06 Stage 1

                      Comment

                      • TorQuel
                        BTCF Member
                        • Jan 2012
                        • 1927
                        • HKI / JKL / KHM

                        #191
                        Originally posted by AK-87 View Post
                        Käytin eturenkaat tasapainotuksessa ja kattelin siinä vieressä, kun nakit pyöri tasapainotuskoneessa. Kierossahan ne oli, kumpikin etuvanne. Ei juuri tasapainotus auttanut yllättäen... Heittoa oli arviolta muutama milli, siten että selvästi silmällä näki kuitenkin. Ajossa noin 130km/h alkaa ravistaa ja luonnollisesti pahenee vauhdin kasvaessa tuosta. Vanteet Dotz Mugello Darkit. Voiko tuollaista heittoa yrittaa oikaista ko. vanteissa? Hyviä tekijöitä Hämeen/Pirkanmaan/PK-seutu suunnilla?
                        Voi yrittää oikaista ja mitä todennäköisimmin onnistuukin kunhan tekijä osaa hommansa vaikkei kyseessä nyt aivan laadukkaimmista seoksista valmistettu vanne olekaan.. Rehdisti ja oikealla kalustolla (suomen ainoita kellä käytössä nimenomaan vanteen oikaisuun tarkoitettu prässilaite) homma hoituu ainakin suomen vannekorjauksella Tuusulassa. Uskallan suositella!

                        E: Ja jos noin pienestä heitosta on tosiaan kyse niin helpoiten selviät kun vaihdat etuvanteet taakse jos kyseessä oli tasalevyinen vannesetti, takapäästä noin pientä heittoa tuskin huomaa..
                        Last edited by TorQuel; 16-05-2016, 12:34.
                        Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                        Comment

                        • AK-87
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2015
                          • 324
                          • Hml

                          #192
                          Originally posted by TorQuel View Post
                          Voi yrittää oikaista ja mitä todennäköisimmin onnistuukin kunhan tekijä osaa hommansa vaikkei kyseessä nyt aivan laadukkaimmista seoksista valmistettu vanne olekaan.. Rehdisti ja oikealla kalustolla (suomen ainoita kellä käytössä nimenomaan vanteen oikaisuun tarkoitettu prässilaite) homma hoituu ainakin suomen vannekorjauksella Tuusulassa. Uskallan suositella!

                          E: Ja jos noin pienestä heitosta on tosiaan kyse niin helpoiten selviät kun vaihdat etuvanteet taakse jos kyseessä oli tasalevyinen vannesetti, takapäästä noin pientä heittoa tuskin huomaa..
                          Kiitokset vinkeistä! Kysäisinkin heti hintoja työlle, käytännössä parin saturaisen homma olisi kyseessä (rengastöineen). Ja on samaa kokoa koko kierros, että tuota vaihtoa voisi kyllä kokeilla. Siinä toki huonoa on se, että sitten ne renkaat ravistaa autoa edelleen takana, vaikkei sitä niin selvästi kuskin paikalla tuntisikaan, ja eihän tuo alustalle hyväksi ole...
                          V60 D4 AWD -16
                          Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                          ex V60 D4 -13
                          ex E36 323i 4D -96
                          ex E91 320d -06 Stage 1

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            #193
                            Tuskin takana edes huomaa, saa olla jossain autoissa ihan järjetöntä se heitto että tuntuu.

                            Comment

                            • AK-87
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2015
                              • 324
                              • Hml

                              #194
                              Päädyin hankkimaan Style 32:t tilalle ja hyvät löytyikin. Vasta maalatut. Ainoa miinus on se, että myös vanteiden kontaktipinta on maalattu ja se pitäisi saada hiottua metallille. Jauheella on tehty maalaus. Saakohan hionnan tehtyä kotikonstein ihan hiomapaperilla, jos ei ole kiirettä? Vai tuleeko ikinä valmista? Muita huomioita/ohjeita työhön?
                              V60 D4 AWD -16
                              Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                              ex V60 D4 -13
                              ex E36 323i 4D -96
                              ex E91 320d -06 Stage 1

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17587
                                • Turku

                                #195
                                Ei mitään ihmeellistä. Porakoneen päähän hiomapaperi ja sillä hioo maalipinnan pois.
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X