Originally posted by jonne
View Post
Toisaalta näinän tämä markkinoitiuskovaisuus juuri kuluttajien mielissä toimii, että on olemassa ikäänkuin absoluuttinen hyvä ja absoluuttinen huono/paha.
Tämän mielikuvan kun markkinointi onnistuu saamaan Pentti Peruskuluttajalle läpi, on hän valmis merkkiuskolliseen ostopäätökseen ja oikeastaan vielä maksamaan mistä tahansa tuotteesta joka hänen alitajunnassaan merkitsee kaikkea positiivista ja kaikki muut edustavat negatiivisia mielleyhtymiä.
On siis helppo hypettää jonkin tuotemerkin puolesta pelkästään hyvä vs.muut paskaa, silloin kun tuotteesta maksettua hintaa ei oikeasti osata suhteuttaa tällä rahalla saataviin lisähyötyihin/ominaisuuksiin.
Väitän, että nykyisin kaverit jotka näillä 17"-20" ylikokopyörillä ajelee, ajelee joukkona nyt turvallisemmalla rengastuksella kun näitä alle puolet halvempia vetelemättömiä tuotteita on olemassa kuin että tarjonta rajoittuisi Misukka, Conti, Pirelli hintaisiin/laatuisiin tuotteisiin.
Se on kuitenkin realiteetti, että raha tälle pääosin 18-30-vuotiaille kuluttajaryhmille on varsin rajallista, jolloin x2-x3 maksettu rengaskierros on aina jostain muusta pois. Tällöin se alustan kunnossapito+säädöt jäävät taatusti vähemmälle. Samalla jokainen kulutuspintamilli ulosmitataan aivan taatusti helpommin kuin että reilulla parillasataa saa nyt uudet 18"-19" takakumit. Eli ihan selvästi on nähtävissä se että jengi vaihtaa nykyisin nämä ylikokokumit uusiin jo paljon ennen kuin kankaat loistaa sliksisileistä rungoista, kuin miten oli 4-5-vuotta sitten kun markkinoilla vaihtoehdot rajoittuivat pitkälle yli 1000€:n merkkirengaskierrokseen.
Toisaalta, olen itse aikoinaan ajanut ihan oikeasti hengenvaarallisesti vetelevillä ylikokoisilla "merkkipyörillä" tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä, joten todellakin tiedän sen minkälainen turvallisuusaspekti tuo renkaan stabiili ajokäytös on nimenomaan Suomen pitkittäisurautuneilla ja kallistetuilla teilä on. Se että 18" Nankang NS-2 häviää 2-2.5sek minuutin ratakierroksella vastaavalle contille ja että jarrutusmatka on 1-3m pidempi 80kmh nopeusesta, tai että vesiliirron rajanopuesero on 3-5kmh, ei todellakaan tee contista turvallista tuotetta mikäli sillä yleensä auton tiellä pitäminen vaatii aivan erityistä tarkkaavaisuutta ja huolellisuutta.
Missään tapauksessa en esim. oman jälkikasvuni autoihin tällaista tuotetta voi hyväksyä, olkoon tuotebrandi kuinka erinomainen tahansa.
Eli se logiikka että jonkun mielestä katu-uskottavampi brandi olisi se täydellisen turvallisuuden antava tuote ja kaikki muut ovat turvallisuusnäkökulmasta sontaa, on vain ja ainoastaan illuusio jota toki tehokas brandimarkkinoiti alati ruokkii erityisesti vaikutuksille alttiimmissa kuluttajaryhmässä.
Comment