Nyt on alla ALPINAssa Hankook Ventus S1 evot koossa 235/45/17 ja 265/40/17. Kauheita ajokokemuksia en osaa sanoa kun en mikään rata-autoilija ole. Mutta äänimaailma ei ainakaan ole kauhea eikä päällälaitossa ollut gumeissa mitään vikoja.
Mutta tällä hetkellä tuntuu saatavuus olevan pirun huono ainakin Nankangin osalta.... Ilmeisesti keväällä on kauppa käynyt kuin siimaa niiden osalta. Ja varsinkin takarenkaiden saatavuus on surkea tällä hetkellä. (taakse 265/35/18)
Siis ylikokoisia Nankang:ja menee nykyään maailmalla enemmän kuin saadaan valmistettua, ja selviä toimitusvaikeuksia nykyisin on.
Kysäiseppä löytyykö tuolta Nankang:ia tuossa koossa ihan hyllystä:
Siis ylikokoisia Nankang:ja menee nykyään maailmalla enemmän kuin saadaan valmistettua, ja selviä toimitusvaikeuksia nykyisin on.
Kysäiseppä löytyykö tuolta Nankang:ia tuossa koossa ihan hyllystä: http://www.kumikapa.com/page2.aspx
Juu. Eikä ihmekään kun menevät kaupaksi... Olisipa hauska vilkaista mikä on esim. Michelin Pilot Sportin saatavuus tuossa koko luokassa... Tai no jaa... Surkea saatavuus varmaan niissäkin, ja kenties tällaisen Misukankin heikko tarjonta johtuu "tosi edullisesta" hinnasta...:think
Mutta tosiaan, täytyypä kysäistä tuolta...
Onkos kellään kokemusta tai muuten vaan pätevää tietoa tuohon maksimikuorma-indeksi kysymykseen?? (viitaten edelliseen postiini tässä keskustelussa)
Se oikea koko e39:iin(ierintäkehä/halkaisija) ja tuohon vanteelle on 235/40-18". Molemmat renkaat toimivat ok. Nankang kestää hieman pitempään, mutta tuo Kumho on aavistuksen hiljaisempi. Ominaisuuksiltaan e39:n alla tuossa kokoluokassa muuten varsin samanlaiset sanoi testit mitä hyvänsä.
Itse ottaisin Nankang:it jos ne on selvästi halvemmat.
Hemille:
Rengaslaskurin outputtia:
225/55-16, halkaisija 65,4 cm (alkuperäinen koko)
235/40-18, halkaisija 64,5 cm
245/40-18, halkaisija 65,3 cm
Eli eikö siis tuo 245/40-18 ole nimenomaan halkaisijaltaan lähimpänä alkuperäistä??
Schwarzelle:
Onko sulla Nankangista tuo RF-malli vai "tavallinen"?? RF ilmeisesti tarkoittaa reunavahvistettua mallia. Ja sulla ajettavuus hyvä, eli miten tunteeton urille?
Nyt kuukauden alla olleet Nankang NS2 225/40 ja 235/40 18 ja vähän reilu 1000 kilsaa takana. On tullut ajettua kuivalla ja kaatosateessa.
Viimeksi tänä aamuna töihin mennessä satoi kaatamalla ja urissa oli jonkun verran vettä. Kärsi aivan hyvin ajaa rajoitusten mukaan urissakin, joissa oli vettä eikä vedellyt olleenkaan mihinkään suuntaan.
Viime kesänä alla olivat Nokialaiset kylläkin kuluneet (3-4mm) pintaa ja hirvitti ajaa jos urissa oli vähänkin vettä.
Mutta omat kokemukset ovat olleet Nankangeista tähän mennessä positiivisia.
Eli eikö siis tuo 245/40-18 ole nimenomaan halkaisijaltaan lähimpänä alkuperäistä??
Siis ei, jos kyse on e39:stä.
Eli tämä sinun yhtälö menee metsään sen vuoksi että tuo 225/55-16" ei anna e39:n oikeaa speksihalkaisijaa vaan 653mm, johon kuitenkin 18" kokoja vertasit. e39:n speksihalkaisija tulee koosta 205/65-15" joka antaa oikeaksi speksihalkaisijaksi halkaisijaksi 647mm. Eli tuo 235/40-18"(645mm/ -2mm) on lähempänä OIKEAA speksihalkaisijaa kuin 245/40-18" joka on halkaisijaltaan 653mm, eli +6mm suurempi.
Eli se OIKEA e39 speksikoko 18" vannekoossa on juuri tuo 235/40-18", mutta eihän se käytännössä tuo 245:kaan mitään ongelmia tuota jos sen jostain syystä alle haluaa.
Mutta siis se on pointti että se oikea e39:n speksihalkaisija tulee 205/65-15":sta (647mm), jolloin minkään muun eri kokoisen koon päälle ei voi taas laskea hieman lisää.
No niin... Nyt on jahkailut ohi ja tilaus tehty.
Päädyin valintaan Kumho spt KU31. 235/40/18 eteen ja 265/35/18 taakse. Vahvistetulla rungolla... Ei luulisi runkojen enää pettävän normaalissa ajossa. :think
Nankangien saatavuus oli muuten tällä hetkellä olematon...
Olipa muuten elämäni ensimmäinen rengaskauppa E39:iin, josta selvisin alle 700:lla eurolla.
onkos tuo nopeusluokan edessä oleva lukema kumiseoksen kovuus? mulla on falkenit missä nopeusluokka on Y mutta lukema 84 ja ne on TODELLA pehmeät.
Lueskelinpa tätä keskustelua vielä taaksepäin koska katselin vielä millaisella Load index:llä varustettuja renkaita porukalla täällä on??
Itselleni on tulossa nyt vahvistetulla rungolla olevat, (indeksi 97) kuten jo aiemminkin "hehkutin"...
bemu2000: Miten helvetissä olet saanut rungon kestämään noissa 84- indeksillä olevissa kumeissa?? Mikäli on kyse vielä E39:stä, niin ohjekirjakinhan suosittelee vähintään indeksiä 95... (530i, 530d, 535i, 540i)
Mutta eihän siinä mitään jos kestää... Kateellisena vain saivartelen koska itselläni ovat rungot pettäneet suurellakin indeksillä olevista. (Nokian NRY, ja Pirelli P7)
Siis ei, jos kyse on e39:stä.
Eli tämä sinun yhtälö menee metsään sen vuoksi että tuo 225/55-16" ei anna e39:n oikeaa speksihalkaisijaa vaan 653mm, johon kuitenkin 18" kokoja vertasit. e39:n speksihalkaisija tulee koosta 205/65-15" joka antaa oikeaksi speksihalkaisijaksi halkaisijaksi 647mm. Eli tuo 235/40-18"(645mm/ -2mm) on lähempänä OIKEAA speksihalkaisijaa kuin 245/40-18" joka on halkaisijaltaan 653mm, eli +6mm suurempi.
Eli se OIKEA e39 speksikoko 18" vannekoossa on juuri tuo 235/40-18", mutta eihän se käytännössä tuo 245:kaan mitään ongelmia tuota jos sen jostain syystä alle haluaa.
Mutta siis se on pointti että se oikea e39:n speksihalkaisija tulee 205/65-15":sta (647mm), jolloin minkään muun eri kokoisen koon päälle ei voi taas laskea hieman lisää.
joo. muista sit laittaa kuvia tänne, niin ihmetellään oikeen porukalla miltä näyttää
dodii nyt ois gummit alla ja ei kyllä tullu omaan silmään pahasti "dragsteri look".
Ja tossa pari kuvaa.
edit. ja tarkkasilmäisimmät huomaa että takanakeissa pyörimissuunnat on päinvittua ja se on ihan mun oma moka ja ei jaksanu alkaa kääntään enää näin iltasella
Pyöriikö 255/40/17 ongelmitta e36 m3:sen takarenkaina?
Alkuperäset takarenkaathan on 245 leveät joten nuo 255 olisi vielä laillisetkin.
Alkuperäinen 8,5" vanne ja koskemattomat kaaret, ei tontitusta.
Näyttääkö hassulta, mahtaako olla vaikutusta ajo-ominaisuuksiin.
Ajattelin renkaiksi hankkia goodyear eagle f1:set.
Pyöriikö 255/40/17 ongelmitta e36 m3:sen takarenkaina?
Alkuperäset takarenkaathan on 245 leveät joten nuo 255 olisi vielä laillisetkin.
Alkuperäinen 8,5" vanne ja koskemattomat kaaret, ei tontitusta.
Näyttääkö hassulta, mahtaako olla vaikutusta ajo-ominaisuuksiin.
Ajattelin renkaiksi hankkia goodyear eagle f1:set.
liian isot on... 245/40 alkaa olla jo aika reilun kokoinen sinne ja varsinkin noin kapealle vanteelle. 215/45 ja 235/40 tai 225/45 ja 245/40 on sopivat
Onko muilla ollu minkäläisia kokemuksia näiden ns. halpis renkaiden kestävyyksistä? Kun ainakin itsellä tahtovat kulua aivan silmissä varsinkin takapäässä. Vanhassa e36:ssa nangangit kesti noin puoli kesää ja jotkut ihme firenzat varmaan alle 3000... ilman mitään suurempaa kumittelua. nyt tässä E46:ssa on nuo nexenit taitaa vissiin olla jotku n7000 tai jotain. Niin sama ongelma. takarenkaat varsinkin näyttää kuluvan aika nopeasti... Täytyykö seuraavaks ostaa jotkut merkki renkaat, ku ei tämäkään tuu halvaks...? Vai mistä tämä johtuu? Niin ja unohtu mainita, että Nexenit ovat kokoa 235/40/18 ja nuo muut olivat 225/45/17
liian isot on... 245/40 alkaa olla jo aika reilun kokoinen sinne ja varsinkin noin kapealle vanteelle. 215/45 ja 235/40 tai 225/45 ja 245/40 on sopivat
Okei, onko muut myös samaa mieltä? Onko rengas ennemmin liian iso kaareen kuin vanteelle vai miten päin. 245 ei näytä omaan silmään lainkaan naftilta vanteelle *muistelee*.
Tyhmiä kyselen kun en ole itse koittanut ja jos nyt edes jotain oppisi kokeilematta...
Okei, onko muut myös samaa mieltä? Onko rengas ennemmin liian iso kaareen kuin vanteelle vai miten päin. 245 ei näytä omaan silmään lainkaan naftilta vanteelle *muistelee*.
Tyhmiä kyselen kun en ole itse koittanut ja jos nyt edes jotain oppisi kokeilematta...
Normiston mukaan 255 on sallittu 8,5" vanteelle, ja vakiohan ko. vanteelle on 245. Tämän valossa ongelmia ei pitäisi olla.
Omassa 245 ja 8,5", mutta en ole ikinä kokeillut 255 sovitaa, joten käytännön kokemusta ei ole.
Comment