Ihmeellistä vänkäämistä. Mitä merkitystä kulutuskestävyydellä ylipäätään on missään muualla kuin kilvanajossa, vai montako kymmentä tuhatta te niillä kesärenkaillanne vuodessa ajatte? Lisäksi, mikäli hyvän märkäpidon kanssa vastakkaisessa vaakakupissa olisi/on juurikin kulutuskestävyys, ei henk. koht. haittaisi ainakaan yhtään vaikka rengassetti kestäisi just sen yhden öljynvaihtovälin. Eikös tässä kaiken lisäksi keskusteltu halpisrenkaista, muutama satku renkaisiin vuodessa (tai paremminkin yksi ylimääräinen ostettu rengassetti useamman vuoden intervallilla) on BMW-harrastamisen kokonaiskonkurssissa pelkkiä pähkinöitä, etenkin jos sillä saa ostettua turvallisuutta ja parempaa ajettavuutta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Hemi View PostSe että iso silicapitoisuus laskee kulutuskestävyttää pitää muuten tasan tarkkaan paikkansa, eikä tästä kannata edes väitellä.
Kulumisnopeuteen toki vaikuttaa moni muukin seikka, mutta juuri silican lisääntyminen nykyrenkaissa on pienentänyt huomattavasti niiden kestoikää.
muistaakseni mm.jostain TM.stä löytyy artikkeli ko.asiasta.
Muuten missä Michelin merkissä/mallissa on 17" ja isoimmissa kokoluokissa poikkeuksellisen hyvä kulutuskesto?
Tottakai silicapitoisuus laskee kulutuskestävyyttä, mutta se ei kyllä ole suoraan verrannollinen että mitä parempi märkäpito niin sitä huonommin rengas kestää.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostTottakai silicapitoisuus laskee kulutuskestävyyttä, mutta se ei kyllä ole suoraan verrannollinen että mitä parempi märkäpito niin sitä huonommin rengas kestää.
Toisessa Bemarissa (mopo) on Misukat, ja vaihtamalla paremmin kulutusta kestäviin olen joutunut hieman tinkimään huippupidosta ja sadepidosta.
Kotilossa päädyin pitkällisen harkinnan jälkeen NS2:n. Kynnys ostaa ei-merkkirenkaat oli psykologisesti suuri, mutta tämä topicci auttoi päätöksen teossa. Aloin oikeasti miettimään mitä saan sijoittamallani summalla... Huonot jarrunesteet, kuluneet jarrulevyt/palat, iskunvaimentimet ja oma ajotapa vaikuttavat todelliseen turvallisuuteen paljon enemmän kuin hyvän halpiskumin ja markkina ykkösen ero. Tosin naapurustossa on respekti laskenut siirtyessäni halpiskumien käyttäjäksi. Naapurin akkakin vie lapset sisälle heti nähdessään autoni lähestyvän, toki menneellä vapullakin saattaa olla osansa:think
Todella hauska topicci ja olen tästä asiasta samaa mieltä kuin HemiBMW R 1200 GS
Comment
-
-
Noooh Nexen N6000 tuntuvat ainakin varsin toimivilta sateella ja kuivalla, motarilla ja mukulakivellä. Radalle en ole vielä päässyt. Autona siis tuo M5 ja renkaan koko 245/35/19
Takana on tällä hetkellä Hankookin Ventus Sport K104 ja hyvin tuntuisi pitävän myös märällä. Kummatkin renkaat todella hiljaisetkin vielä moottoritie vauhdissa.E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R
E36 316i Compact Hellrot
Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostMuistaakseni jossain primacy mallissa oli kulutuskestävyys luokkaa 600.
Tottakai silicapitoisuus laskee kulutuskestävyyttä, mutta se ei kyllä ole suoraan verrannollinen että mitä parempi märkäpito niin sitä huonommin rengas kestää.
Michelinkään ei saa mistään ylhäältä annettuna ilmaisia aterioita, vaikka toki misukan markkinointi on meille jo äidinmaidossa alitajuntaamme/mielikuvitukseemme tällaisen kuvitelman iskostanut.
Nykyiset misukan kulutusta kestavimmät energyt ym. "ekomallit", ovatkin sitten testeissä poikkeuksetta häntäpäässä juuri heikkojen pito-ominaisuuksiensa vuoksi.
misukan sporttipuoli eli esim.pilotit, pelaa ihan samassa kulutuskestävyystasossa, eli 200-240:n välissä niin kuin kaikki muutkin(poislukien conti, joka sporttipuolella oikeasti kuluu Suomessa nastojen syömällä karhealla asfaltilla markkinoiden nopeimmin, vaikka kestää Saksan baanaa siinä missä muutkin).
On totta että parempi märkäpito ei tietenkään tarkoita absoluuttisesti käytännön tasolla nopeampaa kulumista, mutta saman kolikon kääntöpuolet ne kuitenkin ovat, eli suorassa riippuvuussuhteessa toisiinsa.
Kulutuskestävyyteen toki vaikuttaa renkaan kaikki muutkin mekaaniset/rakenteelliset ja kemialliset ominaisuudet, mutta tarkoitan sitä että jos kaikki muut ominaisuudet ovat identtisiä, suuremman silicapitoisuuden rengas myös pitää sadekelissä paremmin ja myös kuluu nopeammin.
Tämä on siis nähty näissä rengasmerkeissä/malleissa jotka ovat aikoinaan lähteneet liikkeelle puhtaasti nokisidoksella, mutta joihin on myöhemmin lisätty silicakomponentti, mutta muu rakenne on pidetty entisellään.
Eli esim.tuo legendaarisen kulutuskeston aikoinaan omannut GT-Radial on sekin silican myötä pudonnut kulutuskestävyyden osalta normaalien kuolevaisten joukkoon, mutta toki vesikelin pitokin on eri tasolla kuin miten jopa hengenvaarallisen liukkaat ne myös sadekelillä aikoinaan olivat, varsinkin hieman väärillä takacambereilla.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTaas pitäisi tietää koko/nopeusluokka, mutta Pilot Primacyt taitaa kuitenkin liikkua tuossa 240:nen tietämissä.
Ei sillä että tieto olisi ollut mitenkään tarpeellinen tai muutenkaan mitään hyödytä nyt. Vanha rengas, vanhat ominaisuudet. Tai ylipäätään mitenkään liity tämän hetkisiin renkaisiin.
Ehkä vähän offtopic, mutta tuli kulutuskestävyydestä mieleen että äitee ajo ooppelillansa contin eco contact ensiasennusrenkaillaan melkein 80tkm. Eikä vieläkään ollut sakkopinnalla, mutta huonot silti. Mielestäni tässä on hinta/ominaisuudet/kulutuskestävyys melkolailla kohdallaan. Koko muistaakseni 185/65 R15.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostEn kyllä kirveelläkään muista mistä mallista oli kyse, nyt jo vanhentunut malli. Mutta joku mielikuva primacysta on. Ja kulutuskestävyys tosiaan oli melko kova vrt. ns. normaaliin renkaaseen.
Ei sillä että tieto olisi ollut mitenkään tarpeellinen tai muutenkaan mitään hyödytä nyt. Vanha rengas, vanhat ominaisuudet. Tai ylipäätään mitenkään liity tämän hetkisiin renkaisiin.
Ehkä vähän offtopic, mutta tuli kulutuskestävyydestä mieleen että äitee ajo ooppelillansa contin eco contact ensiasennusrenkaillaan melkein 80tkm. Eikä vieläkään ollut sakkopinnalla, mutta huonot silti. Mielestäni tässä on hinta/ominaisuudet/kulutuskestävyys melkolailla kohdallaan. Koko muistaakseni 185/65 R15.
Siinä kohtaa kun primacy:kin alettiin sotkea silicaa sekaan märkäpidon parantamiseksi, laski myös kulutuskestävyys samassa suhteessa.
Toki nytkin 185/65-15" primacyt kesävät pitempään kuin vastaavat sporttipuolen ja siis korkeamman nopeusluokan renkaat...mutta niin kestävät sitten jo kaikki muutkin.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVanhat primacyt toki kestivätkin kun vielä elettiin nokisidosaikaa, niin kuin kaikki muutkin alemman ja keskimmäisien nopeusluokkien rengastyypit.
Siinä kohtaa kun primacy:kin alettiin sotkea silicaa sekaan märkäpidon parantamiseksi, laski myös kulutuskestävyys samassa suhteessa.
Toki nytkin 185/65-15" primacyt kesävät pitempään kuin vastaavat sporttipuolen ja siis korkeamman nopeusluokan renkaat...mutta niin kestävät sitten jo kaikki muutkin.
taksimiehet kyllä tietää mitkä renkaat kestää. sieltä olen michelinin kehuja kuullut ja märkäpito niissä on kärkitasoa myös. itse en ole kymmeniä tuhansia samalla setillä ajanut koskaan.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Posttaksimiehet kyllä tietää mitkä renkaat kestää. sieltä olen michelinin kehuja kuullut ja märkäpito niissä on kärkitasoa myös. itse en ole kymmeniä tuhansia samalla setillä ajanut koskaan.
Comment
-
-
Nankang NS-2
Itselläni nyt kokemusta Nankang NS-2sta kahdelta kesältä, ja kolmas nyt alkamassa. Koko on E39n vakio 225/55/16. Täytyy todeta, että tuossa koossa näiden kumien osto E39iin taisi olla väärä paikka säästää. Eli ongelmana on tärinät joihin vaikuttaa ulkolämpötila sekä kumin lämpötila + ilmanpaineet. Tasapainotuksella ei tunnu olevan juuri mitään vaikutusta, vaan kyse taitaa olla pystyheitosta ja sen muutoksista eri olosuhteissa. Silmämääräisestikin heittoa on hieman (rengasta pyöritellessä kovaa alustaa vasten), ei varmaan milliä enempää yhdessäkään kumissa mutta kuitenkin. Tilanne voi olla eri sitten kun kumi on lämmin ja vauhtia > 100km/h.
Että tällaista, kellään hyvää vinkkiä mikä olisi hyvä (etenkin pyöreä ja sellaisena pysyvä) kumi tuohon 225/55/16 kokoon?
Comment
-
-
Ostin 235/35/20 ja 275/30/20 Nankangit seiskan alle, NS-II mallia. Eikä muuten vetele urissa yhtään ja seiskan alusta nielee aika hyvin nuo terävät kuopat. Ainoa minkä huomasin on hieman lisääntynyt rengasmelu mutta se nyt on ihan ymmärrettävää jos 225/55/16 pullakumeista siirtyy tommosiin kokoihin. Märkäpito näissä on hieman heikompi, mutta se nyt ei maailmaa kaada.K100
E31 850i
E83 X3 3,0d
Comment
-
-
Originally posted by jouskari318is View Postkellään hyvää vinkkiä mikä olisi hyvä (etenkin pyöreä ja sellaisena pysyvä) kumi tuohon 225/55/16 kokoon?.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Eikö nää oo tarpeeksi sykkiä vehkeitä ilman että täytyy haalia autoonsa vielä halvimmat kumit , halvin mahdollinen 95E10:n paska jne?2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostEikö nää oo tarpeeksi sykkiä vehkeitä ilman että täytyy haalia autoonsa vielä halvimmat kumit , halvin mahdollinen 95E10:n paska jne?
Miksipä sitä hankkisi parempaa jos ei tarvi, 98% kansalle riittäis halpiskumit jos ajais sokkotestiä.
plazzzebo.
Comment
-
Comment