Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Amerikan levyn puhdistus.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Bmw Master View Post

      Koeajoa odotellessa...
      Edelleen vatkaa, tuntuu melkeinpä pahentuneen. Omituisesti välillä katosi kokonaan ja sitten alkoi uudestaan.

      Hohhoijaa, olen hyvin valmis ostamaan toisen auton.

      Jos jollain on e39 18" joka ei tutise täällä jossain etelässä, kiinnostaisiko vaihtaa vanteita ristiin ja kokeilla?
      Last edited by Bmw Master; 11-07-2013, 18:43.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Edelleen vatkaa, tuntuu melkeinpä pahentuneen. Omituisesti välillä katosi kokonaan ja sitten alkoi uudestaan.

        Hohhoijaa, olen hyvin valmis ostamaan toisen auton.

        Jos jollain on e39 18" joka ei tutise täällä jossain etelässä, kiinnostaisiko vaihtaa vanteita ristiin ja kokeilla?
        Onko nyt nokialaiset alla vai vielä nangangit?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by Supa View Post
          Onko nyt nokialaiset alla vai vielä nangangit?
          Nokiat edessä. Niissä ei ole yhtään pystyheittoa, todella pyöreät.

          http://www.dinancars.com/shop/R280-0...g-Kit-E39.aspx Olisko nuo paremmat kuin powerflexit?

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10086
            • KVLA

            Onko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
            Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.
            Last edited by Heguli 31; 12-07-2013, 17:28.

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Edelleen vatkaa
              Seuraavaksi asennat kännykän/videokameran moottoritilaan ja kokeilet käydä testilenkillä kuvaamassa, että tuleeko tärinä moottorista/laatikosta esim. sen kardaanin aiheuttamana.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Onko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
                Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.
                Täytyy sanoa, että vaikka mulla on tuossa kaikkea tehty etupäähän ja on vielä noi huonot iskaritkin, niin kerran on vain täristänyt kunnolla/tuntuvasti ja se johtui siitä, kun toinen tukilaakeri oli venähtänyt ja senkin huomasin vahingossa. Tällä hetkellä ehkä 120kmh vaudissa pieni tutina tulee rattiin jota ei edes huomaa tai ei häiritse mitenkään. Tietenkin silloin tutisee hetken, kun auto on ollut parkissa jonkun aikaa.
                Mutta onko näissä touringeissa sitten se takapää, mikä aiheuttaa tutinaa silleen, että tuntuu niin, kuin tulisi edestä:think
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Purin TAAS jarrut. Pumppasin mäntiä ulos ja painoin pihdeillä sisään, hyvin liikkui. Jotain eroa kuitenkin tapahtui. Nyt tärinä välillä katoaa kokonaan, mutta välillä sitä on myös kovemmissa nopeuksissa missä ei ennen ollut. Välillä täristää selvästi, mutta ratti ei vatkaa. Tärinä tulee kuin aaltoina, voimistuu ja vaimenee. Eli onko tässä kaksi vikaa, jumittavat satulat ja epätasapainoinen kardaani. Kardaanin epätasapaino ilmeisesti tekee juuri tuollaista aaltomaista voimistuu-heikkenee tärinää. n.70km koeajolla välillä oli 2-3km pätkiä ilman mitään tärinää, oli aika omituinen fiilis...

                  Saakos noita satuloita uusia kunnollisia muualta kuin marmorilta? Kardaanin taidan tilata ebaystä ja viedä Kometille remontiin, ei tarvitse seisottaa montaa viikkoa pukeilla.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Onko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
                    Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.
                    Ympärimaailmaa raportoivat aika paljon näitä 50mph tärinöitä, myös V8:ssa.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Ramzez View Post

                      Nesteistä puheenollen, itse ostan vuoroittain Boschin kirkasta nestettä ja Aten sinistä nestettä. Tuolla tavalla tulee yleensä helposti todetuksi se, milloin neste on vaihtunut kokonaisuudessaan tuoreeksi. Ei kulu ylimääräistä nestettä, kun tietää milloin neste on vaihtunut.
                      Paljonko nestettä menee kaikenkaikkiaan, jos huuhtelee koko järjestelmän?

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Purin TAAS jarrut. Pumppasin mäntiä ulos ja painoin pihdeillä sisään, hyvin liikkui. Jotain eroa kuitenkin tapahtui. Nyt tärinä välillä katoaa kokonaan, mutta välillä sitä on myös kovemmissa nopeuksissa missä ei ennen ollut. Välillä täristää selvästi, mutta ratti ei vatkaa. Tärinä tulee kuin aaltoina, voimistuu ja vaimenee. Eli onko tässä kaksi vikaa, jumittavat satulat ja epätasapainoinen kardaani. Kardaanin epätasapaino ilmeisesti tekee juuri tuollaista aaltomaista voimistuu-heikkenee tärinää. n.70km koeajolla välillä oli 2-3km pätkiä ilman mitään tärinää, oli aika omituinen fiilis...

                        Saakos noita satuloita uusia kunnollisia muualta kuin marmorilta? Kardaanin taidan tilata ebaystä ja viedä Kometille remontiin, ei tarvitse seisottaa montaa viikkoa pukeilla.
                        Usko nyt vain, se vika on kuin onkin jarruista lähtöisin.

                        Comment

                        • peto2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 8270
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Välillä kyllä ihmetyttää nämä tärinätopikit.. Mun projektitoukassa on alla joskus 08 paistetut, lähes sileäksi hinkatut nankangit, yhdessä vanteessa pieni vekki, jarrulevyt pinnaltaan 30% ruosteessa, vanhan suuntauslapun mukaan etupää jopa hiukan harituksella ja etupäässä jokin koliseekin hiukan.. Eikä siltikään täristä vähääkään missään tilanteessa.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Usko nyt vain, se vika on kuin onkin jarruista lähtöisin.
                            Ebaystä uudet Boschin satulat alta 300€ posteineen, vai uudet Aten kumit vanhoihin?

                            Originally posted by peto2 View Post
                            sileäksi hinkatut nankangit
                            18" vai 19"? Pullakumeilla tärinät katoaa joustavaan kumiin.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Pitäisi eritellä nuo asiat, sillä ainakin minulla niitä oli/on oikeastaan neljä erilaista:

                              1. - ratti heiluu ja auto tärisee
                              2. - ratti heiluu, mutta auto ei tärise
                              3. - auto tärisee, mutta ratti ei heilu
                              4. - auto tutisee, mutta ratti ei heilu eikä auto tärise

                              Noiden lisäksi ratti heiluu kevyissä jarrutuksissa, kovemmissa jarrutuksissa ei mitään ongelmaa.

                              Parhaimmillaan nuo kaikki variaatiot pystyi kokemaan yhden matkan aikana...

                              Nyt tilanne on se, että vain 3. ja 4. kohtia ilmenee ja niistä tuo tärinä ilmenee vain kylmillä renkailla muutaman km ajan eikä aina silloinkaan. Satunnaiset takaosan tutinat tulee ja menee, vetoakseliremontti pitäisi tehdä.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut saamaan millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?
                                Last edited by janke; 13-07-2013, 11:43.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎