Onkohan tässä asiassa tullut markkinoille mitään uutta ja ihmeellistä? Eli mitä rasvaa tuonne jarrujen liukupintoihin kannattaisi laittaa? Kupari, alumiini, keramiikka vai jotain ihan muuta?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602211/0
Tommosta aattelin ite laittaa jarrurempan yhteydessä. Jos jollain on tietoa jostain paremmasta rasvasta tai perusteluja miksei kannattais laittaa ollenkaan rasvaa, niin kuulisin mieluusti :thinke46 328Ci
Comment
-
-
Originally posted by age View Posthttp://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602211/0
Tommosta aattelin ite laittaa jarrurempan yhteydessä. Jos jollain on tietoa jostain paremmasta rasvasta tai perusteluja miksei kannattais laittaa ollenkaan rasvaa, niin kuulisin mieluusti :think
Jotain alumiinirasvaa/pastaa voisi seuraavaksi kokeilla.
Comment
-
-
Lainasin tollasta alla olevaa tekstiä vieraasta keskustelusta
Oletteko rassanneet noi liukutappien reijät yleensä:think
Mitäs mieltä siitä olette, kun kuparitahnaa ei saa laittaa alumiinisille pinnoille?
Lainattu teksti:
Jarrukumirasva on tarkoitettu lähinnä asennusliukasteeksi osiin missä voi olla kosketuksissa jarrunesteen kanssa, ei liukutappien voiteluun. Toki sitten on aineita mitkä soveltuu myös sekaisin vähän kaikkeen, mutta ihan perus jarrukumirasva ei oikeen toimi muualle. Liukutappien suojakumit kyllä kestävät kaikkia normaaleja rasvoja.
Liukutappien herkistelyssä on tärkeintä rassata kunnolla liukutapin reikä. Sen pitää olla muutaman kympin väljä tappiin, kuten uutenakin on (tappi hölskyy kuivana aika ilkeen paljon, mutta rasva sitten täyttää välyksen). Rasva pakkaantuu sinne reunoille niin tiiviiksi kerrokseksi ajan myötä, että helposti luulee tihdin sovituksen olevan tarkoituskin.Last edited by janke; 21-04-2013, 12:40.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Megalit anti-seize 1200. Kestää happoa, pakkasta -125, lämpöä 1200. Mistä saisi tuota mömmöä hankittua? Voisi olla hyvää jarru tapeille:think
Tuolta sivu 29. http://sealco.kummeli.fi/arch/Teknis...ettelo2010.pdfLast edited by janke; 21-04-2013, 14:34.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostMegalit anti-seize 1200. Kestää happoa, pakkasta -125, lämpöä 1200. Mistä saisi tuota mömmöä hankittua? Voisi olla hyvää jarru tapeille:think
Tuolta sivu 29. http://sealco.kummeli.fi/arch/Teknis...ettelo2010.pdf
Taidan ostaakin CRC:n keraamista rasvaa, ilmeisesti tuo Wurthin rasvakin oli sellaista.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEihän ne tapit/tappien rasva tässä se ongelma ole, eihän niihin edes pitäisi laittaa rasvaa (BMW:n ohjeen mukaan).
Taidan ostaakin CRC:n keraamista rasvaa, ilmeisesti tuo Wurthin rasvakin oli sellaista.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Kent Ceramic 1200 käytin nyt kun tein jarrut uusiksi. Laatu kamaa ja siinä on kätevä pensseli päässä jolla helppo sutia mihin tarvitsee. Uusiin liukutappeihin laitoin niiden mukana tullutta rasvaa.
Ceramic 1200
Korkeita lämpötiloja ja kuumenemista kestävä keramiikkapohjainen voitelurasva. Ympäristöystävällinen ja tehokas. Ihanteellinen ABS-jarruille, ohjausjärjestelmiin, pakoputkistoihin ym liitos- tai nivelkohtiin, jotka joutuvat alttiiksi korkeille lämpötiloille ja korroosiota aiheuttaviin olosuhteisiin.
• Ei sisällä raskasmetalleja
• Suunniteltu erityisesti ABS-jarrujärjestelmille
• Lämpötila-alue -40°C - +1200°C
• Ehkäisee hapettumisen
• Erinomainen suoja kaikille alumiiniosille
Comment
-
-
Onpas porukka saanut ihmeellisen väännön aikaan jarrujen voitelemisesta.
Itse olen aina hyvällä menestyksellä pärjännyt Aten plastilubella, jota olen laittanut liukutappeihin. Jarrupalojen päihin olen laittanut CRC:n kuparitahnaa. Jotkut voitelevat jarrupalojen taustat kuparitahnalla, mutta siinä ei ole mitään järkeä. Ainoastaan pieni määrä palojen päihin, missä palat koskettavat siihen kehykseen, on tarvetta voidella.
Tuo plastilube on kyllä kaikissa omissa autoissani toiminut täysin moitteetta. MUTTA, jos liukutappien suojakumit ovat haurastuneet tai tappeihin pääsee muuta kautta kosteutta, se jumittaa tapit varsin nopeasti, olipa käytössä mitä rasvaa tahansa. Tuossa kohtaa tulee aina uusia tapit ja suojakumit.
Varsinainen suojakumirasva on tarkoitettu lähinnä niiden suojakumien asennukseen. Itse en ole kuitenkaan moisia aineita käyttänyt.
Kaikista tärkeintä tietysti jarruhuollon yhteydessä on putsata kaikki kitkapinnat huolellisesti. Jarrusatulan kehys kannattaa aina huoltaessa irroittaa ja smirgelillä ja harjalaikalla kevyesti putsata palojen liukupinnat puhtaaksi. Samoin itse liukutapit tulee putsata kirkkaiksi ja liukutappien "kolot" on hyvä myös putsata. Itse olen pärjännyt yleensä sopivan kokoisella pultilla, jonka ympärille olen kietonut rättiä ja kastellut sen jarrukliineriin. Tuolla tavalla on saanut aina enimmät liat pois. Jarrumännät toki kannattaa myös herkistellä.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostTuossa kohtaa tulee aina uusia tapit ja suojakumit.
Jarrumännät toki kannattaa myös herkistellä.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMiten jarrumännät herkistellään E39:ssä? Miten herkät ne pitäisi olla/mistä huomaa jos ne eivät ole tarpeeksi herkät?
Syy, miksi näin kannattaa tehdä on se, että jarrumännät liikkuvat todella vähän toimiessaan ja niille tekee hyvää välillä liikutella enemmänkin. Hyvin toimivat männät saa lähestulkoon sormin painettua sisään. Samalla tulee todettua tietysti myös se, jos jokin mäntä jumittaa.
E39:ssä tuo herkistely on erityisen helppoa, koska käsijarru ei vaikuta käyttöjarruun. Täten taka-akselilla ei tarvitse turhia kikkailla ja kiertää mäntiä sisään kuten monessa muussa autossa tehdään, vaan männät yksinkertaisesti vain painetaan sisään.
Siinä samalla on sitten tietenkin hyvä myös tsekata käsijarrun toimivuus. Taka-akseli ylös ja vetää yksi pykälä käsijarrusta. Tässä vaiheessa pyörien tulisi vielä pyöriä vaivatta. Sitten toinen naksu ja kolmas naksu... Viimeistään neljännessä naksussa pitäisi käsijarrun ottaa jo jonkin verran kiinni. Renkaita pyörittelemällä voi myös tunnustella, kuinka tasaisesti käsijarru pitää. Jos jarruissa esiintyy puoltamista, niin sitten käsijarruvaijerit löysälle ja pultinreiästä tasapäisellä meisselillä pyörittelee säädön kohdalleen. Täällä foorumilla on kyllä ohje erikseen käsijarruremppaan.
Comment
-
Comment