memebuy23buy

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mika_z
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 56
    • Kokkola

    E39 touring jarrumännät

    Onko kellään kokemusta, miten tuon jarrumännän pitäisi palautua kun polkimen päästää? Herkistelin jarruja renkaan vaihdon yhteydessä ja mäntä ei juurikaan mennyt takaisin päin jarrun polkaisun jälkeen. Eikö männän pitäisi hieman palautua takaisin päin?
    Voisiko korjaantua tiivisteiden vaihdolla?
    Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

    Comment

    • Volskier
      Bimmer Rookie
      • May 2014
      • 40
      • Kuopio

      E46 320d -05 270tkm jarrut nypytttää:
      Uusittu/huollettu:
      -uusi hammastanko, rattikaselin nivel, raidetangon päät
      -uudet alatukivarret, taaimmaiset puslat powerflex
      -kw madallusjouset ja kohtuu tuoreet iskarit joka nurkassa
      -uudet koiranluut
      -uudet jarruletkut
      -jarrusatulat purettu, männät/satulat hoonattu ja kasattu uusilla tiivisteillä
      -liukutapit uusittu
      -jarrupalojen liukupinnat puhdistettu hiomalla/viilalla/kuparitahnalla varmisteltu että palat liikkuvat ongelmitta
      -jarrunesteet vaihdettu
      -takana vanhat jarrulevyt/palat, mutta satulat herkistelty ja levyt mitattu suoraksi
      -etujarrulevyt uudet, brembot
      -pyörän navat hiottu, sekä viilattu pulttien kiinnityskohdat, ettei varmasti ole navassa mikään kohta koholla
      -etulevyissä asennuksen jälkeen heittoa 0,05 ja 0,09mm heittokellolla mitattuna siten, että pyöränpultit kirittynä holkkien avulla. (brembon ohje <0,12mm)

      Edelleen kun hiljentää liikennevaloihin, auto pysähtyy nypyttäen, tosin nypytys ei ole voimakasta. Kovemmassa vauhdissa nypyttää myös, mutta loogisesti ilmenee tiheänä nypytyksenä/tärinänä/huonona jarrutuntumana.

      Auto ei vaella jarruttaessa, mitään kolinoita ei kuulu, väljää ei löydy vääntelemällä. Nypytys ei tunnu ratissa, mutta tuntemuksien mukaan etupäästä ongelma tulee. Jotenkin käsittämätöntä kun olevinaan levyt suorassa, satulat huollettu ja kaikki tip top, mutta silti nypyttää ikään kuin levyt olisi kierot. Vrt entisissä autoissa ei koskaan ole tarvinnut jarrujen kanssa taistella perus huoltoa pidemmälle. Pyörän kulmat myös säädetty puoli vuotta sitten ja ajolleen/rengaskulumalta todella hyvä.

      Kokemuksia/vinkkejä miten selvitystyötä kannattaa jatkaa?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Volskier View Post
        E46 320d -05 270tkm jarrut nypytttää:
        Uusittu/huollettu:
        -uusi hammastanko, rattikaselin nivel, raidetangon päät
        -uudet alatukivarret, taaimmaiset puslat powerflex
        -kw madallusjouset ja kohtuu tuoreet iskarit joka nurkassa
        -uudet koiranluut
        -uudet jarruletkut
        -jarrusatulat purettu, männät/satulat hoonattu ja kasattu uusilla tiivisteillä
        -liukutapit uusittu
        -jarrupalojen liukupinnat puhdistettu hiomalla/viilalla/kuparitahnalla varmisteltu että palat liikkuvat ongelmitta
        -jarrunesteet vaihdettu
        -takana vanhat jarrulevyt/palat, mutta satulat herkistelty ja levyt mitattu suoraksi
        -etujarrulevyt uudet, brembot
        -pyörän navat hiottu, sekä viilattu pulttien kiinnityskohdat, ettei varmasti ole navassa mikään kohta koholla
        -etulevyissä asennuksen jälkeen heittoa 0,05 ja 0,09mm heittokellolla mitattuna siten, että pyöränpultit kirittynä holkkien avulla. (brembon ohje <0,12mm)

        Edelleen kun hiljentää liikennevaloihin, auto pysähtyy nypyttäen, tosin nypytys ei ole voimakasta. Kovemmassa vauhdissa nypyttää myös, mutta loogisesti ilmenee tiheänä nypytyksenä/tärinänä/huonona jarrutuntumana.

        Auto ei vaella jarruttaessa, mitään kolinoita ei kuulu, väljää ei löydy vääntelemällä. Nypytys ei tunnu ratissa, mutta tuntemuksien mukaan etupäästä ongelma tulee. Jotenkin käsittämätöntä kun olevinaan levyt suorassa, satulat huollettu ja kaikki tip top, mutta silti nypyttää ikään kuin levyt olisi kierot. Vrt entisissä autoissa ei koskaan ole tarvinnut jarrujen kanssa taistella perus huoltoa pidemmälle. Pyörän kulmat myös säädetty puoli vuotta sitten ja ajolleen/rengaskulumalta todella hyvä.

        Kokemuksia/vinkkejä miten selvitystyötä kannattaa jatkaa?
        Nyt melkein pitäisi nähdä etupään pyöränkulmat, jotta nähtäisiin onko jommassa kummassa olkavarressa vikaa?
        Entä oliko nypytys havaittavissa myös heti uusilla levyillä/karhennetuilla paloilla?

        Comment

        • Volskier
          Bimmer Rookie
          • May 2014
          • 40
          • Kuopio

          Originally posted by Hemi View Post
          Nyt melkein pitäisi nähdä etupään pyöränkulmat, jotta nähtäisiin onko jommassa kummassa olkavarressa vikaa?
          Entä oliko nypytys havaittavissa myös heti uusilla levyillä/karhennetuilla paloilla?
          Nypytys väheni uusilla levyillä/karhennetuilla paloilla, mutta oli heti havaittavissa eikä ole 1000km matkalla lähtenyt voimistumaan. Pitää katsoa onko pyöränkulmien säätölappu tallessa.

          Täytynee tässä ketjussa mainittu maalikikkana tehdä eli levyihin huntu spray maalia ja rengas pyörimään, sitten kevyttä jarrutusta ja katsoo ottaako tasaisesti.

          Rasittava ominaisuus..
          Last edited by Volskier; 10-11-2014, 17:55.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10117
            • KVLA

            Originally posted by Volskier View Post
            Kokemuksia/vinkkejä miten selvitystyötä kannattaa jatkaa?
            Voisiko ABS vikaa?Oletko vikakoodeja lukaissut?

            Comment

            • Volskier
              Bimmer Rookie
              • May 2014
              • 40
              • Kuopio

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Voisiko ABS vikaa?Oletko vikakoodeja lukaissut?
              ei ole vikakoodeja..

              Comment

              • blueorange
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 404
                • suomi

                Originally posted by mika_z View Post
                Onko kellään kokemusta, miten tuon jarrumännän pitäisi palautua kun polkimen päästää? Herkistelin jarruja renkaan vaihdon yhteydessä ja mäntä ei juurikaan mennyt takaisin päin jarrun polkaisun jälkeen. Eikö männän pitäisi hieman palautua takaisin päin?
                Voisiko korjaantua tiivisteiden vaihdolla?
                Ei se kyllä oikeastaan palaudu.ainakaan silmin nähden. Miten sä niitä herkistelit?Jos levy pyörii käsin vähän tahmeasti niin ei laahaa.

                Comment

                • mika_z
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 56
                  • Kokkola

                  Originally posted by blueorange View Post
                  Ei se kyllä oikeastaan palaudu.ainakaan silmin nähden. Miten sä niitä herkistelit?Jos levy pyörii käsin vähän tahmeasti niin ei laahaa.
                  Mäntää liikuttelin ees taas. Levy pyörii kyllä, mutta ihan aavistuksen palat hinkaa levyä. Vaihdoin jo tiivisteet, mutta eipä vaikuttanut. Ehkäpä se toimii niin kuin pitääkin.
                  Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

                  Comment

                  • Limit
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 144
                    • Tsuomi

                    Originally posted by Volskier View Post
                    Nypytys väheni uusilla levyillä/karhennetuilla paloilla, mutta oli heti havaittavissa eikä ole 1000km matkalla lähtenyt voimistumaan. Pitää katsoa onko pyöränkulmien säätölappu tallessa.

                    Täytynee tässä ketjussa mainittu maalikikkana tehdä eli levyihin huntu spray maalia ja rengas pyörimään, sitten kevyttä jarrutusta ja katsoo ottaako tasaisesti.

                    Rasittava ominaisuus..
                    - Tämä lienee ratkaisevin asia, kulmat. Jos lappua ei löydy, niin jos laittaa säädössä liikaa aurausta ja testaa sitten. Häviääkö nypytys mitenkään ja millään säädöllä? Tämä olisi mielenkiintoista saada tietää. Onko auto automaatti?
                    Limits in life

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3144
                      • Tampere

                      Ensin aattelin ettei ole mitään annettavaa näin kattavaan listaan. Muistuipa vaan mieleen 2013 loppukesä, aivan finaaliin ajetut kesägummit merkkiä edullinen alla. Nypytti kevyesti jarrutuksessa edestä. Ahdisti ja vitutti jo hiukan.

                      Uudet renkaat alle ja hymy naamaan --> nypytys jäi sen siliän tien. Oliko tasapainotuksesta, epätasaisesta kulumasta tai lievästä pystyheitosta kyse, en jaksanut miettiä asiaa.

                      Jos on mahdollista kokeilla toisella rengassarjalla niin voisi sulkea tämänkin vaihtoehdon pois.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by MNi View Post
                        Ensin aattelin ettei ole mitään annettavaa näin kattavaan listaan. Muistuipa vaan mieleen 2013 loppukesä, aivan finaaliin ajetut kesägummit merkkiä edullinen alla. Nypytti kevyesti jarrutuksessa edestä. Ahdisti ja vitutti jo hiukan.

                        Uudet renkaat alle ja hymy naamaan --> nypytys jäi sen siliän tien. Oliko tasapainotuksesta, epätasaisesta kulumasta tai lievästä pystyheitosta kyse, en jaksanut miettiä asiaa.

                        Jos on mahdollista kokeilla toisella rengassarjalla niin voisi sulkea tämänkin vaihtoehdon pois.
                        Renkaiden erilaiset runkorakenteet ja rengaskoko/profiili vaikuttavat ko.ilmiöön, eli kuinka hyvin runko absorboi tätä ajosuuntaista nypytystä.

                        Comment

                        • Volskier
                          Bimmer Rookie
                          • May 2014
                          • 40
                          • Kuopio

                          Originally posted by Volskier View Post
                          E46 320d -05 270tkm jarrut nypytttää:
                          Uusittu/huollettu:
                          -uusi hammastanko, rattikaselin nivel, raidetangon päät
                          -uudet alatukivarret, taaimmaiset puslat powerflex
                          -kw madallusjouset ja kohtuu tuoreet iskarit joka nurkassa
                          -uudet koiranluut
                          -uudet jarruletkut
                          -jarrusatulat purettu, männät/satulat hoonattu ja kasattu uusilla tiivisteillä
                          -liukutapit uusittu
                          -jarrupalojen liukupinnat puhdistettu hiomalla/viilalla/kuparitahnalla varmisteltu että palat liikkuvat ongelmitta
                          -jarrunesteet vaihdettu
                          -takana vanhat jarrulevyt/palat, mutta satulat herkistelty ja levyt mitattu suoraksi
                          -etujarrulevyt uudet, brembot
                          -pyörän navat hiottu, sekä viilattu pulttien kiinnityskohdat, ettei varmasti ole navassa mikään kohta koholla
                          -etulevyissä asennuksen jälkeen heittoa 0,05 ja 0,09mm heittokellolla mitattuna siten, että pyöränpultit kirittynä holkkien avulla. (brembon ohje <0,12mm)

                          Edelleen kun hiljentää liikennevaloihin, auto pysähtyy nypyttäen, tosin nypytys ei ole voimakasta. Kovemmassa vauhdissa nypyttää myös, mutta loogisesti ilmenee tiheänä nypytyksenä/tärinänä/huonona jarrutuntumana.

                          Auto ei vaella jarruttaessa, mitään kolinoita ei kuulu, väljää ei löydy vääntelemällä. Nypytys ei tunnu ratissa, mutta tuntemuksien mukaan etupäästä ongelma tulee. Jotenkin käsittämätöntä kun olevinaan levyt suorassa, satulat huollettu ja kaikki tip top, mutta silti nypyttää ikään kuin levyt olisi kierot. Vrt entisissä autoissa ei koskaan ole tarvinnut jarrujen kanssa taistella perus huoltoa pidemmälle. Pyörän kulmat myös säädetty puoli vuotta sitten ja ajolleen/rengaskulumalta todella hyvä.

                          Kokemuksia/vinkkejä miten selvitystyötä kannattaa jatkaa?
                          Rengasraudalla vääntämällä löytyi väljää kuskin puolen alapallosta (20tkm kesti). Lista tosiaan puolen vuoden ajalta/lähihuoltohistoria. Ens viikolla lemförderin tukivarret alle, katsellaan jos asettuu.

                          Sama ongelma kesä ja talvirenkailla, joten renkaat kunnossa..

                          Comment

                          • Hunt
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2013
                            • 100
                            • Finland

                            Jarrupalat vaihtoon levyjen kanssa - tarpeellista?

                            Edit: ei mit.
                            Last edited by Hunt; 20-10-2015, 15:46.

                            Comment

                            • deemu79
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 453
                              • Helsinki

                              Originally posted by Hunt View Post
                              Tutinoita esiintyy joten ajattelin lähteä etulevyjä vaihtamaan ja jarruja herkistelemään. Korjausohjeissa vaan käsketään vaihtamaan palat aina kun vaihtaa levytkin. Itsellä on palat vaihdettu ihan vähän aikaa sitten ja taitaa olla idriven mukaan ajomatkaa vielä jäljellä 27 tkm.

                              Mietin vain, että kuinka tarpeellista noiden palojen vaihto on levyn vaihdon yhteydessä. Joissakin ohjeissa tätä perusteltiin sillä, että levyt ja palat ovat kuluneet toistensa vastinpareiksi ja tällöin jos laittaa uriutuneet palat uusille levyille, niin uusiin levyihin kopioituu vanhoissa paloissa olevat urat. Kuulostaa kovin ihmeelliseltä, kun luulisi että paloista kuluvat nuo urat niin nopeasti pois ettei ne ehtisi syömään levyjä piloille. Toisaalta, jos ottaa ja vetäisee vanhoista paloista mahdolliset urat hiomapaperilla hiontapukkia käyttäen poikkisyin tasaiseksi, niin riittääkö tuo?

                              Toinen asia mikä mietityttää ihan mielenkiinnosta on, että onko jengillä kokemusta noista levyistä ja niiden laatueroista. Näyttää olevan levyjen hinnat alkaen 20 eurosta aina 400 euroon asti (toki keraamisten kohdalla puhutaan jo tuhansista). Mutta jos verrataan ihan peruslevyjä. Mistä nuo erot koostuvat ja onko niillä isojakin eroja? En meinannut tuollaisia 20 euron levyjä kuitenkaan laittaa, mutta onko tehty joitain testejä tms. jossa olisi eroja selvitelty?

                              Netti nyt on täynnä kertomuksia, että jotkut levyt ovat menneet kieroksi samantien yms. mutta näissäkin lienee pitkälti kysymys siitä, että ei olla hoidettu kieroutumisen aiheuttajaa ja tämän vuoksi levyt ovat kieroutuneet heti vaihdon jälkeen uudelleen.

                              TM taisi testata jarrupalat, ja niistä kyllä saatiin esille isotkin erot kestävyydessä, kulumisessa ja pysäytysvoimassa. Tämä pitkälti on seurausta jarrupaloissa käytetyistä materiaaleista, mutta jotenkin kuvittelisin että levyissä ei ihan niin suuria eroja olisi... vai onko?
                              Vastaan vaikka auton mallia ei ole mainittukaan, ilmeisesti e60/e61 tms.

                              Koko auton etuakselistoon kannattaa suhtautua kokonaisuutena, kun kaikki kuluneisuus vaikuttaa jollain tavalla toisiin osiin myös ja täristykseen ym. toimintahäiriöihin.

                              Esim. kannattaa tarkistaa samalla:
                              Reaktiotangot puslineen ja palloineen, pyöränlaakerit, jarrusatuloiden liukutapit ja jarrupalojen kontakti/liikkumavara satulaan/kannattimeen.

                              Jos ei jostain syystä halua käyttää alkuperäisiä osia esim. jarruissa, kannattaa ostaa ne laadukkaimmat tarvikkeet; Bosch, Brembo, Ferodo tms., kyllä ne tarvikeliikkeessä _yleensä_ tietää mitkä kannattaa laittaa kun kysyt.

                              Ja jos olet juuri ostanut hyvälaatuiset palat, joilla nyt vähän ajettu, en näe mitään syytä olla käyttämättä niitä uusien levyjen kanssa, ainakaan jos hiot ne vielä suht tasaiseksi. Itse en jaksaisi. Kyllä ne kuluu pariksi hyvinkin nopeasti, ja sitten taas joskus ne seuraavat palat muotoutuu samalla tavalla käytettyyn levyyn.

                              Eli kun pyöräntuenta on kaikin puolin kunnossa, ei pientä heittoa edes normikäytössä huomaa, mitä jarrulevyissä nyt aina vaan on. Voi jotkut levyt myös olla aivan suoriakin kun asennuksessa kaikki on sattunut tuurilla kohdalleen
                              Last edited by deemu79; 04-01-2015, 11:49.
                              sigpic
                              328i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10117
                                • KVLA

                                Originally posted by Hunt View Post
                                Itsellä on palat vaihdettu ihan vähän aikaa sitten ja taitaa olla idriven mukaan ajomatkaa vielä jäljellä 27 tkm.
                                Eiköhän siellä pintaa löydy reilusti pidempään,jos vaihdosta ei oikeasti ole kuin vähän aikaa.

                                Comment

                                Working...
                                X