Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 889
    • Iisalmi

    Originally posted by kaol View Post
    Kannattaa. Nopeastihan ne pari kriittistä pintaa puhtaaksi raaputtaa...
    Näin ajattelinki että ois parasta. Debattia ollut paljon tästä liukutappien voitelusta. Itse ajattelin jättää liukutapit kuiviksi, mutta kannattaako nuo palojen liukupinnat rasvata jollain? :think
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

    Comment

    • samsa87
      Bimmer Rookie
      • Mar 2014
      • 46
      • Lahti

      Originally posted by Playpig View Post
      Näin ajattelinki että ois parasta. Debattia ollut paljon tästä liukutappien voitelusta. Itse ajattelin jättää liukutapit kuiviksi, mutta kannattaako nuo palojen liukupinnat rasvata jollain? :think
      Liukutappeihin ehdottomasti rasvat.
      Aristo -93, BMW 525tds touring -98, Granvia -95, Omega MV6 -95

      Comment

      • Playpig
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 889
        • Iisalmi

        Originally posted by samsa87 View Post
        Liukutappeihin ehdottomasti rasvat.
        Ja perustelut oli? Liukutappien kumit on uudet. Mitä rasvaa sinne muka pitäisi laittaa, että olisi oikeasti jotain hyötyä? Juuri tuossa muutama postaus aiemmin kyseenalaistettiin koko rasvaus liukutappien osalta.
        Nyt: E39 530DA Touring -98

        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

        Comment

        • samsa87
          Bimmer Rookie
          • Mar 2014
          • 46
          • Lahti

          Originally posted by Playpig View Post
          Ja perustelut oli? Liukutappien kumit on uudet. Mitä rasvaa sinne muka pitäisi laittaa, että olisi oikeasti jotain hyötyä? Juuri tuossa muutama postaus aiemmin kyseenalaistettiin koko rasvaus liukutappien osalta.
          No näköjään kun nyt luki topiccia taaemmas. En vielä oo 39:n jarruja joutunut purkamaan. Näissä ei vissiin sit liukutapissa ole o-rengasta?
          Se tuskin rasvaamatta liikkuu..
          Aristo -93, BMW 525tds touring -98, Granvia -95, Omega MV6 -95

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Playpig View Post
            Ja perustelut oli? Liukutappien kumit on uudet. Mitä rasvaa sinne muka pitäisi laittaa, että olisi oikeasti jotain hyötyä? Juuri tuossa muutama postaus aiemmin kyseenalaistettiin koko rasvaus liukutappien osalta.
            Kysytään toisinpäin, eli mitä haittaa niiden rasvaamisesta on?

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10037
              • KVLA

              Omaan vessaan juuri takajarrut uusittiin kokonaan.Uusien liukutappien mukana tuli myös rasvat,joten...

              Jarrupalojen hahloja en lähtisi kunnon puhdistuksen jälkeen rasvaamaan millään."Avonaisina" niihin jää kaikki pöly ja kura kiinni.Umpinaiset liukutapit taas ei paskasta jumita.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Omaan vessaan juuri takajarrut uusittiin kokonaan.Uusien liukutappien mukana tuli myös rasvat,joten...
                Laitoit tarvikemalliset tapit? Minä ostin ATE:n liukutapit eikä tullut rasvaa mukana, joten...
                E39 528iA

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Liukutappien rasvaukseen semmonen kommentti että olen laittanut rasvaa jos sitä on käsien ulottuvilla ollut ja jos ei ollut en laittanut.. jarrujen toimintaan ei havaittavaa vaikutusta.
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    Mitenkä herkästi männän pitäisi liikkua?

                    Kun laitoin seiskasta etujarrut kasaan, ei mäntä liikkunut herkistelyn jälkeen käsin, vaan liimapuristimella painoin männän sisään. Herkistelyllä tarkoitan männän ulos pumppaamista ja putsausta vesihiomapaperilla. Satulan kannattimet hiekkapuhalsin ja palojen liukupinnat koneistin suoraksi, oli kulunut muutaman kympin montulle.

                    Jos tuo ei riitä niin tarvii ottaa uudestaan auki ja hommata tiivistesarjat ym.
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • Playpig
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 889
                      • Iisalmi

                      Kunnostin sigun auton satulat uusilla tiivisteillä ja liukutappien suojakumeilla. Nyt on pariin kertaan jarrut ilmattu ja edelleen tuntuu, että jotain häikkää jarruissa on. Polkimen ensimmäiset sentit on todella pehmeitä, eikä jarruta juuri yhtään. Enemmän kun painaa niin alkaa kyllä ottamaan hyvin eikä täristä tai muutakaan outoa. Jarrupoljin ei myöskään valu kun paikallaan polkee. Vieläkö siellä voi olla ilmaa, vai onko pääsylinteri rikki tai vuotaa jotenkin? Vai vienkö liikkeeseen ilmaukseen...
                      Nyt: E39 530DA Touring -98

                      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Playpig View Post
                        Kunnostin sigun auton satulat uusilla tiivisteillä ja liukutappien suojakumeilla. Nyt on pariin kertaan jarrut ilmattu ja edelleen tuntuu, että jotain häikkää jarruissa on. Polkimen ensimmäiset sentit on todella pehmeitä, eikä jarruta juuri yhtään. Enemmän kun painaa niin alkaa kyllä ottamaan hyvin eikä täristä tai muutakaan outoa. Jarrupoljin ei myöskään valu kun paikallaan polkee. Vieläkö siellä voi olla ilmaa, vai onko pääsylinteri rikki tai vuotaa jotenkin? Vai vienkö liikkeeseen ilmaukseen...
                        Nyt ne palat ilmeisesti palauttaa/vetäytyy kunnolla irti levystä(ei toimiessaan kuuluukin olla sentti/pari pehmeätä)?
                        Jos vaihdoit samalla palat ja ehkä levytkin, niin ottaa joskus hetken ennen täyden jarrutehon saavuttamista.
                        Last edited by Hemi; 13-05-2014, 16:21.

                        Comment

                        • mikron
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2171
                          • Himas

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Nyt ne palat ilmeisesti palauttaa/vetäytyy kunnolla irti levystä(ei toimiessaan kuuluukin olla sentti/pari pehmeätä)?
                          Jos vaihdoit samalla palat ja ehkä levytkin, niin ottaa joskus hetken ennen täyden jarrutehon saavuttamista.
                          Tyhmä kysymys, mutta mistä tietää että palauttaa kunnolla? Jos eturengasta pyörittelee etupää ylhäällä niin kai palat pientä ääntä pitää osuessaan levyyn? Motonetin molyvaseliinia tungin liukupintoihin ja tosiaan koneistin palojen liukupinnat ensin.

                          Jarrut siis toimii mielestäni hyvin, mutta olet maininnut tutinoiden poistuvan hetkeksi uusilla levyillä ja paloilla vaikka herkistystä ei tehtäisi oikein ja palaavan hetken päästä.
                          F11 530dA xDrive M-sport -13
                          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                          Ex: E38 740iA -98
                          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                          Ex: E39 523i -96
                          Ex: E34 520i -89

                          Comment

                          • Anz0r
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2009
                            • 142
                            • Nääsville

                            Mistähän sitä lähtis seuraavaks vikaa ettimään kun sillan liikuntasaumassa tai katukivetyksen yli mentäessä sigun auto heilauttaa rattia aika miehekkäästi. Jos pahenee yhtään ni ei pysy kohta enää ratti käsissä...

                            Kaikki etupään alustan osat vaihdettu, takahelat powerflexit. Myös hammastanko vaihdettu purkuosaan.

                            Huomaa myös kun pyörät kääntää ns tappin ja kun ylittää katukivetyksen niin ratti ns. kääntyy tavallaan vähän lisää.
                            BMW E46 330D

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Anz0r View Post

                              Huomaa myös kun pyörät kääntää ns tappin ja kun ylittää katukivetyksen niin ratti ns. kääntyy tavallaan vähän lisää.
                              Johtuu löysistä reaktiotangon puslista, antaa periksi ja kääntyy "yli". Laita powerflexit tai muut kovemmat tilalle. Tosin ei tuosta haittaa ole.

                              Comment

                              • Anz0r
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2009
                                • 142
                                • Nääsville

                                Eipä oo e46:ssa reaktiotankoja...:think
                                BMW E46 330D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎