Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by TJJ View Post
    Eipä ollut minun TIS-versiossa.. Tuolla on E39:n jarrulevyistä juttua ja mainittu Volvon arvot joista nyt jotain voinee päätellä: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=560071
    Siis tottahan toki tehtaalla on jokin toleranssi tähänkin olemassa, mutta tutina-alttiudesta se ei vain kerro e39:ssä käytännössä yhtään mitään.
    Eli ei ole olemassakaan mitään mittaa levyn heitosta jolla tutina alkaa tai loppuu.
    Joissakin yksilöissä saa levy heittää jopa puoli milliä eikä tutinaa ole lainkaan(ei edes jarrutuksessa), kun joku yksilö/nurkka taas ei kestä levyssä puolen kympinkään heittoa.
    Eli se on ihan kiinni siitä kuinka hyvin palat levyltä aukeaa.
    Sitten kun tähän lisätään se että alustan kulloisestakin kunnosta riippuen ongelma "lyö läpi" enemmän tai vähemmän....riippuen kulloisestakin rengastuksesta/vannekoosta....riippuen alla olevista alustakulmista.
    Jopa käytetyt jarrupalat vaikuttaa ongelmaan, eikä tähän vaikuta palojen hinta.
    Kyse on siis satuloiden/palojen palautumisesta ja sitä kautta palojen laahaamisesta levyyn, ei niinkään levyn heitosta itsessään.
    Ok, mitä vähemmän levy heittää, sitä vähemmän palojen pitää palautua ja loitota levystä irti, mutta se on fakta että koska täysin heitottomaksi ei levyä saa, on palojen/satuloiden liikkuvuus ensisijaisen tärkeää.

    Comment

    • tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

      Originally posted by Hemi View Post
      Itse asiassa kaikkien muidenkin autojen jarrut vaativat huoltoa ja niiden huolto on ihan huolto-ohjelmassa, vaikka usein käytännössä juuri se kohta huolloissa on tarkoittaa valohoitoa.
      Juu, tässä on aivan varmasti yksi suurimmista syy-seuraussuhteista. Jos nyt mietin vaikkapa tuota omaa kiesiäni, niin kahdeksan vuoden omistussuhteen aikana en ole kertaakaan nähnyt tehtävän siihen jarruhuoltoa minkään korjaamon toimesta. En edes uusien levyjen ja palojen vaihdon yhteydessä. (siis edes sitä erillistä laskutusta vastaan) Vuosien kuluessa tietenkin "kerrannaisia" tulee koko ajan lisää ja tuohon soppaan kun vielä lisätään muutama väljä pusla/nivel, niin pelkkä vian selvittely on jo yhtä taistelua ja menee helposti osien summittaiseen vaihteluun, eikä vika ole edelleenkään poistunut.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by tumppi$ View Post
        Ei edes tuhansilla euroilla.
        Kyllä korjaantui kun käytti nuo eurot välirahaan ja vaihtoi autoa.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Kyllä korjaantui kun käytti nuo eurot välirahaan ja vaihtoi autoa.
          No, mikäs nyt on? Paraneeko vaihtamalla?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Supa View Post
            Paraneeko vaihtamalla?
            Paranee.

            Comment

            • tumppi$
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 457
              • Päijät-Häme

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Kyllä korjaantui kun käytti nuo eurot välirahaan ja vaihtoi autoa.
              No näinhän se aivan varmasti olisi ollut monessa muussakin tapauksessa nopein, helpoin ja varmin tapa päästä tärinöistä. Lisäksi monen kuskin hermotkin olisivat takuulla paremmassa kunnossa...
              Etkös muuten sinäkin taistellut vuosia tärisevän E39:n kanssa?

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by tumppi$ View Post
                Etkös muuten sinäkin taistellut vuosia tärisevän E39:n kanssa?
                Oli kovat taistelut.

                Comment

                • tumppi$
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 457
                  • Päijät-Häme

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  No joo, ehkäpä Iltahuuto on tosiaan ihan paikallaan.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Mystisiä vehkeitä. Mun toukassa kaikki mahdolliset väljistä nivelistä päin helvettiä kuluneisiin/ruostuneisiin jarrulevyihin ja muutenkin huoltamattomiin jarruihin, mittarissakin ihan riittävästi metrejä. Nyttemmin väljät nivelet vaihdeltu uusiin samoin uudet levyt ja palat. Eikä tuo ole siltikään tärissyt kuin kerran viime talvena kun jääradalla jäi lunta vanteisiin. :think
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • E.K.
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 494
                      • Helsinki

                      ...ja mulla täristi ihan vitusti pari viikkoa sitten 80-100km/h, kun laitoin oman kevytperäkärryn auton perään(ja kahdella eripainosella kuormalla). Tärinät sit loppu kärryn jäätyä pihaan. Ja samaa kärryä vedetty 4 vuotta ilman tärinöitä aikasemmin....

                      Comment

                      • -KK-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 265

                        Tilannetta oman E39 540iA -99 224tkm osalta. Tärinät on pysyneet nyt vuosia poissa kun otti tavaksi putsata renkaiden vaihdon yhteydessä tuon keskiön ja siihen liittyvä pinnat. Sekä varmistaa, että renkaan uudelleen asennus keskittyy hyvin. Kuten mm. Hemi aiemmin on kertonut noiden huollosta.

                        Omaan autoon on toki vaihdettu osia paljon. 100tkm kohdilla alkoi ensimmäiset merkit vaeltelusta ja taisi olla pientä tärinää ennenkuin huomasin putsata nuo keskiöt hyvin. Eteenhän tuli silloin powerflexit, jotka kesti 2008-2013, eli noin toiset 100tkm verran. Sen jälkeen palasin tavallisiin Lemfördeneihin. Tukivarsia ja koiranluita on tullut vaihdettua melkein koko kierros tähän asti. Ongelma on ollut lähinnä levottomuus maantiellä. Tärinät on pysyneet poissa pitkälti. Hajonnut oikean etujarrusatulan kumi->jumittunut mäntä ei aiheuttanut tärinää vaikka söi levyn 5mm alle vaihtorajan.

                        Nyt kuitenkin uuden alustasarjan, joka on ei OEM, kanssa tuli nypytystä. Tuo on melkein kuin tärinää. Hyvin lähellä sitä. Nypytys on aavistuksen pitkittäissuuntaista. Huomaa hyvin kun pää on kiinni pääntuessa. Olen törmännyt vastaavaan nelipyöräisten lisäksi moottoripyörissä sekä kelkoissa ja aika varmasti oletan tuon johtuvan jousista. Liian pinkeät taikka kireällä. Liike teki ison määrän asennusvirheitä, joten uskon sen mokanneen tuossakin. Nyt juuri täytyy yrittää ottaa joka nurkka auki ja tarkistaa, että jousien "jännitys" alalautasta säätämällä oli mahdollisimman löysä. Niin, että jousi pysyy siinä paikallaan ulosjoustossa. Korkeushan säädetään eri osasta. Toki tuo voi johtua jousestakin itsestään, että ei vaan toimi, mutta pitää ensin kokeilla säätää kaikki mahdolliset. Täytyy todeta että kyllä se alkuperäistä vastaava olisi ollut helpoin ja paras vaihtoehto tähän m-sport alustaan omalla kohdallani. Niin hyvin se toimi uudenveroisena.

                        Comment

                        • Volskier
                          Bimmer Rookie
                          • May 2014
                          • 40
                          • Kuopio

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ongelma on siinä että heittokellolla saat AINA jonkinlaisen heiton mitattua levystä, mutta kun mitään raja-arvoja ei ole olemassa, on saatu tieto kutakuinkin hyödytön(heittoa saa olla yllättävän paljon mikäli palat vain kunnolla palautuvat ja päinvastoin).
                          Paljon enemmän on hyötyä siitä tiedosta onko heittoa niin paljon että se "jaksaa" raapia joltain kohtaa tuon maaliharson levystä.
                          Eli se tarkoittaa sitä että heittoa on liikaa suhteessa siihen paljonko palat jakasaa palautua.
                          Käytännön ajossa tämä taas tarkoittaa sitä että palat aavistuksen puraisee joka pyörähdyksellä levyyn jota e39:in tuennat+äärimmäisen kevyet jousittamattomat massat ei kestä, jolloin syntyy tuo voimistuva ajosuntaan kohdistuva resonanssi(tuntuu tutinana "perseessä"/aurinkolipat tutisee).
                          "Laiska" tutina syntyy kun "puraisu" levyllä on toispuoleista, eli vain sisimmäinen tai ulommainen pala nirhaisee levyyn 180-asteen käännöllä(todellisuudessa toki ehkä 30-astetta).
                          Se nopea tärinä syntyy kun molemmat palat nirhaisevat levyn vastakkaisilta puolilta.
                          Brembon asennusohje antaa 0,12mm toleranssin uuden levyn asennukseen. Eli ohjeistavat juuri heittokellolla mittaamaan ja varmistamaan levyn asennuksen suoruuden.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by Volskier View Post
                            Brembon asennusohje antaa 0,12mm toleranssin uuden levyn asennukseen. Eli ohjeistavat juuri heittokellolla mittaamaan ja varmistamaan levyn asennuksen suoruuden.
                            Niin antaa, mutta entä sitten? Kuten Hemi sanoi, se levyssä oleva heitto ei kerro tutiseeko se vai ei. Se on vain valmistajan oma toleranssi jonka sisällä olevista heitoista se ei vastaa. Tutisee autosi tai ei. Uskoisin että kunnossa olevat jarrut kestää kyllä sen 0,3mm heittoa, ehkä ylikin.

                            Molemmat omistuksessani olleet e39 ovat lopettaneet tutinat kun olen käynyt jarrut/navat Hemin ohjeiden mukaan läpi. Viimeisin tutina tuli ruostuneesta männästä joku jumitti. Molemmissa autoissa on ollut jarrulevyissä hivenen silminnähden heittoa, vika ei kuitenkaan ole ollut koskaan niissä.
                            Tuli itsekkin yhdet levyt turhaan ostettua, mutta vika olikin navan ylös nousseissa kierteissä. No siellä ne paketissa odottaa kun vanhat kuluu loppuun
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Volskier
                              Bimmer Rookie
                              • May 2014
                              • 40
                              • Kuopio

                              Itselläni on siis e46 touring kyseessä, mutta tänään ois tarkoitus käydä läpi pyörän navat Hemin ohjeiden mukaan, lisäksi kiinnitän vielä huomiota jarrupalojen liukupintoihin. Satulat tuli jo purettua ja kasattua uusilla tiivisteillä.

                              Comment

                              • Volskier
                                Bimmer Rookie
                                • May 2014
                                • 40
                                • Kuopio

                                Heittoa oli levyissä 0,09 ja 0,03mm kun heittokellolla mittasin. Jostain muualta lähdettävä vikaa etsimään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎