Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    Originally posted by zener View Post
    Komppaan tämän kuitenkin. Sama kävi E38:n kans, kun vaihdoin jarrukamat eteen. Kotia ajelin ja jarrut savus tulikuumana. Satulat auki ja hieman oli männässä ruosteen rupua. Hio ne pois ja uusilla tiivisteillä kasaan, poljin tuntumaki oli iha eri maailmasta.
    Kas kun kaverin pirssille takajarrupalojen vaihdon jälkeen kävi samat tässä kuukauden sisällä. Uudet palat ja reilun viikon päästä alkoi lämpenemään. Levyt eivät ehtineet kieroutua onneksi.

    Comment

    • Siankarlo
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 133
      • Helsinki

      Kiitos kommenteista, vahvistaa omat ajatukseni aiheesta. Täytyy ihmetellä tämänkin valtakunnallisen ja hyvämaineisena pidetyn huoltamoketjun kavereiden asennetta kun ehdotin että ehkäpä ehjien ja suorien levyjen kieroutuminen voisi olla seurausta huolimattomasti tehdystä jarruremontista (johon piti kuulua satuloiden tarkastus ja herkistely tarvittaessa).

      Katsotaan nyt onko tällä kertaa omia jälkiä korjatessa muistettu ihan oikeasti tehdä laskutetut työt vai vaihdetaanko kohta nämä uudetkin levyt "viallisina" parin kuukauden päästä
      2012 F11 530DAt Xdrive
      Ex 2002 E39 530DAt

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Kai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
        Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
        Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.

        Comment

        • Siankarlo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 133
          • Helsinki

          Originally posted by Hemi View Post
          Kai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
          Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
          Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.
          On tiedossa, eikä mitenkään poissuljettu, tosin alusta on käytännössä kokonaan uusittu viimeisen 100.000 aikana, eikä ajossa mikään oikein viittaa että just nyt olisi mitään rikki, auto tuntuu ehjältä, ei väpätä eikä kolise ja menee suoraan kuin juna. Mutta eihän se sitä sano etteikö joku pusla voisi olla taas mennyt, reaktiotanko on ihan hyvä veikkaus sillä muistaakseni toisella puolella on nyt 100.000 ajettu vahvistettu Meyle, toinen puoli on ajettu vasta pari kymppiä.

          Silloin kun vika oli viimeksi reaktiotangossa, tuntui kyllä jarrutuksissa aivan eri tavalla, auto lähti jarrutuksessa aivan kuin viemään jompaan kumpaan suuntaan. Nyt ennen levyjen vaihtoa pienessäkin vauhdissa kevyt jarrutus sai ratissa tuntunaan pientä väpätystä.

          Mutta levyssä tosiaan se vika tuskin oli ennen levyn vaihtoa, ja tuskin on sittenkään, jos väpätys alkaa uudelleen. Mutta täytyypä satulan lisäksi pitää mielessä se mahdollisuus, että reaktiotangoille tai jollekin muulle tuennan osalle olisi tullut tunnit täyteen.
          2012 F11 530DAt Xdrive
          Ex 2002 E39 530DAt

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            Originally posted by Siankarlo View Post
            On tiedossa, eikä mitenkään poissuljettu, tosin alusta on käytännössä kokonaan uusittu viimeisen 100.000 aikana, eikä ajossa mikään oikein viittaa että just nyt olisi mitään rikki, auto tuntuu ehjältä, ei väpätä eikä kolise ja menee suoraan kuin juna. Mutta eihän se sitä sano etteikö joku pusla voisi olla taas mennyt, reaktiotanko on ihan hyvä veikkaus sillä muistaakseni toisella puolella on nyt 100.000 ajettu vahvistettu Meyle, toinen puoli on ajettu vasta pari kymppiä.

            Silloin kun vika oli viimeksi reaktiotangossa, tuntui kyllä jarrutuksissa aivan eri tavalla, auto lähti jarrutuksessa aivan kuin viemään jompaan kumpaan suuntaan. Nyt ennen levyjen vaihtoa pienessäkin vauhdissa kevyt jarrutus sai ratissa tuntunaan pientä väpätystä.

            Mutta levyssä tosiaan se vika tuskin oli ennen levyn vaihtoa, ja tuskin on sittenkään, jos väpätys alkaa uudelleen. Mutta täytyypä satulan lisäksi pitää mielessä se mahdollisuus, että reaktiotangoille tai jollekin muulle tuennan osalle olisi tullut tunnit täyteen.
            Niin siis nuo meylet on ainakin nykyään täyttä paskaa (myyvät kiinalaista kuraa omalla nimellään eikä omaa valmistusta ole) todennäköisesti olet saanut parempaa vanhaa sarjaa kun olet yli 10tkm päässyt mutta sanoisin silti että valmista kauraa on.
            Last edited by peto2; 09-03-2014, 20:44.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5013
              • Paimio

              Originally posted by Hemi View Post
              Kai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
              Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
              Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.
              Itse kuulun tuohon 10% sillä kaikki hilut etupäästä on vaihdettu ja tärinä on pysynyt, joten kiero(t) on levy(t)....mutta se on loppupeleissä aika pientä tärinää vielä joten en ole viitsinyt asialle mitään tehdä...jospa kesällä laittaisi kaikki jarrut uusiksi...
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by TheRipper View Post
                Itse kuulun tuohon 10% sillä kaikki hilut etupäästä on vaihdettu ja tärinä on pysynyt, joten kiero(t) on levy(t)....mutta se on loppupeleissä aika pientä tärinää vielä joten en ole viitsinyt asialle mitään tehdä...jospa kesällä laittaisi kaikki jarrut uusiksi...
                Se loppu 9% ei sekään oikeasti johdu kieroista levyistä, vaan jumittavista jarrusatuloista ja/tai puhdistamattomista levyn+navan tasopinnoista(esim .levyn takatasopinta pitää hioa neekerintukalla puhtaaksi).
                Oikeasti lähes millin heitto e39:n levyssä ei vielä tunnu jarrutärinänä jos jarrusatulat ovat kulumattomat+puhtaat+herkistetyt.

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 5013
                  • Paimio

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Se loppu 9% ei sekään oikeasti johdu kieroista levyistä, vaan jumittavista jarrusatuloista ja/tai puhdistamattomista levyn+navan tasopinnoista(esim .levyn takatasopinta pitää hioa neekerintukalla puhtaaksi).
                  Oikeasti lähes millin heitto e39:n levyssä ei vielä tunnu jarrutärinänä jos jarrusatulat ovat kulumattomat+puhtaat+herkistetyt.
                  No joo...en epäile tuotakaan kun en ole jarruille mitään tehnyt ja sentään jo olen jo melkein 100tkm ajanut eivätkä olleet uudet silloinkaan...täysremonttihan noille sitten toki tehdään kun aika tulee.
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • Siankarlo
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2010
                    • 133
                    • Helsinki

                    Originally posted by peto2 View Post
                    Niin siis nuo meylet on ainakin nykyään täyttä paskaa (myyvät kiinalaista kuraa omalla nimellään eikä omaa valmistusta ole) todennäköisesti olet saanut parempaa vanhaa sarjaa kun olet yli 10tkm päässyt mutta sanoisin silti että valmista kauraa on.
                    Ok. Mitähän merkkiä sinne tänä päivänä pitäisi vaatia, jos haluaa ajaakin välillä ehjällä autolla? Mun käytössä alustan osa on paska jos se ei kestä sataa tuhatta vähintään (paljon maantieajoa hyvillä teillä, normialusta, rauhallinen ajotapa enimmäkseen).
                    2012 F11 530DAt Xdrive
                    Ex 2002 E39 530DAt

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14439
                      • Oulu

                      Originally posted by Siankarlo View Post
                      Ok. Mitähän merkkiä sinne tänä päivänä pitäisi vaatia, jos haluaa ajaakin välillä ehjällä autolla? Mun käytössä alustan osa on paska jos se ei kestä sataa tuhatta vähintään (paljon maantieajoa hyvillä teillä, normialusta, rauhallinen ajotapa enimmäkseen).
                      OEM Lemförder tai Tarvike Lemförder taitaa olla ne vaihtoehdot, jos autoa meinaa pitää pitempään.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        Miten herkästi pyöriväksi porukka on saanut jarrulevyt levyjen ja palojen vaihdon jälkeen? Vaihtelin eilen kaikki jarruletkut ja eteen levyt+palat, mutta herkemminkin voisi pyöriä levystä pyörittämällä. Satulalle tein perus herkistelyt. Kumeja en vaihtanut enkä käyttänyt mäntää ulkona, mutta käsin painamalla kuitenkin liikkui. Hiotuuko nuo herkemmiksi ensimmäisten kilometrien aikana vai alkaako laahaamaan vielä enemmän?
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by markok View Post
                          Miten herkästi pyöriväksi porukka on saanut jarrulevyt levyjen ja palojen vaihdon jälkeen? Vaihtelin eilen kaikki jarruletkut ja eteen levyt+palat, mutta herkemminkin voisi pyöriä levystä pyörittämällä. Satulalle tein perus herkistelyt. Kumeja en vaihtanut enkä käyttänyt mäntää ulkona, mutta käsin painamalla kuitenkin liikkui. Hiotuuko nuo herkemmiksi ensimmäisten kilometrien aikana vai alkaako laahaamaan vielä enemmän?
                          Kyllähän uudet levyt ja palat vaativat hiukan "sisään" ajoa että asettuvat ja muotoutuvat oikeille paikoilleen. Jos ei jonkun 100km jälken alkaa vapaasti pyöriä, niin sitten saattaa olla sylintereissä likaa ja eivät näin ollen liiku vapaasti. Ilmasit varmaan kunnolla jarrut?
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            Originally posted by janke View Post
                            Kyllähän uudet levyt ja palat vaativat hiukan "sisään" ajoa että asettuvat ja muotoutuvat oikeille paikoilleen. Jos ei jonkun 100km jälken alkaa vapaasti pyöriä, niin sitten saattaa olla sylintereissä likaa ja eivät näin ollen liiku vapaasti. Ilmasit varmaan kunnolla jarrut?
                            Kyllä pitäisi olla hyvin ilmatut. Koeajo tosin vielä tekemättä kun auto pukeilla. Täytyy seurailla herkistyvätkö vielä tuosta. Mistään isosta laahaamisesta ei ole kyse, mutta hieman enemmän ottaa kiinni kuin vanhoilla osilla.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              Olishan satulanpidikkeistä ollut syytä liukupinnat ja urat putsata kunnolla, viilaa vaan kehiin. Vanhat palat ovat lyöneet merkkiä pidikkeisiin ja uudet palat ahistaa pikkasen niitten kohdalla kun asettu vähän leveämmälle.

                              Liukutappien kumiohjurit, pölysuojakumi ja anti-rattle clip myös potentiaalisia vaihtokohteita palojen+levyjen lisäksi eli kumit uusiksi samalla.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by markok View Post
                                Miten herkästi pyöriväksi porukka on saanut jarrulevyt levyjen ja palojen vaihdon jälkeen?
                                Uuden pyörii nihkeämmin kuin kuluneet vanhat. Jos ne ei ihan selvästi jumita ja vanteet ole kuumat ajon jälkeen niin ihan normaalia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎