Originally posted by TJJ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by Ramzez View PostJos eivät kadonneet, niin yleisin vaiva ratin ravistamiselle jarruttaessa johtuu reaktiotankojen puslien huonokuntoisuudesta. Yleensä alkavaa haurastumista jne.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostRatin heiluminen on ollut epäsäännöllistä. Kevyessä jarrutuksessa liikennevaloihin ratti heilui selvästi, sitten taas monta päivää ilman mitään ongelmia. Reaktiotangot on tietenkin ylihuollettu, en usko niiden vielä kypsyneen.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View Post
Täytyy tarkkailla katosiko satunnaiset ratin heilumiset remontin ansiosta.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTäälläkin ajoittaista tärinää jarruissa. Kaikkea on kokeiltu eikä mikään auta, paitsi pari kovaa jarrutusta. Niillä tärinä on poissa hetken aikaa. Vika ilmeisesti on komposiitti-keraamisissa paloissa, jotka sotkee levyn epätasaisesti. Paloja en ole vielä viitsinyt vaihtaa, jospa tappien perusteellinen elvytys auttaisi.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostLiukutapit ja palojen kitkapinnat on syytä putsata Suomen oloissa 20 tkm välein.
Renkaan vaihdon yhteydessä otan auki ja puhdistan, mutta en ole tehnyt tappien kiillostusta enkä mäntiä ottanut ulos. Tappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostNo ei kai nyt sentään
Renkaan vaihdon yhteydessä otan auki ja puhdistan, mutta en ole tehnyt tappien kiillostusta enkä mäntiä ottanut ulos. Tappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?
Smirgeliä suosin siksi, koska sillä jarruosien putsaus käy todella nopeasti. Vähän näyttää liukutappia harjalle, niin kiiltää taas kuin uusi. Samalla tietysti tulee sitten putsattua palojen päät ja jarrusatulan kehys.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTappi kiinni porakoneeseen ja pyörittää eri karkeutisia hiekkapapereita vasten kunnes kiiltää kuin peili?
Kitkapinnat taisi kuitenkin minulla olla se suurin ongelma, ei niissä ollut mitään rasvasta jäljellä vaan ruosteen alkua jokaisessa. Ja viimeksi tosiaan laitoin tuota ATE:n rasvaa. Tuo CRC:n tahna oli kyllä paljon vakuuttavamman tuntuista pysyvyyden suhteen, mutta sen näkee sitten myöhemmin miten äkkiä se tuolta katoaa.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostLiukutapit ja palojen kitkapinnat on syytä putsata Suomen oloissa 20 tkm välein
Mutta kokemuksesta voin kertoa ettei BMW:een jarrut ole läheskään yhtä alttiit jumittumaan kiini.
Toki ei siitä haittaa ole vaikka ne kerran vuoteen putsaisikin. Virallisiin huoltoihin ei kyllä kuulu minkään sortin jarru "nysväyksiä" paitsi palojen vaihdon yhteydessä.
Yhtenä esimerkkinä kun ostettiin 2006 vuonna tuo emännän kauppakassi E46 325i 160tkm ajettuna. Nyt kilometrejä 250tkm ja ikää tullut niin jarruille ei ole ikinä tehty mitään ja aina on katsastuksessa olleet erittäin tasaiset.
Comment
-
-
Autosta riippuen, jarrut voivat toimia moitteettomasti pitkäänkin huoltamatta. Ongelmaksi tahtoo muodostua kuitenkin viimeistään sitten huoltopäivänä se, että kaikki pultit ja mutterit ovat jumissa, kun niitä ei ole auottu pitkään aikaan. Jarrut ovat kuitenkin yksi niistä kohteista, jotka joutuvat kovimpiin olosuhteisiin. Erityisesti talvella niihin kertyy suolaa, jarrupölyä, bitumia ja muuta kuraa.
Itse olen todennut parhaimmaksi keinoksi sen, että käyn jarrut säännöllisesti läpi, joko 20 tkm välein tai kerran keväällä ja kerran syksyllä. Näin mikään pultti ei pääse hirttämään kiinni ja mahdolliset suojakumivauriot yms. tulee todettua niiden varhaisessa vaiheessa. Jarrut toimivat pääsääntöisesti niin pitkään hyvin, kuin niiden elintärkeisiin kohteisiin ei pääse likaa. Hyvänä nyrkkisääntöjä on myös ajoittain karvan verran löysäillä jarrunippoja, jotta nekään eivät jumitu. Nesteet toki tulee vaihtaa kahden vuoden välein.
Nesteistä puheenollen, itse ostan vuoroittain Boschin kirkasta nestettä ja Aten sinistä nestettä. Tuolla tavalla tulee yleensä helposti todetuksi se, milloin neste on vaihtunut kokonaisuudessaan tuoreeksi. Ei kulu ylimääräistä nestettä, kun tietää milloin neste on vaihtunut.
Comment
-
-
Ja ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJa ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).
Jos autossasi on ollut jotkut raskaat tinavanteet, niin ne tuovat aika paljon rasitusta nimenomaan reaktiotankoihin, mutta harvemmin ainakaan Lemförderit ovat tuollaisessakaan tilanteessa ottaneet itseensä kovin äkkiä.
Toinen vaihtoehto, jota en usko sinun tehneen on se, että tukivarsia vaihtaessa on menty kiristämään puslat auton ripustusten ollessa ala-asennossa. Toisin sanoen renkaat ovat olleet ilmassa. Syytä on myös huomata, että vaikka auto olisi ollut pyörillään, mutta se on juuri laskettu alas, se ei ole vielä auton normaaliasento. Paras tapa saada auton korkeus normaaliksi, on laittamalla puslat lievästi kiinni, laskemalla auto alas, ajamalla todella lyhyt lenkki ja sitten rampeille, jonka jälkeen kiristetään puslat.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJa ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).
Comment
-
Comment