Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #46
    Kyllä se herkistely tulisi tehdä niin että satula pöydälle ja mäntä ulos. Kun näissä on hyvin usein kuitenkin laiminlyöty jarrunesteiden vaihtotiheyttä auton elinkaaren aikana (2 vuoden välein).
    Sinne kerääntyy niin paljon paskaa ettei uskoiskaan männän ja sylinterin väliin. Nyt jos niitä vaan työntelee siellä edestakas niin jumii kahta kauheemmin pian, voin kokemuksella sanoa.
    Kunnon putsaukset ja kasaukset aten jarrukumirasvalla
    Last edited by Supa; 22-04-2013, 23:00.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by Supa View Post
      Kunnon putsaukset ja kasaukset aten jarrukumirasvalla
      Jaksaisikohan sitä, edellisestä purkamisesta on kyllä jo pitkä aika. Jos tekisi vaikka yhden jarrun viikossa... Millä olet laittanut männän pölysuojakumin takaisin paikalleen? Etkä siis ole välttämättä aina uusinut männän tiivisteitä vaan vain puhdistanut ja rasvannut?

      Onhan se sinun käyttämä rasva sitä oikeaa eikä tuota linkissä näkyvää? Varaosaliikkeet eivät tuntuneet tajuavan noiden eroa, merkkiliikkeestä sitä toki saa tilattua.
      E39 528iA

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #48
        Originally posted by TJJ View Post
        Jaksaisikohan sitä, edellisestä purkamisesta on kyllä jo pitkä aika. Jos tekisi vaikka yhden jarrun viikossa... Millä olet laittanut männän pölysuojakumin takaisin paikalleen? Etkä siis ole välttämättä aina uusinut männän tiivisteitä vaan vain puhdistanut ja rasvannut?

        Onhan se sinun käyttämä rasva sitä oikeaa eikä tuota linkissä näkyvää? Varaosaliikkeet eivät tuntuneet tajuavan noiden eroa, merkkiliikkeestä sitä toki saa tilattua.
        http://kauppa.motonet.fi/images/app/6/big/602211.jpg
        Sormin paikoilleen, ensin sylinterissä olevaan uraan ja sitten ujuttanut männän paikalleen.
        Toki jos tiivisteissä vikaa niin olen uusinut mutta yleensä ei ole.
        Tuo ei taida ihan samaa rasvaa olla, tarkoitin tätä Bremszlinder-pastea mitä saa ihan motonetistakin:

        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #49
          Bremszylinerpaste tietty sinne männän juureen, se ei syö pölysuojakumia.

          Plastilube taas palojen päihin liuku-uriin sekä liukutappeihin.

          Molemmat ATE:n tuotteita, kummallakin oma käyttötarkoituksensa.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by Supa View Post
            Sormin paikoilleen, ensin sylinterissä olevaan uraan ja sitten ujuttanut männän paikalleen.
            Toki jos tiivisteissä vikaa niin olen uusinut mutta yleensä ei ole.
            Tuo ei taida ihan samaa rasvaa olla, tarkoitin tätä Bremszlinder-pastea mitä saa ihan motonetistakin:
            Tarkoitin miten saat sen männän ulkoisen suojakumin tasaisesti pohjaan asti kiinni jarrusatulaan? Siinähän pitäisi olla sopiva holkki/hylsy jolla sen lyö pohjaan. Otti koville löytää edes jotenkin sopiva muoviputki, taisi lopulta joku vanha termospullon korkki olla sopiva. Rasvaahan siihen kiinnityspintaan ei pitäisi laittaa jotta suojakumi ei pomppaisi irti.

            Rasva on juuri se oikea, silloin kun minä sitä ostin, ei täällä vielä ollut Motonettiä ja muut liikkeet olisivat myyneet vain tuota väärää rasvaa.
            E39 528iA

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #51
              Originally posted by TJJ View Post
              Tarkoitin miten saat sen männän ulkoisen suojakumin tasaisesti pohjaan asti kiinni jarrusatulaan? Siinähän pitäisi olla sopiva holkki/hylsy jolla sen lyö pohjaan. Otti koville löytää edes jotenkin sopiva muoviputki, taisi lopulta joku vanha termospullon korkki olla sopiva. Rasvaahan siihen kiinnityspintaan ei pitäisi laittaa jotta suojakumi ei pomppaisi irti.

              Rasva on juuri se oikea, silloin kun minä sitä ostin, ei täällä vielä ollut Motonettiä ja muut liikkeet olisivat myyneet vain tuota väärää rasvaa.
              Mihin siinä työkaluja tarvitsee? Suojakumin reuna painetaan sormilla uraansa. Jos ei mene niin puhdistaa uran kunnolla.

              EDIT: Vai puhutaanko nyt esim E46 330 satulasta? Siinäkun on erilainen suojakumin kiinnitys muistaakseni.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #52
                Originally posted by Supa View Post
                Mihin siinä työkaluja tarvitsee? Suojakumin reuna painetaan sormilla uraansa. Jos ei mene niin puhdistaa uran kunnolla.
                E39:stä puhutaan, ei mennyt sormilla. Sormilla kun yritti laittaa, vääntyi suojakumin reuna, siellähän on joku pelti/jousi (kuten stefassa). ETK:ssakin on neuvottu tuo holkilla asennus (ja siihen on tietty oma erikoistyökalu). Puhun siis ulkoreunasta, toki sen männän uraan saa helposti kiinni.
                E39 528iA

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #53
                  Ei riittäs mielenkiinto itellä. Tarvikkeena satulan niin edullisesti. Ainakaan käyttikseen alkaa rakentamaan..
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Ei riittäs mielenkiinto itellä. Tarvikkeena satulan niin edullisesti. Ainakaan käyttikseen alkaa rakentamaan..
                    Mutta tarvikesatulat ovat taas sitä samaa paskaa kuin monet muutkin tarvikeosat. Toki jos löytäisi jostain ATE:n satulat halvalla.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #55
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Ei riittäs mielenkiinto itellä. Tarvikkeena satulan niin edullisesti. Ainakaan käyttikseen alkaa rakentamaan..
                      Ehkä johonkin e30:seen mutta ei kaikki ajele semmosilla...
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #56
                        Originally posted by TJJ View Post
                        E39:stä puhutaan, ei mennyt sormilla. Sormilla kun yritti laittaa, vääntyi suojakumin reuna, siellähän on joku pelti/jousi (kuten stefassa). ETK:ssakin on neuvottu tuo holkilla asennus (ja siihen on tietty oma erikoistyökalu). Puhun siis ulkoreunasta, toki sen männän uraan saa helposti kiinni.

                        Ok no sitten se on samantyylinen kun tuo määrätyissä e46:ssa käytetty satulatyyppi.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #57
                          Originally posted by Supa View Post
                          Ehkä johonkin e30:seen mutta ei kaikki ajele semmosilla...
                          Mistähän sä oletat että mä oon kolmekympin satuloiden hintaa kattellu. Vaikka semi karvalakkimallin nelikutoseen ne ei kauheita maksa kyllä ne on käytössä toiminu.

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Mutta tarvikesatulat ovat taas sitä samaa paskaa kuin monet muutkin tarvikeosat. Toki jos löytäisi jostain ATE:n satulat halvalla.
                          Sulla on huonoja kokemuksia? Kyllä nuo on rokannu mitä on ite joutunu tarvikesatuloita roppaamaan kiinni.

                          No, jarruihin laitettavista salvoistahan tässä oli tarkotuskin keskustella... Kuhan nyt totesin väliin kun puhuitte tiivisteitten ja pölysuojien uusimisesta. Itellä menee hermot siinä näpeltäissä, mielummin pistää sen satulan. Ja taas mennään se 200tkm. Tehkää tyylillänne.
                          Last edited by petrolhead; 24-04-2013, 00:32.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #58
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Sulla on huonoja kokemuksia? Kyllä nuo on rokannu mitä on ite joutunu tarvikesatuloita roppaamaan kiinni.
                            Huonoja kokemuksia oudonmerkkisistä tarvikeosista, myös lähes kaikista jarruosista (levyt, palat, kiinnikkeet, liukutapit, kumiholkit, vaijerit).
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #59
                              Huonoista pölysuojista kyllä. Topranin paketoima pölysuojakumi ei kestänyt lämpöä vaan kumiin tuli reikä kirjaimellisesti, toki ratakäytössä mutta kyllä ATE:n kumit kestää ihan hyvin.
                              Samaisen tukkurin paketoimissa pölysuojissa olen myös törmännyt siihen että kumi on aivan liian löysää eikä ne pysy urassaan vaan irtoilee itekseen.

                              Tästä syystä ostan nykyään vain ATE:n osia tiivisteisiin/pölysuojiin.
                              Toki jos prosentuaalisesti ajattelee niin onhan se kallista jos halvan saa 5 eurolla ja orggiksen 15 mutta ei mulla ainakaan budjetti moiseen kaadu.
                              Yleisesti satulan putsaus on mielestäni suht kivuton ja nopea toimenpide joten mieluummin maksan sen 15 euroa kuin vähintään satasen uudesta satulasta...joka sekin kasattu niillä halvoilla tiivisteillä tähän hintaan.

                              Mutta toki kukin tekee miten haluaa, tämä oli vain oma mielipide
                              Last edited by Supa; 24-04-2013, 09:44.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #60
                                No nyt on pari päivää huollettu jarruja... Purin myös männät irti ja vaihdoin O-renkaan ja ulkotiivisteen. Mutta aika turha homma se taisi olla, ei entisissä ollut mitään vikaa eikä sylinteri ollut likainen. Nuo osat toki on vaihdettu vuonna 2006, joten tilanne voisi olla toinen jos noita ei olisi ennen avattu. Kustannukset 0€, joten samapa tuo (minulla kun oli vielä tallessa edellisen jarruremontin yhteydessä tapahtuneen jarrurasvahifistelyn takia vain viikon ajan käytetyt tiivisteet...). Sylinteriin ja mäntään tietty tuota ATE:n jarrusylinterirasvaa, jarrunestehän ei riitä/toimi kunnolla voiteluaineena.

                                CRC:n keraamista tahnaa laitoin liukupintoihin ja tuota jarrusylinterirasvaa kevyesti liukutappien holkkikumien sisälle. Toki puhdistin ja tasoitin viilalla liukupinnat ja viilasin myös jarrukenkien liukupinnan reunat, samoin tappien kiillotus, kenkien hionta yms.

                                Jarrupolkimen liikkeen alkuosa tuntuu nyt kevyemmältä/herkemmältä. Täytyy tarkkailla katosiko satunnaiset ratin heilumiset remontin ansiosta.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎