Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #91
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei kai niitä tarvitse, mutta jospa kokeilisi kuitenkin mitä Powerflexeillä tapahtuu.

    Minun tapauksessa vetely johtuu kuluneista eturenkaista ja kadonnee kun Nexenit saapuu. Mutta vaikka tuo vetelee ja ajan urissa, niin ei minun kuitenkaan tarvitse kaksin käsin ratista pitää kiinni, ihan normaali ote riittää, ratista vaan tuntee kuinka se jänkää vastaan. Toisaalta, Linglong/Kormoran renkailla varustettu E39 oli täysin tunteeton urille, ainakin niissä paikoissa joissa minä sitä testasin ja joista tiedän miten minun auto niissä kohdissa menee.
    Kaveri joka pitkään taisteli tärinöiden kanssa vaihtoi powerflexit ja sanoi niiden korjanneen kaikki ongelmat. Eilen katselin omastani puslia, ne antaa yllättävän paljon periksi rattia käännellessä ja käsin tukivarresta heilutellessa. Ajettu n.10tkm niillä. Jospa sinä kokeilet ensin powerflexejä niin katsotaan jos omaanikin laittaisin.

    Huomasin sellaisen ilmiön, että kun peruuttaa pyörät käännettynä kaikki vasemmalle ja ajan notkon yli, ratti kääntyy lisää ja on vaikea saada pyörät enää suoraan. Nosturilla eilen tutkittiin pyörät ilmassa, kun rattia kääntää ääriasentoihin niin ohjaus muuttuu raskaaksi. Jossain tuntuu pieni välys, hammastanko mahdollisesti.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #92
      Tämän aamun perusteella minusta tuntuu, että ratin heiluminen jarrutuksessa ja urissa vetely kuitenkin väheni/katosi tuon puslien vaihdon ansiosta. Ja ihan kuin sillan saumassa etupään tärähdys/värähdys olisi ollut jotenkin täsmällisempi.

      Melkoisen pehmeät ne uudetkin tosiaan ovat. Jos saan toisesta tukivarresta vielä jengat korjattua ja löydän kunnollisen pallonivelien ulosvetäjän, niin taidan kokeilla Powerflexejä jossain vaiheessa. Tietty voisihan sitä kokeilla ottaa nuo uudet puslat irti paikallaan ja laittaa Powerflexit.

      Onnistuisikohan se tuolla Bilteman sarjalla?
      E39 528iA

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        #93
        Cd-cardicin kuvastosta löytyvällä pallonivelien ulosvetimellä lähtee e39 tukivarsien pallonivelet todella helposti irti, ne holkitkin jää paikalleen eikä tarvitse erikseen irroitella pallonivelistä. On kuin tehty e39 nivelille. Ei maksanutkaan kuin jonkun 25e. Tuo cd-cardicin versio on juuri sellainen pitkällä haarukalla oleva, ne mitä motonetit sun muut myy on sillä lyhyellä haarukalla joka ei tahdo yltää niveleen kunnolla. Jos ei tuolla saa irti niin on tekijässä vika

        Last edited by Antsah; 02-05-2013, 08:11.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #94
          Originally posted by Antsah View Post
          Cd-cardicin kuvastosta löytyvällä pallonivelien ulosvetimellä lähtee e39 tukivarsien pallonivelet todella helposti irti, ne holkitkin jää paikalleen eikä tarvitse erikseen irroitella pallonivelistä. On kuin tehty e39 nivelille. Ei maksanutkaan kuin jonkun 25e. Tuo cd-cardicin versio on juuri sellainen pitkällä haarukalla oleva, ne mitä motonetit sun muut myy on sillä lyhyellä haarukalla joka ei tahdo yltää niveleen kunnolla. Jos ei tuolla saa irti niin on tekijässä vika

          http://www.cdcardic.fi/
          Ei näy muuta kuin tyhjä sivu. Jos se on tuollainen joka minulla jo on, niin ei sillä kunnolla jumissa olevasta pallonivelestä saa kuin suojakumin paskaksi ja kovan vitutuksen. Raidetanko sillä kyllä lähtee hyvin:
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #95
            Originally posted by TJJ View Post
            Ja ihan kuin sillan saumassa etupään tärähdys/värähdys olisi ollut jotenkin täsmällisempi.
            Lisää testausta muutamassa tutussa paikassa joissa menee upotetut rautatiekiskot tien yli: kyllä tuo ero taitaa olla ihan todellinen. Ennen etupää jotenkin epämääräisesti värähti/heilahti noissa saumoissa, nyt se ilmiö puuttui kokonaan. Pitääköhän noita puslia alkaakin vaihtamaan kerran vuodessa...
            E39 528iA

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              #96
              Originally posted by TJJ View Post
              Pitääköhän noita puslia alkaakin vaihtamaan kerran vuodessa...
              Niin, tai laitat vain kerran ne powerflexit.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • Make H.
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 1278
                • Kokkola

                #97
                Originally posted by Bomb5 View Post
                Niin, tai laitat vain kerran ne powerflexit.
                Näinpä, ovat "ikuiset" ...

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #98
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ei näy muuta kuin tyhjä sivu. Jos se on tuollainen joka minulla jo on, niin ei sillä kunnolla jumissa olevasta pallonivelestä saa kuin suojakumin paskaksi ja kovan vitutuksen. Raidetanko sillä kyllä lähtee hyvin:
                  Suojakumin voi saada säästettyä jos vaseliinia laittaa väliin. Suojakumeja saa tarvittaessa uusiakin. Kopautitko vasaralla tuon ulosvetäjän päähän kun oli kunnolla jännityksessä? Yleensä silloin paukahduksen kanssa poksahtaa nivel irti.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #99
                    Originally posted by Antsah View Post
                    Suojakumin voi saada säästettyä jos vaseliinia laittaa väliin. Suojakumeja saa tarvittaessa uusiakin. Kopautitko vasaralla tuon ulosvetäjän päähän kun oli kunnolla jännityksessä? Yleensä silloin paukahduksen kanssa poksahtaa nivel irti.
                    Kunnollisella ulosvetäjällä ei pitäisi edes olla vaaraa suojakumin vaurioille. Saakohan ZF/Boge suojakumeja jostain? Kiinalaiset ei kuitenkaan kestä.

                    Kyllä koputin vasaralla ja vähän isommallakin, laitoin myös kylmäsprayta ja 660C kuumailmaa, kiinni vaan pysyi.

                    Muokkasin nyt tuota nykyistä ulosvetäjää, saas nähdä menikö muutokset oikeaan suuntaan ja hajoaako tuo jo ekassa väännössä... Lyhensin ja ohensin haarukkaosan sakaroita ja suurensin siinä olevaa hahloa.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Muokkasin nyt tuota nykyistä ulosvetäjää, saas nähdä menikö muutokset oikeaan suuntaan ja hajoaako tuo jo ekassa väännössä... Lyhensin ja ohensin haarukkaosan sakaroita ja suurensin siinä olevaa hahloa.
                      Suojalasit päähän, kun menet työkaluasi kokeilemaan. Itselläni mielenkiintoinen kokemus eräästä pallonivelen ulosvetotyökalusta kun ne hampaat pettivät ja lähtivät aika voimalla irti. Onneksi ei sattunut mitään, mutta sen jälkeen on tullut oltua hieman varovaisempi.

                      Ja ei, en käyttänyt liikaa voimaa, vaan työkalussa oli ilmeisesti valuvirhe.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Niin, tai laitat vain kerran ne powerflexit.
                        Nettiä kun lukee, niin useimmat tuntuu haukkuvan Powerflexejä E39:ssä. Eipä juuri innosta kokeilemaan. Meyle HD:tä kehutaan, mutta ne taas ovat Meyle "laatua" eli kestävät varmaankin vain yhden talven.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Nettiä kun lukee, niin useimmat tuntuu haukkuvan Powerflexejä E39:ssä. Eipä juuri innosta kokeilemaan. Meyle HD:tä kehutaan, mutta ne taas ovat Meyle "laatua" eli kestävät varmaankin vain yhden talven.
                          Joo no en minäkään sinuna enää vaihtaisi, kun juuri vaihdoit. Suht. iso homma repiä noita auki huvikseen. Toisaalta netistähän voi lukea melkein mitä vaan mistä vaan, riippuen käyttämistään hakusanoista. Eli jos hakee "powerflex extra noise" tai "powerflex improved steering" tms., niin aina löytää haluamaansa. Sullahan tilanne nyt parani uusilla orkkispuslilla, niin ehkä ne kannattaa ajella loppuun ennen kuin vaihtelee muuta tilalle. Eikös noista meyle hd:ista ollut juttua, että ovat jopa kovemmat kuin powerflexit, ketä siinäkin sitten uskoisi?
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Joo no en minäkään sinuna enää vaihtaisi, kun juuri vaihdoit. Suht. iso homma repiä noita auki huvikseen. Toisaalta netistähän voi lukea melkein mitä vaan mistä vaan, riippuen käyttämistään hakusanoista. Eli jos hakee "powerflex extra noise" tai "powerflex improved steering" tms., niin aina löytää haluamaansa. Sullahan tilanne nyt parani uusilla orkkispuslilla, niin ehkä ne kannattaa ajella loppuun ennen kuin vaihtelee muuta tilalle.
                            Eli ensi keväänä taas uutta Lemförderiä tilalle... Hakusanat oli ihan vain Powerflex E39 ja kovin on vähissä ne kehuvat kommentit. Lisäksi joku kirjoitti kuinka Powerflexien jousto katoaa kylmässä eli ei lupaa oikein hyvää talveksi.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Lisäksi joku kirjoitti kuinka Powerflexien jousto katoaa kylmässä eli ei lupaa oikein hyvää talveksi.
                              Tästä en ollutkaan kuullut aiemmin, tosin en talviajossa mitään epämääräistä kovuutta ole huomannut. Toisaalta nuo reaktiotankojen puslathan on tuolla konetilan puolella moottorin alasuojamuovin sisäpuolella, niin ne lämpeää varmaan jonkun verran moottorin avulla. Ne orkkispuslien päällä olevat suojamuovit ei muuten mahdu kiinni enää powerflexien kanssa, eli ne täytyy jättää pois muutenkin. Laita ens keväänä powerflexit, kun tulee vaihdon aika.
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                En tiedä missä olosuhteissa te olette autoillanne ajaneet, mutta ainakin kaikissa omissa autoissani ne perus Lemförderin helat ovat kestäneet hyvin. Ajeleehan täälläkin moni yhä yli 200 tkm ajetuilla originaaleilla heloilla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎