Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Teitkö napojen ja levyjen tasopinnoille mitään? Entä hioitko levyjen jarrupinnat?
    Rasvasitko ohjurit?
    Navat on vaihdettu uusiin n.10vk sitten ja olen ne sen jälkeen neekerintukalla hionut, eikä vaikuttanut mitään.Levyt hioin 4vk sitten, ei vaikutusta. Levyt vaihdoin 2vk sitten eikä vaikuttanut mitään. Tapit putsasin ja rasvattiin ate jarrukumi rasvalla.

    En usko johtuvan jarruista. Olisiko mahdollista pyöränlaakerin valmistusvirhe? Käsin kun pyörittää ei tosin tunnu mitään napsetta tai vastaavaa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Carrierit viilattu, satulat purettu ja putsattua. Ei tietenkään vaikuttanut mitään ratin tärinään. Onneksi talvi tulee eikä tarvitse ajaa yli 100km/h enää.
    Teitkö napojen ja levyjen tasopinnoille mitään? Entä hioitko levyjen jarrupinnat?
    Rasvasitko ohjurit?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Carrierit viilattu, satulat purettu ja putsattua. Ei tietenkään vaikuttanut mitään ratin tärinään. Onneksi talvi tulee eikä tarvitse ajaa yli 100km/h enää.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onko riittävästi hiottu vai vedänkö ihan peiliksi?
    Itse vedän ne vielä hieman kiiltävämmäksi, mutta luulenpa että siitä ei enään ole käytännön hyötyä.
    Eli se suurin juttuhan tässä on se että saadaan se pois kulunut/syöpynyt monttu jota yleensä reunustaa kovat ruostuneet pykämät, mikä näissä usein on ja johon palat helposti "nakittaa".
    Lisäksi "hifistellessä" nuo terävät reunat kannattaa hieman pyyhkäistä vaikka viilalla pyöreämmäksi.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Onko riittävästi hiottu vai vedänkö ihan peiliksi?
    Last edited by Bmw Master; 24-11-2013, 11:51.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis tuon "helikopterihuminan" unohdin edellisestä listasta erikseen mainita, koska sisällytin sen nimenomaan tuohon rengasmeluun, mutta se jos mikä on nimenomaan syntyisin jarruista tulevasta ahdistuksesta(useimmiten juuri takajarruista).
    Mutta en avannut jarruja, kaikki jarruosat oli paikallaan vetoakselien vaihdon ajan.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Alumiinisatuloissa ei ehkä niin paljo ongelmaa mutta kyllä nuo rautasatulat on sisältä yleensä täynnä paskaa varsinkin kun autojen omistajat laiminlyövät nesteiden vaihtoa.
    Sitten kun on kosteutta nesteen joukossa, alkaa männät ruostua. Olen vaihtanut varmasti kymmeniä mäntiä bemareiden satuloihin.
    Siinä vaiheessa kun mäntä jumittaa sylinterissään ja vaikkapa toisen puolen jarru laahaa selkeästi alkaa semmonen vatkaus ettei paremmasta väliä.
    Ja jos tiivisteitä tarvitsee uusia niin ainoastaan ATE:n tuotteita, kantapään kautta opittua ettei paljoa kannata tarvikepaskoja laitella.
    Sori joo, olet oikeassa, eli olin nyt kokonaan ATE:n alusatuloissa ja on totta että rautasatuloissa kannattaa olla hieman kriittisempi ja tuo herkkyys vähintään tarkistaa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Eli tämä "laippa/jarruremppa" poistaa sen resonanssinomaisen jaksottaisen tärinän+tutinan joka näkyy alaslasketuissa aurinkolipoissa ja apparin penkin selkänojassa.
    Huomionarvoista tässä on nimenomaan havaita tuo resonanssin taajuuden vaihtelu ajettaessa, jolloin myös "tutinan" voimakkuus vaihtelee tuollaista 3-4sek jaksoa +80kmh nopeuksissa, lähes täydestä "tutinattomuudesta" lähes takahampaita kolisuttavaan vapinaan.
    Kardaani ja kardaanin tukilaakeriongelmat ovat luonteeltaan kuitenkin erilaisia, eli aiheuttavat voimakkuudeltaan varsin tasaista vapinaa, vaikkakin silloin taajuus saattaa hieman vaihdella.
    Vetoakseliongelmissa taas voimakkuus ja taajuus ovat hyvin tasaista "vapinaa" ja usin poistuu hetkeksi kun auto nostetaan tunkilla niin että kulmat roikkuvat vapaasti ja pyöriä hetken käsin pyöritellään.
    Epätasapainosta johtuvat vanne+rengasongelmat ilmenevät myös taajuudeltaan ja voimakkuudeltaan hyvin tasaisena tärinänä tietyllä nopeusalueella, mutta renkaan "selkäheitto" on oikeastaan se ainoa muu syy e39:ssä joka tätä vaihtuvaa resonanssia aiheuttaa, kuin jarrut.
    Erityisesti silloin jos aurauskulmaa on hieman liikkaa, jolloin tämä hyvinkin vielä voimistaa jarruista aiheutuvaa tutinaa.
    Se pitää kuitenkin nyt tajuta, että mikään huotoliike ei oikeasti saa tätä jarruista/tasoista johtuvaa ongelmaa käytännössä poistettua, vaan jos sen haluaa tehdä oikein ja hyvin, on se tehtävä itse.
    Eli tämä fakta on nyt tässä 10-vuoden kymmenien e39 vääntämisen aikana käynyt varsin selväksi ja myös se, että ko.ongelman korjauttaminen liikkeessä maksaa aina kardaaneja, vetoakseleja, koko etupään nivelet+puslat,jne,jne....mutta itse ongelma ei kokonaan poistu edes merkkihuolloissa.
    Last edited by Hemi; 13-09-2013, 13:46.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Alumiinisatuloissa ei ehkä niin paljo ongelmaa mutta kyllä nuo rautasatulat on sisältä yleensä täynnä paskaa varsinkin kun autojen omistajat laiminlyövät nesteiden vaihtoa.
    Sitten kun on kosteutta nesteen joukossa, alkaa männät ruostua. Olen vaihtanut varmasti kymmeniä mäntiä bemareiden satuloihin.
    Siinä vaiheessa kun mäntä jumittaa sylinterissään ja vaikkapa toisen puolen jarru laahaa selkeästi alkaa semmonen vatkaus ettei paremmasta väliä.
    Ja jos tiivisteitä tarvitsee uusia niin ainoastaan ATE:n tuotteita, kantapään kautta opittua ettei paljoa kannata tarvikepaskoja laitella.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ok, eli ongelma ennemmänkin carrierissa kuin satulassa.
    Oikeastaan joo, eli satuloissa ei ole muuta vaivaa kuin nuo rutikuivat ja paskoittuneet ohjuritapit+pesät.
    Itse mäntiä ja tiivisteitä rempaamalla ei vaikuteta tähän ongelmaan, ainakaan mitenkään merkittävästi.
    Eli vanhoissa ruostuneissa ja nimenomaan KULUNEISSA carriereissä/=kannattimissa ei palat enään liiku tai sanotaan: Liu`u ja se pitäisi saada korjattua.
    Eli palojen sangat vastaavat kannattimien liukupintoihin jotka näissä alkaa jo olemaan syöpyneet ja kuluneet niin kuopalle että pelkkä puhdistus ja voitelu ei oikein enään riitä.
    Eli ne pitää saada hiottua/viilattua suoriksi ja syöpymättömiksi ja samalla kannattanee myös palojen carrieriin vastaavat sangat hieman viilalla pyöristää jotta eivät purisi kulmalla kiinni "paetessaan" levyltä.
    Tässäkin on toki mahdollisuus hifistellä, mutta loppujen lopuksi ihan kotikonstein nämä kyllä saa ihan toimiviksi kun vain viitsii ne ihan rauhassa käydä huolella läpi.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Satularemonttia en näihin pääsääntöisesti tee "tutinanpoistoissa" jos ei ole muuten vuotoja(vuotavat satulat itse asiassa ei jumita/aiheuta tutinoita), vaan hieman männän suojakumia auki ja pikku suhaus CRC:tä kumin alle
    Ok, eli ongelma ennemmänkin carrierissa kuin satulassa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ylihuomenna vaihdetaan etusatulat, jos ei auta niin tulen sinne Hemin pajalle.
    Ei se auta pelkkien satuloiden+kannattimien vaihto, koska ne pitää saattaa todella herkiksi/takeltamattomiksi(niin että myös palat liukuu kannattimilla).
    Lisäksi, nyt näyttää siltä että näissä on jo sen verran ikää että pelkkä käsin hiontakaan ei enään riitä navan laippojen pinnoilla, vaan ne pitää oikeasti hioa rälläkällä/neekerintukalla.
    Tästä viimeisimmästä esimerkkitapauksestakin näki kuinka pirusti jo 4-5-vuotta sitten vaihdettujen levyjen tasopinnoissa oli stanssaantunutta ruostehilsettä napojen laipoista puhumattakaan.
    Eli tässäkin napojen laipoissa oli varmasti kympin/pari kiiltäviä ja todella kovia hilsepatteja, joita ei oikein enään saa täysin irti kuin neekerintukalla.
    Samalla tässäkin oli taas hieman sitä ongelmaa että navan laipan renkaanpultin reikien reunat olivat hieman nousseet ja kantoivat enemmän kuin pulttien väliset alueet.
    "Neekerintukalla" saa juuri sen verran tavaraa irti että myös nuo pultinreikien reunat myös tasottuvat.
    Laippa vain pitää sitten puhdistaa=hioa huolella aivan navan keskiohjuriin asti. Eli tässä tavoitellaan nyt sitä että satuloista paloineen saataisiin niin herkät, että ne oikeasti palautuvat pienestäkin levyn epäkeskeisyydestä ja että sitä levyn epäkeskeisyyttä olisi maksimaalisen vähän.
    Myös käytetyn levyn kulutuspinta pitää rikkoa=hioa, jotta päästäisiin eroon tämän levyn epäkeskeisyydestä johtuneesta toispuoleisesta lasittumasta ja levy uudelleen "sisäänajettua".
    Tämänkin teen nykyään "neekerintukalla"+rälläkällä, mutta hion levyn vielä käsin karkealla smirkelikankaalla suorin vedoin niin että hiontakuvio on levyllä "kahdeksankulmainen".
    Myös paloista kannattaa ihan pintakerros hioa karkealla hiontajäljellä(ja muistaa samalla puhdistaa+hioa kannatinta vastaavat pinnat(itse lisäksi pyöristän viilalla palojen ko.sankojen reunat hieman=eivät pure kulmalla kannatinsankojen tasoihin)

    Leave a comment:


  • Spiddu
    replied
    Originally posted by duuk View Post
    Varovasti paineilmapistolilla paineilmaa siitä jarruletkun reijästä.
    Pidä kädellä/rätillä hieman männästä kiinni ettei lentele ympäri tallia.
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Ja jos jumittaa kunnolla,niin laitat sopivalla kierteellä olevan rasvanipan (tarvittaessa väliholkin kanssa) jarruletkut kierteeseen.Sitten vaan rasvaprässillä hiljaa pumppaat männät pihalle.
    Kiitos.


    Toisen kysymys kestääkö tarvike tiivisteet miten? vai suosiolla oem+ osat?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Vaihdoitko satuloihin uudet kumit, Atet vai tarvikkeet vai kokositko takaisin vanhoilla orggis kumeilla?
    Satularemonttia en näihin pääsääntöisesti tee "tutinanpoistoissa" jos ei ole muuten vuotoja(vuotavat satulat itse asiassa ei jumita/aiheuta tutinoita), vaan hieman männän suojakumia auki ja pikku suhaus CRC:tä kumin alle

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mitä rasvaa käytit liukupinnoille?
    Tuon vaihteiston täsmällisyyden allekirjoitan myöskin. Se todellakin muuttui huolellisen puhdistuksen jälkeen... Toki, tänä vuonna jäi jarrujen herkistely tekemättä, joten minun auton hierovat etu-istuimet ja heiluvat aurinkoläpät voisivat kyllä vähentyä, tai poistua jos jaksaisi ottaa asiakseen tuon herkistelyn.
    Kaikki pinnat perinteisellä mustalla molyvaseliinllä, eli puhdistetut liukutapit+pesään vaseliinia, sekä jarrupalojen kannatinsankoja carrierissa vastaavat hyllyt(jotka on hiottu kiiltäviksi/"syöpymättömiksi").

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎