
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Kunnostin sigun auton satulat uusilla tiivisteillä ja liukutappien suojakumeilla. Nyt on pariin kertaan jarrut ilmattu ja edelleen tuntuu, että jotain häikkää jarruissa on. Polkimen ensimmäiset sentit on todella pehmeitä, eikä jarruta juuri yhtään. Enemmän kun painaa niin alkaa kyllä ottamaan hyvin eikä täristä tai muutakaan outoa. Jarrupoljin ei myöskään valu kun paikallaan polkee. Vieläkö siellä voi olla ilmaa, vai onko pääsylinteri rikki tai vuotaa jotenkin? Vai vienkö liikkeeseen ilmaukseen...
-
-
Mitenkä herkästi männän pitäisi liikkua?
Kun laitoin seiskasta etujarrut kasaan, ei mäntä liikkunut herkistelyn jälkeen käsin, vaan liimapuristimella painoin männän sisään. Herkistelyllä tarkoitan männän ulos pumppaamista ja putsausta vesihiomapaperilla. Satulan kannattimet hiekkapuhalsin ja palojen liukupinnat koneistin suoraksi, oli kulunut muutaman kympin montulle.
Jos tuo ei riitä niin tarvii ottaa uudestaan auki ja hommata tiivistesarjat ym.
Leave a comment:
-
-
Liukutappien rasvaukseen semmonen kommentti että olen laittanut rasvaa jos sitä on käsien ulottuvilla ollut ja jos ei ollut en laittanut.. jarrujen toimintaan ei havaittavaa vaikutusta.
Leave a comment:
-
-
Omaan vessaan juuri takajarrut uusittiin kokonaan.Uusien liukutappien mukana tuli myös rasvat,joten...
Jarrupalojen hahloja en lähtisi kunnon puhdistuksen jälkeen rasvaamaan millään."Avonaisina" niihin jää kaikki pöly ja kura kiinni.Umpinaiset liukutapit taas ei paskasta jumita.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Playpig View PostJa perustelut oli? Liukutappien kumit on uudet. Mitä rasvaa sinne muka pitäisi laittaa, että olisi oikeasti jotain hyötyä? Juuri tuossa muutama postaus aiemmin kyseenalaistettiin koko rasvaus liukutappien osalta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Playpig View PostJa perustelut oli? Liukutappien kumit on uudet. Mitä rasvaa sinne muka pitäisi laittaa, että olisi oikeasti jotain hyötyä? Juuri tuossa muutama postaus aiemmin kyseenalaistettiin koko rasvaus liukutappien osalta.
Se tuskin rasvaamatta liikkuu..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by samsa87 View PostLiukutappeihin ehdottomasti rasvat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Playpig View PostNäin ajattelinki että ois parasta. Debattia ollut paljon tästä liukutappien voitelusta. Itse ajattelin jättää liukutapit kuiviksi, mutta kannattaako nuo palojen liukupinnat rasvata jollain? :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaol View PostKannattaa. Nopeastihan ne pari kriittistä pintaa puhtaaksi raaputtaa...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Playpig View PostKunnostin tuossa muun remontin yhteydessä satulat ja maalasinkin ne. Innostuksissani sitten maalasin myös ne jarrupalojen päiyin vastaavat koneistetut liukupinnat. Pitäskö niistä nyt kuitenkin vielä poistaa maali jarrujen paremman toimimisen takia?
Leave a comment:
-
-
Kunnostin tuossa muun remontin yhteydessä satulat ja maalasinkin ne. Innostuksissani sitten maalasin myös ne jarrupalojen päiyin vastaavat koneistetut liukupinnat. Pitäskö niistä nyt kuitenkin vielä poistaa maali jarrujen paremman toimimisen takia?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostOnko noihin jarrujen liukupintojen rasvaukseen löytynyt mitään uutta ja ihmeellistä (kunnolla pysyvää) ainetta?
Minulla oli aikaisemmin CRC:n keraamista tahnaa, ne näytti sailyvän kohtuullisen hyvin. Tammikuussa laitoin taakse uudet osat ja nyt laitoin CRC:n kuparitahnaa, nyt 3kk myöhemmin purin jarrut eikä sitä ollut yhtään jäljellä muualla kuin jossain koloissa ja hiukan palojen takana. Liukupinnoissa (siinä carrier-osassa) oli jo selvä ruoste. Laitoin nyt taas tuota keraamista tahnaa.
Sitten olisi vielä kolmas CRC:n jarrutahna, mutta se näyttää ihan tavalliselta kelllertävältä rasvalta. En ole sitä testannut tuossa käytössä.
En oikein tajua tätä juttua, rasvata nuo pitäisi ihan BMW:n ohjeenkin mukaan, mutta eihän tuolla mikään näytä pysyvän. Eikä kuitenkaan huolto-ohjelma kehoita 1-2kk välein jarruja purkamaan...
Kuparitahna ainaki kerää vain kaiken paskan itseensä. Puhdistaa vain kaiken ylimääräisen pois, eikä laita mitään.
Leave a comment:
-
-
Itsellä oli jarrutuksessa tuota tutinaa jarrupolkimessa ja tärinää ratissa. Levyjen ja palojen vaihdolla joka nurkkaan poistui. Tosin satunnainen jarrujen vinkuminen kylmänä jäi tuosta seurauksena. Mikähän osa noissa jarruissa vinkuu? Zimmermanin levyt ja palat sekä boschin käsijarruhihnat.Last edited by pro_tinnitus; 26-04-2014, 19:49.
Leave a comment:
-
Leave a comment: